تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

باتومی یکی از زیباترین شهرهای ساحلی کشور گرجستان است که جاذبه‌های گردشگری مختلفی را در دل خود جای می‌دهد. اگر بخواهید از همه دیدنی‌های باتومی بازدید کنید باید چند روزی را برای اقامت در این شهر زیبا برنامه‌ریزی کنید. یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری و مکان‌های دیدنی این شهر، کلیسای مادر مقدس باتومی است. با پیاده‌روی در امتداد خیابان چاوچاوادزه، نمی‌توان از نگاه به کلیسای جامع زیبای گوتیک که گویی ندای قرون وسطی را همچنان به همراه دارد، دست کشید. در واقع ساختمان کلیسای باشکوه مادر مقدس اولین چیزی است که هنگام ورود به باتومی در مقابل دیدگان مسافران ظاهر می‌شود. همراه با مجله گردشگری هم اقلیم ادامه این مقاله را از دست ندهید.

کلیسای مادر مقدس باتومی

کلیسای جامع مادر مقدس باتومی یک کلیسای جامع ارتدکس گرجی است که در ابتدا به عنوان یک کلیسای کاتولیک در اوایل دهه ۱۹۰۰ بنا شد. این کلیسا با طرح احیای گوتیک در شهر دریای سیاه یعنی باتومی در جمهوری خود مختار آجارای گرجستان پایه ریزی شد.

اجاره روزانه خانه در تهران

کلیسای مادر مقدس، کلیسای جامع اصلی اسقف باتومی و لازتی نیز است. این کلیسا به عنوان یک کلیسای کاتولیک رومی در همان آغاز قرن بیستم با حمایت مالی برادران سرشناس زوبالاشویلی بنا شد.

این دو برادر از بازرگانان کاتولیک معروف در گرجستان به حساب می‌آمدند. کلیسای جامع تاریخ نسبتاً غم انگیزی دارد، زیرا در دوره اتحاد جماهیر شوروی مورد کم لطفی قرار گرفت. همینطور با وجود اهمیت مذهبی و تاریخ مهم آن، تعطیل شد. کلیسای مادر مقدس جزو جاذبه‌های گردشگری و دیدنی گرجستان است که هر ساله توریست ها و بازدید کنندگان زیادی را به خود جذب می‌کند.

کلیسای جامع مادر مقدس باتومی

معماری کلیسای مادر مقدس باتومی

سبک معماری کلیسای مادر مقدس باتومی، همچون اکثر کلیساهای گرجستان، گوتیک است. سبک گوتیک به معماری مذهبی هم معروف است و شاخصه‌های ویژه‌ای دارد. قوس نوک تیز، نشانه اصلی سبک معماری گوتیک است که در معماری کلیسا مادر مقدس باتومی هم به خوبی اجرا شده است. کلیسای مادر مقدس یکی از زیباترین کلیساهای جامع در گرجستان است که برای تزئین آن به سبک نئوگوتیک از رنگ‌های آبی و طلایی استفاده کرده‌اند. پنجره‌های رنگی معروف آن که از نظر زیبایی با شیشه‌های رنگی کلیسای گوتیک فرانسوی قابل مقایسه است، زیبایی و جلوه خاصی به این کلیسا بخشیده‌اند.

کلیسای جامع مادر مقدس از سال 2011 در فهرست آثار میراث تحت حفاظت تاریخ باتومی قرار گرفت و به طور مرتب جشنواره‌ها و جلسات مهمی را در خود میزبانی می‌کند. این کلیسا دارای سه گنبد بزرگ است که تقریباً از هر نقطه شهر باتومی قابل رویت است. در دو طرف محراب کلیسای مادر مقدس، اتاق‌های مربعی شکل وجود دارد. نمای غربی آن توسط دو برج ناقوس بلند احاطه شده‌اند و فضای داخلی با نقاشی‌های دیواری تزیین شدند. در این نقاشی‌های دیواری صحنه‌هایی از جنگ‌های قدیم و جدید سربازان گرجی، چهار انجیل در زیر گنبد، دوازده آپوستول بالای کندل‌ها وجود دارد. در بالای نقاشی‌های دیواری تصاویر رنگارنگ تاج گذاری مادر مقدس را خواهید دید. از دو طرف پرتره‌هایی از قدیسین مختلف به تصویر نقش بستند که سنت نیکلاس و پاپ‌های روم هم جز آنها هستند.

مهم‌ترین نقاشی‌های دیواری کلیسای جامع مادر مقدس باتومی متعلق به صحنه‌هایی از زندگی و احساسات حضرت مسیح است که به زیبایی و هنرمندانه تصویر شده‌اند.

موزاییک‌های رنگارنگ زیر درب حصار اصلی کلیسا، تاریخ ساخت 1897-1903 را نشان می‌دهد. نما و فضای بیرونی کلیسای مادر مقدس باتومی با سنگ‌های خاصی پوشیده شده‌اند که رنگ آنها بسته به آب و هوا تغییر می‌کند و به معبد مادر مقدس باتومی رمز و راز بیشتری می‌بخشد.

کلیسای جامع مادر مقدس باتومی

تاریخچه کلیسای جامع مادر مقدس باتومی

کلیسای مادر مقدس باتومی طی سال‌های 1898-1903 پایه ریزی و بنا شد. هنگامی که آجاریا توسط امپراتوری روسیه تصاحب شد، سیل اتباع خارجی که در میان آنها نمایندگانی از ملیت‌های مختلف هم وجود داشتند (که بسیاری از آنها کاتولیک هم بودند)، به باتومی هجوم آوردند. از آنجایی که در قرن نوزدهم هیچ کلیسای کاتولیک در باتومی وجود نداشت، نمایندگان این مذهب با درخواست ساخت کلیسا کاتولیک در باتومی به مقامات گرجستان مراجعه کردند.

با پیگیری مسیحیان کاتولیک کلیسا مادر مقدس باتومی با کمک‌های خود مردم بنا شد. اما یکی از سرمایه گذاران اصلی آن که قبل‌تر هم به آن اشاره کردیم استفان زوبالاشویلی، تاجر بزرگ گرجستان بود. به لطف تلاش‌های او ساخت معبد در سال 1902 به پایان رسید و در سال 1903 تقدیس شد.

پس از انقلاب که گرجستان بخشی از اتحاد جماهیر شوروی شد، معبد توسط دولت مصادره شد و برای نیازهای مختلف اداری و اقتصادی مورد استفاده قرار گرفت. جامعه گرجستان و مسیحیان کاتولیک برای بازگرداندن کلیسای مادر مقدس باتومی برای مدت طولانی مبارزه کردند. کنستانتین گامساخوردیا نویسنده بزرگ گرجستانی در یکی از کتاب‌های خود از این حرکت حمایت کرد و تنگیز ابولادزه کارگردان مشهور سینما در فیلم «توبه» نیز به این وضعیت اشاره کرد که اهمیت این موضوع را چند برابر کردند.

بعد از مدتی روشنفکران جامعه گرجستان موفق شدند کار بازسازی معبد را برای شروع و همچنین بازگرداندن آن به کلیسای ارتدکس انجام دهند. در 16 ماه مه 1989 کلیسای مادر مقدس باتومی توسط الیاس دوم، کاتولیکوس- پتریارک کل گرجستان تقدیس شد. پس از آن در این کلیسا مراسم غسل تعمید سراسری برگزار شد که در طی آن 5000 نفر غسل تعمید گرفتند و به کلیسای مادر مقدس، وضعیت کلیسای جامع اعطا شد.

راه‌های دسترسی به کلیسای مادر مقدس باتومی

کلیسای مادر مقدس باتومی در نزدیکی پارک شهر در خیابانی به نام خیابان نیکولوز قرار دارد. راه‌های مختلفی برای دسترسی به آن وجود دارد. مسافران و بازدیدکنندگان می‌توانند با استفاده از وسایل نقلیه عمومی همچون اتوبوس، مینی بوس و تاکسی خود را با هزینه مقرون به صرفه‌ای به کلیسای مادر مقدس برسانند. جالب است بدانید که در شهر باتومی خبری از مترو و تراموا نیست و جابه‌جایی‌های درون شهری همچنان به روش سنتی گذشته انجام می‌شود.

بازدید از کلیسای جامع مادر مقدس باتومی رایگان است و همه روز پذیرای بازدیدکنندگان و توریستان خواهد بود. اگر علاقمند به شرکت و یا تماشای مراسم عبادت مسیحیان در این کلیسا هستید می‌توانید شنبه‌ها ساعت 4 بعد از ظهر و یکشنبه‌ها ساعت 9 صبح به این کلیسا مراجعه کنید.

جاذبه‌های دیدنی اطراف کلیسای مادر مقدس باتومی

همانطور که گفتیم باتومی جاذبه‌های دیدنی مختلفی دارد که تعداد زیادی از آنها در نزدیکی یکدیگر قرار گرفته‌اند و شما می‌توانید با یک برنامه ریزی خوب از بیشتر آنها دیدن کنید. بعد از بازدید از کلیسای جامع مادر مقدس باتومی که یکی از زیباترین و باشکوه‌ترین کلیساهای آرتدوکس نیز است، می‌توانید با طی کردن مسافتی حدود 550 متر به موزه هنرهای زیبای آجارا بروید. در این موزه نقاشی‌های هنرمندان معاصر گرجستان و دیگر کشورها در ساختمانی زیبا و با شکوه گردآوری شده‌اند.

موزه باتومی، بلوار باتومی، برج الفبا، میدان اروپا و پارک میراکل هم در فاصله‌ای کمتر از دو کیلومتر از کلیسای مادر مقدس باتومی قرار دارند. مجسمه علی و نینو معروف‌ترین نماد باتومی که احتمالاً تصاویر مختلفی از آن را دیده اید هم در فاصله 1.7 کیلومتری کلیسا مادر مقدس است. این دو مجسمه غول آسا، فلزی و شیاردار هستند که بدون دست و به شکل یک زن و مرد ساخته شدند. مجسمه علی و نینو روایتگر یک عشق نافرجام و رویایی است. میلیون‌ها بازدید کننده، هنگام غروب در ساحل باتومی می‌نشینند و منتظر می‌مانند که این دو مجسمه به یکدیگر برسند و یکی شوند. جاذبه‌های گردشگری باتومی محدود به موارد مذکور نیست و اینها مکان‌هایی بودند که از نظر مسافت فاصله کمی با کلیسا مادر مقدس باتومی داشتند.

مکان‌های دیگری همچون دریاچه نوری گلی، آبشار ماخونتسی، باغ گیاه شناسی، دلفیناریوم، آرگو بلتومی، میدان پیازا، برج باتومی، برج چاچا، صومعه اسکالتا و غیره هم در شهر ساحلی و زیبای باتومی وجود دارد که بازدید از آنها خالی از لطف نیست و خاطره شیرینی از سفر به باتومی را در ذهن شما بجا می‌گذارد.

کلیسای جامع مادر مقدس باتومی

رستوران و هتل‌های نزدیک کلیسای مادر مقدس باتومی

گشت و گذار در باتومی و دیدن جاذبه‌های گردشگری مختلف آن هرچند که لذت بخش و جذاب هستند اما قطعاً بعد از چند ساعت پیاده روی شما را خسته و گرسنه می‌کند. پس حتماً به دنبال رستوران‌هایی در آن حوالی خواهید گردید.

خوب است بدانید که سبک آشپزی و غذاهای گرجی طرفداران زیادی دارد و یکی از بهترین‌ها در دنیا محسوب می‌شود. یکی از دلایل این محبوبیت، موقعیت جغرافیایی گرجستان است که در منطقه‌ای اورآسیایی قرار دارد. غذاهای گرجی ترکیبی از آشپزی غرب و شرق است و به همین دلیل برای اکثر ذائقه‌ها مناسب است.

غذاهای معروف گرجی شامل خاچاپوری آجارایی، سینوری، بورانو، چیربولی و یخنی است. پیشنهاد می‌کنیم پس از بازدید از کلیسای مادر مقدس باتومی و یا سایر جاذبه‌های گردشگری این شهر به یکی از رستوران‌های محلی اطراف بروید و تجربه طعم غذاهای خوشمزه گرجی را داشته باشید. رستوران مندی، رستوران ماماپاپوری، رستوران دلی ریا، رستوران مونیخ، کافه و رستوران رادیو و رستوران هارت آو باتومی در نزدیکی کلیسای مادر مقدس قرار دارند و می‌توانید برای صرف غذا به آنها مراجعه کنید. هتل ستاره دریای سیاه، هتل اولد سیتی، هتل اولد گاردن، هتل آنتیکا، هتل پیازا این و هتل اوربی توئین هم در نزدیکی این مکان‌های دیدنی قرار دارند که می‌توانید برای اقامت در باتومی آنها را انتخاب کنید.