تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

دروازه براندنبورگ برلین (Brandenburg Gate)، یکی از بناهای تاریخی مهم و معروف این کشور است که از آن با عنوان نماد آشوب و صلح هم یاد می‌کنند. این دروازه معروف که در قرن 18 میلادی و در برلین، پایتخت آلمان ساخته شده است یکی از معدود بناهای آلمان قدیم است که با سبک نئوکلاسیک طراحی و اجرا گردیده است. این بنا که به دستور فردریش ویلهلم یکی از پادشاهان معروف آلمان ساخته شده، جز مهم‌ترین بناهای این کشور است که علاوه بر ارزش معنوی برای آلمانی‌ها، به عنوان یک جاذبه‌ گردشگری در اقتصاد کشور آلمان هم موثر است. در ادامه این مقاله از مجله گردشگری هم اقلیم به معرفی کامل‌تر این بنای معروف و تاریخچه آن می‌پردازیم.

دروازه براندنبورگ کجاست؟

یکی از مهم‌ترین حوادثی که کشور آلمان از سر گذرانده جنگ سردی بود که بین دو قسمت شرقی و غربی آلمان اتفاق افتاد. زمانی که آلمان در جنگ جهانی دوم شکست خورد، نیروهای متفقین که از این شکست در عذاب بودند، کشور را به دو بخش تقسیم کرده و هر قسمت را گروهی از آن‌ها تحت سلطه خود قرار دادند. یکی از اولین اقدامات این دو گروه، جداسازی آلمان شرقی و غربی از طریق دیواری بود که در شهر برلین کشیده شد. این دیوار برلین را به دو بخش برلین شرقی و غربی تبدیل کرد که برلین شرقی پایتخت آلمان شرقی و برلین غربی شهری صرفا با اهمیت از نظر وجود دیوار بود.

اجاره روزانه خانه در تهران

دروازه براندنبورگ برلین

چند سال بعد از احداث دیوار، برای ایجاد راهی ارتباطی میان برلین شرقی و غربی که مهم‌ترین شهر آلمان بود و جهت تبادل ارز، مواد غذایی و دیدار دوستان و اعضای خانواده، دروازه‌ای در این دیوار ساخته شد که دروازه براندنبورگ برلین نام گرفت. این دروازه یک راه ارتباطی میان دو بخش شرقی و غربی ایجاد کرد. به همین دلیل آن را دروازه صلح یا نماد صلح هم می‌نامند. این روزها چیزی از دیوار معروف برلین باقی نمانده و از میان 18 دروازه‌ای که برای ارتباط شهرهای مختلف در طول این دیوار بنا شدند، تنها دروازه براندنبورگ به جا مانده است. به همین دلیل این بنای عظیم الجثه از نظر معنوی هم ارزش زیادی برای مردم آلمان دارد.

تاریخچه دروازه براندنبورگ برلین

دروازه براندنبورگ که سازه‌ای معروف و بسیار بزرگ در شهر برلین است در قرن 18 میلادی ساخته شده است. طبق اسناد تاریخی شروع ساخت این دروازه سال 1788 میلادی و پایان آن سال 1791 میلادی بوده است. این بنای عظیم الجثه که سازه‌ای آهکی، سنگی است به سبک معماری نئوکلاسیک طراحی و اجرا شده که با سبک دیگر بناهای دوره خود تفاوت زیادی دارد.

معمار این بنای مشهور و زیبا، کاردل هارد لانگانس، یکی از معروف‌ترین هنرمندان آلمان قدیم بود. این معمار بزرگ ایده طراحی این دروازه را از دروازه معروف شهر آتن یعنی آکروپلیس الهام گرفته بود. دروازه براندنبورگ برلین چیزی حدود 26 متر ارتفاع و 5/5 متر طول دارد و عمق آن در زمین حدود 11 متر است که همه این مسائل آن را به بنایی محکم و استوار تبدیل کرده است.

دروازه براندنبورگ برلین

جزئیات جالب در دروازه براندنبورگ

دروازه براندنبورگ هم مانند دیگر دروازه‌های دنیا، بنایی تشکیل شده از طاق و ستون است؛ اما این دروازه جزئیات جالب دیگری هم دارد که همین جزئیات باعث جلب توجه گردشگران و خودنمایی آن در میان دیگر جاذبه‌های گردشگری برلین آلمان می‌شوند. این جزئیات در واقع 4 اسب سنگی همراه با ارابه هستند که در سر در این دروازه قرار دارند. این مجسمه‌ها خود داستانی جالب دارند که خلاصه آن به شرح زیر است.

این مجسمه‌ها در سال 1793 و 2 سال بعد از ساخت دروازه براندنبورگ برلین، روی سر در آن قرار گرفتند. حدودا 12 سال بعد و در سال 1806 و پس از فتح برلین توسط ناپلئون بناپارت، این مجسمه‌ها به عنوان غنیمت جنگی و به نشانه پیروزی از برلین به فرانسه برده شدند. پس از برکناری ناپلئون در سال 1814، دولت آلمان مجددا خواستار بازگشت مجسمه‌‌ها به برلین شد و آن‌ها دوباره روی سر در دروازه رو به برلین شرقی قرار گرفتند. این مجسمه‌ها که توسط یوهان گوتفرید طراحی شده‌اند نماد قدرت و پیروزی هستند و برای آلمانی‌ها معادل مجسمه ویکتوریا، الهه قدرت و موفقیت یونان هستند.

دروازه براندنبورگ برلین

قوانین و شرایط بازدید از دروازه براندنبورگ

بازدید از دروازه براندنبورگ هم مانند دیگر بناهای تاریخی دنیا قوانین و شرایطی دارد که گردشگران باید از آن مطلع باشند. این بنای قدیمی همه روزه باز است و بازدید از آن در تمام ساعات شبانه‌‌روز برای گردشگران مجاز است. علاقه‌مندان به آثار تاریخی و بناهای قدیمی با معماری خاص، این امکان را دارند که بدون صرف هیچ هزینه‌ای بابت تهیه بلیط از دروازه براندنبورگ برلین دیدن کنند. این دروازه زیبا در حال حاضر 5 ورودی دارد که حداقل 2 ورودی آن‌ در همه ایام سال باز هستند و گردشگران امکان رفت و آمد از طریق آن را دارند.

بهترین زمان بازدید از دروازه

اگر قصد سفر به آلمان را دارید و بازدید از این دروازه یکی از برنامه‌های اصلی شما است، این کار را در فصل زمستان و حوالی کریسمس انجام دهید. در ایام کریسمس این دروازه حال و هوای جالب‌تری دارد و علاوه بر بازدید از آن می‌توان از موسیقی زنده که در اطراف دروازه برگزار می‌شود، آتش بازی و جشن‌های خیابانی هم دیدن کنید.

 در دیگر ایام سال هم رویدادهای جالبی در این دروازه برگزار می‌شوند، برای مثال در زمان برگزاری مسابقات فوتبال ملی آلمان، مسابقه روی پرده‌های بزرگی که بر دیوارهای این دروازه نصب است نمایش داده می‌شود تا مردم در کنار هم و به صورت دسته جمعی مسابقات فوتبال را تماشا کنند. به طور کل این دروازه هنوز هم نماد همبستگی و محل نمایش این موضوع در کشور آلمان است.

بهترین زمان بازدید از دروازه براندنبورگ برلین

حرف آخر دروازه براندنبورگ برلین

بناهای تاریخی با ارزش‌ترین دارایی هر کشور هستند. این بناها گذشته یک کشور را مشخص می‌کنند و یادآور حوادثی هستند که یک کشور را به وضعیت کنونی آن تبدیل کرده‌اند. در کشور آلمان هم مانند بیشتر کشورهای دنیا چنین بناها و یادگارهایی به چشم می‌خورد که یکی از آن‌ها که در این مطلب آن را معرفی کردیم، دروازه براندنبورگ برلین است. این دروازه معروف و محبوب برلین امروزه یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری این شهر و کشور آلمان است که برای گردشگران علاقه‌مند به تاریخ و فرهنگ جذابیت زیادی دارد. شما به عنوان یک گردشگر به کدام سبک از جاذبه‌های گردشگری علاقه‌مند هستند؟