تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

جاهای دیدنی خواف

خواف که از شهرهای خراسان رضوی می باشد، در ناحیه ای کوهستانی قرار گرفته و در 250 کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع شده است. در این شهر اساتید موسیقی بزرگی زندگی می کنند و بنابراین می توان خواف را از مراکز مهم موسیقی سنتی استان خراسان رضوی دانست. مساجد، اماکن مذهبی و دیگر جاذبه های گردشگری و تاریخی این شهر را در سفر به خواف نباید از یاد برد. برای آشنایی بیشتر با جاهای دیدنی خواف با ما در مجله گردشگری هم اقلیم همراه باشید.

جاهای دیدنی خواف
تصویر از سایت اداره کل میراث فرهنگی شهرستان خواف

آرامگاه خواجه غیاث الدین پیر احمد خوافی

آرامگاه خواجه غیاث الدین پیر احمد خوافی

اجاره روزانه خانه در تهران

آرامگاه خواجه غیاث الدین پیر احمد خوافی را می توان در ابتدای خیابان پیر احمد و رو به روی حوزه علمیه احناف شهر خواف پیدا کرد. این آرامگاه متعلق به خواجه غیاث الدین پیر احمد است که از سیاستمداران کم نظیر دوران تیموریان می باشد. قدمت این آرامگاه که دیوارهای آن از آجر ساخته شده است، به دوران قاجاریه بر می گردد و دارای بنایی مربع شکل است.

مدرسه مسجد غیاثیه خرگرد

مدرسه مسجد غیاثیه خرگرد
تصویر از سایت ایران هتل

یکی دیگر از جاهای دیدنی خواف بنای مدرسه مسجد غیاثیه است که قدمت آن به دوران تیموریان برمی گردد و از بناهای باشکوه چهار ایوانی آن دوران به حساب می آید، در 5 کیلومتری جنوب شرقی خواف واقع شده است. این بنا را می توانید در فاصله 146 کیلومتری شهر مشهد و بر سر راه تربت حیدریه پیدا کنید. این بنا با تلاش های احمد خوافی و در زمان شاهرخ تیموری ساخته شده است.

منطقه حفاظت شده سیرخون

sirkhoon
تصویر از سایت جاذبه ها

در 12 کیلومتری مرز مشترک با کشور افغانستان و در جنوب شرقی شهر خواف می توانید منطقه حفاظت شده سیرخون را بیابید. آب رودخانه کالشور مژن آباد می باشد و زیستگاه های تالابی، بیابانی و جنگل دست کاشت گونه تاغ زرد باعث شده است این منطقه به محل زندگی بسیاری از شاخص های جانوری و پوششه ای گیاهی مانند گز و نی باشد. در هنگام دیدن از شهر خواف سر زدن به این منطقه را از دست ندهید.

آسبادهای نشتیفان

آسبادهای نشتیفان
تصویر از سایت کجارو

میراثی تاریخی و شگفت انگیز از نظر معماری را می توان در شهر خاف پیدا کرد. آسبادهای نشتیفان متعلق به 1700 سال قبل از میلاد مسیح می باشد که از عظیم ترین آسیاب های بادی جهان به شمار می رود. این آسیاب های امروزه به دلیل گذر زمان رو به تخریب می باشند و اقدامی برای مرمت آن صورت نپذیرفته است.

آبشار رزداب

آبشار رزداب
تصویر از سایت صبح امروز

اگر به دنبال آب و هوایی مطبوع و چشم اندازی فوق العاده می باشید، نباید آبشار رزداب را که در روستای رزداب و در منطقه ای کوهستانی قرار گرفته است فراموش کنید. این آبشار در 32 کیلومتری شهر خواف واقع شده است. رز به معنای انگور می باشد ونام این آبشار از تاکستان بزرگی که امروزه به دلیل کم آبی از بین رفته است گرفته شده است.

کوشک سلامه

کوشک سلامه
تصویر از سایت ویکی پدیا

قدمت کوشک سلامه به 800 سال پیش برمی گردد اما در به دست قوام الدین، ملک زوزن، در سال 607 هجری قمری تعمیر شد. این بنا از بناهای تاریخی خواف می باشد که به خوبی نشان دهنده زندگی سیاسی گذشته به نسل حاضر می باشد.

مسجد ملک زوزن

مسجد ملک زوزن

مسجد ملک زوزن که در دل کویر بنا شده است می تواند برای بسیاری از گردشگران جالب و جذاب باشد. این مسجد که از ساخت آن 9 قرن می گذرد، به سبک خراسانی و با کاشی های لعابی لاجوردی و فیروزه ای ساخته شده است.

سد سلامی

سد سلامی
تصویر از سایت اداره کل میراث فرهنگی شهرستان خواف

دوست داران طبیعت نباید از سد سلامی خاف که در 7 کیلومتری شرق سلامی در خاف واقع شده است، غافل بنمانند. در اطراف این سد که قدمت آن به دوران ساسانیان باز می گردد، درختان فراوانی وجود دارد که آن را به تفریجگاهی زیبا تبدیل کرده است. عمق این سد 18 متر و ارتفاع آن نیز 70 متر می باشد.

آرامگاه حافظ ابرو

آرامگاه حافظ ابرو

آرامگاه حافظ ابرو که از مشاهیر مورخان ایران در دوران تیموریان می باشد در محوطه ای یک و نیم هکتاری قرار گرفته است که جدای از تاریخی بودن، دارای فضایی سرسبز و زیبا می باشد. حافظ ابرو در واقع لقب شهاب الدین عبدالله بن زین الدین لطف الله عبدالرشید می باشد که در جوانی به خدمت امیر تیمور راه یافت. اوج شهرت او در دوران سلطنت شاهرخ بود.

مسجد جامع سنگان

در کوچه ای معروف به کوچه آب می توانید مسجد جامع سنگان را بیابید. قدمت این مسجد به دوران خوارزمشاهیان باز می گردد ولی عناصر تزئینی آن به گچ بری ها و تزئینات دوران ساسانی شبیه است. این مسجد از دو ایوان شرقی وغربی با پوشش سنتی محلی ساخته شده است که دارای ایوان ورودی، کفش کن و گنبد خانه می باشد.

آبشار کفتر دره

طبیعتی زیبا و دیدنی را می توان در آبشار کفتر دره که در 45 کیلومتری شهر خواف واقع شده است بیابید. این آبشار دارای حوضچه ها و سنگ آب های بزرگی است که در سالیان دراز به وجود آمده است و حاصل جمع شدن آب درون این حوضچه ها، گونه های مختلف گیاهی مانند سریش، آویشن، پونه وحشی، گز، زالزالک، پسته وحشی، انجیر وحشی و شیرین بیان می باشد.

مزار خواجه یار

مزار خواجه یار از دو آب انبار و یک مقبره تشکیل شده است که در جنوب غربی شهر خواف واقع شده است. بنای کوشک مانند مقبره از دو طبقه ساخته شده است و قدمت آن به دوران قاجار برمی گردد. این بنا از یک طرف به کوه خواجه یار و از طرف دیگر به تپه های مجاور محدود می شود. به گفته برخی از اهالی، خواجه یار از یاران امام حسن علیه السلام بوده است.