تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

بندر مقام و جاده ساحلی بندر مقام یکی از مناطق توریستی جنوب کشور است. در این مناطق می‌توانید به تماشای منظره زیبایی از خلیج فارس بنشینید و تجربه خاصی را رقم بزنید.

ما در مجله گردشگری هم اقلیم در این مقاله قصد داریم تا به معرفی بندر مقام و دیدنی‌های اطراف آن بپردازیم. پیشنهاد می‌شود تا قبل از سفر حتماً این مقاله را مطالعه کنید تا با دیدنی‌های این منطقه بیشتر آشنا شوید.

اجاره روزانه خانه در تهران

بندر مقام

بندر مقام از توابع منطقه شیبکوه بندر لنگه است که در استان هرمزگان قرار دارد. روستای نخیلوه و کوه سنجول از همسایه‌های منطقه بندرمقام هستند. بندر لنگه که در نزدیکی بندر مقام قرار دارد، به عنوان عروس بنادر ایران در کنار خلیج فارس معروف است. در 200 کیلومتری از سمت غرب بندر لنگه، بندر مقام واقع شده است. همچنین این بندر در 60 کیلومتری پارسیان نیز قرار دارد. پارسیان از جمله بنادر گردشگری در شهرستان بندر لنگه است.

پوشش و لباس محلی مردمان بندرمقام مانند سایر مردمان جنوبی شامل لباس مخصوص جنوبی و برقع می‌شود. شغل بیشتر مردهای جنوبی ساکن در بندر مقام و جاده ساحلی بندر مقام، ملوانی است. آنها با کمک لنج و قایق‌های صیادی به دریا می‌روند و مشغول به کار می‌شوند. اگر قصد سفر به بندرمقام و مناطق اطراف خلیج فارس را دارید، هرگز خوردن غذاهای جنوبی را از دست ندهید. غذاهای دریایی مانند کباب ماهی، کباب میگو، قلیه‌ماهی و قلیه‌میگو از غذاهای مخصوص جنوبی است. مردمان ساکن در بندر مقام عرب زبان هستند. آنها از فرهنگ و اسامی عربی در زندگی خود استفاده می‌کنند.

بندر مقام

جاذبه‌های گردشگری بندر مقام

یکی از جذاب‌ترین دیدنی‌های بندر مقام، جزیره شیدور در دروازه ورودی جزیره لاوان است. جزیره شیدور یک جزیره کوچک سنگی است که هم ساحل مرجانی و هم بافت صخره‌ای دارد. این جزیره در گذشته مرکز حکومت قبیله «بنی حماد» بود. جزیره شیدرو در زبان محلی به جزیره «مارو» معروف است. علت نام‌گذاری این جزیره به جزیره مارو، وجود مارهای سمی در این جزیره است. زمانی که می‌خواهید از این جزیره بازدید کنید، مراقب باشید و حتماً با یک فرد بومی به بازدید بروید. زیرا این مارها در علف‌ها و بوته‌ها زندگی می‌کنند و بسیار خطرناک هستند. جزیره شیدور یا مارو در فصول بارندگی به زیر آب می‌رود. ولی در دیگر فصول سال دارای ساحلی سفید رنگ همراه با آبی شفاف و زلال است.

جاده ساحلی بندرمقام نیز از مناظر بکر و زیبایی برخوردار است. در مسیر رسیدن به پارسیان، جاذبه‌های زیبا، سواحل و تنگه‌هایی با مناظر بکر وجود دارد که می‌توانید از آنها لذت ببرید. از بندر مقام و جاده ساحلی بندر مقام تا روستای زیارت، بستانو و مغذان راهی نیست و رسیدن به آنها از بندر مقام امکان‌پذیر است. کوه‌ها و تپه‌های عجیب و متفاوت، ساحل نیرم، ساحل بندر بستانو و دره اودبه از جاذبه‌های هرمزگان و جاده ساحلی مقام هستند. همچنین چشمه شمس، چشمه فاریاب، تنگه شوتاریکو، شهر ایزدخواست و خلیج نایبند نیز از همین جاذبه‌ها هستند. یکی دیگر از جذابیت‌های این منطقه جزیره لاوان و غار گیری کنار است.

جاده ساحلی بندر مقام

جاده ساحلی بندر مقام از زیباترین جاده‌های ساحلی کشور به حساب می‌آید. این جاده منظره‌ای از اتصال کوه‌ها به دریا را دارد که منظره‌ای زیبا و بکری را به وجود می آورد. این جاده در طی 20 سال اخیر با زیبایی‌ها و پیچ و خم‌هایی که دارد شناخته می شود. همچنین، سواحل آن با صخره‌های متفاوت، کوه‌ها و تنگه‌هایی جذاب شهرت دارد.

ساحل بندر مقام

اگر قصد سفر به بندر مقام و جاده ساحلی بندر مقام را دارید، پیشنهاد می‌شود که رانندگی در این جاده را از دست ندهید. رانندگی در این جاده سفر خاطره انگیزی را برای شما رقم می‌زند. همچنین، در مسیر می‌توانید از زیبایی‌های آن لذت ببرید. بهتر است قبل از سفر کمی بندر مقام و اطراف آن را در نقشه مشاهده کنید تا با موقعیت آن آشنا باشید. داشتن اطلاعات کافی برای سفر به یک منطقه جدید از موارد الزامی در قبل از سفر است.

گردنه عشاق

زمانی که از بندر مقام و جاده ساحلی بندر مقام تا پارسیان می‌گذرید، روستاهای زیارت، بستانو و مغدان را هم مشاهده می‌کنید. در بخشی از جاده بندر مقام، یک ساحلی همراه با صخره‌ای بلند وجود دارد. اگر به صخره نوردی علاقه داشته باشید، می‌توانید در بالای این صخره تماشاگر منظره‌ای زیبا از خلیج فارس باشید. دیدن طلوع و غروب در بالای این صخره تجربه زیبا و غیر قابل وصفی را برای شما رقم می‌زند. این بخش صخره‌ای از ساحل مقام به ساحل عشاق در هرمزگان نیز شهرت دارد.

ساحل عشاق در شب به دلیل وجود ستاره‌ها و فیتوپلانگتون‌ها یک منظره رؤیایی و خاص را برای عاشقان به وجود می‌آورد. مناظر این منطقه در شب جذابیت خاصی برای عکاسان و علاقه‌مندان به آسمان شب دارد. به خصوص عکاسان که می‌توانند از این منظره عکس‌های زیبا و بکری را خلق کنند.

ساحل مکسر

می‌توان گفت که ساحل مکسر یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های دیدنی بندر مقام و جاده ساحلی بندر مقام حساب می‌شود. ساحل مکسر نسبت به دیگر سواحل ایران تفاوت‌هایی دارد. این ساحل به دلیل برخورد امواج خروشان دریا دارای صخره‌هایی با اشکال خاص و متفاوت است. همان‌طور که میدانید، مکسر به معنای خرد شده و شکسته است. پس دلیل نام‌گذاری این ساحل به ساحل مکسر همان برخورد امواج دریا به صخره‌ها است. این صخره‌ها حالتی شکسته و تراش خورده را بعد از برخورد امواج پیدا کرده‌اند.

ساحل مکسر

تندیس‌های صخره‌ای و سنگی که در ساحل مکسر بندر مقام وجود دارند، مناظر خارق‌العاده‌ای را به وجود آورده است. در سال‌های اخیر، در اطراف این ساحل فعالیت‌هایی مانند ساخت مجموعه پرورش میگو صورت گرفته است. این فعالیت‌ها کمی از زیبایی ساحل مکسر کم کرده است. ولی هنوز هم یک منطقه دلنشین و آرامی برای گذراندن لحظات خوب و خاطره‌انگیز حساب می‌شود. یکی از تجربه‌های خاص در این منطقه، کمپ زدن در ساحل آن است. در این موقعیت می‌توانید از مناظر طلوع و غروب خورشید استفاده کرده و آسمان شب آن را نظاره‌گر باشید. کمپ زدن در ساحل مکسر، طی سال‌های اخیر تبدیل به یکی از تجربه‌های لذت‌بخش در این منطقه شده است.

جزیره شیدور

در نزدیکی بندر مقام و جاده ساحلی بندر مقام یک جزیره کوچک و خالی از سکنه‌ای به نام جزیره شیدور وجود دارد. این جزیره به عنوان دروازه جزیره لاوان در بین مردم شناخته می‌شود. طبق مطالبی که در بالاتر گفته شد، جزیره شیدور یک جزیره مرجانی و صخره‌ای است. این جزیره به دلیل مارهای فراوانی که در بین بوته‌ها و علف‌ها دارد به جزیره مارو نیز معروف است. جزیره مارو دارای آبی زلال و شفاف همراه با ساحلی سفید رنگ است. در فصول بارندگی سال، آب دریا جزیره مارو بالا آمده و جزیره به زیر آب می‌رود. از طرفی، در فصول دیگر سال این جزیره به روی آب آمده و فضایی را برای لذت بردن از منظره خلیج فارس به وجود می‌آورد.

در نهایت، باید بدانید که بندر مقام دارای جاهای دیدنی بسیاری است. در اطراف آن ساحل نیرم، ساحل بستانو، دره اودبه، چشمه شمس، تنگه شوتاریکو و چشمه فاریاب وجود دارد. قلعه ایزدخواست و تنگه بوچیر از دیگر مناطق دیدنی در اطراف این بندر است.

جزیره مارو در هرمزگان

دسترسی به بندر مقام

برای دسترسی به بندر مقام و جاده ساحلی بندر مقام، به صورت زمینی باید از بندر عباس تا بندر لنگه و مقام بروید. این مسافت در طی حدوداً 2 ساعت طی می‌شود که در این فاصله شما شاهد مناظری بکر و زیبا خواهید بود. همچنین، اگر قصد سفر با هواپیما را به بندر مقام دارید، باید با پرواز به بندر لنگه بروید. از آنجا نیز با ماشین طی یک مسیر کوتاهی شما را به بندرمقام خواهد رساند.

سفر و اقامت در بندر مقام

سفر به بندر مقام و جاده ساحلی بندر مقام در نیمه دوم سال، به خصوص زمستان پیشنهاد می‌شود. زیرا در زمستان آب و هوای این منطقه بسیار خنک و مطبوع است. به طور کلی بندر مقام و دیگر مناطق جنوبی از اردیبهشت تا مهر دارای آب و هوایی بسیار مرطوب و شرجی هستند. به دلیل گرمسیری بودن آن، سفر در زمستان لذت‌بخش‌تر خواهد بود.

برای اقامت در این منطقه نیز، اگر به دنبال دیدن از منظره شب در این بندر هستید، کمپ به شما پیشنهاد می‌شود. در هر قسمت از سواحل این منطقه می‌توانید کمپ یا چادر خود را برپا کنید و از منظره شب آن لذت ببرید. البته در چنین شرایطی توصیه می‌شود که همراهانی بومی یا آشنا به مناطق را همراه خود داشته باشید. آنها به شما کمک می‌کنند که بهترین جا را برای کمپینگ انتخاب کرده و مستقر شوید.

البته در این مناطق اقامتگاه‌هایی هم وجود دارند. مانند خانه‌های سنتی و بوم‌گردی که گزینه‌های خوبی برای ماندن در بندرمقام هستند. اگر هم خانه‌های سنتی را دوست ندارید، هتل سه ستاره دیپلمات بندر لنگه به شما پیشنهاد می‌شود. در این هتل اقامتی باکیفیت و آرام را تجربه خواهید کرد. برای بازدید از بندر مقام و اطراف آن می‌توانید هم از ماشین شخصی و هم تاکسی‌های آن منطقه استفاده کنید.

ساحل بندرمقام

در آخر

در این مقاله از مجله گردشگری هم اقلیم، سعی کردیم به شما جاذبه‌های گردشگری بندر مقام و جاده ساحلی بندر مقام معرفی کنیم. سفر به این بندر تجربه بکر و خاطره انگیزی را برای شما رقم میزند.

مقالات بیشتری بخوانید