تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

دریاچه سراگاه تالش

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری هم اقلیم درباره دریاچه سراگاه تالش خواهیم گفت. برای آشنایی بیشتر با این دریاچه زیبا در شمال ایران در ادامه با ما همراه باشید.

دریاچه سراگاه تالش در حدود ۱۰ کیلومتری شهرستان تالش، استان گیلان، در روستایی به نام سراگاه قرار دارد. اطراف دریاچه کوه‌های پوشیده از درختان انبوه، شالیزارهای برنج و باغ‌های کیوی قرار گرفته است. محلی‌ها از دریاچه سرآگاه جهت پرورش ماهی استفاده می‌کنند. وجود ماهی های پرورشی باعث شده تا مرغ های ماهی خوار به سمت دریاچه بیایند.

اجاره روزانه خانه در تهران

دریاچه سراگاه که به ‌صورت «سه راه گاه» نیز نوشته می‌شود، در حقیقت آبگیری کوچک است که در استان گیلان و استان مازندران نمونه‌های مشابه آن زیاد وجود دارد. مردم محلی به این آبگیر سد خاکی می‌گویند و به ‌دلیل حضور گردشگران و استقبال مسافران به دریاچه‌ی سراگاه معروف شده است.

دریاچه سراگاه تالش
دریاچه سراگاه تالش

دریاچه سد خاکی سراگاه یک دریاچه مصنوعی انسان ساخت است. این سد خاکی در میان جنگل های منطقه تالش و در کنار زمین های کشت برنج و سایر محصولات کشاورزی اهالی روستا واقع شده و همین امر زیبایی آن را دو چندان کرده است. دریاچه سراگاه از طریق رودها و چشمه های طبیعی که در اطراف آن وجود دارند پرآب می شود و در بیشتر مواقع سال آب دارد.

این مروارید روستای سراگاه با لطف و مهربانی مالک آن که اجازه بازدید و گردش در اطراف آن را داده است، به مکانی برای آرامش، سکوت و لذت بردن از زیبایی‌های طبیعت هم برای مردمان بومی و هم برای گردشگران تبدیل شده است.

380d8f1b b54e 45cb 90dc 4235d50520f6

همان طور که گفتیم سراگاه در واقع آبگیری برای پرورش ماهی است و ملک خصوصی به شمار می‌رود. در سفر به این مکان باید به چند نکته توجه کنید:

  • امکان ماهی‌گیری در این دریاچه وجود ندارد، چون ماهی‌های آن پرورشی و منبع درآمد اهالی روستا است.
  • شنا کردن در دریاچه‌ی سراگاه و آب‌تنی کردن ممنوع است.
  • امکان قایق‌سواری در دریاچه وجود ندارد.

اطراف این دریاچه را جنگل های انبوه منطقه تالش فرا گرفته که در آن درختان میوه همچون آلوچه، زرد آلو ، ازگیل وحشی ، تمشک و … وجود دارد. این درخت های انبوه بر زیبایی منطقه افزوده و فضای بسیار مناسبی برای پیمایش های سبک طبیعت گردی به وجود آورده اند.

دریاچه سراگاه تالش
دریاچه سراگاه تالش

بهترین فصل سفر

بدون شک در هر فصلی، طبیعت زیبایی‌های خاص خود را دارد. اما بهترین زمان سفر به سراگاه و دیدن زیبایی‌های آن، فصل‌های بهار و تابستان است که هم از دیدن طبیعت سرسبز و با طراوات و هم از هوای مطبوع و دلپذیر آن لذت خواهید. پس سفر خوشی به‌همراه خاطرات به ‌یاد ماندنی داشته باشید.

اقامت

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که در سفر به کمپ زدن و شب‌مانی در چادر علاقه دارند، پس در سفر به سراگاه نیز بردن چادر و وسایل لازم را فراموش نکنید و بساط کمپ را در نزدیکی دریاچه برپا کنید.

در این روستا کلبه‌ای چوبی وجود دارد که مالک آن به مسافران و گردشگران اجاره می‌دهد. اقامت در این مکان نیز می‌تواند گزینه‌ی دیگر برای سپری کردن شب در این روستا باشد.

96a30c45 ab4e 4dee ac0f 72253f700ad1

چطور به سراگاه برویم؟

کوله بار سفر را ببنید و راهی استان گیلان شوید و به شهر تالش سفر کنید. سراگاه را در میان کوه‌های بخش مرکزی تالش می‌توانید پیدا کنید. بعد از سه کیلومتر پیاده‌روی سبک به ‌سمت روستای ریک و سراگاه، دریاچه سراگاه مانند نگین فیروزه در میان جنگل‌های پیرامون چشم‌انتظار شما است.

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید: