تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

کویرگردی یکی از هیجان‌انگیزترین و بهترین تجربه‌ها به حساب می‌آید. در ایران کویرهای بسیاری با داستان‌ها و روایت‌های متفاوتی وجود دارند که فرصت خوبی را برای طبیعت‌گردها و کویرنوردها فراهم کرده‌اند. هرکدام از زیباترین کویرهای ایران دارای جاذبه‌ها و امکاناتی برای گردشگران هستند. در این مقاله قصد داریم به معرفی زیباترین کویرهای ایران به همراه جاذبه‌های گردشگری آنها بپردازیم؛ پس تا انتهای مطلب معرفی کویرهای معروف ایران همراه ما باشید.

کویر ورزنه

کویر ورزنه به عنوان یکی از پرشورترین و زیباترین کویرهای ایران شناخته می‌شود که در استان یزد واقع شده؛ این کویر در جنوب بخش مرکزی ایران قرار دارد و یکی از تفرجگاه‌های مهم گردشگری کشور است. کویر ورزنه در حدفاصل بین جنوب چاه‌های نفتی مسجدسلیمان و شمال جاده نیمه‌بیابانی خواف – سبزوار واقع شده است و در بین مرکز شهر یزد و بندرعباس قرار دارد.

اجاره روزانه خانه در تهران

این کویر با مساحتی بالغ بر 12 هزار کیلومتر مربع، از جمله بزرگترین کویرها در دنیا است. وجود کوه‌های بلند در داخل آن، تنها بخشی از زیبایی‌های ویژه کویر ورزنه هستند.

توپوگرافی منحصربه‌فرد کویر زیبای ورزنه شامل کوه‌ها، تپه‌ها، دره‌ها، رشته‌های کوهستانی و سدها است. در طول سفر در این کویر می‌توانید مناظری بسیار جذاب از رشته‌های کوه ها، شن‌های سفید و دیواره‌های شنی را تماشا کنید.

این کویر به لطف برخورداری از مناظر طبیعی زیبا، فرصت‌های ورزشی و قابلیتهای محیطی بی‌نظیر، تبدیل به مکانی برای طبیعت‌گردان، گردشگران و علاقه‌مندان به ماجراجویی و تجربه طبیعت‌ نشینی شده است. از جمله فعالیت‌هایی که می‌توان در کویر ورزنه  انجام داد، پیاده‌روی در معابر باستانی، ماجراجویی با دوچرخه‌سواری در تپه‌ها و کوه‌های کویر، شنا در دره فراهان  و کاوش در غار نمک (ممیزده) است.

کویر ورزنه

کویر مصر

کویر مصر جزو دو کویر معروف ایران و یکی از پرطرف‌دارترین و زیباترین کویرهای ایران است که در استان اصفهان واقع شده. این کویر در نزدیکی روستای مصر و در ۴۵ کیلومتری شهر جندق و ۵۵ کیلومتری شهرستان خور قرار گرفته است.

کویر مصر با مساحتی در حدود 15000 هکتار، یکی از کویرهای بزرگ کشورمان محسوب میشود. این کویر دارای تپه‌های ماسه‌ای روان و زیبایی است که منظره‌ای چشم‌نواز را ایجاد کرده‌اند. همچنین، دریاچه نمک خور در نزدیکی این کویر قرار دارد و جذابیت این منطقه را دوچندان کرده است.

کویر مصر

کویر مرنجاب

کویر مرنجاب یکی از پرطرف‌دارترین و زیباترین کویرهای ایران است که در استان اصفهان قرار دارد. این کویر در بخش شمالی شهرستان آران و بیدگل واقع شده و از شمال به دریاچه نمک، از شرق به پارک ملی کویر، از غرب به کویر مسیله و از جنوب نیز به شهرستان آران و بیدگل محدود می‌شود.

کویر مرنجاب با مساحتی در حدود 80000 هکتار، از  جمله کویرهای بزرگ ایران است. این کویر نیز تپه‌های ماسه‌ای بلند و روان دارد که منظره‌ای بسیار زیبا را به وجود آورده اند. همچنین، دریاچه نمک آران و بیدگل در نزدیکی این کویر قرار دارد که به زیبایی این منطقه افزوده است.

بیشتر بخوانید

در ادامه باید اشاره کنیم که کویر مرنجاب زیستگاه گونه‌های جانوری و گیاهی متنوعی است. از جمله جانورانی که در این کویر زندگی می‌کنند می‌توانیم به جغد، روباه، شتر، عقرب، سوسمار و مارمولک اشاره کنیم. از جمله گیاهانی که در این کویر رشد می‌کنند هم می‌توانیم از گیاهانی شورپسند مانند گز، خارشتر و خارابی نام ببریم.

کویر مرنجاب یکی از مقاصد محبوب گردشگری ایران به حساب می‌آید. سالانه گردشگران بسیاری از سراسر کشور و جهان برای تجربهٔ کویرگردی و لذت‌بردن از مناظر فوق‌العاده این کویر به این منطقه سفر می‌کنند.

کویر مرنجاب

کویر ریگ جن

کویر ریگ جن از جمله زیباترین کویرهای ایران است که در شمال شرقی استان خراسان جنوبی قرار دارد. این کویر با وسعتی بالغ بر 2200 کیلومتر مربع، یکی از بهترین کویرهای آسیایی است.

رشته‌کوه‌های جنگلی و بزرگ، منظره‌های بکر و دست‌نخورده، تپه‌های شنی و بادیان سازان، دریاچه‌های شور، غارها، آبشارها و رودخانه‌های طبیعی از جمله زیبایی‌های کویر ریگ جن محسوب می‌شوند.

بیشتر بخوانید

در مناطق مختلف این کویر، جمعیت عشایر بومی این منطقه زندگی می‌کنند؛ شما می‌توانید از تولیدات محلی آنها مثل گلیم‌بافی و قالی‌بافی بازدید و خریداری کنید. همچنین، کویر ریگ جن به‌عنوان مکانی مناسب جهت مشاهده آسمان شب بدون نورهای شهری مشهور است و شما می‌توانید در اینجا شگفتی‌های اخترشناسی را تجربه کنید.  برای رفتن به کویر ریگ جن می‌توانید از شهرهای بیرجند، سرایان و طبس گذر نمایید.

کویر ریگ جن

کویر حلوان

کویر حلوان نیز جزو بزرگ‌ترین کویر ایران بوده که در استان کرمان واقع شده است. این کویر در شرق ایران قرار گرفته و به‌عنوان یکی از نقاط دیدنی و گردشگری برجسته این منطقه، بازدیدکنندگان فراوانی را به خود جذب می‌کند.

همان‌طور که مطرح شد، کویر حلوان از نظر مساحت، یکی از بزرگ‌ترین کویرهای دنیا است. مساحت این کویر حدود 58 هزار کیلومتر مربع بوده و بخش جنوب غربی آن به مرکز کرمان میرسد و شرقی‌ترین نقطه آن نیز در شهرستان سیرجان واقع در استان کرمان قرار گرفته است.

بادهای گرم و خشک مناطق جغرافیایی اطراف کویر حلوان، نقش مهمی در تشکیل و توسعه این کویر دارند. زندگی در این کویر به دلیل خشکی بسیار زیاد و برودت‌های غیرمعمول در تابستان و سردی‌های بسیار زیاد در زمستان به‌دشواری همراه است؛ اما به‌جرئت می‌توان گفت که کویر حلوان تا حدی رنگ و زندگی را در خود حفظ کرده است؛ زیرا گونه‌های گیاهی متنوعی در این کویر وجود دارند. علاوه بر اینها، حیواناتی همچون بز کوهی و شتر نیز در کویر حلوان زندگی می‌کنند.

در کنار طبیعت زیبای کویر، قصر کاخ ناصریه یکی از جاذبه‌های گردشگری دیگر این منطقه است که از جمله آثار تاریخی و معماری مهم ایران محسوب می‌شود. این قصر در مرکز کویر حلوان و در 2 کیلومتری شهر ناصریه قرار دارد.

در حالت کلی، کویر حلوان با مناظر طبیعی کم‌نظیر، جاذبه‌های تاریخی و معماری منحصربه‌فرد و زندگی وحشی در دل بیابان، جزو بهترین مقاصد گردشگری در ایران است؛ لذا، در صورتی که علاقه‌مند به بازدید از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی هستید، کویر حلوان یک مقصد کاملاً مناسب برای شما خواهد بود.

کویر حلوان

کویر حاج علی قلی دامغان

کویر حاج علی قلی دامغان یا کویر چاه جم، یکی از زیباترین و بزرگ‌ترین کویرهای ایران روی نقشه است. این کویر در استان سمنان قرار گرفته و از جمله مقاصد گردشگری محبوب این منطقه است.

کویر حاج علی قلی، در بخش‌ جنوب شرقی شهر دامغان استان سمنان قرار دارد. این کویر با وسعت حدود ۱۵ هزار کیلومترمربع، عظیم‌ترین صحرای شرقی دشت دامغان محسوب می‌شود.

در  ادامه باید بگوییم که کویر حاج علی قلی دامغان جاذبه های متنوعی از جمله تپه‌ها، دشت‌های خاکی و کوه‌های شنی دارد که در کنار صحرای آمیزه، چشم‌انداز بی‌نظیری را به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد. تپه‌ها، دره‌های ریزودرشت و کوچه‌های تنگ و دراز، زیبایی و شگفتی طبیعت را در این ناحیه نشان می‌دهند. این کویر با خشکی زیاد و بادهای قوی مشهور شده و مکانی ایده‌آل برای انجام ورزش‌های بادی همچون کایت‌ سرفینگ است.

بیشتر بخوانید

به طور خلاصه، کویر حاج علی قلی دامغان با صحراهای گسترده، مناظر زیبا، ریگ‌ها و تپه‌ها، یک مقصد دیدنی برای گردشگران علاقه‌مند به ماجراجویی در طبیعت است. با توجه به هوای خشک و بادهای قوی، توصیه می‌کنیم  که در طول فصل‌های پاییز و بهار، از این کویر بازدید کنید.

کویر حاج علی قلی دامغان

فعالیت‌ها و تفریحاتی که می‌توان در کویر انجام داد!

در ادامه به معرفی برخی از فعالیت‌هایی که می‌توان در کویر انجام داد می‌پردازیم

  • پیاده‌روی در کویر

 یکی از لذت‌بخش‌ترین فعالیت‌هایی که می‌توان در کویر انجام داد، پیاده‌روی در میان تپه‌های ماسه‌ای و شن‌های نرم کویر است. پیاده‌روی در کویر تجربه‌ای متفاوت و فراموش‌نشدنی را برای شما رقم خواهد زد.

  • دوچرخه‌سواری در کویر

 دوچرخه‌سواری در کویر یکی دیگر از فعالیت‌های لذت‌بخش و هیجان‌انگیزی است که می‌توانید در این منطقه انجام دهید. دوچرخه‌سواری در کویر فرصتی عالی برای تجربهٔ مناظر زیبای کویر و لذت‌بردن از آرامش و سکوت این منطقه است.

  • سافاری در کویر

 سافاری در کویر یکی از فعالیت‌های محبوبی است که هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. سافاری در کویر شامل فعالیت‌هایی مانند رانندگی با خودروهای آفرود و شترسواری می‌شود.

  • آفرود در کویر

آفرود در کویر یکی دیگر از فعالیت‌های هیجان‌انگیزی است که می‌توانید در این منطقه انجام دهید. آفرود در کویر فرصتی عالی برای تجربهٔ هیجان و آدرنالین است.

  • رصد ستارگان

 رصد ستارگان در کویر یکی از تجربه‌های فراموش‌نشدنی است. در کویر به دلیل نبود آلودگی نوری، می‌توانید آسمان پر ستاره را به زیبایی تماشا کنید.

زیباترین کویرهای ایران

نکات قابل توجه هنگام کویرگردی

اگر قصد دارید به کویرگردی بروید، بهتر است حتماً نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • در انتخاب لباس و کفش مناسب کویر دقت کنید. پیشنهاد می‌کنیم که لباس‌های سبک و راحت و کفش‌های محکم و مناسب کویر بپوشید.
  • از مصرف آب زیاد غافل نشوید. در کویر آب بسیار مهم است، بنابراین حتماً مقدار زیادی آب به همراه خود داشته باشید.
  • از خودتان در برابر آفتاب‌سوختگی محافظت کنید. از کرم ضدآفتاب استفاده کنید و کلاه و عینک‌آفتابی به سر بگذارید.
  • از خود در مقابل حیوانات وحشی مراقب باشید. توجه کنید که در کویر حیوانات وحشی زیادی زندگی می‌کنند، بنابراین مراقب باشید و در مناطق امن حرکت کنید.

جمع‌بندی

همان‌طور که مستحضرید در این مطلب به معرفی زیباترین کویرهای ایران پرداختیم و اطلاعاتی را درباره آدرس و مشخصات آنها بیان کردیم. متوجه شدید که کویرها نیز همچون مناطق جنگلی و ساحلی، یک مقصد گردشگری فوق‌العاده جذاب به شمار می‌روند. علاوه بر اینها اغلب اخترشناسان از این کویرها برای مشاهده آسمان و رصد ستاره‌ها استفاده می‌کنند. به هر حال پیشنهاد می‌کنیم که بازدید از زیباترین کویرهای ایران را جزو برنامه‌های خود قرار دهید. از این که تا انتهای این مطلب همراه ما بودید، از شما سروران کمال تشکر را داریم.