تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

آبشار دره گاهان تفت یزد

آبشار دره گاهان تفت یزد، موضوع بحث ما است. ایران کشوری چهار فصل است که در هر شهر آن می‌توان چهار فصل دیگر را دید. برای مثال یزد، یکی از شهرهای قدیمی ایران با قدمتی چند هزار ساله است که هر سال تعداد زیادی از گردشگران را جذب زیبایی‌های خود می‌کند. شهر یزد یکی از شهرهای مرکزی ایران است که دارای آب و هوای خشک است. این شهر تاریخی را بیشتر به واسطه بادگیرها و معماری سنتی آن می‌شناسیم.

به‌علاوه اکثر افراد یزد را با شب‌های پرستاره کویر آن می‌شناسند. اما برخلاف تصور همه، یزد یکی از زیباترین آبشارهای ایران را در دل خود جای داده‌است. باور این جمله شاید سخت باشد، اما آبشار دره گاهان تفت یزد یکی از پرطرفدارترین جاذبه‌های طبیعی این شهر است که در ادامه راجع‌به آن بیشتر توضیح خواهیم داد. پس اگر می‌خواهید یک سفر تاریخی و اسرارآمیز را تجربه کنید، این مطلب را از مجله گردشگری هم اقلیم را از دست ندهید.

اجاره روزانه خانه در تهران

آبشار دره گاهان تفت

آبشارها، زیباترین جاذبه‌های طبیعی زمین

آبشارها یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی زمین هستند که تنها در برخی مناطق دیده می‌شوند. شاید فکر کنید آبشارها را می‌توانید تنها در شهرهای شمالی ایران ببینید، اما در دل‌ شهرهای کویری ایران نظیر یزد نیز می‌توانید یکی از زیباترین آبشارهای ایران را ببینید. آبشارها به صورت فصلی و دائمی هستند، آبشارهای دائمی را بیشتر در شهرهای می‌بینیم که بارندگی زیادی دارند.

اما آبشارهای فصلی آبشارهایی هستند که فقط در برخی فصول سال جاری هستند و در اکثر شهرها وجود دارند. یکی از زیباترین آبشارهای فصلی، آبشار دره گاهان تفت یزد است که حتما باید از آن دیدن کنید. دیدن آب زلال و آبشار در قلب کویر نگاه هر بیننده‌ای را جذب خود می‌کند.

آبشار دره گاهان تفت

چرا دره گاهان؟

همان‌طور که گفتیم ایران کشوری چهار فصل است که در بسیاری از مناطق آن آبشارهای زیبایی وجود دارد. از گذشته رسم گذراندن ایام تعطیل در کنار آب روان، سنتی پسندیده بوده که هنوز هم در بین ایرانیان جایگاه به‌خصوصی دارد. با توجه به اینکه ایران کلا دارای آب و هوای خشک و گرمسیری است، بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند تعطیلات خود را در خنکای آبشارهای مختلف از جمله آبشار دره گاهان تفت یزد بگذرانند.

شاید بگویید با وجود آبشارهای دائمی و فصلی مختلفی که در ایران وجود دارد، چرا باید به آبشار دره گاهان برویم؟ دلیل اصلی سفر به این آبشار، شرایط آب و هوایی متفاوت آن است. شهر یزد دارای بافتی تاریخی است و یکی از زیباترین شهرهای خشتی در جهان است و به شب‌های کویری و پرستاره خود معروف است.

به این ترتیب وجود دره‌ای با آبشارهای کوچک و بزرگ در یزد چیزی غیرقابل باور است! پس دلیل اصلی که باید از این آبشار دیدن کنید، شرایط متفاوت آن و همچنین زیبایی‌های فوق‌العاده این آبشار است که چشم هر بیننده‌ای را میخ‌کوب می‌کند.

دلیل نام‌گذاری این دره چیست؟

کلمه گاه در زبان فارسی به معنی شادی است و منظور از دره گاهان، دره‌ای است که در گذشته مردم برای برگزاری جشن‌های خود در این محل گرد هم می‌آمدند. البته این دره را با عنوان دره گاوان نیز می‌شناسند و علت این نام، نگه‌داشتن و چراندن گاو در این دره است.

آبشار دره گاهان تفت

موقعیت جغرافیایی آبشار دره گاهان

آبشار دره گاهان در شهر تفت استان یزد قرار دارد. شهر تفت، یکی از زیباترین شهرهای استان یزد است که جاذبه‌های تاریخی و طبیعی فراوانی را در دل خود جای داده‌است. این آبشار در بخش جنوب غربی شهر تفت و در قسمت ورودی از سوی استان فارس قرار دارد. تا این آبشار را به چشم خود نبینید، باور نخواهید کرد که در قلب کویری‌ترین شهر ایران دره‌ای باشد که طول دیواره‌های آن بیشتر از 20 متر باشد.

در این دره آبشارهای کوچک و بزرگی وجود دارد که معروف‌ترین و بزرگ‌ترین آن‌ها آبشار دره گاهان است که زیبایی‌های آن چشم هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند. اگر برای تعطیلات عید می‌خواهید به یزد سفر کنید، بازدید از آبشار دره گاهان تفت یزد را از دست ندهید.

طبیعت اطراف آبشار دره گاهان

دره گاهان از 7 دره فرعی به نام‌های دره اصلی، دره خشک، دره آلبالو، دره آب پلنگ، دره لا انار، دره آبشار و دره باد گز تشکیل شده‌است. این دره طبیعت گیاهی یا جانوری خاصی ندارد اما آبشارهای فصلی کوچک و بزرگ زیادی را در خود جای داده‌است. بلندترین آبشاری که در دره گاهان وجود دارد، حدود 70 متر ارتفاع دارد.

شکل خاص و سنگ‌های این دره و طرز قرارگیری آن‌ها باعث تمایز این دره از سایر دره‌ها می‌شود. اشکال مختلف سنگ‌های این دره باعث شده تا این دره برای ورزش سنگ‌نوردی بسیار مناسب باشد. از جمله گیاهانی که در این دره یافت می‌شود، می‌توان به انجیر وحشی و دم اسب اشاره کرد. هنگام بازدید از این دره مواظب گیاه انجیر وحشی باشید زیرا شیره برگ و ساقه آن سمی است و ممکن است باعث بروز مشکلات جدی پوستی شود.

علاوه بر آبشار دره گاهان تفت یزد، در این دره جاذبه‌های دیگری نیز وجود دارد. این آبشار و دره در دل شیرکوه قرار دارد که در آن درختانی با میوه‌های سردسیری در آن وجود دارند. وجود غارهای طبیعی نظیر برفخانه دائمی طرزجان، غار نباتی و همچنین کوه عقاب بر زیبایی‌های این دره می‌افزاید. مناطق ییلاقی نظیر فراشاه یا اسلامیه، بیداخوید، سانیچ، منشاد، نیر، توده، سخوید، زردین و تنگ چنار در دره گاهان نیز وجود دارند که بازدید از آن‌ها شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

آبشار دره گاهان تفت

ویژگی‌های منحصر به‌فرد آبشار دره گاهان کدام است؟

یکی از ویژگی‌های منحصر به‌فرد دره گاهان، وجود پیست اسکی زمستانه است که در فصل زمستان افراد زیادی را جذب زیبایی‌های خود می‌کند. همچنین آب‌ و هوای مطبوع این دره باعث شده تا در فصول گرم بسیاری از گردشگران این منطقه را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کنند.

شکل قرارگیری صخره‌ها و سنگ‌های تشکیل‌دهنده این دره، آن را برای ورزش سنگ‌نوردی بسیار مطلوب کرده‌است. پس اگر می‌خواهید در دل کویر، زیبایی‌های باورنکردنی و هوایی فوق‌العاده را تجربه کنید سفر به آبشار دره گاهان تفت یزد را از دست ندهید.

از دیگر ویژگی‌های منحصر به‌فرد این دره می‌توان به محوطه باستانی آن اشاره کرد. محوطه باستانی قلعه پهلوان بادی، نام این محوطه است و در گذشته روی صخره‌ای بزرگ در این منطقه پهلوانی به همین اسم زندگی می‌کرده است. درباره زندگی این فرد افسانه‌های زیادی وجود دارد که هنوز هم در بین مردم روایت می‌شوند. آثار باقی‌مانده از محوطه قلعه پهلوان بادی را هنوز می‌توان در این منطقه مشاهده کرد.

آبشار دره گاهان تفت

مسیر رسیدن به آبشار دره گاهان چگونه است؟

پس از اینکه از سمت جاده ابرکوه به ورودی شهر تفت وارد شدید، یک جاده فرعی می‌بینید که منتهی به آبشار دره گاهان می‌شود. برای رسیدن به آبشار 5 کیلومتر را با ماشین می‌پیمایید و سپس 500 متر نهایی را باید با پای پیاده طی کنید. مسیر رسیدن به این آبشار زیبایی‌های زیادی دارد که دیدن آن‌ها بسیار لذت‌بخش است. از جمله زیبایی‌های مسیر رسیدن به آبشار دره گاهان تفت یزد می‌توان به آب‌نماهای این مسیر که آب زلال در آن‌ها جریان دارد اشاره کرد.

جمع‌بندی

شهر یزد یکی از زیباترین شهرهای کویری ایران است که بسیاری از گردشگران برای بازدید از بادگیرها و معماری خاص این شهر از آن بازدید می‌کنند. اما علاوه‌بر این جاذبه‌های تاریخی، جاذبه‌های دیگر طبیعی نظیر آبشار دره گاهان تفت یزد در این شهر قرار دارد که زیبایی‌های فوق‌العاده آن هر بیننده‌ای را جذب خود می‌کند. پس اگر قصد دارید برای تعطیلات عید به شهر یزد بروید، بازدید از این آبشار زیبا را از دست ندهید.

مقالات بیشتری بخوانید