تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

مشهد کلانشهری در شمال شرقی ایران و مرکز استان خراسان رضوی است. این شهر سالانه پذیرای بیش از 27 میلیون زائر داخلی و دو میلیون زائر از خارج از کشور است. مشهد دارای جاذبه های بسیاری است که هر ساله بازدیدکنندگان زیادی را هم برای زیارت و هم برای گردش به سمت خود می کشاند. یکی از این جاذبه‌ها آن بند گلستان است.

بند گلستان در مشهد
بند گلستان در مشهد

درباره ی بند گلستان در مشهد

این بند یکی از مهم ترین مناطق گردشگری و دیدنی در مشهد است، این جاذبه در 8 کیلومتری غرب مشهد بر فراز رودخانه گلستان احداث شده است. سد یا بند گلستان از جاذبه های مهم برای گردشگرانی است، که خرید بلیط هواپیما را از سایت تریپ انجام داده اند. اگرچه حدود 500 سال از ساخت این بند می گذرد، اما هنوز سالم و امن است.

اجاره روزانه خانه در تهران

بند گلستان متعلق به دوره تیموریان است و بر روی رودخانه گلستان واقع شده است.  بند گلستان در جایی ساخته شده است، که عرض دره باریک‌تر می‌شود و در دو طرف دره صخره ‌های عظیمی وجود دارد. مصالح اصلی به کار رفته در ساخت این بند سنگ، آجر و ساروج است که مخلوطی از خاک، شن و آهک است. قسمت میانی این بند با سنگ و ساروج پر شده و سطح بیرونی آن آجرکاری است.

حوضه زهکشی بند گلستان با مساحتی حدود 320 کیلومتر مربع در جنوب غربی مشهد قرار دارد. این حوضه از سه زیرحوضه مایان، دهبار و جاغرق تشکیل شده است. رودخانه های این حوضه به سمت شمال شرقی جریان دارند و به رودخانه کشفرود متصل می شوند. این رودخانه ها یک کاناله هستند و در نتیجه رسوبات بستر دارند.

تاریخچه بند گلستان مشهد

سد گلستان مشهد به دوران تیموریان تعلق دارد، برخی معتقدند که این بنا در زمان شاهرخ پسر تیمور گورکانی ساخته شده است و برخی دیگر هم آن را به دوران گوهرشاد بیگم همسر شاهرخ میرزا نسبت می دهند. همچنین برخی دیگر نیز آن را به نام کنیز گوهرشاد میداند، به همین دلیل است که آنرا قریه و یا بند گلستان می نامند. در کتاب اسناد و مکاتبات تاریخی ایرانی که توسط دکتر عبدالحسین نوایی تعریف شده است، سندی موجود است، که در آن توسط فرمان سلطان ابوسعید گورکانی این بنا در مشهد وجود داشته است. همچنین سلطان ابوسعید گورکانی در سال ۸۳۷ قمری کشته شده است، این بنا که به فرمان وی صادر گشته است به چند سال قبل از مرگ وی باز می گردد.

مالکیت و حفاظت بند گلستان

بند تاریخی گلستان یکی از موقوفات حرم مطهر امام رضا علیه السلام است، این سد تاریخی جذاب تحت حفاظت آستان قدس و مسجد جامع گوهرشاد است. در سال ۱۳۵۶ سازمان آب منطقه ای مشهد مالکیت حفاظت از این سد را برعهده گرفته است، بعد از آن در سال  ۱۳۶۰  تا سال ۱۳۶۵ مالکیت و حفاظت از آن به آستان قدس رضوی  داده شد. بند گلستان مشهد امروز مشترک بین سازمان آب آستان قدس رضوی تحت حمایت و مالکیت قرار گرفته است.

مصالح و ابعاد بند گلستان مشهد

مصالح به کار رفته در ساخت این بند که در بالا هم اشاره کردیم، توسط آجر سنگ و ترکیبی از آهن و شن و خاک ساخته شده است بخشی از سد گلستان توسط سنگ گرانیت و گرانودیوریت ساخته شده است. کف رودخانه حدود ۳۰ متر و در قسمت ‌های بالایی آن به ارتفاع ۱۳۰ متر نیز می رسد. عرض  بند گلستان ۱۰ متر می باشد عرض این بند در قسمت های پایین تر به ۲۵ نیز می رسد.

ارتفاع سرریز آب از سد گلستان مشهد 20 متر می باشد، گنجایش این بند ۲.۷ میلیون متر مکعب است. همچنین عمق بند گلستان مشهد در بیش ترین منطقه و کم ترین منطقه به ترتیب ۳۶ و ۱۸ متر می باشد، تمامی ابعاد بندگلستان حاصل بازسازی های مختلف در طول زمان های مختلف است. در قسمت شرقی بند گلستان مشهد کتیبه تاریخی را خواهید دید، اما متاسفانه این کتیبه در اثر فرسایش دیگر قابل خواندن نیست.

تفریحاتی که می توانید در بند گلستان انجام داد

اطراف منطقه بند تاریخی گلستان بسیار سرسبز و فضای عالی برای تعطیلات در کنار خانواده و دوستان می باشد، اگر قصد دارید در فصل بهار و یا تابستان به این منطقه سفر کنید. ما به شما قایق سواری را پیشنهاد می کنیم، زیرا سد در این فصل بسیار پر آب می باشد همچنین می توانیم ماهیگیری در بند گلستان را نیز امتحان کنید.

تنها کافیست لوازم مورد نیاز برای ماهیگیری را با خود همراه داشته باشید، در اطراف این منطقه تاریخی روستاهای بسیار سرسبزی وجود دارد، که  دارای آب و هوای بسیار عالی هستند. روستاهایی مانند از غد و مایان از بهترین روستاهای اطراف این سد تاریخی می باشند.

رستوران ها و غذا خوری های اطراف گلستان مشهد

بعد از یک روز تفریحی پر جنب و جوش حتما گرسنه شده اید، ما به شما کافی شاپ بند گلستان مشهد و رستوران های اطراف دریاچه و سد گلستان را پیشنهاد می کنیم. بند گلستان مشهد رستوران های خوبی مانند رستوران الماس بند گلستان مشهد در بلوار امام رضا، رستوران ساحلی بند گلستان مشهد در طرقبه بعد از امام رضای ۲۸  که دارای غذاهای تازه و با کیفیت و همچنین محیطی آرام با آلاچیق های زیبا  برای گذراندن اوقاتی خوش در کنار خانواده می باشد. همچنین کافی شاپ های متنوع بند گلستان مشهد مانند کافی شاپ مینوسا و موکا است.

مکان های زیارتی در اطراف بند گلستان

بعد از میل کردن غذاهای مورد علاقه خود می توانید از امامزاده هایی که در این منطقه وجود دارد نیز دیدن کنید.  امامزاده های اطراف این سد تاریخی شامل امامزاده های ناصر و یاسر از دیدنی ترین زیارتگاه های این منطقه به شمار می روند این امامزاده ها از ارزش معنوی بالایی برخوردار هستند.

بهترین زمان برای بازدید از سد یا بند گلستان

بند گلستان مشهد ادرس آن در هشت کیلومتری از غرب مشهد قرار دارد، برای رفتن به این بند تاریخی ما به شما فصل بهار و تابستان را پیشنهاد می کنیم. چرا که در این فصل آب و هوای این منطقه بسیار دلپذیر و مطبوع می باشد، همچنین آب سد پر است. شما می توانید در این منطقه به قایق سواری و ماهیگیری بپردازید و از غذاهای دلپذیر رستوران ها و کافی شاپ های دور سد لذت ببرید. بند گلستان مشهد باز است، و شما می توانید در ایام تعطیل نیز به آنجا بروید و در کنار دوستان و خانواده خود اوقات خوبی را سپری کنید.

مسیر دسترسی به بند گلستان
مسیر دسترسی به بند گلستان

مسیر دسترسی به بند گلستان

مسیر دسترسی برای رفتن به بند گلستان در مشهد از طریق بزرگراه وکیل آباد امکان پذیر است. ابتدا باید به سمت طرقبه حرکت کنید و در 5 کیلومتری نرسیده به ترقبه بند گلستان را می بینید. فاصله ی بند گلستان تا مشهد تنها 30 کیلومتر است، که در شرایط عادی و بدون ترافیک 45 دقیقه طول می کشد تا به آنجا برسید. برای اطلاع از بلیط هواپیما اهواز مشهد و بلیط هواپیما شیراز مشهد به سایت تریپ مراجعه کنید و ارزان ترین بلیط های مسافرتی را بدون واسطه و به صورت آنلاین تهیه کنید. سامانه رزرواسیون تریپ به شما کمک می کند به راحتی از علاوه بر نرخ بلیط هواپیما شیراز مشهد از قیمت پروازهای مختلف مانند بلیط استانبول و بلیط مشهد به تهران و همچنین تورهای لحظه آخری مطلع شوید و از امکانات پرواز و نرخ آن بهره مند شوید. شما در کمترین زمان به انواع قیمت ها در تاریخ مورد نظر خود دسترسی خواهید داشت و مناسبترین تور خارجی را پیدا خواهید کرد. بهترین قیمت پروازهای داخلی و خارجی، خرید بلیط هواپیما چارتر و رزرو خرید بلیط هواپیما چارتری و سیستمی از تمامی ایرلاین ها را با سامانه تریپ (www.trip.ir) سریع و آسان تجربه کنید.

منبع:تریپ|www.trip.ir