تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

بدون هیچ تردیدی شهرهای شمالی ایران، خوش آب و هواترین مناطق ایران به حساب می‌آیند و بهترین گزینه برای سفر در فصول بهار و تابستان هستند. بسیاری از ایرانیان در آخر هفته و تعطیلی‌ها برنامه سفر خود به شمال را می‌ریزند و به شهرهای مختلف شمال ایران سفر می‌کنند.

اما ممکن است سؤالی که پیش می‌آید این باشد که در بهار و تابستان شمال کجا بریم؟ زیرا برخی از افراد با بهترین جاهای شمال آشنا نیستند و همواره یک مقصد ثابت برای سفر و استراحت خود برمی‌گزینند. این موضوع می‌تواند لذت سفر این افراد را تا حد زیادی بکاهد. به همین دلیل، در این مطلب قصد داریم به سؤال شما درباره زیباترین جای شمال کجاست؟ پاسخ داده و بهترین مناطق گردشگری شمال را برایتان بازگو کنیم. در ادامه همراه با مجله گردشگری هم اقلیم باشید.

اجاره روزانه خانه در تهران

پارک ملی گلستان (گالیکش، گلستان)

امکان ندارد  که سؤال در بهار و تابستان شمال کجا بریم؟ به میان بیاید و کسی نامی از پارک گلستان را بر زبان نیاورد. پارک ملی گلستان از جمله وسیع‌ترین مناطق حفاظت شده‌ ایران است و از قسمت شرقی استان گلستان تا بخش غربی استان خراسان شمالی ادامه دارد.

این پارک قدیمی‌ترین پارک ملی ثبت شده در کشور بوده و طبیعت چشم‌نواز، زیبا و بکر آن سبب شده تا مسافران بسیاری برای تفریح و تماشای این زیبایی‌ها، به این منطقه سفر کنند.

بیش از ۱۳۵۰ گونهٔ گیاهی و ۳۰۲ گونهٔ جانوری در مساحت ۹۰۰ کیلومتری پارک ملی گلستان وجود دارند. در صورتی که اهل ماجراجویی هستید سفر به این منطقه، رمز و رازهای فراوانی از طبیعت را برای شما آشکار می‌کند. لازم به اشاره است که پارک ملی گلستان از جانب یونسکو نیز به‌عنوان یک میراث جهانی شناخته شده؛ لذا در حفظ پاکیزگی و نظافت این افتخار ملی کوشا باشید.

پارک ملی گلستان (گالیکش، گلستان)

جواهر ده (رامسر، مازندران)

جواهر ده از جمله زیباترین و بهترین مکان‌های دیدنی شهر رامسر است که به‌عنوان کم رطوبت ترین شهر شمال نیز شناخته می‌شود. این منطقه در غرب استان مازندران و در ۲۹٫۵ کیلومتری مرکز شهر رامسر و دهستان سخت‌سر واقع شده است. برای رسیدن به جواهر ده از سمت رامسر، شما باید ۵۰ دقیقه در مسیری جنگلی و پر پیچ‌وخم حرکت کنید.

باید اشاره نماییم که این روستا در بعضی از روزهای سال  کاملاً پوشیده از برف بوده و حسی شبیه به قدم‌زدن در میان ابرها برای شما فراهم است.

بیشر بخوانید

قرارگیری روستای جواهر ده در ارتفاعات البرز، منجر شده تا آب‌وهوایی بسیار مطبوع و پاک داشته باشد. این روستا آب‌وهوای خنکی داشته و مکان بسیار مناسبی برای فرار از گرمای شرجی تابستان است؛ به همین دلیل بهترین جای شمال در بهار محسوب می‌شود.

جواهر ده (رامسر، مازندران)

پارک جنگلی سی‌ سنگان (نوشهر، مازندران)

در ادامه مقاله شمال کجا بریم؟ باید بگوییم همان‌طور که می‌دانید استان مازندران به زیبایی‌های طبیعی خارق‌العاده شهرت دارد و پارک جنگلی سی‌ سنگان نیز از جمله جاذبه‌های چشمگیر آن است. این پارک به مساحت ۶۰۲ هکتار در شهر نوشهر در فاصله ۳۰ کیلومتری جاده نوشهر به نور واقع شده و فقط چند ساعت با تهران فاصله دارد.

پارک سی‌سنگان زیستگاه انواع جانوران و گیاهان بوده که آن را تبدیل به مقصدی مناسب برای دوستداران طبیعت کرده است. باید اشاره نماییم که در این پارک بیش از 300 گونه درخت، درختچه و گل وجود دارد.

برای مثال زیبایی درختان پسته و بادام وحشی، احتمالاً چشمان شما را به خود خیره خواهد کرد. علاوه بر اینها، پارک مذکور محل زندگی جانوران حیات‌وحش همچون آهو، روباه، گراز و شغال است.

در ادامه مقاله شمال کجا بریم؟ باید بدانید که در پارک جنگلی سی‌ سنگان مسیری با مناظر مسحورکننده برای پیاده‌روی وجود دارد و شنیدن آواز پرندگان و تماشای  آن‌ها نیز از دیگر تفریحاتی است که می‌توانید در این منطقه تجربه کنید.

اگر به دنبال یک ماجراجویی هیجان‌انگیز هستید و یا حتی مکانی خلوت و آرام می‌خواهید، باید حداقل یک‌بار از پارک جنگلی سی‌ سنگان دیدن کنید. لازم به اشاره است که این پارک جنگلی نزدیک به دریای خزر بوده و شما می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید و هم بازدید از پارک جنگلی سی‌ سنگان را تجربه کنید و هم از تفریحات آبی و آرامش ساحل و دریا بهره‌مند شوید.

پارک جنگلی سی‌سنگان (نوشهر، مازندران)

گردنه حیران (آستارا، گیلان)

گردنه حیران از جمله مکان‌های دیدنی استان گیلان و شهر آستارا به حساب می‌آید که در جاده اصلی اردبیل به سمت آستارا و ابتدای تونل اردبیل تا ۵ کیلومتری آستارا واقع شده است.

این گردنه شهرت جهانی داشته و طول آن نیز به بیش از ۳۵ کیلومتر و ارتفاع آن در برخی از نقاط به حدود ۱۵۰۰ متر از سطح دریا می‌رسد. منطقه گردنه حیران تقریباً در همه ماه‌های سال مه‌آلود بوده و جزو زیباترین و بکرترین جاذبه‌های طبیعی ایران به شمار می‌رود.

بیشر بخوانید

در ادامه مقاله در بهار و تابستان شمال کجا بریم؟ باید بگوییم که گردنه حیران جاده‌ای پیچ‌درپیچ و دارای جنگل‌های انبوه است؛ همچنین جزو جاهای خنک گیلان در تابستان به حساب می‌آید.

کلمات قادر به توصیف شگفتی‌ها و زیبایی‌های  این جاده نیستند و تنها چشمانتان باید این زیبایی‌ها را درک کند. در صورتی که قصد دارید تمامی چشم‌اندازهای شگفت‌انگیز گردنه حیران را در یک‌جا مشاهده کنید، توصیه می‌کنیم که سوار تله‌کابین گردنه حیران شوید و از تماشای مناظر بکر منطقه لذت ببرید.

گردنه حیران (آستارا، گیلان)

پل معلق بابلسر (بابلسر، مازندران)

پل معلق بابلسر استان مازندران، در خیابان پاسداران این شهر واقع شده و یک شگفتی واقعی معماری به حساب می‌آید که چشمان همه را مجذوب خود می‌کند. این پل دارای طراحی مسحورکننده و زیبا بوده و به‌عنوان نمادی از تاریخ غنی و زیبایی جاودانه بابلسر و استان مازندران شناخته می‌شود.

شما با نزدیک‌شدن به این سازه شکوهمند، با طاق‌های فوق‌العاده زیبای آن مواجه می‌شوید که با زیبایی خاصی بر روی آب‌های درخشان زیر کشیده شده‌اند. این پل به‌نوعی زمان گذشته و زمان حال را به هم مرتبط می‌کند. پل معلق بابلسر در دوران پهلوی اول و در سال ۱۳۱۳، یعنی پیش از جنگ جهانی اول احداث شده است.

طول این پل ماشین‌رو ۸۰ متر و  ارتفاع آن به ۱۶ متر می‌رسد؛ همچنین قسمت شرقی و غربی شهر بابلسر را به یکدیگر متصل می‌کند و بسیار پرتردد است.

پل معلق بابلسر (بابلسر، مازندران)

جنگل دالخانی (رامسر، مازندران)

جنگل دالخانی از جمله حیرت‌انگیزترین جاذبه‌های طبیعی استان مازندران و شهر رامسر است. این منطقه دارای رشته‌کوه‌های مملو از درخت و جنگل‌های سرسبز بوده و تجربهٔ بی‌نظیری را برای دوستداران طبیعت فراهم می‌کند.

جنگل دالخانی یک محیط عالی برای کمپینگ و کوهنوردی است؛ بنابراین اگر علاقه‌مند به گشت‌وگذار در طبیعت هستید، توصیه می‌کنیم که حتماً سری به جنگل دالخانی بزنید. در این جنگل تا چشمانتان کار می‌کند درختان و انواع گیاهان وجود دارد و شما می‌توانید از بالای تپه‌ها  مناظر مسحورکننده آن را تماشا و لذت ببرید.

بیشر بخوانید

از دیگر علل محبوبیت جنگل مذکور، رودخانه‌ها و آبشارهای بسیار آن هستند که زیبایی فوق‌العاده‌ای به این جنگل بخشیده‌اند. لازم به اشاره است که جنگل دالخانی زیستگاه انواع جانوران حیات‌وحش مثل خرگوش، گراز وحشی، پرندگان شکاری آهو و روباه است.

همچنین گونه‌های جانوری و گیاهی نظیر گل‌های وحشی و قارچ‌ها نیز در این جنگل زندگی می‌کنند. در برخی از روزهای سال، جنگل دالخانی مه‌آلود بوده و منظره‌ای رمزآلود را برای عاشقان ماجراجویی فراهم می‌کند. جنگل دالخانی در شهرستان رامسر استان مازندران و جاده ییلاق جنت رودبار واقع شده است.

جنگل دالخانی (رامسر، مازندران)

آبشار کبود وال (علی‌آبادکتول، استان گلستان)

آبشار کبود وال در ۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان علی‌آبادکتول واقع شده و یکی از بلندترین و زیباترین آبشارهای خزه‌ای ایران است. این آبشار شگفت‌انگیز در دل جنگل‌های سرسبز منطقه علی‌آباد قرار گرفته و امروزه نیز این منطقه تبدیل به یک پارک جنگلی شده است.

آب آبشار کبود وال بسیار پاکیزه و زلال بوده و اغلب افراد این آب را قابل شرب می‌دانند. کوه‌های بلند اطراف آبشار، سرچشمهٔ آب آن هستند که ارتفاع این کوه‌ها به حدود ۱۷۸۰ متر از سطح دریا می‌رسد. آب‌وهوای منطقه،‌ سرد کوهستانی و مرطوب، است تا جایی که این شهر خنک ترین شهر شمال در تابستان شناخته می‌شود.

آبشار کبود وال (علی‌آبادکتول، استان گلستان)

دریاچه قو (رامسر، مازندران)

در پایین‌دست روستای زیبای جواهر ده و با فاصله تنها چند کیلومتر از این روستا، دریاچه‌ای به نام دریاچه قو با چشم‌اندازی فوق‌العاده وجود دارد که مسافران فراوانی برای تماشای آن، راهی این منطقه می‌شوند. آب‌های شفاف این دریاچه در زیر نور گرم آفتاب می‌درخشند و بازدیدکنندگان را به‌سوی خود دعوت می‌کنند.

دریاچه قو در میان منظره‌ای سرسبز و با درختان سربه‌فلک‌کشیده و گل‌های سرزنده قرار گرفته که در نسیم خنک تاب می‌خورند. شما در صورت سفر به اینجا می‌توانید بر قایق‌های پدالی سوار شده و لذت قایق‌سواری بر روی دریاچه‌ای که به وسیله جنگل‌های سرسبز احاطه شده‌ را بچشید.

دریاچه قو (رامسر، مازندران)

دهکده مازیچال (کلاردشت، مازندران)

مازیچال دهکده‌ای در استان مازندران، نزدیک به شهر کلاردشت و در ۴۸ کیلومتری چالوس واقع شده است. این دهکده در مه محصور شده و در ارتفاع ۲۶۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد.

دهکده مازیچال یکی از بهترین مکان‌ها برای افرادی است که در ذهن خود سؤال شمال کجا بریم؟ را دارند. آب‌وهوای این دهکده کاملاً مطبوع و خنک است؛ بنابراین به شما پیشنهاد می‌کنم در فصل بهار یا تابستان به آنجا سفر کنید تا از بهترین آب‌وهوای شمال در تابستان لذت ببرید.

باید اشاره کنیم که این دهکده در فصل بهار، مملو از دشت‌های گل می‌شود و چشم‌اندازهایی بسیار جذاب و حیرت‌انگیزی را ایجاد می‌کند. به علت ارتفاع زیاد از سطح دریا، شما در مواقعی که در دهکده مازیچال قدم می‌زنید، احساس می‌کنید در آسمان قرار دارید. ممکن است گاهی اوقات نیز در اینجا اسب‌ها را در حال راه‌رفتن ببینید که در کنار طبیعت بکر آن، فضایی شبیه بهشت را ایجاد می‌کند.

دهکده مازیچال (کلاردشت، مازندران)

جاده اسالم به خلخال (اسالم، گیلان)

در مسیر اسالم گیلان به سمت خلخال، درختانی بلندقامت از دو سمت جاده به همدیگر پیوسته‌اند و یک تونل سرسبز را تشکیل داده‌اند. جاده اسالم به خلخال یکی از زیباترین و مشهورترین جاده‌های ایران به شمار می‌رود.

به‌طوری که در حین پیمودن مسیر هفتاد کیلومتری آن، چشمان شما به غیر از زیبایی هیچ‌چیز دیگری نخواهد دید. زمانی که شروع به پیمودن این جاده می‌کنید، خودنمایی درختان بلندقامت اطراف جاده، چشمان شما را به خود خیره خواهند کرد.

علاوه بر اینها، جاذبه‌های دیگری مثل رودخانه‌های پرآب، آبشارهای خروشان، چشمه‌های جوشان و مناطق ییلاقی با زیبایی‌های حیرت‌انگیز هم در طول جاده اسالم به خلخال وجود دارند. تنها کافی است  که کمی اهل طبیعت‌گردی باشید تا این جذابیت‌های طبیعی را تماشا کنید.

جاده اسالم به خلخال (اسالم، گیلان)

دریاچه الیمالات (نور، مازندران)

از مکان‌های دیدنی شمال ایران، دریاچه الیمالات در میان جنگل‌های نور است. این دریاچه در شهرستان نور استان مازندران و ۸ کیلومتری جاده نور به چمستان واقع شده، برای رسیدن به دریاچهٔ شگفت‌انگیز الیمالات کافی است از میان درختان سربه‌ فلک‌ کشیده عبور کنید تا دریاچه زیبا را تماشا کنید.

این دریاچه، از جمله جاهای دیدنی استان مازندران است که در همه فصول سال مناظر خیره‌کننده‌ای را در برابر چشمان شما به ‌نمایش می‌گذارد. گونه‌های جانوری متنوعی مانند لاک‌پشت و قورباغه در اطراف این دریاچه زندگی می‌کنند. در صورتی که اهل عکاسی هستید، مناظر اطراف دریاچه الیمالات سوژه‌ای فوق‌العاده برای ثبت تصاویر هستند.

در صورت سفر به شمال در تیر ماه حتماً به این منطقه بروید چرا که مسافران بسیاری از جای‌جای ایران برای خوش‌گذرانی و تفریح  راهی شهر نور مازندران می‌شوند.

در ادامه مقاله شمال کجا بریم؟ باید بگوییم که اگر اهل قایق‌سواری هستید، می‌توانید در سفر به این دریاچه قایق‌های پدالی را اجاره کنید و از گشت‌وگذار در دل طبیعتی بکر و دریاچه‌ای بزرگ لذت ببرید.

دریاچه الیمالات (نور، مازندران)

جمع بندی

همان گونه که مستحضرید در این مطلب به سؤال شما درباره شمال کجا بریم؟ پاسخ دادیم و بهترین جاهای گردشگری شمال را برایتان بیان کردیم. با این حال باید بگوییم که جاذبه‌های گردشگری و طبیعی شمال کشورمان به این مکان‌ها محدود نشده و جاهای دیدنی بسیاری نیز وجود دارد که اشاره کردن به تمامی آنها در این مقال نمی‌گنجد.

توصیه می‌کنیم که به این مناطق رفته و از طبیعت بکر و زیبای شهرهای شمالی بازدید کنید. امیدواریم که از مطالعه مقاله در بهار و تابستان شمال کجا بریم؟ لذت کافی را برده باشید. از این که تا انتهای این مطلب همراه ما بودید، از شما تشکر می‌کنیم.