تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

دیدنی های زرند

زرند از شهرهای استان کرمان در جنوب شرق ایران است. این شهر مرکز شهرستان زرند است. فاصلهٔ شهر زرند تا کلان‌شهر کرمان ۷۵ کیلومتر است و شهر زرند در شمال غربی آن واقع شده‌است. قدمت زرند به پیش از ظهور اسلام ، به عنوان یک منطقه مسکونی،که دارای اهمیت بسزایی بوده است می رسد. کشف اشیاء عتیقه یکی از دلایل کهن بودن زرند میباشد. در ادامه مطلب همراه مجله هم اقلیم باشید تا با دیدنی های زرند بیشتر آشنا شوید.

اجاره روزانه خانه در تهران

برج زرندوئیه

در ۶ کیلومتری شمال شهرستان زرند برج زرندوئیه قرار دارد این برج از نظر استحکام  بی نظیر است  و همچنان پا برجاست و در برابر حوادث طبیعی در امان مانده است،دیدن این برج برای علاقه مندان به این بناهای تاریخی بسیار جذاب است.

دیدنی های زرند

قلعه و چهار برج شاهرخ خان

مهم ترین بنای بخش یزدان آباد که هم از نظر وسعت و هم از نظر زیبائی دارای ارزش تاریخی می باشد، قلعه و چهار برج معروف شاهرخ خان در مرکز یزدان آیاد است. منظره جالب و در خور توجه چهار برج شاهرخ خان هم از داخل آن و هم نمای خارجی آن بسیار زیبا و دیدنی می باشد. در چهار گوشه قلعه چهار برج سر بفلک کشیده که در قدیم مخصوص نگهبانان و مراقبت از اوضاع امنیتی اطراف قرار گرفته، تماماً به سبک معماری سنتی ساخته شده است.معماری زیبا و گچ بری و مِقرنس کاری حاشیه سردر اطاقها و حتی سقوف اطاقها و دیگر تزئینات بکار گرفته شده کلاً استادانه و با مهارت انجام گردیده که در خور تحسین و جالب توجه است. بطوریکه بعد از گذشت سالها هنوز تعدادی از درب های چوبی قدیم که با دقت و ظرافت و از بهترین نوع چوب ساخته شده اند، موجود و سالم باقی مانده است.

دیدنی های زرند

بازار وکیل زرند 

بازار سرپوشیده ی وکیل که در مقابل میدان مرکزی شهر قرار دارد و درب های اصلی مسجد جامع در آن می باشد به وکیل الملک اول (محمد اسماعل خان) حاکم روزگار قاجار انتساب دارد. روایت است که زنی به نام حاجیه خانم بازار مذکور را به مبلغ 15 تومان می خرد و چون خبر فسخ آنرا از طرف فروشنده (حاکم) می شنود آنرا وقف می کند. در حال حاضر متولی بازار وکیل آقای علی کریمی است که تا رسیدن به سن قانونی برادرزاده خود کار تولیت را عهده دار می باشد.

دیدنی های زرند

بازار سهرابی

بازار سهرابی زرند از بازارهای قدیمی است که قدمت آن به ۱۴۰ سال پیش برمی‌گردد. شخصی به نام حاج علی مغازه‌های آن را به شکل سنتی ساخت اما سیل این مغازه‌ها را خراب کرد و به داخل خندق کنار بازار برد. در نهایت حاج علی تصمیم به ساخت کوره آجرپزی در این مکان گرفت اما برادران سهرابی برای جلوگیری از آلودگی هوا این بازار را از او خریدند. از آن روز به بعد این بازار به  به بازار سهرابی معروف شد.

دیدنی های زرند

مامونیه

مامونیه در مرکز شهرستان زرند می باشد آب و هوای آن درقسمت های شرقی کویری و از غرب، کوهستانی می باشد، مردم این شهر به زبان فارسی صحبت می کنند، این منطقه توسط راه آهن به برخی ازشهر متصل شده است. این مکان به وسیله سیل از بین رفته و ساکنان آن به روستاها مهاجرت کرده اند بقایای این مکان تاریخی قابل مشاهده است.

دیدنی های زرند

مسجد حسینیه قلعه

از دیگر دیدنی های زرند که خوشبختانه تا امروز سالم مانده و به خوبی از آن نگهداری شده است، مسجد حسینیه قلعه می باشد. این مسجد که از نظر معماری به سبک مسجدجامع (قدیم) ساخته شده و از مراکز تاریخی و مذهبی به شمار می آید، در جنوب حسینیه قلعه واقع شده و متولی کنونی آن علی ابراهیمی (فرهنگی بازنشسته) می باشد.قسمت جنوبی مسجد حسینیه قلعه زرند یادگاری از دوران زندیه می باشد. قدمت تارخی حسینیه قلعه زرند به روایتی به 800 سال قبل و به روایت کتب تاریخی، یادگاری از اواخر دوره زندیه محسوب می شود که در قدیم مردم زرند به دنبال ریزش باران های سیل آسا به مسجد مذکور پناه می بردند.دیدنی های زرند

خواجه فقیه زرند

مقبره کریم الدین ابو المعالی معروف به خواجه فقیه از عرفای قرن هفتم دارای قدمت می باشد.مقبره مذکور که در محله حسین آباد زرند واقع گردیده دارای احترام اهالی زرند می باشد. روایت است آن مرحوم مرگ خود را به دست یکی از لشکریان غُز پیش بینی کرده عیناً به وقوع پیوسته است.دیدنی های زرند

آب انباری در شهرستان زرند

در حدود ۲ کیلومتری شمال شهر زرند آب انباری واقع شده است که در تابستان سال ۹۲ از طریق حاج علی اکبر امرالهی معرفی شد. این آب انبار به آب انبار سلیمه نیز معروف است، زیرا توسط زنی خَیر به منظور استفاده کاروان ها و زائران در شش فرسخی شهر زرند ساخته شده است.

رد پای دایناسورها

یکی از آثار بسیار با ارزش و نادر دنیا که اخیراً در زرند کشف و محرز گردیده و شگفتی کارشناسان و باستان شناسان را به همراه داشته است پیدا شدن جای پای «دانیاسورها» در روستای ده علیرضا زرند می باشد. جانورانی که متعلق به دوران ماقبل تاریخ بوده و دارای ۵ متر بلندی و ۸ تن وزن بودند. جای پای هیکل سنگین خود را در روی سطح ماسه سنگی که آثار امواج آب نیز بر آن محفوظ مانده است در کوهستانهای شرقی زرند بجا گذاشته اند.دیدنی های زرند

امام زاده حمزه

در مکان قدیمی قبرستان متروکه شهر زرند، بنای این امام زاده بزرگوار قرار گرفته است، که نام قدیمی این قبرستان صبران است. امام زاده حمزه زرند چون از امام زاده های پربرکت است، به امام زاده سبز شناخته می شود این بنای بسیار زیبا توسط افراد خیری انجام گردیده است.دیدنی های زرند

روستای گیسک

روستای گیسک زرند که در فاصله ی ده کیلومتری شمال شهر زرند واقع شده یکی از بینظیر ترین مجموعه های دیدنی شمال استان کرمان است که در اثر زلزله ی سال ۱۳۵۶ کاملا خالی از سکنه شد.بازماندگان زلزله با کمک دولت خانه‌هایی یک شکل با زیربنای ۷۵ متر مربع در یک کیلومتری روستای ویران شده بنا کردند.قرار گرفتن روستا در دامنه کوه و معماری طبقاتی آن، خانه‌های سرخ رنگ، وجود تالارها و بازارچه‌های زیرزمینی، عدم آوار برداری موجب شد این روستا به اکوموزه تبدیل شود. میراث فرهنگی ایران این روستای ویران شده را ثبت و به سایت گردشگری تبدیل کرده‌است.روستای گیسک بزرگترین روستای خالی از سکنه ایران است و یکی از جاذبه دیدنی در شمال کرمان میباشد. نام جدید این روستا شهرک طالقانی است.

دیدنی های زرند
دیدنی های زرند

روستای جرجافک زرند

جرجافک که به آن گرگاک هم می گویند یکی از مناطق کوهستانی و خوش آب و هوای زرند بشمار می رود . این روستا که مرکز دهستان جرجافک نیز می باشد در فاصله ی ۳۵ کیلومتری غرب زرند قراردارد و دارای ۱۰۶۰ نفر جمعیت می باشد و از پنج محله ، محله ی شیخ ها، محله ی میان ده، محله ی پایین ده، خویط و دهنو تشکیل شده است . میوه جات جرجافک بخصوص سبزیجات و سیر آن معروف می باشد . ضمناً در سال های اخیر به عنوان یکی از روستا های طرح هدف گردشگری شهرستان انتخاب شده است.دیدنی های زرند

روستای دشت خاک

روستای دشت خاک با مساحتی قریب ۱۸۰ کیلومتر مربع با جمعیتی بیش از ۵۰۰۰ نفر در قالب ۸۲۰ خانوار می باشد. محصولات کشاورزی روستا که از قدیم معروف بوده سیب زمینی، میوه جات، گندم، جو و اخیراً زعفران است. هنوز آثار و بقایای قلعه ها و بروج و مکانهای قدیمی از جمله قلعه قدیمی عمارت شاه چهل تن که مؤید قدمت تاریخی روستا می باشد در نقاط مختلف دشت خاک دیده می شود. از دیگر ویژگی های روستای مذکور که نشانگر ازدیاد جمعیت در دورانهای گذشته به شمار می رفته، علاوه بر اماکن متعدد قدیمی خوش آب و هوا بودن منطقه کوهستانی مذکور است. از ارتفاعات مهم روستا کوههای چهل دختر و شاردو هستند.

دیدنی های زرند
دیدنی های زرند