تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

کشور ایران دارای شهرهای دیدنی متفاوتی است. شهرهای جنوبی آن هم دارای مناطقی بسیار زیبا و گردشگری هستند. شهر اهواز که در جنوب ایران قرار دارد به دلیل قومیت‌های گوناگونی که دارد، هرساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. یکی از بزرگ‌ترین جاذبه‌های تفریحی این شهر رودخانه کارون اهواز است. در این مقاله از مجله گردشگری هم اقلیم می‌خواهیم شما را با پل سیاه اهواز آشنا نماییم. پس به جهت شناخت تاریخچه این پل تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

ویژگی‌های پل سیاه اهواز

یکی از قدیمی‌ترین پل‌های رود کارون، پل سیاه اهواز است. این پل در دوره‌های مختلفی از تاریخ نقش‌های مختلفی داشته و بازدید از آن خالی از لطف نیست. با توجه به اینکه در زمان جنگ جهانی دوم این پل برای رفت و برگشت متفقین استفاده می‌شد، با نام پل پیروزی مشهور گردید. این پل در سال 1308 ساخته شد. همچنین پل سیاه در دوره‌های مختلف دچار بمب گذاری و آتش سوزی شده است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

اجاره روزانه خانه در تهران

پل سیاه اهواز

همان طور که می‌دانید بر روی رودخانه کارون پل‌های بسیاری قرار دارد اما از میان آن‌ها پل سیاه اهواز به عنوان اولین پل کارون بوده و زیبایی خاصی را به آن منطقه داده است. در این شهر هتل‌ها و رستوران‌های متعددی با قیمت‌های متفاوتی قرار دارد و با توجه به بودجه‌ای که در نظر دارید می‌توانید در هتل مناسبی اقامت داشته باشید و از رستوران‌های مناسبی غذا تهیه نمایید.
شهر اهواز به دلیل وجود رود کارون هر ساله گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. علاوه بر کارون وجود لشکرآباد، نخل‌های خرما، پل‌های زیبا و مردم خونگرم مسافران زیادی را از نقاط مختلف ایران راهی خود کرده است.

بهترین زمان بازدید از پل سیاه

از مهم‌ترین مواردی که باید در هنگام سفر به آن توجه نمود، آب و هوای مقصد است. زیرا این ویژگی به لذت بخش شدن سفر شما کمک خواهد کرد. پل سیاه اهواز در بخش جلگه‌ای استان خوزستان قرار گرفته است و اگر قصد سفر به اهواز را دارید باید به این نکته توجه نمایید که هوای اهواز در فصل تابستان در بعضی مواقع تا 50 درجه گرم خواهد شد و در فصل زمستان تا 5 درجه بالای صفر کاهش پیدا می‌کند. به همین دلیل بهترین زمان بازدید از این شهر اهواز فصل بهار و پاییز است.

علت نام‌گذاری پل سیاه به پل پیروزی

با توجه به اینکه رنگ بدنه پل به رنگ سیاه بوده، آن را پل سیاه نامیده‌اند. پل سیاه اولین پل شهر اهواز است که از طریق آن بندر امام خمینی را به راه‌آهن خرمشهر وصل کرده بودند. بر این پل آسیب‌های مختلفی در دوران قدمت خود وارد شد و با توجه به نقشی که ایفا کرده است نام‌های مختلفی برای آن در نظر گرفته‌اند. همانطور که گفته شد، در جنگ جهانی دوم این پل نقشی مهمی برای پیروزی متفقین داشته و به دلیل پیروزی متفقین، این پل به نام پل پیروزی نامیده شد. امروزه این پل را با دو نام سیاه و پیروزی می‌شناسند.

تاریخچه پل سیاه اهواز

قدمت سال این پل به دوره پهلوی برمی‌گردد. این پل هم‌زمان با ساخت راه‌آهن جنوب در سال تأسیس گردید. در دوران ساسانیان قبل از تأسیس این پل سیاه، پلی با نام شادووان ساخته شده بود که با گذشت زمان این پل از بین رفته و پل سیاه با سازه‌های فلزی و فونداسیون‌های بتنی جایگزین آن شد. این پل در جنگ جهانی دوم برای حمل مهمات، آذوقه و همچنین نیروهای ارتشی نقش مهمی داشته از این رو این پل یکی از مهم‌ترین پل‌های اهواز به شمار می‌رود. این پل در سال 1378 توسط سازمان میراث فرهنگی کشور به ثبت رسید و دارای شماره ثبت 2599 است.

آسیب‌های وارد شده به پل سیاه اهواز

در دوره‌های مختلف به این پل خسارت‌های زیادی وارد شده است. در سال 1388 در زیر پل سیاه اهواز در محله‌ای به نام عامری و در کنار حرم علی بن مهزار بمب گذاری شد و به یکی از پایه‌های پل آسیب جدی وارد کرد. پایه آسیب وارد شده محلی برای رفت و آمد قطار بود. پل سیاه در سال 1344 در آتش سوزی سخت شد و به بخش‌های میانی آن صدمه جدی وارد گردید.

پل سیاه اهواز

آشنایی با سازه‌های پل سیاه

با توجه به اینکه پل سیاه اهواز یکی از پل‌های مهم در کارون بوده، کار اصلی آن اتصال خط راه امام خمینی (ره) و به راه‌آهن سراسری خرمشهر تهران است. از این رو نقش بسیار پر رنگی در حمل و نقل دارد. جنس این پل از فلز و بتن است. این پل بر روی بستری سنگی در کف رودخانه کارون ساخته شد و دارای طولی به اندازه 1050 متر و عرضی 6 متری است. پل سیاه 52 پایه دارد و طبق گزارش مدیر عامل زیبا سازی شهر اهواز، قرار شد بر روی پایه‌های این پل نورپردازی شود. این نورپردازی به زیباسازی این پل کمک خواهد کرد. بر روی این پل برای رفت و آمد قطارها، ریلی قرار دارد و در کنار آن پیاده روهایی با عرض یک متر برای پیاده روی در این پل بنا گردیده است.

پل سیاه اهواز

هتل‌های نزدیک پل پیروزی اهواز

یکی از مواردی که در هنگام سفر و بازدید از این پل باید توجه نمود انتخاب و رزرو مناسب هتل است. بازدیدکنندگان می‌توانند با داشتن انتخاب هتلی مطلوب، پس از گذشت و گذار در این شهر با خیال راحت در این هتل‌ها استراحت نمایند. هتل پارس اهواز یکی از نزدیک‌ترین هتل‌های نزدیک به پل سیاه اهواز است. این هتل 5 ستاره امکاناتی نظیر رستوران، سالن همایش، آرایشگاه مردانه، وای فای، اینترنت، تلویزیون ال ای دی، میز آرایش، یخچال، اتو و … دارد. هتل پارس اهواز تا فرودگاه 8 کیلومتر فاصله داشته و در فاصله 2 کیلومتری ایستگاه قطار قرار دارد.

هتل پرشیا یکی دیگر از هتل‌های معروف در نزدیکی پل سیاه است. شما می‌توانید با رزرو این هتل که در فاصله چند قدمی از رود کارون قرار گرفته به اتاق خود برای استراحت بروید. اتاق‌های این هتل به صورت یک الی چهار تخته بوده، همچنین این هتل از آپارتمان‌های دو تخته شش نفره برای مسافران خانوادگی و تورهای گروهی ساخته شده است.

پل سیاه اهواز

معرفی جاذبه‌های گردشگر اهواز در کنار پل سیاه

رودخانه کارون به عنوان یکی از پر آبی‌ترین رودخانه ایران به حساب می‌آید و این رودخانه یکی دیگر از جاذبه‌های نزدیک به پل سیاه اهواز است. این رودخانه در تمامی فصول سال دارای جذابیت خاص خود بوده اما با توجه به خشکسالی همچنان جذابیت خود را دارد. از دیگر جاذبه‌های این شهر می‌توان به آبشار کابلی که مناسب نوروز بوده، اشاره نمود. این آبشار یکی از طولانی‌ترین آبشار مصنوعی در خاورمیانه بوده و بسیار جذاب است. از دیگر دیدنی‌های این شهر می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:
• هتل قو
• خانه ماپار
دانشگاه سه گوش
• گورستان لهستانی‌ها
• ساعت مرمرین در وسط فلکه ساعت
• پارک جنگلی گمبوعه
• پارک جنگلی شهروند
• پارک جزیره
• پارک ساحلی کارون
• پارک لاله

آشنایی با غذاهای محلی اهواز

در هنگام بازدید از این شهر زیبا مردم به دنبال سرو غذا هستند. با توجه به اینکه اهواز دارای غذاهای جنوبی بسیار لذیذ است و با خوردن غذاهای محلی این شهر طعم آن در ذهن شما حک خواهد شد. پس از گردش در کنار پل سیاه برای سرو غذا می‌توانید به رستوران ریورساید که یکی از قدیمی‌ترین رستوران‌های اهواز است، بروید. قلیه‌های این رستوران بسیار خوشمزه و خوش طعم است. برای افرادی که به دنبال فست فود هستند، می‌توانند به فلافلی پت و مت در خیابان وهابی مراجعه نمایند. رستوران خرم در امانیه برای صرف دل و جگر بسیار مناسب است. همچنین آش و حلیم فلکه راه‌آهن اهواز شهرت بسیاری دارد.

یکی از لذت‌های وصف‌ناپذیر مردم اهواز تماشای غروب خورشید در کنار رود کارون است. اینکه در کدام بخش از کارون چشم انداز بهتری برای تماشای غروب خورشید و مناظر زیبای اطراف را داریم جای سؤال بوده، پل سیاه و پل اهواز از بهترین مکان‌های مناسب برای دیدن غروب آفتاب در کنار رود کارون است. پل سیاه اهواز به عنوان پل معلق با دو قوس بتنی بوده و جلوه خاصی را به زیبایی این شهر بخشیده است. از طرفی این پل نمادی از شهر اهواز به حساب می‌آید.

قلیه ماهی اهواز

آشنایی با سوغاتی‌های پل سیاه اهواز

در بازدید از این شهر خریدن سوغاتی یکی از موارد مهم برای گردشگران است. خرما یکی از معروف‌ترین سوغات اهواز بوده اما برای تهیه رطب و خارک می‌بایست در فصول خاصی به این شهر سفر کنید. برای خرید انواعی از حلواهای این شهر مانند حلوا ارده، کلوچه خرمایی، شیره خرما و انواع ترشی بندری و ادویه‌های خوش طعم می‌توانید به بازار قدیمی کاوه مراجعه نمایید. همچنین در صورت خرید پوشاک با قیمت و کیفیت مناسب می‌توانید به خیابان امام خمینی رفته و به خرید پوشاک خارجی ارزان اقدام نمایید.

دسترسی به پل سیاه اهواز

سخن آخر

همان طور که می‌دانید شهر اهواز در جنوب کشور ایران دارای مناظر و جاذبه‌های گردشگری بسیاری است. پل سیاه یا به قول معروف پل پیروزی یکی از زیباترین و مهم‌ترین آثار این شهر به حساب می‌آید. این پل در دوره پهلوی برای رفت و آمد متفقین بنا گردید و پس از پیروزی متفقین به نام پل پیروزی نامیده شد. در کنار پل سیاه جذبه‌های گردشگری بسیاری قرار دارد. همچنین رستوران و هتل‌های معروف با امکانات ویژه‌ای در کنار این پل قرار گرفته است. در این مقاله شما را با یکی از پل‌های اهواز به نام پل سیاه اهواز آشنا کردیم. اگر شما هم به اهواز سفر کرده‌اید و با مکان‌های تاریخی آن آشنا هستید، در انتهای ای مقاله برای ما بنویسید.