تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

جاهای دیدنی گرمسار

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری هم اقلیم شما را با جاهای دیدنی گرمسار آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با دیدنی های این شهر در استان سمنان در ادامه با ما همراه باشید.

سمنان یکی از پهناورترین استان‌های کشور ایران است. مرکز این استان شهر سمنان و پرجمعیت‌ترین شهر آن، شاهرود است. این استان از نظر مساحت هفتمین استان ایران است. سمنان علاوه بر جاذبه های تاریخی خود دارای جاذبه های طبیعی زیادی نیز می باشد. این منطقه دارای آب و هوایی خشک و کویری است و دیدن چشم اندازهای کویری آن در شب می تواند بسیار جذاب و خاص باشد و توجه هر گردشگری را به خود جلب کند.

اجاره روزانه خانه در تهران

گرمسار (Garmsār) یکی از شهرهای استان سمنان و مرکز شهرستان گرمسار است. در قدیم به آن خوار می‌گفتند که یکی از ایالات ملک ری بوده‌ است. این شهر در همسایگی کوه دماوند و چندین قله دیگر قرار دارد و رودخانه ها و چشمه ساران پر آبی از آن عبور می کنند که جلوه خاصی به دیدنی های شهر گرمسار بخشیده اند. در ادامه با مکان های دیدنی این شهر آشنا می شویم.

دیدنی های گرمسار

مجموعه سیاهکوه

مجموعه سیاهکوه در ارتفاعات سیاهکوه در دامنه شمالی آن واقع شده است که محلی‌ها به آن قصر می‌گویند. این مجموعه از قصرهای شاه عباس، عین‌الرشید و حرمسرا تشکیل شده است. کاروانسرای قصر بهرام از مهم‌ترین بناهای سیاهکوه است که در جنوب گرمسار قرار دارد. بنای بیرونی این قصر چهار گوش و دارای چند برج با دو دروازه شمالی و جنوبی است. اطراف این قصر شش برج بنا شده و سر در آن سنگ بزرگ یکپارچه است. درون بنا محوطه بزرگی است که گرداگرد آن ۲۰ اتاق کوچک و یک در بدون روزن با پوشش گچی قرار گرفته‌ است. زمان احداث این کاروانسرا دقیقا مشخص نیست. این بنا در دوران صفویه بازسازی شده است و به همین دلیل به شاه عباسی نیز شهرت دارد.

جاهای دیدنی گرمسار
جاهای دیدنی گرمسار

قصر حرم سرا

حرمسرا در یک کیلومتری جنوب شرقی قصر شاه عباسی یا قصر بهرام قرار دارد. این بنا در هنگام مسافرت خاندان سلطنتی، حرمسرا و در سایر مواقع محل سکونت شکارچیان سلطنتی بود. آب آشامیدنی این بنا از چشمه های واقع در دامنه سیاهکوه تامین می شد. به نظر می رسد این بنا براثر زلزله ویران شده است.

DSC05639 1024x575 1

قصر عین‌الرشید

قصر عین‌الرشید در قسمت میانی فاصله دریاچه نمک و کویر بزرگ قرار دارد. خرابه‌های قصر و باغ امروز پوشیده از خارهای بیابانی است. بنای عین‌الرشید از خارج ۸۶متر طول و حداکثر ۴۷متر عرض دارد. در دو طرف ایوان ورودی دو تالار وجود دارد که هریک پنج در به حیاط قصر دارند.

94482409 00ef 4888 bb00 9586a07e2d83

کاروانسرای قصر بهرام

کاروانسرای قصر بهرام (شاه عباسی) مربوط به دوره ساسانی می ‌باشد و توسط شاه بهرام ساسانی یا بهرام گور ساخته شده است. سپس توسط شاه عباس صفوی باز سازی شده و به عنوان کاروانسرا مورد استفاده قرار گرفته است. راه دسترسی به آن از مرکز شهر پیشوا می باشد. این مورد از دیدنی های شهر گرمسار بیشتر شبیه کاروانسراهای شهری است و شباهت آن به کاروانسراهای میان راه کمتر است، به گفته برخی از کارشناسان برخلاف نامش ساختمانی برای اقامت سلاطین صفوی د‌ر مواقع شکار و سفرهای شاهانه بود‌ه است.

جاهای دیدنی گرمسار
جاهای دیدنی گرمسار

کاروانسرای دهنمک

این کاروانسرا در کیلومتر 30 جاده گرمسار ، سمنان واقع شده است. داخل این کاروانسرا رستورانهایی نیز وجود دارد و در شب نیز مکان خواب فراهم است. حیاط این عمارت با حوضچه هایی که دارد آرام بخش است و ارزش دیدن را دارد . این کاروانسرا در سال 90 مرمت گردیده و الآن از جاذبه های توریستی شهر است.

کاروانسرای ده نمک گرمسار اتاقک 11

قلعه استاناوند ناروهه

قلعه استاناوند ناروهه با قدمت بیش از سه هزار سال مربوط‌به عهد اسماعیلیان در روستای ناروهه واقع شده است. این قلعه در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. برج‌های دیده‌بانی این دژ بر تمامی طول دره و کناره‌های جنوبی رودخانه تا اراضی هموار حاشیه شمالی کویر ناظر است؛ توانایی سازندگان در ساخت این دژ چنان بوده‌ است که مسیر صعب‌العبور آن را با معماری و کاستن و افزودن بر جسم کوه صد چندان کرده‌ است.

6f6debf7 1384 421d 868f ed1599c08144

خانه تاریخی باقری ‌ها

خانه تاریخی باقری‌ها یا موزه اقوام از یادگاری‌های برجای مانده از عهد قاجار است. این خانه تاریخی در دوطبقه و از خشت خام ساخته شده است. استفاده از آجر های خطایی با بند کشی گچ و خاک منجر به زیبایی بیشتر خانه شده است. هر دو طبقه شبیه به یکدیگر ساخته شده‌اند و طبقه اول پس از ورود به سالن اصلی متشکل از دو اتاق در طرفین سالن است و بعد از گذر از سالن اول برای دسترسی به طبقه دوم باید از دو راهرو منتهی به پله عبور کرد. در سال ۱۳۸۹ از این خانه تاریخی در جهت موزه اقوام بهره‌برداری شد که پوشش و زندگی روزمره اقوام مختلف ساکن در شهر گرمسار را معرفی می‌کند.

جاهای دیدنی گرمسار
جاهای دیدنی گرمسار

دشت گرمسار

دشت گرمسار یکی از مناطق کویری و صحرایی گرمسار سمنان است که طول شرق به غرب آن ۴۸ کیلومتر و شمال به جنوب آن ۲۷ کیلومتر است و دارای چهار ایل بزرگ به نام‌های زندی، الیکایی، اصانلو و ایل پازوکی است.

cc9458e7 d661 427c a624 3a5d29a97182

روستای تاریخی و گردشگری پاده

روستای پاده در دو کیلومتری شرق روستای اسلام‌اباد و ۴ کیلومتری شمال شرقی شهرستان آرادان و 23 کیلومتری گرمسار واقع شده است و به علت قرارگیری بر سر راه جاده ابرایشم به شهرت رسیده است. مهم ترین و قدیمی‌ترین اثر تاریخی روستای پاده قلعه این روستا است. این قلعه در محوطه بیش از یک هکتار ساخته شده است. قلعه در مرتفع‌ترین قسمت روستا قرار دارد و احتمالا دلیل این کار محافظت و نظارت کامل به اطراف بوده است. باستان‌شناسان قدمت قلعه را به قبل از اسلام تخمین می‌زنند. با این حال معماری قلعه شامل دو دوره پیش از اسلام و دوره اسلامی می‌باشد که احتمالا قلعه در دوران بعد بازسازی و مرمت شده است.

003114c2 6d09 4760 a532 dfd049b11a3b

منطقه گردشگری رامه

منطقه گردشگری رامه یا همان روستای رامه در شمال شرقی شهر گرمسار و شمال روستای تاریخی ده نمک واقع گردیده است. به عبارتی این منطقه در فاصله ۵۵ کیلومتری گرمسار و ۳۰ کیلومتری روستای ده نمک قرار دارد و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۹۰۱ متر می باشد.ابن روستا در تابستان دارای آب و هوای بسیار خوبی می باشد و در پایان هفته و در تعطیلات افراد بسیار ی از شهرستان گرمسار و بخش آرادن به آن سفر می کنند.

جاهای دیدنی گرمسار
جاهای دیدنی گرمسار

پارک جنگلی پروفسور کردوانی

پروفسورکردوانی پدر کویر شناسی ایران بود و به خاطر خدمات ارزنده ای که به کویرها و بیابان های ایران کرد این پارک جنگلی که در دل کویر احداث شده است به نام او نام گزاری شده است. این پارک با وسعت ۹۰ هکتار قابلیت جذب توریسم و تبدیل به یک منطقه توریستی را دارد و یکی از دیدنی های شهر گرمسار محسوب می شود.

17925

جاده سنگفرش

جاده سنگفرش، جاده‌ای دست ساخته است که در میان پارک ملی کویر در جنوب گرمسار و حد فاصل کویر مرکزی ایران و دریاچه نمک قرار دارد. طول آن ۳۵ و عرض آن پنج کیلومتر است و در مسیر اصفهان به ساری در عهد صفویان ساخته شده است. برای جلوگیری از گزند سیلاب‌ها و زمین‌های گل‌آلود و چسبناک در فصول بارش و عبور سالم کاروان‌ها از میان کویر این جاده احداث شده است. روی این جاده بقایای دو پل سنگی هنوز مشاهده می‌شود. براساس مطالعات تاریخی، این سنگ‌ها به‌وسیله شتر از کوه‌های سیاهکوه به محل آورده شده است.

7773

کارخانه پنبه

کارخانه پنبه در دو طبقه و پلانی مستطیل شکل از خشت و گل ساخته شده است که برخی آن را با کاروانسرا به‌دلیل معماری‌ ویژه‌اش اشتباه می‌گیرند. این کارخانه در ضلع غربی میدان معلم قرار دارد.

جاهای دیدنی گرمسار
جاهای دیدنی گرمسار

تونل نمکی گرمسار

تونل نمکی گرمسار از زیباترین جاذبه های گردشگری استان سمنان است که به نوبه خود در منطقه خاورمیانه یکی از منحصر به فرد ترین معادن نمک محسوب می شود. این منطقه به دلیل دارا بودن 40 گنجینه نمک، بیش از نیمی از ذخایر نمکی کشور را تامین می کند. عظمت تونل بسیار چشم نواز و تحیر برانگیز خواهد بود. در داخل تونل، قندیل ها با شکل های گوناگون از سقف تا دیواره ها کشیده شده اند و به تالار با عظمت این جاذبه گردشگری جلوه ای فاخر بخشیده اند.

86addd90 f17b 47f2 8ba6 0583b934a57b

کویر ریگ جن 

کویر ریگ جن منطقه‌ای ناشناخته که از آن به‌عنوان مثلث برمودای ایران هم یاد می‌شود. این کویر مخوف به دلایلی همچون وسعت زیاد و و عدم وجود چشمه یا چاه آب هیچگاه مورد علاقه‌ی کاروان‌ها نبوده و همین مورد آن را ترسناک می‌کند، چرا که ناشناخته‌های زیاد در آن وجود دارد. تلماسه‌های فراوان، باتلاق‌های نمکی، شنزارهای روان، پوشش گیاهی بسیار اندک (تنها در مناطق ریگزار) و نبود حیات آنچنانی از جمله ویژگی‌های این ناحیه از ایران عزیز به‌شمار می‌رود.

rig jeni

بنه کوه

بنه‌ کوه منطقه‌ای است که در پنج کیلومتری شمال شهر گرمسار قرار دارد و به دلیل عبور حبله‌رود و آب‌و‌هوای مطبوع به منطقه نمونه گردشگری تبدیل شده است. درختان گوجه‌سبز، انجیر و بوته‌های ریواس درخت‌هایی‌اند که در منطقه بنه کوه دیده می‌شوند که علاوه‌بر جاذبه‌های طبیعی آثار تاریخی متعددی مانند قلعه گبری، قلعه استوناوند و ریگ تپه نیز در آن وجود دارد.

جاهای دیدنی گرمسار
جاهای دیدنی گرمسار

کوه اژدها

کوه اژدها یکی از کوه های جالب با چین خوردگی های عجیب زمین شناسی است که بر اثر فعل و انفعالات زمین شناسی در طی سالیان دراز بوجود آمده است. این کوه نوارهای قرمز، قهوه ای و سفید رنگ به شکلی موج وار و درهم تنیده اند که یک ساختار خاص را پدید آورده اند. این چین ها در ترکیب بین سنگ ماسه، شن و سنگ جوش ایجاد شده است. ارتفاع این کوه ۱,۲۶۵ متر است.

Garmsar panoramio 1536x985 1

امام زاده علی اکبر

یکی از معروف ترین امامزاده های گرمسار، امامزاده علی اکبر است . براساس شواهد، قدمت تاریخی آن به حدود هشت‌صد و پنجاه سال قبل می‌رسد. گنبد اصلی این بنا مربوط به دوره ایلخانی بوده و رواق‌های پیوست و هشتی ورودی آن نیز متعلق به دوران قاجار است. بقعه و بارگاه این امامزاده، با نمای آجری ساخته‌شده و در آن هیچ گونه تزیینات کاشی دیده نمی شود. گنبد دو پوششی آن به سبک معماری سنتی و به شکل شش‌ضلعی در قسمت تحتانی و قسمت فوقانی استوانه‌ای بازسازی‌شده است.

8a3a4bbb c5a0 4a4d ac55 fb09705759fe

امامزاده سلطان شاه نظر

امامزاده سلطان شاه نظر یکی دیگر از بناهای تاریخی ساخته شده در دوره قاجار است. که یک ساختمان بی نظیر از نظر معماری دارد. معماری این امامزاده به این شکل که دارای طاق های جناقی و گنبدی رگ مانند تقریبا مخروطی است.

جاهای دیدنی گرمسار
جاهای دیدنی گرمسار

امامزاده شمس‌ الدین و اسماعیل (ع)

امامزاده شمس‌الدین و اسماعیل (ع) در حوالی سه کیلومتری شمال غربی گرمسار قرار دارد. این بنا از خشت و گل در دوران قاجار احداث شده است و مردمان گرمسار اعتقاد بسیاری به این دو امامزاده دارند. دو آرامگاه درکنار هم قرار دارند و به‌وسیله یک دیوار از هم جدا شده‌اند. هر دو آرامگاه یک گنبد دارد که سطح داخلی آن‌ها گچ‌کاری شده است. کل بنا بر پایه مربع مستطیل ساخته شده است که در قسمت شرقی آن رواق و ایوانی وجود دارد که ورودی به بقاع امامزادگان را ممکن می‌سازد. تکنیک ساخت دو گنبد نیز مانند پلاس مربع مستطیل بوده است.

8c1e1263 8fe0 4e60 9303 edc9d6e21d4b

آب‌انبار مسیر امامزاده اسماعیل و شمس‌الدین

آب‌انبار مسیر امامزاده اسماعیل و شمس‌الدین به آب حوض شهرت دارد و قدمت آن به دوران قاجار می‌رسد و از آجر ملات ساخته شده است. این آب‌انبار دارای مخزن و بادگیر، پاشیر، پلکان و سردر است. سقف پلکان پاشیر با آجرهایی به فرم حصیری و به‌صورت ضربی ساخته شده است. برخلاف اکثر آب‌انبارهای منطقه، پلان آن بر پایه مربع مستطیل است و مخزن آن فرم چهار گوشی دارد که یک ستون در وسط آن تعبیه شده و روی ستون بادگیر قرار دارد. تویزه‌هایی از چهار طرف به شکل علامت جمع بر پایه ستون نشسته‌اند و چهار گنبد روی آن‌ها قرار گرفته است و پوشش مخزن را کامل می‌کند.

آب انبار بزرگ

به دلیل خشکی آب و هوای بخش بزرگی از ایران و بارش کم در بیش از شش ماه از سال در اکثر شهرها و روستاهای آن و در نتیجه فصلی بودن آب بسیاری از رودخانه ها و عدم امکان دسترسی به آب، برای تامین آب شیرین در شهرهای مختلف و فصول خشک سال تدابیر مختلفی اندیشیده اند. احداث بند، قنات و آب انبار را می توان از این جمله نام برد. آب انبار که یکی از دیدنی های شهر گرمسار است نیز در همین دسته از سازه ها قرار می گیرد. آب انبار گرمسار بزرگ ‌ترین آب انبار منطقه است و از بناهای بسیار جالب این شهر محسوب می شود. ساخت آن به دوره قاجار باز می گردد و در ضلع شمالی مسجد جامع گرمسار ساخته شده است.

جاهای دیدنی گرمسار
جاهای دیدنی گرمسار

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید: