تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

دیدنی‌های فجیره

فجیره پناهگاهی برای افرادی است که قصد دارند از شلوغی های دنیای امروزی دور شده و به مکانی آرام بروند. این شهر جاذبه های طبیعی و تاریخی بسیاری داشته و یکی از هفت امارت و شیخ نشین های امارات متحده عربی می باشد. این شهر مدرن و صنعتی از غرب با رأس‌الخیمه و شارجه و از سمت جنوب با کالبا مرز مشترک دارد. مسجد بدیه و قلعه فجیره دو نگین گردشگری این شهر به شمار می روند.

دیدنی های فجیره
تصویر از سایت سفر با تو

رشته کوه حجر شهر فجیره را از سایر بخش های امارات متحده عربی جدا می کند. فجیره از خط ساحلی 70 کیلومتری و زیبایی های رشته کوه حجر بهره مند است. این شهر در جهان به عنوان جواهر امارات متحده عربی شناخته شده و سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. جالب است بدانید که فجیره تنها شهر این کشور است که در امتداد خلیج فارس نبوده و از سواحل خلیج عمان استفاده می کند. از دیگر جاذبه های گردشگری این شهر می توان به . مسجد شیخ زاید، قلعه بثنه، موزه فجیره، قلعه حیل، روستای مسافی و چشمه‌های آب گرم عین المدحب اشاره کرد. با ما در مجله گردشگری هم اقلیم همراه باشید تا به بررسی بیشتر این جواهر امارات متحده عربی بپردازیم.

اجاره روزانه خانه در تهران

مسجد بدیه

مسجد بدیه
تصویر از سایت tripadvisor

کهن ترین مسجد امارات متحده عربی، در شمال شهر فجیره قرار دارد. «مسجد بدیه» (Al-Bidyah Mosque) با خشت خام و در سال 1446 میلادی ساخته شد. معماری ساده و در عین حال پیشرفته این مسجد سبب شده تا به عنوان شاهکار دوره خود شناخته شود. در مسجد بدیه، یک ستون اصلی و بزرگ، چهار گنبد مخروطی شکل را نگه داری می کند. از ویژگی های این مسجد می توان به یک نمازخانه با سقفی قوسی شکل، سیستم تهویه هوای طبیعی و یک محراب رو به قبله اشاره کرد.

به منطقه اطراف مسجد بدیه، منطقه باستان شناسی مسجد بدیه (Al Badiyah Archaeological Mosque) می گویند. در اطراف این مسجد قبرستانی بزرگ وجود دارد. گردشگران می توانند با بازدید از این قبرستان از مقبره‌ای متعلق به عصر آهن دیدن کنند. طی حفاری های انجام گرفته در این منطقه، باستان شناسان موفق به کشف آثار هنری، سفال، سرامیک و سرنیزه‌هایی با قدمت ۱۰۰۰ سال پیش از میلاد شده اند.

قلعه فجیره

قلعه فجیره
تصویر از سایت tripadvisor

قلعه فجیره یکی دیگر از آثار تاریخی ایشن شهر است. این قلعه در سال 1670 ساخته و در طی جنگ با انگلیسی ها در اوایل قرن بیستم، به شدت آسیب دیده است. این قلعه به عنوان باستانی ترین قلعه کشور امارات متحده عربی شناخته می شود. قلعه فجیره در طی قرن ها وظایف مختلفی را از سر گذرانده است؛ گاهی به عنوان ساختمانی دفاعی استفاده شده است و گاهی به عنوان اقامتگاه حاکم شهر. تا قرن ها این قلعه تنها ساختمان سنگی موجود در شهر به شمار می رفت. این قلعه از سه بخش اصلی، چندین سالن، یک برج مستطیلی و دو برج مدور تشکیل می شود. خوشبختانه قلعه فجیره مورد بازسازی قرار گرفت تا برای نسل های بعد نیز باقی بماند. در اطراف این قلعه بخشی از روستای میراث فجیره توسط باستان شناسان بازسازی شده تا بازدید کنندگان بتوانند از مشاهده آن ها لذت ببرند. در این روستا نمایشگاه هایی برای آشنایی مردم با زندگی سنتی گذشته وجود دارد. در طی بازدید از این روستا  گردشگران با لوازم آشپزخانه و سیستم آبیاری الیزره که کشاورزان امارات از آن استفاده می کردند، آشنا شده و لذت زندگی در گذشته را تجربه خواهند کرد.

مسجد شیخ زاید

مسجد شیخ زاید
تصویر از سایت کجارو

مسجد بزرگ شیج زاید فجیره، دومین مسجد بزرگ امارات متحده عربی به شمار می رود. ساختمان زیبا و سفید رنگ این مسجد به عنوان نماد شهر فجیره شناخته می شود. این مسجد به قدری عظیم است که سه زمین فوتبال را در بر می گیرد. 64 گنبد و 6 مناره 100 متری این مسجد از فواصل بسیار دور نیز قابل تشخیص هستند. این مسجد گنجایش 32 هزار نمازگزار را دارد و ورود به ان تنها برای مسلمانان امکان پذیر می باشد.

قلعه بثنه

قلعه بثنه
تصویر از سایت کجارو

در کنار بزرگراه اصلی و 13 کیلومتری غرب فجیره، قلعه بثنه (Bithnah Fort) قرار دارد. ساخت این قلعه دفاعی مهم منطقه شرقی امارات در سال 1735 اتفاق افتاد. این قلعه برای مسیر های حیاتی کوه حجر مسلط بود و امینت منطقه را تضمین می کرد.  دو برج مدور بزرگ در غرب و دیواری ضخیم از سنگ از این قلعه حمایت می کردند. حال گردشگران علاقه زیادی دارند تا از مناظر دیدنی اطراف این قلعه لذت برده و به عکاسی بپردازند.

موزه فجیره

موزه فجیره
تصویر از سایت سفر نویسان

در جنوب قلعه فجیره، موزه فجیره قرار دارد. در این موزه آثاری مربوط به عصر برنز را نگه داری می کنند که در طی حفاری در مناطق قدیفا و بثنه کشف شد. از جمله آثاری که در این موزه نگه داری می شوند می توان به سلاح‌های عصر برنزی و عصر آهن، سفال‌های نقاشی‌شده، ظروف حکاکی‌شده از جنس سنگ صابون، سکه‌های نقره‌ای پیش از اسلام اشاره کرد. گل سرسبد این مجموعه باستانی، کاسه ای از جنس تخم شتر مرغ است که در طی حفاری از قدیفا پیدا کرده اند. قدمت این کاسه به 2200 سال پیش بر می گردد. بخش مردم شناسی موزه فجیره از آداب و رسوم، سنت‌ها، زندگی روزمره و صنایع دستی امارات تشکیل ده است.

قلعه الحیل

قلعه الحیل

در روزگاران قدیم قلعه الحیل ( Al-Hayl Castle) نقشی اساسی در شهر فجیره داشت؛ چراکه خانواده حاکم فجیره از آن به عنوان مرکز فرماندهی استفاده می کردند. این قلعه عمری بالغ بر 250 سال دارد. قلعه الحیل به عنوان پایگاه پاسبانی و محافظت از فجیره استفاده می شد و نقشی مهم در امنیت منطقه داشت. متاسفانه امروزه بخش های زیادی از این قلعه سالم نمانده اند. دیوار های اصلی قلعه در طی گذر زمان تخریب شده اند و تنها یادگار دوران شکوه این قلعه، یک برج دیده بانی بر بالای تپه است.

قلعه اوحله

قلعه اوحله
تصویر از سایت ویکی پدیا

قلعه اوحله ( Awhlah Fort) یکی دیگر از قلعه های استراتژیک شهر فجیره است که در 30 کیلومتر آن قرار دارد. این قلعه با دیوار های ضخیمی که دارد نسبت به سایر قلعه های این شهر، سالم تر مانده و کم تر مورد بازسازی قرار گرفته است. یک برج ساعت استوانه ای به ارتفاع 20 متر از جاذبه های دیدنی این قلعه به شمار می رود. با وجود کوچک و باریک بودن پنجره های قلعه، می شود مناظر زیبایی را از درون آن ها دید.

سواحل فجیره

سواحل فجیره
تصویر از سایت tripadvisor

می توان فجیره را تنها شهر امارات متحده عربی دانست که ساحلی در خلیج فارس ندارد. سواحل این شهر در شرق امارات و در خلیج عمان قرار گرفته است. سواحل شنی این شهر محیطی آرام و دلپذیر داشته و مناسب انواع ورزش های آبی همچون غواصی می باشند. در اطراف این سواحل امکاناتی نظیر آلاچیق، لانژ و رستوران وجود دارد.

چشمه آب گرم عین المضب

چشمه آب گرم عین المضب
تصویر از سایت placesexplorer

یکی از محبوب ترین مکان های دیدنی شهر فجیره در دامنه کوه حجر قرار دارد. چشمه آب گرم عین المضب ( Ain Al-Madhab Hot Spring) در باغ عین المدحب ( Ain Al Madhab Garden) قرار گرفته که قلعه فجیره و روستای میراث را نیز در بر می گیرد. چشمه های اب گرم دو بخش زنانه و مردانه داشته و در حوالی آن یک تئاتر فضای باز نیز وجود دارد. لازم به ذکر است که تئاتر در طول تعطیلات سنتی اجرا می شود.

پارک کالبا کرنیش

پارک کالبا کرنیش
تصویر از سایت کجارو

زمانی که گردشگران به دنبال یک روز دلپذیر با تفریح و آرامش هستند به پارک کالبا کرنیش سری می زنند. این پارک به عنوان جواهر مخفی شهر فجیره شناخته شده و امکانات زیادی در آن برای گردشگران وجود دارد.

جزیره اسنوپی

جزیره اسنوپی شباهت بسیاری به شخصیتی کارتونی به همین نام دارد و به همین دلیل اسنوبی نام گرفته است. این جزیره در اقیانوس هند و در نزدیکی عمان قرار دارد. در این جزیره اقامتگاه هایی شیک و مناظری فوق العاده وجود دارد. انجام ورزش های آبی نظیر غواصی در این جزیره وجود دارد. به گردشگران پیشنهاد می شود که در هنگام غواصی از کشتی های غرق شده و غار های طبیعی آن اطراف نیز بازدید کنند.

مسافی

مسافی از روستا های زیر مجموعه فجیره به شمار می رود. این روستا 35 کیلومتر با شهر فاصله داشته و در دامنه کوه حجر قرار گرفته است.روستای مسافی در امتداد جاده فجیره به دبی قرار دارد و پیش از ساخت بزرگراه ها، به دلیل قرار گیری بر مسیر تجاری از اهمیت زیادی برخوردار بوده است. این روستا به قدر سرسبز و جذاب است که در نزد مردم محلی به عنوان لبنان کوچک شناخته می شود. در این روستا چشمه های آب معدنی زیادی وجود دارد. کلمه مسافی در زبان عربی به معنی آب خالص می باشد. گردشگران در صورت تمایل می توانند از بازار محلی که در حوالی این روستا وجود دارد، دیدن کنند.

وادی‌ها

در زبان عربی، وادی به معنای رودخانه ای خشک است که از آب باران پر شده باشد؛ معنای دیگر آن می تواند یک آبادی درون دره باشد. در اطراف شهر فجیره وادی های زیادی وجود دارد. از زیبا ترین وادی های آن حوالی می توان به «وادی سیجی» (Siji Wadi)، « وادی سحام» Wadi Saham) )« وادی مایWadi Mai) «) و « وادی حام» Wadi Ham)) اشاره کرد. وادی حام به عنوان طولانی ترین دره فجیره شناخته می شود. «وادی طویان» Wadi Al-Tawian)) مسیری کوهستانی و دیدنی دارد. «وادی وریعه» Wadi al-Wurayah)) بخاطره آبشار های فوق العاده اش در نزد گردشگران محبوب است.