تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

جاهای دیدنی بستک

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری هم اقلیم جاهای دیدنی بستک را به شما معرفی خواهیم کرد. برای آشنایی با مکان های دیدنی بستک در استان هرمزگان در ادامه با ما همراه باشید.

استان هرمزگان نام یکی از استان‌های جنوبی ایران است که در شمال تنگه هرمز قرار گرفته‌ است و قطب گردشگری و اقتصاد ایران است. این استان حدود ۶۸هزار کیلومتر مربع (کمابیش اندازه کشور گرجستان) مساحت دارد که از این نظر هشتمین استان کشور است. جنوب این استان را آب‌های گرم خلیج‌فارس و دریای عمان در نواری به طول تقریبی ۹۰۰ کیلومتر در برگرفته‌ است. به دلیل هم جواری با آب های خلیج فارس، این استان مناطق دیدنی و زیبایی دارد.

اجاره روزانه خانه در تهران

شهرستان بستک (Bastak) یکی از شهرستان‌های استان هرمزگان در جنوب ایران است. شهر بستک مرکز این شهرستان است. بستک از شمال به شهرستان لارستان، از جنوب به شهرستان پارسیان و شهرستان بندر لنگه، از غرب به شهرستان لامرد و از شرق به بندر خمیر محدود می‌شود. شهرستان بستک به علت نزدیکی به خلیج فارس و نزدیکی به منطقه حاره و داشتن موقعیت کوهستانی، دارای ویژگی‌های اقلیمی مخصوص به خود است. با توجه به موقعیت منطقه دارای آب و هوای گرم و خشک در تابستان، و سرد و خشک در زمستان است. این شهرستان دیدنی های طبیعی و تاریخی بسیاری دارد. در ادامه مهمترین دیدنی های بستک را به شما معرفی می کنیم.

جاذبه های دیدنی بستک

کریکی بستک

کریکی نام مکانی زیبا از توابع بخش مرکزی شهرستان بستک در غرب استان در غرب استان هرمزگان، و یکی از آثار تاریخی و از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است. این مکان جای گاه و تفریحگاه حاکمان بستک و جهانگیریه بوده‌ است، آثار کاخ سلطنی مشهور به «بنگله کریکی» و تفریحگاه حاکم پرقدرت بستک وجهانگیریه محمد تقی خان مشهور « صولت الملک» هنوز در آن مکان باقی‌مانده که حکایت از دوران باشکوهٔ آن زمان می‌دارد.

جاهای دیدنی بستک
جاهای دیدنی بستک

مسجد جامع بستک

مسجد جامع بستک که یکی از جاذبه های این شهر است، از معماری منحصر به فرد و قابل توجهی برخوردار است. بر سطح داخلی و بیرونی دیواره مسجد در قسمت بالایی دیوارها تزییناتی بکار رفته که این تزیینات بیشتر طرحهای هندسی وگل و بوته می باشد.

5375 1536x1023 1

حمام خان

حمام خان در ابتدای خیابان پاسداران بستک قرار دارد و از آثار دوره قاجاریه است که به دستور صولت الملک بستکی و توسط معماران چیره دست و محلی بستک و با نظارت معماری شیرازی ساخته شده است. این حمام 14 گنبد کوچک و بزرگ دارد که خطوط گرداگرد جداره داخلی گنبد و خطوط بدنه آن نشانه ای از ذوق و سلیقه معماران آن است. ویژگی جالب این حمام، تعبیه مسیر آب در جداره دیوارهای داخلی است.

جاهای دیدنی بستک
جاهای دیدنی بستک

آبگرم طبیعی تدرویه

ﺁﺑﮕﺮﻡ ﺭﻭﺳﺘﺎﯼ ﺗﺪﺭﻭﯾﻪ ﺷﻬﺮﺳﺘﺎﻥ ﺑﺴﺘﮏ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﭼﺸﻤﻪ ﻫﺎﯼ ﮐﻢ ﻧﻈﯿﺮ ﺍﺳﺘﺎﻥ ﻫﺮﻣﺰﮔﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺟﺎﺫﺑﻪ ﻫﺎﯼ ﻃﺒﯿﻌﯽ ﻭ ﺧﻮﺍﺹ ﺩﺭﻣﺎﻧﯽ ﺁﻥ، ﻫﻤﻪ ﺳﺎﻟﻪ ﮔﺮﺩﺷﮕﺮﺍﻥ ﺯﯾﺎﺩﯼ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﺟﻠﺐ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﺍﺯ ﻭﯾﮋﮔﯽ ﻫﺎﯼ ﻣﻨﺤﺼﺮ ﺑﻪ ﻓﺮﺩ ﺍﯾﻦ ﺁﺑﮕﺮﻡ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﻭ ﭼﺸﻤﻪ ﺟﺪﺍ ﺍﺯ ﻫﻢ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺁﺏ ﭼﺸﻤﻪ ﺍﺻﻠﯽ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﺩﺍﻍ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻣﺨﻠﻮﻁ ﺷﺪﻥ ﺑﺎ ﺁﺏ ﺳﺮﺩﯼ ﮐﻪ ﺍﺯ ﭼﺸﻤﻪ ﺩﯾﮕﺮ ﺟﺎﺭﯼ ﺍﺳﺖ، ﻭﺍﺭﺩ ﺣﻮﺿﭽﻪ ﻣﺨﺼﻮﺹ ﺍﺳﺘﺤﻤﺎﻡ ﺷﺪﻩ ﻭ ﻗﺎبل اﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺑﺮﺍﯼ ﮔﺮﺩﺷﮕﺮﺍﻥ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ.

ابگرم

ﺭﻭﺳﺘﺎی پلکانی کنچی

ﮐُﻨﭽﯽ ﺭﻭﺳﺘﺎﯾﯽ پلکانی با کوچه هایی تنگ و پیچ در پیچ ﺍﺯ ﺭﻭﺳﺘﺎﻫﺎﯼ ﺁﺑﺎﺩ ﻣﻨﻄﻘﻪٔ ﮔﻮﺩﻩ ﻭ ﺍﺯ ﺗﻮﺍﺑﻊ ﺑﺨﺶ ﻣﺮﮐﺰﯼ ﺷﻬﺮﺳﺘﺎﻥ ﺑﺴﺘﮏ ﺍﺳﺖ.ﺭﻭﺳﺘﺎﯼ ﮐﻨﭽﯽ ﺁﺧﺮﯾﻦ ﺭﻭﺳﺘﺎ ﺍﺯ ﺭﻭﺳﺘﺎﻫﺎﯼ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﮔﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﻗﺼﯽ ﺷﺮﻕ ﻭﺍﻗﻊ ﺍﺳﺖ . ﭼﺸﻤﻪ ﺍﯼ ﮐﻪ ﺣﺪﻭﺩ ۱۰۰ ﻣﻦ ۴۰۰ ﮐﯿﻠﻮ ﺑﺬﺭ ﺍﻓﮑﻦ ﺩﺭﺟﺮﯾﺎﻥ ﺍﺳﺖ . ﻭ ﺩﺭ ﺣﺪﻭﺩ ۲۰۰۰ ﺍﺻﻠﻪ ﻧﺨﻞ ﻧﯿﺰ ﺁﺑﯿﺎﺭﯼ ﻣﯽﮐﻨﺪ . ﺭﻭﺳﺘﺎ ﺭﻭﯼ ﺗﭙﻬﺎﯼ ﻭﺍﻗﻊ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺁﺏ ﺭﻭﺍﻥ ﭼﺸﻤﻪ ﺍﺯ ﮔﺮﺩﺍﮔﺮﺩ ﺗﭙﻪ ﻣﯽﮔﺬﺭﺩ ﻭ ﺑﻪﮐﺸﺘﺰﺍﺭﻫﺎ ﻭ ﺑﺎﻏﻬﺎ ﻣﯽﺭﻭﺩ. ﺍﺯ ﭼﺸﻢﺍﻧﺪﺍﺯﯼ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﺯﯾﺒﺎ ﻭ ﺷﺎﻋﺮﺍﻧﻪ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭ ﺍﺳﺖ.

جاهای دیدنی بستک
جاهای دیدنی بستک

قنات پاراو کوخرد

قنات پاراو کوخرد نام دو رشته قنات‌ باستانی در بخش کوخرد، شهرستان بستک است. هرچند این قنات‌ها سال‌های زیادی بلااستفاده باقی مانده‌اند؛ اما بقایایی از کانال و چاه آن‌ها را همچنان می‌توان دید. سرچشمه‌ این دو رشته قنات‌ زیر کوه ناخ قرار دارد و بقایای آب‌انبارهای وابسته به آن‌ها که از سنگ و ساروج ساخته شده‌اند، باقی مانده است. آب شیرین یکی از این دو قنات را در حوضچه‌هایی ساروجی جمع‌آوری می‌کردند و به‌وسیله‌ی سازه‌ای سنگی به نام ترنه، از عرض رودخانه‌ مهران که آب آن شور است، عبور می‌دادند.

b4e34713 3d3a 4258 8041 6a40468a2f21 840x560 1

آرامگاه علمای کوخرد

آرامگاه علمای کوخرد یا دوگنبدان کوخرد از مکان‌های زیارتی بخشی به همین نام در شهرستان بستک استان هرمزگان است که در جنوب جاده بستک به بندر لنگه قرار دارد. آرامگاه علمای کوخرد در میان گورستان دهستان کوخرد و در ۱۰۰۰ متری غرب دهستان کوخرد واقع شده‌است.این بنای تاریخی و مذهبی چند سال پیش از جانب دولت به عنوان یکی از آثار ملی توسط سازمان میراث فرهنگی کشور با نام «مجموعهٔ دو گنبدان» به ثبت رسیده‌است. بنای این آثار برجسته و تاریخی بین سال‌های ۱۱۴۹ تا ۱۱۵۱ ه‍.ق ساخته شده‌است. مجموعهٔ دو گنبدان کوخرد در ۲۷ بهمن ۱۳۸۲ خورشیدی به ثبت رسیده‌ است.

جاهای دیدنی بستک
جاهای دیدنی بستک

کاروانسرای نیمه

کاروانسرای نیمه آثاری تاریخی و باستانی در سر راه ارتباطی شهرستان لار، شهرستان بستک به شهرستان بندر لنگه واقع شده‌ است. این بنا به صورت چهار ایوانی و چهارگنبدی بوده و از معماری متقارنی برخوردار است، شواهد نشان می‌دهد که تمامی مصالح به کار برده شده برای احداث بنا از مناطق اطراف جمع آوری شده‌است. کاربرد سنگ به عنوان ماده اصلی با ملات ویژه موجب استحکام بنا در طول قرن‌های متمادی در برابر حوادث طبیعی پابرجا مانده‌است.

قلعه خان

این بنا از مکان های دیدنی بستک در دوره قاجاریه به دستور محمد رضا خان سطوت الممالک حاکم جهانگیریه و بنادر و جزایر ساخته شده است که قدمت آن به 110 سال قبل می رسد و محل زندگی حاکمان بستک که شامل دو بخش حکومتی و خصوصی بوده است. مجموعا این بنا بیش از 150 اتاق و 4500 مترمربع زیر بنا در سه طبقه بوده که شامل حجره و تالار و دو اتاق ایینه کاری شده بوده است. همجواری این بنا با کاربری های متنوع و مکمل اثار ثبت شده در محله ی خوانین قرار دارد که این بنا را ارزشمند تر ساخته است.

خاان 1

خانه بنی عباس بستک

خانه بنی عباس واقع در شهر بستک در بخش مرکزی شهرستان بستک در غرب استان هرمزگان، یکی از آثارهای تاریخی و از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است. خانه بنی عباسی در قسمت شرقی شهر بستک جنب حمام خانی واقع شده‌است. این ساختمان در حدود ۱۱۰ _ ۱۰۰ سال قبل توسط بزرگان بستکی (حاکمان وقت) ساخته شده‌است، ومعماران سازندهٔ بنا، معماران بستکی بوده أند. این خانه در اصل سه طبقه بوده که طبقات فوقانی آن بر أثر زلزله خراب گشته‌است. بنا در حدود ۲۰۰ تا ۲۱۰ أتاق داشته و از سه قسمت مجزا از هم تشکیل می‌شد که هر قسمت دارای حیاط و متعلقات کامل بود.

آرامگاه شیخ راشد مدنی

آرامگاه شیخ راشد مدنی یکی از دیدنی های تاریخی ستک است. بنای آرامگاه در سال 1263 ه.ق توسط مصطفی خان (فایز بستکی) حاکم بستک ساخته شد. این بنا در تاریخ 1381 ه.ش به ثبت آثار ملی رسیده است.

جاهای دیدنی بستک
جاهای دیدنی بستک

بازار بستک

بازار بستک که به مجموعه ی بازار بستک معروف است. که شامل سه بازار قدیمی است که با یکدیگر در ارتباط است. قدمت این مجموعه به دوران قاجار می‌رسد. دو بازار آن به شکل مستطیلی بوده که شامل حجره هایی در دو طرف آن است، که کنار هر حجره سکویی برای نشستن وجود دارد. بازار سوم مربع شکل است که در سال 1295 هجری قمری به دست استاد حاج عبدالله مینایی معروف به «حاجی اوستا» بنا شده است و دارای ویژگی های منحصر به فردی است.

مدرسه مصطفویه

مدرسه مصطفویه بستک، یکی از آثار تاریخی و از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است.ساخت مدرسه مصطفویه که یکی از قدیمی‌ترین مدارس ایران به‌شمار می‌رود در سال ۱۳۰۲ خورشیدی شروع شده و در سال ۱۳۰۴ پایان یافته‌است.این مدرسه که در محل تقاطع خیابان قدیم و خیابان مصطفویه شهر بستک قرار دارد، از زمان ساخت تاکنون پیوسته مورد استفاده قرارگرفته و چندین نسل به‌طور متوالی در آن تحصیل کرده‌اند. طی این سال‌ها بارها احیا و بازسازی شده و گاهی الحاقاتی بدان افزوده شده‌ است.

1217651

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید: