تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

کیش بریم یا قشم؟ شما تفریحات متنوع جزیره کیش را برمی‌گزینید یا سفر به جزیره زیبای قشم را انتخاب می‌کنید؟ البته در نظر داشته باشید که بررسی‌های صورت گرفته درباره مقایسه کیش و قشم نشان می‌دهند که این دو جزیره از نظر تنوع تفریحات به یکدیگر شباهت دارند، اما از لحاظ جاذبه‌های طبیعی و بعضی از موارد، تفاوت‌هایی نیز باهم دارند. در این مطلب قصد داریم به مقایسه کیش و قشم از جهات گوناگون بپردازیم تا افرادی که در انتخاب بین این دو جزیره گردشگری مردد هستند، به انتخابی صحیحی دست یابند.

کیش بریم یا قشم؟ │ مقایسه جاذبه‌های گردشگری کیش و قشم

اجاره روزانه خانه در تهران

مقایسه کیش و قشم از نظر آب و هوا

بدون تردید هنگامی که قصد دارید جزیره قشم و یا کیش را برای مقصد گردشگری خود انتخاب کنید، نخستین گزینه‌ای که به آن توجه خواهید کرد، آب و هوای آن شهرها خواهد بود. در مقایسه کیش و قشم از نظر آب و هوایی باید بیان کنیم که چندان تفاوتی از این لحاظ وجود ندارد چرا که هر دو جزیره موقعیت مکانی مشابهی دارند و در امتداد یکدیگر قرار گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید

جزایر کیش و قشم تحت‌تأثیر دریای خلیج‌فارس هستند و آب و هوای گرم و شرجی دارند؛ همچنین باید بدانید که هر دو جزیره در خطه جنوبی ایران و در نزدیکی خط استوا هستند که آب و هوای این مناطق گرمسیری بوده و در بیشتر فصول سال مسافران می‌توانند با یک تیشرت خنک در سواحل قدم بزنند و یا در معابر این جزایر به گشت و گذار بپردازند.

با این حال اگر قرار باشد بهترین زمان برای سفر به جزیره‌های کیش و یا قشم را به شما عزیزان معرفی کنیم، باید اشاره کنیم که بهترین زمان از اواخر فصل پاییز تا اوایل فصل بهار است تا کمتر گرمی هوا را احساس کنید.

مقایسه کیش و قشم از نظر آب و هوا

مقایسه کیش و قشم از نظر جغرافیایی

اینکه کدام‌یک از جزایر کیش و قشم مناسب برای سفر شما هستند، بستگی به خواسته‌های شما از یک سفر گردشگری دارد. طبق آورده‌ها، مساحت کیش تقریباً 90 کیلومتر مربع بوده و قشم نیز مساحتی معادل 149 کیلومتر مربع دارد؛ لذا با در نظر گرفتن این اختلاف مساحت، می‌توان تنوع مکان‌های گردشگری در قشم را به‌خوبی دریافت کرد.

مورد دیگری که در مقایسه این دو جزیره گردشگری وجود دارد، به میانگین دمایی آن‌ها مربوط می‌شود. در حالت کلی جزیره قشم دارای میانگین دمایی 26 درجه سلسیوس بوده و کیش نیز میانگین دمایی 26.6 درجه سلسیوس دارد که اختلاف آن‌ها ناچیز است.

مقایسه کیش و قشم از نظر جاذبه‌های گردشگری

جاذبه‌های گردشگری فراوانی در جزیره‌های کیش و قشم وجود دارند و جزو عواملی هستند که هرساله گردشگران بسیار زیادی را روانه این دو جزیره می‌کنند. اما سؤال مهمی که پیش می‌آید این است که جاذبه‌های تاریخی و گردشگری کدام یک از این دو جزیره بیشتر است، قشم یا کیش؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که جاذبه‌های گردشگری متنوعی در هر دو جزیره یافت می‌شود که کاملاً متفاوت با یکدیگر هستند.

کیش یک جزیره مدرن است که بیشتر مکان‌های گردشگری آن همگام با مدرنیته حاکم بر جهان است. برای مثال از جمله جاذبه‌های گردشگری جزیره کیش می‌توانیم به شهر زیرزمینی کاریز، کشتی یونانی، پارک دلفین‌ها، پارک آبی و غیره اشاره کنیم.

این در حالی است که قشم به علت فراز و نشیب‌های زیادی که پشت سر گذاشته، جاذبه‌های تاریخی فراوان و مثال زدنی را دارد. البته در نظر بگیرید که در این جزیره هم جاذبه‌های گردشگری زیبایی همگام با مدرنیته مشاهده می‌شود و این جزیزه از زندگی مدرن عقب نمانده است.

برای مثال اصلی‌ترین مکان‌های گردشگری قشم شامل مقبره بام قشم، بی‌بی مریم (تب سنیتی)، قلعه پرتقالی‌ها، غار نمکدان، کاسه سلخ، روستای لافت، تنگه چاه کوه، دره ستارگان، سد گوران، جنگل‌های حرا، چاکو و غیره می‌شود. با توجه به موارد اشاره شده و مقایسه جغرافیایی این دو جزیره، نتیجه می‌گیریم که قشم از لحاظ جاذبه‌های گردشگری طبیعی نسبت به جزیره کیش، برتری دارد.

مقایسه کیش و قشم از نظر جاذبه‌های گردشگری

مقایسه کیش و قشم از نظر شرایط کاری

از جمله موضوعات مهمی که برای مقایسه کیش و قشم باید در نظر بگیریم، بررسی شرایط کاری در هر کدام از این جزایر زیبا است. اغلب فعالیت‌های اقتصادی در قشم و یا کیش، به حوزه صنعت توریسم مرتبط می‌شوند؛ بنابراین، شرایط کاری مشابهی در هر دو جزیره وجود دارد. به این نکته توجه کنید که اگر به دنبال کار در حوزه صنایع گردشگری هستید، به احتمال زیاد زندگی در جزیره کیش می‌تواند درآمد بهتری را برای شما به ارمغان بیاورد.

بیشتر بخوانید

مهم‌ترین تفاوت در بررسی مقایسه کیش و قشم از نظر شرایط کاری، امکان فعالیت در بخش‌های تولیدی قشم است. این نوع فعالیت اقتصادی، قشم را از لحاظ شرایط کاری نسبت به کیش مطلوب‌تر می‌سازد.

مقایسه کیش و قشم از نظر شرایط کاری

مقایسه کیش و قشم از نظر خرید

از جمله بخش‌های بسیار جذاب مسافرت، مخصوصاً برای بانوان، بخش خرید کردن است. با توجه به اینکه جزایر کیش و قشم از مناطق آزاد ایران محسوب می‌شوند، پاساژها و بازارهای این جزایر تا حد زیادی پررونق هستند. قیمت اجناس عمده در این پاساژها نسبت به سایر بازارهای ایران به‌صرفه است.

با این حال، تفاوت‌هایی نیز از نظر خرید در این جزایر وجود دارد. برای مثال گردشگرانی که علاقه‌مند به سبک سنتی هستند، خرید در بازار و پاساژهای جزیره قشم می‌تواند برای آنها بسیار لذت‌بخش باشد.

مقایسه کیش و قشم از نظر هتل و اقامت

برای اغلب گردشگران، این پرسش که کدام یک از جزایر قشم و کیش از نظر اقامت و هتل بهتر هستند یک چالش اساسی محسوب می‌شود.

کیش، یک بندر آزاد و از بهترین مقاصد گردشگری در آب‌های خلیج‌فارس به حساب می‌آید. گردشگران بسیار زیادی به این جزیره سفر می‌کنند تا از جاذبه‌های گردشگری و ایرانگردی جزیره مذکور بهره ببرند. برای اقامت در کیش، هتل‌ها و اقامتگاه‌های فراوانی از جمله هتل‌های لوکس 5 ستاره تا هتل‌های بسیار اقتصادی یافت می‌شود.

برای مقایسه کیش و قشم از نظر اقامت و هتل، باید بگوییم که کیش، هتل‌هایی لوکس‌تر و با قیمت بیشتری نسبت به جزیره قشم دارد. هرچند، در قشم نیز امکان اقامت در هتل‌های 5 ستاره فراهم است؛ با این تفاوت که هتل‌های پنج ستاره کیش در مقایسه با قشم، قیمت بالاتری دارند. جزیره قشم اقامتگاه‌ها و هتل‌های کمتری دارد؛ ولی کیفیت و تنوع آن کمتر از کیش است. البته، این موضوع مسافران را با مشکل خاصی مواجه نمی‌کند.

احتمالاً دلیل این مسئله این است که جزیره کیش همواره و در طول سال گردشگران بیشتری نسبت به قشم دارد. در انتها باید اشاره نماییم که مهم‌ترین مزیت قشم از لحاظ اسکان، وجود اقامتگاه‌های بوم‌گردی در آن است. این اقامتگاه‌ها گرچه شیک و لوکس نیستند، ولی مکان‌هایی بسیار جذاب برای اسکان گروه زیادی از گردشگران هستند.

مقایسه کیش و قشم از نظر هتل و اقامت

مقایسه کیش و قشم از نظر تفریح

همان طور که متوجه شدید، کیش جزیره مدرن‌تری نسبت به قشم بوده و بیشتر تفریحات آن سرمایه‌گذاری شده بر اساس تکنولوژی است. حتی شهر زیرزمینی کاریز  هم بازسازی و نوسازی گردید.

بیشتر بخوانید

با این حال قشم جزیره بزرگ‌تری بوده و به دلیل حفظ بافت سنتی و فرهنگی خود، اغلب تفریحات آن بر اساس مکان‌های طبیعی دست نخورده همچون دره ستارگان، جنگل حرا و… هستند. در نظر بگیرید که در طی سال‌های اخیر و با حضور گردشگران بیشتر در قشم، تفریحات جدیدی مشابه جزیره کیش نیز در این جزیره ایجاد شده است.

تفریحات جزیره کیش

تفریحات جزیره کیش شامل: جت اسکی، غواصی، کایت بور دینگ، اسکی روی آب، پاراگلایدر، بانجی جامپینگ، اتاق فرار، تله کابین کیش، پرش آزاد، جایروکوپتر، پاراسل، تم پارک سنتر، اسکوتر زیردریایی، شاتل، بنانا، فلای برد، پدل بورد می‌شود.

تفریحات جزیره  قشم

تفریحات جزیره قشم هم شباهت فراوانی به کیش دارند و عبارت‌اند از: آکواریوم پرده طلایی، سافاری، پاراسل، فلای بورد، موزه گردی، غواصی، بنانا، شاتل، اسکی روی آب، اسکوتری زیر آب، جت اسکی، قایق سواری، پاراگلایدر.

مقایسه کیش و قشم از نظر تفریح

مقایسه کیش و قشم از نظر سواحل

معمولاً از محبوب‌ترین نقاط هر شهر ساحلی یا جزیره، سواحل هستند. جزیره قشم نیز با توجه به جغرافیا و وسعت خود، سواحل بسیار جذابی دارد که عبارت‌اند از: سواحل روستاهای شیب دراز، ساحل زیتون، ساحل سوزا، ساحل نقره‌ای، مسن و سلخ که جزو  زیباترین سواحل کشور هستند. جزیره کیش هم به سواحل مرجانی خود شهرت دارد و به دلیل زلال بودن آب، شما قادر هستید به آسانی موجودات دریایی را مشاهده نمایید.

سواحل قشم در اغلب فصول سال، نسبت به سواحل کیش کمی خلوت‌تر هستند و می‌توانیم این خلوتی را یک نوع مزیت برای سواحل قشم به‌حساب بیاوریم. به علت مساحت بیشتر  جزیره قشم نسبت به کیش، مکان‌های دنج بیشتری نیز در این جزیره وجود دارد و جمعیتی که قصد دارند از سواحل آن بازدید کنند، فضای بیشتری را در اختیار خواهند داشت. این در حالی است که اسکله‌ها و سواحل کیش محدودتر هستند.

مقایسه کیش و قشم از نظر سواحل

جمع بندی

همان طور که مستحضرید در این مطلب به مقایسه کیش و قشم پرداختیم و تفاوت‌های مهم این دو جزیره زیبا و گردشگری را برایتان بیان کردیم. متوجه شدید که جزیره قشم از مکان‌های گردشگری طبیعی فراوانی برخوردار است و جزیره کیش نیز تفریحات لوکس زیادی دارد. هزینه خرید و اقامت در قشم تا حدی ارزان‌تر از کیش می‌باشد. از این که تا انتهای مقاله مقایسه کیش و قشم ما را همراهی کردید، از شما سروران گرامی کمال تشکر و قدردانی را داریم.