تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

رشت سرزمینی انبوه از چشم‌اندازهای طبیعی و زیبا بوده که آن را به یکی از گردش‌پذیرترین شهرهای ایران تبدیل کرده ‌است. سفر به رشت در هریک از فصول سال جاذبه‌های متفاوتی را برای شما به‌همراه خواهد داشت. گردشگران زیادی هرساله برای بهره‌گیری از آب‌وهوای بی‌نظیر، لذت بردن از بارش باران، آب‌وهوای مه‌آلود و چشم‌اندازهای طبیعی به این شهر شگفت‌انگیز سفر می‌کنند. جاذبه‌های دیدنی رشت از انواع پارک‌ها و تالاب‌ها گرفته تا خانه‌ها و عمارت‌های تاریخی آنچنان جذاب هستند که هر فردی را بارها و بارها به سمت خود می‌کشاند. سفر به رشت در هریک از چهارفصل سال منظره‌ای شگفت‌انگیز، آب‌وهوای جذاب و سفری خاطره‌انگیز را برای شما به‌همراه خواهد داشت. در این مقاله قصد داریم به این سوال مهم شما که رشت با دوستامون کجا بریم؟ پاسخ دهیم پس تا انتها با مجله گردشگری هم اقلیم همراه باشید.

دریاچه سقالکسار رشت

ممکن است شما نیز پس‌ از سفر به رشت برایتان سوال پیش آید که در رشت کجا بریم؟ در پاسخ باید بگوییم یکی از مکان‌های دیدنی رشت که در هر فصل صدای پرندگان، پیاده‌روی در اطراف دریاچه و قایق‌سواری هوش از سرتان می‌برد، دریاچه سقالکسار است. به‌طورکلی زیبایی‌های این دریاچه قابل توصیف نخواهد بود. دریاچه سقالکسار در میان جنگل انبوهی قرار گرفته و اطراف آن چندین آلاچیق و کافی‌شاپ واقع شده‌اند.

اجاره روزانه خانه در تهران

این دریاچه در روستایی به‌همین نام قرار گرفته که مردم آن بسیار خونگرم و مهمان‌نواز هستند. بنابراین روستا سقالکسار نیز یکی از روستاهای دیدنی رشت است که توصیه می‌کنیم پس‌ از بازدید از دریاچه، در کوچه‌پس‌کوچه‌های روستا نیز قدم بزنید و از هم‌صحبتی با مردم مهربان این منطقه نهایت لذت را ببرید.

بهترین زمان برای سفر به سقالکسار از اوایل بهار تا اوایل پاییز است؛ چراکه در اواخر پاییز و زمستان هوای این منطقه بسیار سرد بوده و زمین‌ها خیس و لغزنده هستند. همچنین اطراف دریاچه مکان مناسبی برای پیک‌نیک چند ساعته با دوستانتان خواهد بود. شما می‌توانید با استفاده از قایق پدالی روی دریاچه قایق سواری کرده و آرامش و سکوتی تکرارنشدنی را تجربه کنید.

  • آدرس دریاچه سقالکسار: استان گیلان، 15 کیلومتری جنوب رشت، دهستان لاکان، روستا سقالکسار

دریاچه سقالکسار رشت

روستای ماسوله

یکی دیگر از جاهای دیدنی و بسیار پرطرفدار رشت، روستای ماسوله است. در این روستا انواع خانه‌های گلی و آجری با پنجره‌های قدیمی و گل‌های زیبای شمعدانی را مشاهده خواهید کرد. همچنین برخی از مردم بومی این روستا صنایع دستساز و زیبای خود را برای فروش در معرض دید گردشگران قرار می‌دهند. انواع دست‌بندهای بافتنی، روسری‌های قلاب‌بافی شده، جوراب‌های دست‌باف، کیف‌های سنتی، خوراکی‌های خوشمزه، انواع ترشی و… در این روستا یافت می‌شوند.

بیشتر بخوانید

همچنین شما می‌توانید با پوشیدن لباس‌های محلی مردم روستا، عکس‌های بسیار زیبا و خاطره‌انگیزی از خود را به یادگار داشته باشید برای دیدن یکی از زیباترین و دل‌انگیزترین منظره‌هایی که تاکنون دیده‌اید، لازم است مسیر پیچ‌درپیچ کوچه‌های روستا را بالا بروید و به بالاترین خانه‌های این روستا برسید. طبیعت بهشت‌گونه ماسوله در کنار جلوه‌های فرهنگی و تاریخی این شهر، زیبایی آن را دوچندان کرده‌ است.

  • آدرس روستا ماسوله: استان گیلان، شهرستان فومن، 32 کیلومتری غرب فومن

روستای ماسوله

پارک جنگلی سراوان

شهر رشت به بارش باران‌های سالانه و تنوع گیاهی بالای خود معروف است. بنابراین اگر عاشق طبیعت هستید و دوست دارید که در جنگل‌های سرسبز رشت قدم بزنید، پارک جنگلی سراوان را از دست ندهید.

این پارک به‌دلیل برخورداری از گونه‌های متنوع گیاهی، بسیار مشهور بوده و می‌توانید ساعت‌ها بدون خستگی در آن پیاده‌روی کنید. همچنین امکان قایق‌سواری در دریاچه سبزرنگ این پارک نیز وجود دارد تا عکس‌های بی‌نظیری را برای به یادگار از خود ثبت کنید.

پارک جنگلی سراوان به‌دلیل برخورداری از برخی امکانات تفریحی همچون زمین پینت بال، موتورهای چهار چرخ و دوچرخه‌سواری جذابیت زیادی برای مسافران دارد. این پارک جنگلی امکانات مناسبی برای گردشگران فراهم نموده که همین امر باعث شده تا مقصدی محبوب برای سفر با دوستان یا خانواده محسوب شود. بنابراین در پاسخ به سوال رشت با دوستامون کجا بریم؟ می‌توانیم پارک جنگلی سراوان را با اطمینان به شما پیشنهاد کنیم.

  • آدرس پارک جنگلی سراوان: استان گیلان، کیلومتر 17 جاده رشت_تهران، سمت غرب جاده

پارک جنگلی سراوان

باغ محتشم

باغ محتشم یا پارک شهر رشت یکی از قدیمی‌ترین جاذبه‌های گردشگری رشت با قدمتی از دوره سلطنت ناصرالدین‌شاه قاجار است. این باغ از درختان تنومند و خیره‌کننده‌ای برخوردار بوده و عمارت معروف کلاه‌فرنگی در مرکز آن قرار دارد. معماری عمارت کلاه‌فرنگی بسیار زیبا و متفاوت است.

به‌گونه‌ای که به‌نظر سه طبقه می‌آید؛ اما درواقع چهار طبقه دارد. اگر قصد پیاده‌روی، گشت‌وگذار و عکاسی در یکی از بهترین مکان‌های دیدنی رشت را دارید، از قدم زدن در این باغ زیبا غافل نشوید. باغ محتشم نه‌تنها برای مسافران، بلکه برای اهالی بومی رشت نیز محبوب است؛ چراکه بیشتر جشنواره‌ها و مراسم‌های خاص در این باغ برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید

بهترین زمان برای بازدید از باغ محتشم فصل پاییز است؛ زیرا برگ درختان آن به رنگ قرمز و نارنجی درآمده و فضای بسیار خاطره‌انگیز را برای شما ایجاد می‌کند. از دیگر امکانات باغ محتشم می‌توان به دیوار صخره‌نوردی و کانون پرورش فکری کودکان اشاره نمود.

همچنین می‌توان باغ محتشم را گزینه‌ای مناسب برای پاسخ به سوال شب رشت کجا بریم؟ دانست؛ چراکه امکانات فراوانی همچون چند زمین ورزشی مناسب، صندلی‌های چوبی، سرویس بهداشتی، زمین بازی مخصوص کودکان و نوجوانان، وسایل ورزش همگانی و آب‌نماهای زیبا باعث تجربه‌ای هرچه دل‌چسب‌تر برای شما خواهد شد.

  • آدرس باغ محتشم: استان گیلان، جنوب رشت، بلوار حافظ

باغ محتشم

میدان شهرداری رشت

در مرکز شهر رشت، میدان شهرداری به‌عنوان نماد شهر شناخته می‌شود و آن را می‌توان به‌عنوان یکی از بهترین جاهای دیدنی رشت و بندر انزلی معرفی نمود.

این مجموعه شامل ساختمان‌های شهرداری، کتابخانه ملی، اداره پست، مجسمه میرزا کوچک خان و خیابان سنگفرش‌شده علم‌ الهدی است. میدان شهرداری رشت حدود 100 سال قدمت داشته و چهره واقعی شهر رشت را به شما نشان می‌دهد. مجموعه بناهایی واقع در این میدان در اوایل حکمرانی رضاشاه پهلوی احداث و در فهرست آثار ملی ایران ثبت گردیده‌اند.

پیرامون میدان شهرداری تعدادی از جاهای دیدنی رشت همچون کاخ شهرداری رشت، هتل ایران، مقبره ابوجعفر و… وجود دارد. در روزها جزئیات بیشتری از بناهای اطراف میدان دیده می‌شود و شب‌ها نورپردازی و هیاهوی شبانه حال‌وهوایی بسیار دیدنی و متفاوت را به میدان می‌بخشد. شما می‌توانید در هر ساعت از روز بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای از میدان شهرداری رشت دیدن کنید.

  • آدرس میدان شهرداری: استان گیلان، رشت، خیابان شریعتی، میدان شهرداری رشت

بازار بزرگ رشت

بازارها معمولا یکی از مکان‌های دیدنی و جذاب هر شهر را تشکیل می‌دهند و مسافران زیادی را به خود جذب می‌کنند. بازار بزرگ رشت نیز یکی از جاذبه‌های رشت بوده که در مرکز شهر واقع شده‌ است و شامل میدان بزرگ، میدان کوچک، کاروانسراها و چهارسوق‌ها است.

همچنین اگر علاقه‌مند هستید که با افراد محلی ارتباط بیشتری برقرار کنید و از نزدیک با فرهنگ آن‌ها آشنا شوید، بازدید از بازار بزرگ رشت را توصیه می‌کنیم. در گوشه‌ و کنار این بازار می‌توانید جلوه‌ای از زیبایی‌های بومی و فرهنگ مردم گیلان را ببینید. همچنین انواع مواد خوراکی مانند سبزیجات، ماهی، زیتون، کلوچه فومن، باقالی تازه و انواع صنایع دستی در این بازار وجود دارند.

بازار بزرگ رشت که به بازار روباز نیز معروف است، بیش‌ از 100 سال قدمت داشته و برخلاف بازارهای محلی دیگر، در تمام روزهای سال باز است. بازار بزرگ رشت یکی از بهترین جاهای دیدنی رشت در بهار محسوب می‌شود.

  • آدرس بازار بزرگ رشت: استان گیلان، شهر رشت، میدان شهرداری، خیابان امام‌خمینی

میدان شهرداری رشت

خانه میرزا کوچک خان

اگر در کنار جاذبه‌های طبیعی رشت قصد بازدید از مکان‌های تاریخی این شهر را نیز دارید، خانه میرزا کوچک خان بهترین انتخاب برایتان خواهد بود. خانه میرزا کوچک خان جزو معدود خانه‌های قدیمی شهر رشت با ارزش تاریخی بسیار بالا است. قدمت این خانه به بیش‌ از 200 سال می‌رسد و بخش مهمی از هویت تاریخی و سیاسی شهر رشت محسوب می‌شود.

این خانه از دو طبقه تشکیل شده و به‌صورت مستطیلی شکل است. در طبقه اول این خانه ایوانی بزرگ با چند اتاق تو در تو قرار گرفته است. در طبقه دوم نیز سالنی بزرگ به‌همراه اتاق‌های تو در تو قرار دارد. این خانه کاملا از جنس چوب بوده و در حیاط آن تندیس میرزا کوچک خان و گل‌کاری‌های بسیار زیبایی وجود دارد.

خانه میرزا کوچک خان یکی از بهترین جاهای دیدنی رشت در زمستان است که می‌توانید از آن بازدید کنید. در طبقه پایین این خانه نمایشگاه‌های ویژه‌ای برگزار می‌شود و طبقه دوم آن ابزارهای زندگی قدیمی همچون گهواره‌ای میرزا، سلاح کمری، ظروف غذا، رادیو و کتاب‌های قدیمی قرار داده شده‌اند.

  • آدرس خانه میرزا کوچک خان: استان گیلان، رشت، خیابان استادسرا، نبش کوچه شهید هاشم ستوده

خانه میرزا کوچک خان

بوستان مفاخر رشت

بوستان مفاخر رشت بوستانی انبوه از درختان سربه‌فلک‌کشیده‌ای است که هرکدام بیش‌ از 100 سال عمر دارند. این بوستان یکی از جاذبه‌های رشت بوده که با برخورداری از درختان کاج، بلوط، افرا و توسکا فضایی آرام‌بخش و دل‌انگیز را برای قدم زدن را فراهم کرده‌ است.

بوستان مفاخر رشت را می‌توان یکی از مکان های عاشقانه رشت دانست که مناظر رویایی برای گذراندن وقت دارد. محیط زیبا پارک، درختان تنومند و بلندقامت و تنوع گیاهی آن باعث شده تا این بوستان یکی از اولین انتخاب‌های گردشگران برای تفریح باشد. یخچال طبیعی قدیمی که توسط مردم و مانند یک گودال بزرگ حفر شده‌ است نیز از دیگر جاذبه‌های این پارک محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید

از جمله امکانات بوستان مفاخر می‌توان به فضای سبز، مبلمان و صندلی‌های پارکی، میز شطرنج، میز پینگ پونگ، کتاب‌خانه، وسایل ورزشی همگانی، سرویس بهداشتی، نمازخانه و… اشاره نمود.

بخش‌های مختلف بوستان مفاخر با نام بزرگان گیلانی نام‌گذاری شده‌ است و تندیس‌های چوبی از آن‌ها نیز در این بوستان به چشم می‌خورد. جالب است بدانید که از کنار بوستان مفاخر گوهررود می‌گذرد و طبیعتی فوق‌العاده و محیطی جذاب را ایجاد کرده که تماشای آن روحتان را جلا می‌بخشد.

  • آدرس بوستان مفاخر: استان گیلان، رشت، میدان شهدای گمنام، بلوار طالقانی، خیابان گلستان

بوستان مفاخر رشت

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم جاذبه‌های گردشگری و مکان‌های دیدنی معروف رشت را با شما به اشتراک بگذاریم؛ اما توجه داشته باشید که جاذبه‌های دیدنی رشت به این موارد ختم نمی‌شود. شما نیز برای گشت‌وگذار کامل رشت باید چند روزی را به‌طور کامل صرف کنید. حال که به پاسخ سوال رشت با دوستامون کجا بریم؟ رسیدید، می‌توانید برنامه‌ریزی بهتری برای سفر به این شهر زیبا و بی‌نظیر داشته باشید. امیدواریم با سفر به رشت از طبیعت بکر، آثار تاریخی غنی و آب‌وهوای دل‌انگیز آن نهایت لذت را ببرید و خاطره‌ای تکرار نشدنی برای خود رقم بزنید.