تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

شهر کویری یزد به زیبایی اغلب شهرهای خاورمیانه است. بادگیرهای شگفت‌انگیز سر به فلک کشیده و مکان‌های تاریخی متعدد، شهر تاریخی یزد را در فهرست جاهای دیدنی ایران قرار داده است. همراه هم اقلیم باشید؛ تا بهترین جاهای دیدنی یزد را به شما معرفی می‌کنیم.

اجاره روزانه خانه در تهران

یزد یکی از شهرهای تاریخی ایران است که قدمت جاذبه های آن سبب شده این شهر جزء اولین شهر تاریخی خشتی ایران و دومین شهر تاریخی جهان قرار دارد. با توجه به فراوانی جاذبه های شهر یزد و بناهای خشتی، این که نام این شهر تاریخی در سازمان یونسکو به ثبت رسیده از آن به عنوان یک شهر بین المللی هم یاد می شود. یزد به شهر بادگیر ها و قنات ها مشهور است و در گوشه گوشه ی این شهر می توان به نظاره تاریخ نشست و از غرق شدن در زیبایی های آن لذت برد.

آتشکده‌ی زرتشتیان

یزد مرکز آیین زرتشت برای زرتشتیان ایران و جایگاه چندین بنا و مکان تاریخی زرتشتی است. آتشکده زرتشتیان که مهم‌ترینِ این عمارت‌ها و ازجمله جاهای دیدنی یزد است، جایگاه آتشی است که بنا بر روایت‌ها از قرن پنجم پیش از میلاد شعله‌ور است.

جاهای دیدنی یزد

مسجد امیر چخماق

مجموعه امیر چخماق یزد بنایست شامل میدان، تکیه، بازار، آب انبار و مسجد که یکی از جاهای دیدنی شهر یزد محسوب می شود.این بنا توسط امیرجلال الدین چخماق شامی در دوره ی تیموریان ساخته شد، از تمامی این مجموعه مسجد امیر چخماق آن بسیار مهمتر از باقی قسمت های دیگر است. این مسجد دارای گنبدی عظیم و صفه ای عالی و دو شبستان زمستانی و تابستانی می باشد و محرابش دارای سنگ مرمرین زیبایی است که آن نقش هایی حک شده است.

جاهای دیدنی یزد

خانه لاری‌ها

خانه لاری‌ها در یزد، بنایی متعلق به دوره قاجار است. این خانه حدود ۱۵۰ سال پیش ساخته شده و مالک آن حاج محمد ابراهیم لاری بوده است. این عمارت، ۶ باب خانه با معماری خانه‌های کویری دارد که در گذشته از آن به عنوان خانقاه نعمت‌اللهی استفاده می‌شد. خانه لاری‌ها در بهمن ۱۳۷۵ ثبت ملی شده است. برای دسترسی به خانه لاری‌های یزد، به خیابان امام خمینی، محله فهادان مراجعه کنید. این عمارت در نزدیکی عمارت کلاه فرنگی قرار دارد.

جاهای دیدنی یزد

نارین قلعه (نارنج قلعه)

نارین قلعه که در زبان عامه به نارنج قلعه معروف است یکی از مهمترین آثار تاریخی پیش از اسلام استان محسوب می شود. این دژ قدیمی که برفراز تپه مشرف بر شهر میبد احداث شده، تمامی بنای آن از خشت و گل ساخته شده و معماری آن به شکل مطبق است.

جاهای دیدنی یزد

مسجد جامع یزد

مسجد جامع یزد یکی از شاهکارهای معماران هنرمند ایرانی است که در دل کویر ایران در استان یزد جلوه گیری می کند و یکی از مقاصد پرگردشگری است که مسافران زیادی از داخل و خارج آن را برای گشت و گذار در یزد انتخاب می کنند. این مسجد حدود ۱۰۰ سال و در طول ۳ دوره ساخته شده و یکی از پایه های اصلی حکومت ساسانیان به شمار می رفته است. چیزی که سبب شده این مسجد به نسبت دیگر مساجد ایران تفاوت داشته باشد خوابیدگی گنبد، سردر رفیع و بلند و همچنین کاشی کاری زیبا و منحصر به ‌فرد آن می باشد که هر چشمی را به خود خیره می کنند. مسجد جامع یزد ، این اثر ارزشمند ایرانی در سال ۱۳۱۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

جاهای دیدنی یزد

باغ دولت آباد و بلندترین بادگیر دنیا

یکی از بی نظیرترین باغ‎ های ایران باغ دولت آباد یزد است. باغی سرسبز در دل کویر که یادگار اواخر دوره افشاریه است. بزرگترین حسن باغ، وجود بلندترین بادگیر جهان در آن است. بادگیری با ارتفاع ۳۳ متر و هشتاد سانتی متر که با تولید هوای خنک از مهمانان باغ استقبال می‌کند.

جاهای دیدنی یزد

قدیمی ترین میدان ساعت شهری در ایران

قدیمی ترین ساعت شهری ایران در میدان وقت الساعت یزد نصب شده است. این ساعت آفتابی به استناد کتاب جامع مفیدی نخستین ساعت شهری است که فردی به نام ابوبکر ساعت ساز یزدی آن را در سال 725 هجری قمری در مدرسه رکنیه در جوار مسجد جامع یزد نصب کرد. این مکان بعدها به نام میدان وقت الساعت شهرت یافت.

جاهای دیدنی یزد

کاروانسرای زین الدین

غیر از همه جاذبه های منحصر به فردی که در شهر یزد وجود دارد، می توان تنهاترین کاروانسرای دایره شکل ایران را هم در شهرستان مهریز در مسیر یزد به کرمان مشاهده کرد. کاروانسرای زین الدین یکی از 99 کاروانسرایی است که شاه عباس در ایران ساخته با این تفاوت که معماری آن دایره ای است. اکنون از این کاروانسرا به عنوان یک اقامتگاه سنتی و جاذبه گردشگری یاد می شود. می گویند که اقامت در این کاروانسرای 400 ساله و دیدن آسمان پر ستاره اش امری است که با آن تجربه سفر به یزد، تاریخی ترین شهر جهان کامل می شود!

جاهای دیدنی یزد

 مدرسه ضیائیه

مولانا ضیا الدین حسین رضی، مدرسه ضیائیه را در سال ۶۳۱ هجری قمری ساخت که پسران او در سال ۷۰۵ ساخت آن را تمام کردند. این مدرسه که معروف به زندان اسکندر است، گنبدی خشتی با تزئینات گچ بری شده و نقاشی آبرنگ و شبستانی با محراب دارد. مدرسه رضائیه، نمونه ای از معماری مغول را به نمایش می گذارد.

جاهای دیدنی یزد

آب انبار شش بادگیری

آب انبار شش بادگیری آب انباری است قدیمی با شش بادگیر که در محله تپه یزد قرار گرفته است. این بنا دارای دو ورودی در شمال و جنوب و مخزن است و مخزن آب انبار گنبد تخم مرغی شکلی دارد.این آب انبار 55 پله دارد که بین پله های 25 و 26 آن از بالا، یک هشتی با سنگ فرش آجری قرار دارد و طاق آب انبار بعد از هشتی شروع می شود. طاق ضربی خشتی با نمای آجری و سقف بزرگ مخزن آب از ویژگی های مهم این آب انبار است که در سال 1379 هجری قمری به سعی حاجی حسین میرالله ساخته شده است.

جاهای دیدنی یزد

روستای خرانق

گشت شهر یزد و اطراف آن بدون دیدن روستای خرانق کامل نمی‌شود. این روستا با خانه‌های کاه‌گلی بیش از یک قرن قدمت دارد، اما امروزه تقریبا خالی از سکنه است. البته شاید عده‌ی کمی از اهالی روستا را درحال پرسه‌زنی ببینید. گردشگران آزادند که در گوشه‌وکنار روستا با زیبایی توصیف‌ناپذیرش بگردند. از مسجد قاجاری روستا و قنات باستانی دره‌ی پایین‌دست غافل نشوید.

جاهای دیدنی یزد

دخمه

از دیگر مکان‌های شگفت‌انگیز زرتشتی گورستان زرتشتیان است که به دخمه معروف است و فاصله‌ی کمی از شهر دارد. برآمده از کویر باوقار، بنای گنبدی را با دو برج در کناره‌اش، هم‌راستای تپه‌های کویری می‌بینید. تا همین ۶۰ سال پیش بنابر سنت آیین زرتشت، اجساد مردگان در این بنا قرار می‌گرفت تا خوراک کرکس‌ها باشد و به‌تمامی به طبیعت بازگردد! این بنای متروک در میان تپه‌ها که حال‌وهوایی وهم‌آور خلق می‌کند، برای برخی از گردشگران خارجی یادآور خانه‌های مجموعه‌فیلم‌های جنگ‌ ستاره‌ای است.

جاهای دیدنی یزد