تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

جاهای دیدنی نراق

شهر تاریخی نراق، یکی از شهر های زیبای استان مرکزی می باشد که اطراف آن را کوه های بلندی فراگرفته است. به همین دلیل این شهر دوست ­داشتنی از آب و هوای بسیار مطلوب و دلچسبی برخوردار می باشد. در این شهر، آثار تاریخی و دیدنی زیادی وجود دارد. سالانه گردشگران زیادی برای بازدید از این آثار تاریخی، به این شهر سفر می کنند. شهر تاریخی نراق یکی از جاذبه های گردشگری مرکز کشور به حساب می آید.

دیدنی های نراق
تصویر از سایت جاذبه ها

به گفته باستان شناسان، شهر تاریخی نراق دارای قدمتی حدود 2 هزار سال می باشد. آثار تاریخی شهر نراق شامل آب انبار­ها، امامزاده ها، مسجد ها و خانه های قدیمی می شوند. این شهر علاوه بر این آثار قدیمی، دارای جاذبه های طبیعی بی نظیری از جمله آبشار ها، چشمه، کوه و غار  می باشد. در این شهر جاذبه های توریستی مختلفی برای هر نوع سلیقه ای وجود دارد. این امر موجب جذب بسیاری از گردشگران خارجی و ایرانی شده است.

اجاره روزانه خانه در تهران

روایات زیادی در مورد وجه تسمیه این شهرستان به نراق وجود دارد. برخی معتقدند که نام نراق از حروف به هم ریخته  قرآن گرفته شده و برخی دیگر بر این باورند که این نام از نام ستاره ای گرفته شده است. همچنین به گفته گروه دیگری از کارشناسان، نراق از ترکیب دو واژه «نر» به معنای «بلندی» و عراق به معنای «عراق فارس یا عراق عجم» به دست آمده است. در واقع نام این شهر «نرعراق» به معنی «بلندی عراق عجم» بوده است. زیرا شهر نراق از سمت کاشان، در کل فلات مرکزی ایران، در مرتفع ترین منطقه قرار دارد. در حال حاضر نام این شهر به نراق معروف است.در ادامه همراه ما در مجله گردشگری هم اقلیم باشید تا با جاهای دیدنی نراق بیشتر آشنا شویم.

1-  قلعه اُل (قلعه جنیان)

قلعه اُل
تصویر از سایت سیری در ایران

شهر نراق دارای جاذبه های طبیعی زیادی می باشد. قلعه اُل یکی از جاذبه های این شهر است. این قلعه در دهانه غاری قرار دارد که ارتفاع آن حدود 700 متر می باشد. قلعه اُل در بالای مزرعه شریف آباد، بر روی صخره ها قرار دارد. این غار در بین مردم محل به «قلعه اُل» معروف است.

قلعه اُل تنها یک راه ورودی دارد که در نوع خود منحصر به فرد می باشد. این قلعه امن و غیر قابل نفوذ است.

نام قلعه اُل از نام کوهی که در آن قرار دارد گرفته شده است. نام این قلعه «دژ نراق» است. بنا به گفته کارشناسان، این مکان به عنوان پناهگاه طبیعی  به منظور جلوگیری از آسیب رساندن حیوانات وحشی، آسیب های طبیعی و همچنین برای در امان ماندن از خطرات جنگ و حملات دشمنان ساخته شده و مورد استفاده قرار می گرفت.

یکی از ویژگی های این غار، تنها ورودی بسیار سخت و دشوار آن می باشد که نشان­دهنده این است که دژ، غیر قابل تسخیر است. از آنجایی که بر اساس افسانه های قدیمی این قلعه محل سکونت جنیان بوده، این قلعه در بین مردم محلی به قلعه جنیان هم معروف می باشد.

آدرس قلعه اُل: شهر نراق، دامنه کوه ال

2- کاروانسرای شمس‌السلطنه نراق

کاروانسرای شمس‌السلطنه نراق
تصویر از سایت جاذبه ها

کاروانسرای شمس السلطنه، از جاذبه های تاریخی نراق است که قدمت آن به بیش از 150 سال می رسد. این کاروانسرا، یکی از میراث ملی کشور به حساب می آید که نام رسمی آن «کاروانسرای شمس السلطنه» است. شمس السلطنه یکی از زیباترین بناهای تاریخی نراق است که در زمان حکومت قاجاریان،  به نیابت از «حاج محمد نراقی» معروف به «حاجی خان» ساخته شده است. این عمارت دارای 2 طبقه است که یکی از آنها  محل نگهداری چهار پایان و طبقه دیگر محل سکونت و استراحتگاه تاجران بوده است. کاروانسرا شمس السلطنه  متشکل از راسته بازار، چهارسوق، تاجر سرا یا معاون الممالک و یک کاروانسرا می باشد. مجموعه شمس السلطنه به طور رسمی، در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است.

آدرس کاروانسرا: کمربندی شهر نراق

3-  امامزاده یحیی (ع)

امام زاده یحی - نراق
تصویر ار سایت امام زادگان

امامزاده یحیی یکی از جاذبه های گردشگری مذهبی نراق است. بقعه متبرک این امام زاده، قدمتی حدود 7 قرن دارد که متعلق به دوران حکومت سلجوقیان می باشد. این بقعه به عنوان قدیمی ترین بنای آجری در شهر نراق شناخته شده است. بارگاه ملکوتی امامزاده یحیی با استفاده از معماری مغولی و چینی طراحی و ساخته شده است که با وجود اینکه هیچ تزئینی در آن یافت نمی شود، بسیار زیبا و خیره کننده است. بنای بقعه متبرکه امام زاده یحیی، یک عمارت 8 ضلعی است که در بالای آن یک گنبد تک پوش قرار گرفته است. گویا در گذشته این گنبد دو پوش بوده که بر اثر گذشت زمان یکی از آنها از بین رفته و در حال حاضر تنها یک پوش باقی مانده است.

باستان شناسان معتقدند که سنگ قبر های این بارگاه، قدیمی ترین اثار مکتوب شهر نراق می باشند. همچنین در این آرامگاه، مقبره دختر شاه اسماعیل اول صفوی قرار دارد. این مقبره با استفاده از کتیبه های افقی و عمودی که با خط ثلث برجسته ممتاز، با تکه های قابسازی و گره چینی و دارای تاریخ «فی سنه خمس و ثلثین و تسمعائه» آراسته شده است. در زیر این گنبد، سه مرقد وجود دارد که با کاشی پوشش داده شده است. این مرقد ها به  احتمال زیاد مربوط به دوران صفوی می باشند.

آدرس:  نراق، نزدیکی بقعه امامزاده سلیمان

4 – غار چال‌ نخجیر نراق

ghare vhale nakhjir
تصویر از سایت خبرگزاری برنا

غار چال نخجیر نراق یکی از جاذبه های طبیعی و دیدنی نراق می باشد که در دل کوه تخت قرار دارد. این غار در فاصله 10 کیلومتری شمال شرقی نراق واقع شده است. قدمت این غار تاریخی به گفته زمین شناسان، به دوران سوم زمین شناسی بر می گردد. عمر این غار بیش از 70 میلیون سال است. غار چال نخجیر به عنوان  یکی از پدیده های نادر و کمیاب جهان به حساب می آید. این غار دارای ارتفاع 1660 متری از سطح دریا می باشد که در سال 1368 توسط یک گروه کوه نورد ایرانی کشف شد.

دهانه غار چال نخجیر، دارای 10 متر عرض و 10 الی 40 متر ارتفاع است. این غار دارای 1 شاخه اصلی و چندین شاخه فرعی می باشد که تا به حال 4 کیلومتر آن شناسایی شده است. دریاچه موجود در انتهای غار، سقف و پیکره های مرموز اطراف غار زیبایی این غار را دوچندان کرده است. یکی از شگفتی های این غار، تهویه طبیعی هوا در فصل های زمستان و تابستان است که این مکان را به یک جاذبه طبیعی دوست داشتنی تبدیل کرده است.

آدرس:  مسیر بین دلیجان به نراق، چال ‌نخجیر

5- امامزاده سلیمان (ع)

imamzadesoleiman
تصویر از سایت سیری در ایران

امامزاده سلیمان یکی از جاذبه های گردشگری مذهبی نراق است که در مرکز این شهر و در نزدیکی شهرداری واقع شده است. بقعه امامزاده سلیمان  متعلق به قرن هفتم هجری می باشد. این ارامگاه دارای بنای 8 ضلعی و یک گنبد 2 پوش می باشد. ارامگاه متبرک امامزاده سلیمان، با مصالحی مانند خشت و گل ساخته شده است.

در این بقعه، مرقد 6 امامزاده از نوادگان امام علی (ع) و امام کاظم(ع) قرار دارد. این ارامگاه در سالهای اولیه ساخت، با معماری به سبک قرن هفتم طراحی و ساخته شده بود. در واقع این بنا بدون هیچ گچ کاری، کاشی کاری و ایوان ساخته شد. در سال های بعد توسط هنرمندان شهر نراق، بازسازی شد و به جلال و شکوه امروزی خود دست یافت. همچنین در دوران حکومت صفویه، کاشی کاری های زیبای گنبد، آجرکاری و دو صحن دیگر به این بنا اضافه شد.

آدرس امامزاده سلیمان:  ۱۵ کیلومتری جاده دلیجان به مشهد اردهال

6- پناهگاه حیات وحش جاسب

پناهگاه حیات وحش جاسب
نصویر از سایت خبرگزاری ایسنا

پناه گاه حیات وحش جاسب در شمال شهر نراق واقع شده است. این پناهگاه، از جاذبه های دیدنی این شهر می باشد که وسعت آن 17 هزار و 100 هکتار است. پناهگاه حیات وحش جاسب از بخش های مختلفی از جمله کوه های خشک صخره ای، دشت، تپه و  دره های متعدد تشکیل شده است. کوه ولیجا با ارتفاع بیش از 3151 متر، بلند ترین قله این منطقه به شمار می رود. پناهگاه حیات وحش نراق محل زیست 135 گونه از گیاهان و حیوانات مختلف می باشد. گونه گیاهان این منطقه عبارتند از علفی، بوته ای و درختچه ای.  همچنین در این منطقه حیواناتی  مانند دوپای کوچک، گراز، قوچ، خارپشت، تشی، تیهو، قمری، خرگوش، کاکلی و … زندگی می کنند.

7- بازار قدیمی نراق

بازار قدیمی نراق
تصویر از سایت جاذبه ها

بازار قدیمی نراق، یکی دیگر از جاذبه‌های تفریحی نراق است که قدمت آن مربوط به قرن ۱۳ هجری است. نام دیگر این مکان « شمس‌السلطنه» است که یکی از زیباترین اماکن تاریخی استان مرکزی، به حساب می­آید. از معماری زیبای این بازار و ظرافت مثال‌زدنی آن می‌توان به حجره‌ها با درب‌های چوبی و کنده‌کاری شده، تیمچه‌ها، سقف‌‌های گنبدی شکل، دیوارهای آجری و سقف ضربی آجری اشاره کرد. بازار قدیمی نراق، به دلیل سبک معماری و قدمت بالایی که دارد از نظر تاریخی بسیار با ارزش می باشد. این بازار همچنان پررونق و از مراکز مهم تجاری در نراق شناخته می‌شود.

۸. آب‌انبار حاج مهدی

آب‌انبار حاج مهدی
تصویر از سایت آناهیتا

آب انبار حاج مهدی، یکی از جاهای دیدنی نراق است که در دوران قاجار به دست «مهدی ولد عبدالله» ساخته شده است. این آب انبار در مقابل مسجد جامع نراق قرار داشت از این رو به « آب انبار مسجد جامع» هم معروف بود. همچنین این آب انبار به « آب انبار محله بالا» هم معروف است. بخش های مختلف این آب انبار شامل 33 پله، باددگیر، سردر تزئینی، پاشیر، منبع آب و منبع ذخیره آب می باشد. آب انبار حاج مهدی، از مصالحی چون ساروج، آهک، سنگ و آجر ساخته شده است. از زیبایی های این آب انبار می توان به پوشش سقف ورودی، کاشی کاری فیروزه ای و آبی، تزئینات زیبا راه پله ها و… اشاره کرد. در بالای لچکی های طرفین قوس ورودی راه پله، یک کتیبه سنگی وجود دارد که تاریخ 1264 روی ان حک شده است.

آدرس آب انبار حاج مهدی: روبه‌روی مسجد جامع شهر نراق

۹. مسجد جامع نراق

مسجد جامع شهر نراق، دردوران حکومت فتحعلی شاه قاجار توسط حاج علی محمد نراقی ساخته شد. قدمت این بنا تاریخی به بیش از 150 سال می رسد. مساحت تقریبی مسجد جامع نراق، 1000 متر مربع است. این مسجد دارای گلدسته های بسیار زیبا می باشد. درب ورودی مسجد جامع با استفاده از چوب گردو و کنده کاری های بسیار زیبا و ظریف ساخته شده است. این مسجد قدیمی از تزئینات زیبایی مانند کاشی کاری های رنگارنگ و طرح های اسلامی برخوردار می باشد.

آدرس مسجد جامع: نراق، خیابان فاضل شمالی

10- آبشار دره آبشتا

آبشار دره آبشتا، در فاصله 5 کیلومتری شمال غربی نراق قرار دارد. این آبشار یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی شهرستان نراق است. نام دیگر این آبشار گیسو است. دلیل نامگذاری این آبشار رویش گیاهی به نام پرسیوشان است.  بدون شک بازدید از این آبشار با صفا و بکر، یک سفری خاطر انگیز برای طبیعت دوستان به همراه دارد.

آدرس آبشار دره آبشتا: نراق، حومه شهر دلیجان