تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

طبیعت برای تمام انسان‌ها، چه بزرگ و چه کوچک، منبع آرامش بوده و همچنین در طول تاریخ نیز الهام‌بخش شاعران و نویسندگان بسیاری بوده است. مطمئنا شما نیز بعد از گذراندن یک دوره سخت کاری، برای فرار از زندگی ماشینی و تسلی خاطر دوست دارید به طبیعت پناه ببرید. خوشبختانه در ایران مناظر طبیعی و مناطق چشم‌نواز زیادی وجود دارد که می‌توانند مکان مناسبی برای گذراندن تعطیلات ما ایرانیان باشند. یکی از استان‌های خوش آب و هوای ایران که دارای جاذبه‌های طبیعی بکر و دست نخورده‌ بسیاری بوده، استان چهارمحال و بختیاری است. در بین مناظر طبیعی و زیبای این استان آبشارهای آن زبان‌زد خاص و عام هستند. اما یکی از زیباترین آن‌ها که ممکن است کمتر کسی درباره آن شنیده باشد، آبشار زرد لیمه چهارمحال و بختیاری است.

در این مقاله از مجله گردشگری هم اقلیم قصد داریم این آبشار را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم و آن را به شما معرفی کنیم. تا برای تعطیلات بعدی‌تان وقت زیادی را صرف گشتن به دنبال محلی برای گذراندن اوقات فراغت خود نکنید.

اجاره روزانه خانه در تهران

آبشار زرد لیمه چهارمحال و بختیاری کجا است؟

آبشار زرد لیمه در شهرکرد، در دل شهرستان اردل و در نزدیکی استان خوزستان واقع شده است. همچنین ۸۰ کیلومتر نیز با مرکز استان چهارمحال و بختیاری فاصله دارد. این آبشار در بین رشته‌ کوه‌های زاگرس و در انتهای دره‌ای به نام دره لیمه قرار دارد. از کنار آن نیز رودخانه بزرگ و پر آب بازفت عبور می‌کند که جلوه‌ای زیبا به آبشار می‌بخشد. جالب است بدانید که این آبشار یکی از سرچشمه‌های رود پر آب کارون نیز هست.

این آبشار دارای عرض ۶۵ متر و ارتفاع ۴۰ متر است و یکی از بزرگ‌ترین و عریض‌ترین آبشارهای ایران محسوب می‌شود. آبشار لیمه مانند زیبارویی است که خود را درمیان دیوارهای دژی مخفی کرده و به هیچ عنوان دسترسی به آن آسان نیست. برای دیدن این زیبارو باید از مسیرهای صعب العبور بسیاری عبور کنید، از کوه‌ها بالا بروید و دره‌ها و صخره‌های زیادی را پشت سر بگذارید. همین ویژگی‌ها است که آبشار زرد لیمه چهارمحال و بختیاری را به منطقه‌ای بکر و دست نخورده تبدیل کرده است. پس اگر نمی‌توانید سختی‌های راه را تحمل کنید، بهتر است از سفر به این مکان صرف نظر کنید.

آبشار زرد لیمه چهارمحال و بختیاری

معنی اسم زرد لیمه چیست؟

زرد لیمه، نامی است که مردم بومی شهرستان اردل روی این آبشار زیبا نهاده‌اند. این دو واژه، یعنی زرد و لیمه، معانی مختلفی در بین مردم این شهرستان دارند. مطالعاتی که تاکنون روی زبان ایلیاتی، که منسوب به ایلیات و عشایر کوچ‌روی این منطقه است، انجام گرفته نشان می‌دهد که یکی از معانی واژه «زرد» در گویش محلی مردم این منطقه، چیزی است که ارتفاع زیادی دارد. معنی دیگر این واژه هم سرسبزی و طراوت است. کلمه «لیمه» نیز به معنی پایین دست و دره است.

با این اوصاف می‌توان نتیجه گرفت که زرد لیمه دو معنی تقریبا نزدیک به هم دارد؛ بلندی در دل پستی و دره‌ای سرسبز. با این حال برخی عقیده دارند که نام آبشار زرد لیمه چهارمحال و بختیاری برگرفته از مسیر حرکت آن از بالا به پایین است.

آبشار زرد لیمه چهارمحال و بختیاری
تصویر از سایت کجارو

شرایط آب و هوایی آبشار زرد لیمه چهارمحال و بختیاری

قبل از این‌که بار و بندیل خود را برای سفر ببندید، اول باید از شرایط آب و هوایی مقصد خود اطلاعات کافی داشته باشید. به طور کلی شهرستان اردل، که آبشار زرد لیمه در آن قرار دارد، دارای آب و هوایی معتدل مایل به سرد و خشک است. در تابستان دمای آن از ۳۵ درجه بالاتر نمی‌رود و در زمستان نیز میانگین هوا به ۷ درجه سانتی‌گراد زیر صفر می‌رسد. پس بهتر است در فصل‌ بهار خصوصا اواسط ماه اردیبهشت، که این منطقه هوای خنکی دارد، به این آبشار سفر کنید تا سرما و گرمای بیش از حد هوا شما را از دیدن زیبایی بی اندازه آن بازندارد.

نکته بسیار جالب درباره این آبشار این است که، منطقه پایین دره‌ای که این آبشار به آن سرازیر می‌شود آب و هوای گرم‌تری نسبت به قسمت بالای دره دارد. به همین دلیل عشایر خون‌گرم شهرستان اردل از این دو منطقه به عنوان مناطق ییلاقی و قشلاقی خود استفاده می‌کنند. برخی از مردم باور دارند که نام این آبشار نیز از این حرکت عشایر نشات گرفته است.

آبشار زرد لیمه چهارمحال و بختیاری
تصویر از سایت درنا تریپ

پوشش گیاهی آبشار زرد لیمه

علاوه بر خود آبشار زرد لیمه چهارمحال و بختیاری که منظره‌ای چشم نواز و صدایی آرامش‌بخش دارد، دیدن طبیعت اطراف آن نیز خالی از لطف نیست. اگر در اطراف این آبشار قدم بزنید پوشش گیاهی بسیار وسیعی از جنگل‌های بلوط را خواهید دید. شما می‌توانید علاوه بر لذت بردن از زیبایی درختان سر به فلک کشیده بلوط، مقداری از میوه‌های آن را جمع کنید و با خود به خانه ببرید. جالب است بدانید که میوه‌های بلوطی که در این منطقه می‌رویند، خواص درمانی بسیاری دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به درمان اسهال و بواسیر اشاره کرد.

درختان بلوط در این منطقه به درختان بلوط غرب معروفند و گونه شاخص گیاهی این منطقه به شمار می‌روند. نکته جالب این است که به دنبال وخیم شدن اوضاع درختان بلوط به علت پدیده گرد و غبار روز هفتم فروردین را به نام پاسداشت درختان بلوط نامگذاری کرده‌اند. هر ساله عده زیادی از مردم شهرستان اردل در این روز گرد هم می‌آیند تا توجه هم‌وطنان خود را به این منابع ارزشمند ملی جلب کنند. شما نیز می‌توانید در طی سفر خود به این منطقه دست به کار شوید و یک نهال بلوط پای آبشار زرد لیمه چهارمحال و بختیاری بنشانید.

جنگل زیبا و رویایی زرد لیمه، دومین منبع طبیعی جنگلی ایران بعد از جنگل‌های شمال است. علاوه بر درختان بلوط می‌توان انبوهی از درختان صنوبر، بادام وحشی و انار وحشی را نیز در آن مشاهده کرد. در پایین دست این آبشار، یعنی در دره لیمه، در کنار درختان بلوط و صنوبر می‌توان گیاهان ارزشمند و کمیابی نیز یافت. عشایر و مردم روستایی از این منطقه آبشار به عنوان مرتعی برای دام و احشام خود استفاده می‌کنند.

یکی از گیاهان مرتعی مهم برای مردم این منطقه، گیاه گون است. گون را می‌توان در کنار مزارعی که در جوار این آبشار قرار دارند و با آب شیرین رودخانه بازفت سیراب می‌شوند، یافت. از دیگر گیاهان مرتعی و خودروی این منطقه می‌توان به زوله، کنگر، مخلصه، موجود، ‌یملیک، گون و کتیرا نیز اشاره کرد.

آثار باستانی آبشار زرد لیمه

علاوه بر جنگل‌های وسیع، کوهستان‌های بی نظیر و طبیعت بکر، این منطقه چند اثر باستانی را نیز در دل خود جای داده است. نام یکی از این آثار «پل اشکانی» است و همان‌طور که از نامش پیداست مربوط به دوره اشکانیان است. در کنار آن پل خداآفرین، که اثر باستانی مربوط به دوره ساسانیان است، نیز قرار دارد. علاوه بر این دو اثر تاریخی، ایل راه باستانی و سنگ حجاری شده ۶۰۰۰ ساله نیز در بین انبوه درختان آبشار زرد لیمه چهارمحال و بختیاری نهفته است. اما باید بدانید که برای دیدن آن‌ها نیاز به کفش و عصایی آهنی دارید، چرا که دسترسی به‌ آن‌ها اصلا آسان نیست!

آبشار زرد لیمه چهارمحال و بختیاری
تصویر از سایت رهبال

اگر به موضوع آبشار علاقه مند هستید مطالب زیر را به شما پیشنهاد می کنیم:

مسیر دسترسی به آبشار زرد لیمه چهارمحال و بختیاری

اگر تصمیم خود را برای رفتن به این منطقه زیبا و خوش آب و هوا گرفته‌اید، پس باید به شما بگوییم که اصلا مسیر آسانی را در پیش نخواهید داشت. برای رفتن به آبشار زرد لیمه ابتدا باید به سمت استان چهارمحال و بختیاری حرکت کنید و در مرکز آن یعنی شهرکرد توقف کنید. سپس با استفاده از تابلوهای راهنما به سمت شهرستان اردل رانندگی کنید. در مسیر خود به سمت اردل از روستاهای کاج، کریم آباد و رستم آباد عبور کرده و راهی منطقه دیناران شوید.

پس از رسیدن به آخرین روستا یعنی روستای لشتر، باید وارد راه خاکی شوید. ۵ کیلومتر دیگر در جاده خاکی رانندگی کنید تا به یک سه راهی برسید. مسیر وسط را پیش گیرید و تا رسیدن به ساختمان متروک تعاونی عشایر رانندگی کنید. از این‌جا به بعد را باید با وسیله نقلیه خود خداحافظی کنید و با پای پیاده حدود ۷ یا ۸ ساعت به سمت آبشار زیبای زرد لیمه قدم بزنید.

ملزومات و وسایلی که برای سفر به آبشار زرد لیمه نیاز دارید

همانطور که پیش‌تر گفتیم راه رسیدن به آبشار زرد لیمه چهارمحال و بختیاری بسیار سخت بوده و بدون تجهیزات و راهنما امکان‌پذیر نخواهد بود. ما در ادامه برخی از ملزومات و تجهیزاتی را که نیاز است همراه خود داشته باشید برایتان شرح خواهیم داد:

  • مسیری که برای رسیدن به آبشار باید بپیمایید بسیار طولانی است. پس حتما چادر و کیسه خواب برای گذراندن شب در طبیعت همراه خود داشته باشید.
  • در طول مسیر ممکن است از شیب‌های تند و صخره‌های تیزی عبور کنید و پرتگاه‌های خطرناکی در پیش رو دارید. همچنین در طول راه از منابع آب شیرین نیز خبری نیست. از این رو حتما مطمئن شوید همسفرانتان طاقت پیمودن این مسیر را دارند.
  • مسیریابی در این منطقه بسیار کار سختی است پس قبل از پیاده‌روی، مخصوصا قبل از حرکت به سمت بناهای تاریخی، حتما یک راهنما همراه خود ببرید، در غیر این صورت در بین جنگل‌های انبوه گم خواهید شد.
  • از آبشار تا پل خداآفرین باید مسافت بسیار زیادی، حدود ۴ ساعت، را از روی قسمت کوه‌پایه‌ای عبور کنید. علاوه بر این خیلی از جاها چیزی تحت عنوان پاکوب ندارد. پس حتما وسایل کوه‌نوردی همراه خود داشته باشید تا بتوانید از چنین مسیرهایی عبور کنید.

آبشار زرد لیمه چهارمحال و بختیاری

کلام آخر

آبشار زرد لیمه چهارمحال و بختیاری یکی از ارزشمندترین منابع طبیعی ایران زمین است. گستره‌ای از جنگل‌های انبوه و آثار تاریخی که در دل آن‌ها جای دارد، هر گردشگری را به سمت خود فرا می‌خواند. درست است که راه دسترسی به منطقه بسیار سخت و طاقت فرسا است، اما مطمئن باشید با دیدن زیبایی‌های بی نظیر این آبشار سختی راه را به کلی فراموش خواهید کرد. سفر به این آبشار می‌تواند مصداق بارز این ضرب المثل باشد: هر که طاووس خواهد جور هندوستان کشد!