تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

در مسیر سفر به مشهد جاذبه‌های طبیعی و تاریخی زیادی وجود دارد که دیدن آنها خالی از لطف نیست. یکی از زیباترین روستاهای اطراف مشهد، روستای اخلمد است که همواره ساکنان شهرهای مختلف ایران برای لذت از آب و هوای ییلاقی و اتراق در طبیعت به این منطقه سفر می‌کنند. روستا اخلمد و دره اجنه نه تنها یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری استان خراسان رضوی است؛ بلکه یکی از ترسناک‌ترین جاهای دیدنی ایران نیز شناخته می‌شود.

در نتیجه گردشگرانی که می‌خواهند در کنار گردشگری، شهامت خود را نیز بیازمایند به این دره سفر می‌کنند. هنگام سفر به مشهد در کنار بازدید از مکان‌های دیدنی این استان توصیه می‌کنیم زمانی را نیز به بازدید از روستا اخلمد و دره اجنه اختصاص دهید؛ چراکه اطراف این روستا انبوه از دره‌ها، کوه‌های تماشایی، چشمه‌ها و آبشارهای خروشان است. برای آشنایی بیشتر با روستای اخلمد، دره اجنه و جاذبه‌های گردشگری آن، در ادامه با ما همراه باشید.

اجاره روزانه خانه در تهران

روستای اخلمد و دره اجنه | روستای ساخته شده توسط جن ها!

روستای اخلمد مشهد کجاست؟

یکی از زیباترین و خوش‌آب‌وهواترین ییلاق‌ها در نزدیکی خراسان رضوی، روستا اخلمد محسوب می‌شود که هرساله بسیاری از مسافران و گردشگران را برای دیدن جاذبه‌های برجسته و طبیعت زیبا به خود جلب می‌کند. این روستا منابع طبیعی متعددی همچون چشمه‌های خروشان، رودها و… دارد. روستای اخلمد در شهرستان چناران واقع شده و میان کوه‌های بینالود است. فاصله مشهد تا اخلمد حدود 84 کیلومتر محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید

روستا اخلمد مشهد متناسب با ظرفیت‌های برجسته طبیعی مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته؛ درنتیجه زیرساخت‌های مناسب گردشگری در این منطقه همواره در حال بهبود است. در روستای اخلمد جاذبه‌های طبیعی و گردشگری بسیار بی‌نظیری همچون آبشار و دره اجنه وجود دارد. همچنین یکی از مزایا سفر به این منطقه این است که هزینه ورودی اخلمد برای تمام گردشگران رایگان خواهد بود.

بازدیدکنندگان در فصول گرم سال به منظور برخورداری از هوای خنک و صعود به کوهستان‌های اطراف به این روستا سفر می‌کنند. اگر قصد بازدید از روستا اخلمد را داشتید، می‌توانید از شهرهای مشهد، قوچان، سبزوار و نیشابور به سمت این روستا حرکت کنید.

دسترسی به ادرس دقیق اخلمد مشهد از مسیر جاده مشهد قوچان صورت می‌گیرد. اگر در سفر به مشهد تصمیم به بازدید از این روستا زیبا را داشتید، باید از خروجی شمال غربی این شهر در مسیر جاده قوچان به سمت چناران حرکت کنید. پیش از ورود به چناران برای رسیدن به جاده روستای اخلمد در مسیر کمربندی سمت چپ جاده بپیچید.

روستای اخلمد و دره اجنه | روستای ساخته شده توسط جن ها!

تاریخچه روستای اخلمد و دره اجنه

روستای اخلمد قدمتی چند هزار ساله داشته و به دلیل کشف فسیل‌های آمونیت در این منطقه، باستان شناسان قدمت آن را مربوط به اواخر دوران ژوراسیک می‌دانند. مهمترین نشانه‌های تاریخی در نزدیکی این روستا برج و باروهای قدیمی در کوه‌های نزدیک محسوب می‌شوند.

باستان شناسان قادر به تشخیص زمان دقیق ساخت این برج‌ها نیستند؛ اما گفته می‌شود برج‌ها بیشتر از یک سده قدمت دارند. محل قرارگیری بناها نشان دهنده افت آب رودخانه این روستا است. در گذشته روستا اخلمد از سه آبادی مجزا تشکیل شده بود که امروزه به یکدیگر پیوسته و روستا اخلمد را به وجود آوردند.

در سالیان گذشته حاکمان خراسان به دلیل محیط ییلاقی روستای اخلمد، توجه ویژه‌ای به این ناحیه داشته‌اند. بنابراین زمین‌های زراعی، جریان آب رودها، رودخانه‌ها و محیط معتدل کوهستانی همگی باعث استقبال گردشگران مختلف در دوران مختلف به این منطقه شده است.

جاهای دیدنی روستای اخلمد مشهد

به طور کلی در روستا اخلمد جاذبه‌های طبیعی و گردشگری متنوعی واقع شده‌اند که توجه گردشگران را از سراسر کشورها به طبیعت گردی جلب می‌کند. آبشار، غار، دره و چشمه‌های طبیعی همگی جاذبه‌های گردشگری این روستا را تشکیل می‌دهند. البته برخی جاذبه‌های تاریخی نیز در فاصله کوتاهی از این روستا واقع شده‌اند که بازدید از آنها توصیه می‌شود.

جاذبه‌های بی‌نظیر روستا اخلمد، این منطقه را به بهترین انتخاب برای طبیعت گردی تبدیل نموده است. در ادامه به بررسی جاذبه‌های دیدنی روستا اخلمد خواهیم پرداخت.

دره اجنه

از معروف‌ترین جاذبه‌های طبیعی روستای اخلمد می‌توان به دره اجنه اشاره نمود. این دره در دامنه‌های کوهستان بینالود واقع شده و آب‌وهوای مناسبی دارد. آبشارهای دائمی و فصلی واقع در این منطقه مسافران زیادی را در فصول بهار و تابستان به خود جلب می‌کند.

جالب است بدانید که انتخاب نام دره اجنه برای این جاذبه، ریشه خرافی داشته و نسل به نسل بین بومیان منطقه انتقال پیدا کرده است؛ اما در حقیقت این نام به دلیل وجود مسیر تاریک و پرپیچ و خم به همراه پوشش انبوه گیاهان در اخلمد نیشابور است. صخره‌های آهکی، آبشارهای زیبا، چشمه‌ها و جریان آب رودخانه سراسر دره اجنه را فرا گرفتند.

چشمه‌های سرحصار، شیرمرغ، سلطان بازه، دیزبار، دراجی، غسل خانه، پونه‌زار، سلیمه، دنبه، حاتم، سربرج، خواهش، آقا کریم و سنگ سوراخ در این دره قرار گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید

دره اجنه انبوه از گیاهان دارویی مانند شیرین بیان، خاکشیر، خارشتر و گیاه شور است. همچنین درختان و بوته‌های وحشی نیز در فصل بهار زیبایی دوچندانی به این دره می‌بخشند. در دره اجنه گونه‌های جانوری مختلفی همچون کفتار، گرگ، روباه، میش و قوچ یافت می‌شود. همچنین پرندگانی مانند کبوتر، شاهین و قرقاول نیز کنار دیگر حیوانات در این دره زندگی می‌کنند.

اگر قصد بازدید از دره اجنه را دارید، باید حتما لباس و کفش مناسب بپوشید؛ چراکه مسیر دسترسی به جاذبه‌های طبیعی این منطقه بسیار پر پیچ و خم بوده و باید از آمادگی مناسبی برخوردار باشید. برای دسترسی به دره اجنه ابتدا به 3 کیلومتری روستای اخلمد رفته و سپس به سمت دره پیاده‌روی کنید.

روستای اخلمد و دره اجنه | روستای ساخته شده توسط جن ها!

غار اخلمد

غار اخلمد یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی دره اجنه بوده که در فاصله کوتاهی از روستا اخلمد قرار گرفته است. طول این غار حدود 36 متر و عرض آن حدود 9 متر است. توجه داشته باشید که ورود به این غار به دلیل برخورداری از دهانه باریک، دشوار بوده و باید با خزیدن به آن راه پیدا کنید.

اگر به جاذبه‌های طبیعی بکر علاقه‌مند هستید، هنگام سفر به این منطقه از یک راهنما آشنا به نقشه اخلمد کمک بگیرید. همچنین داشتن وسایل ایمنی لازم هنگام بازدید از این غار ضروری است.

آبشار اخلمد

یکی از زیباترین جاذبه‌های روستا اخلمد و دره اجنه، آبشار اخلمد بوده که باعث جذب بیشترین مقدار گردشگر در طول سال شده است. درحقیقت این آبشار از مجموع چندین آبشار مختلف تشکیل شده که در فاصله کوتاهی از یکدیگر واقع شده‌اند و ارتفاع حدود 80 متر دارند. برای دسترسی به آبشار اخلمد باید از بین زیباترین چشم‌اندازهای طبیعی و صخره‌های پیچ در پیچ عبور کنید.

به طور کلی در دره اخلمد 7 آبشار وجود دارد که سه آبشار آن دائمی و سه آبشار دیگر فصلی هستند. آبشارهای فصلی این دره از نخستین روزهای بهار در دره اخلمد جاری خواهند شد. منشا این آبشارها، چشمه‌های جوشان در کوهستان‌های اطراف این روستا محسوب می‌شود.

به منظور بازدید از آبشارهای اخلمد باید 2 کیلومتر از مسیر رودخانه پیش بروید. با توجه به اینکه دمای آبشارهای اخلمد بسیار پایین است، حتما هنگام بازدید از این جاذبه طبیعی لباس مناسبی را به همراه داشته باشید. بازدید از آبشارهای اخلمد یکی از بهترین و دل‌انگیزترین بخش‌های سفر شما به این روستای جذاب و دیدنی محسوب می‌شود.

بند اخلمد

بند اخلمد با نام سد تیموری نیز شناخته می‌شود و از جمله آثار تاریخی اطراف روستای اخلمد محسوب می‌شود. ارتفاع بند اخلمد حدود 12 متر و طول آن 225 متر بوده و این بند به دستور آخرین پادشاه تیموری ساخته شده است. امروزه بند اخلمد در فهرست آثار ملی ایران وجود دارد.

کوه‌ های اخلمد

کوه‌های اخلمد در اطراف دره اجنه واقع شده‌اند و برای افراد علاقه‌مند به کوهنوردی و صخره‌نوردی بهترین انتخاب خواهد بود. ساختار آهکی و صخره‌های بی‌نظیر کوه‌های اخلمد، توجه علاقه‌مندان به ورزش صخره‌نوردی را به خود جلب نموده است. کوه‌های میزان، منیجه و پرو پربازدیدترین مکان‌هایی هستند که در روستای اخلمد واقع شده‌اند.

بیشتر بخوانید

کوه میزان در شرق اخلمد قرار گرفته و بیابانی‌تر از دیگر بخش‌های این کوهستان محسوب می‌شود. کوه منیجه نیز در کنار کوه میزان بوده و مملو از درختان سرسبز، پوشش گیاهی انبوه و چشمه‌های خروشان است. در شمال غربی روستای اخلمد، کوه پرو قرار گرفته که برای چرای دام‌های این منطقه استفاده می‌شود.

دیوار سفید اخلمد

از دیگر جاذبه‌های طبیعی موجود در دره اجنه می‌توان به دیوار سفید اخلمد اشاره کرد. بازدید از این دیوار مناسب افراد علاقه‌مند به صخره‌نوردی است؛ چراکه ارتفاع آن حدود 250 الی 300 متر بوده و به راحتی می‌توان با استفاده از لوازم و تجهیزات مناسب به این منطقه بازدید کرد. جنس دیوار سفید اخلمد از آهک بوده و قدمت آن به سالیان بسیار دور باز می‌گردد. بروز فرسایش طبیعی باعث ایجاد حفره‌های فراوانی در دیوار سفید اخلمد شده است.

روستای اخلمد و دره اجنه | روستای ساخته شده توسط جن ها!

اقامت در روستا اخلمد چگونه است؟

امروزه تردد مداوم مسافران به روستا اخلمد باعث احداث امکاناتی همچون مسجد، سرویس‌های بهداشتی و اقامتگاه‌های بومگردی شده است. اگر قصد بازدید از این روستا را دارید، می‌توانید در اقامتگاه اخلمد مشهد اتراق کنید و درصورتی که علاقه‌مند به اقامت طولانی مدت در این روستا هستید، باید برخی لوازم مورد نیاز خود را از شهرهای بزرگ اطراف تهیه نمایید.

همچنین امکان کمپ در طبیعت اطراف برای شما فراهم است؛ اما به این منظور باید تمام وسایل مورد نیاز کمپ را به همراه خود ببرید. توصیه می‌کنیم پیش از کمپ در طبیعت، از وضعیت آب و هوای روستا اخلمد اطلاعات لازم را کسب کنید.

جمع بندی

در این مقاله به معرفی روستای اخلمد و جاهای دیدنی آن پرداختیم. بهترین زمان از نظر آب‌و‌هوا برای بازدید از این روستا، اواسط بهار تا اوایل پاییز محسوب می‌شود. البته اگر به طبیعت‌گردی در فصل زمستان علاقه‌مند هستید، روستا اخلمد در این فصل زیبایی بی‌نظیری داشته و توجه شما را قطعا جلب خواهد کرد. طبیعت اطراف روستا اخلمد یکی از سرمایه‌های طبیعی در شمال شرقی کشور محسوب می‌شود. بنابراین هنگام سفر به این روستا، نکات لازم را رعایت کنید تا به محیط‌زیست آسیبی وارد نشود.