تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

آیا تا به حال به شهر زیبای ارومیه سفر کرده‌اید و از جاهای تاریخی شهر ارومیه اطلاعاتی دارید؟ آیا قصد دارید یکی از جاذبه‌های گردشگری مربوط به دوران سلجوقیان در شهر ارومیه را از نزدیک ببینید؟ ما در مجله گردشگری هم اقلیم به شما سه گنبد ارومیه را معرفی می‌کنیم. سه گنبد، برجی به جا مانده از دوران سلجوقیان بوده که در شهر زیبای ارومیه قرار گرفته است. این جاذبه تاریخی به دلیل داشتن ویژگی‌های مختلف و معماری بسیار زیبا توانسته گردشگران بسیار زیادی را نیز جذب خود کند.

سه گنبد

ارومیه یکی از شهرهایی است که در قسمت شمال ایران قرار گرفته و به دلیل داشتن مراکز تفریحی و تاریخی، گردشگران بسیار زیادی را جذب خود کرده است. اگر می‌خواهید امروز با یکی از جاذبه‌های تاریخی در شهر ارومیه بیشتر آشنا شوید با ما همراه باشید. یکی ازجاذبه‌های تاریخی و گردشگری در قلب این شهر آرامگاه سه گنبد ارومیه است.

اجاره روزانه خانه در تهران

سه گنبد، آرامگاهی بوده که دارای قدمتی بیش از ۸۰۰ سال داشته و با توجه به دست نوشته‌های مختلف به زمان سلجوقیان برمی‌گردد. سه گنبد، برجی تاریخی در شهر ارومیه بوده که در قسمت جنوب شرقی شهر واقع شده است. به همین خاطر این بنا در بخش اصلی بافت قدیمی شهر قرار گرفته و اطراف آن را محوطه‌ای خاص در بر دارد.

سه گنبد، آرامگاهی بسیار معروف در آذربایجان غربی بوده که به صورت بسیار خاص ساخته شده است. ظاهر این برج در قسمت پایینی از انواع سنگ، آجر و دیگر تزئینات مربوطه ساخته شده که توانسته زیبایی بسیار خاصی را به بنا ببخشد. علاوه‌بر آن در قسمت پایینی این برج و تا ارتفاع ۶ متری آن از سنگ‌های تراش خورده که به رنگ خاکستری است، ساخته و پوشیده شده است.

سه گنبد ارومیه

تاریخچه آرامگاه سه‌گنبد

سه گنبد بنایی تاریخی بوده که در سال ۵۸۰ هجری و به دست منصور بن موسی ساخته شد. این بنا در ابتدای ورودی خود دارای ۳ کتیبه به زبان کوفی وجود است. در این کتیبه‌ها تاریخ ۵۸۰ هجری همراه با توضیحات مختلف در خصوص نحوه ساخت دیده می‌شود. به همین خاطر باستان شناسان معتقد هستند که این بنا مربوط به دوران سلجوقیان بوده و در این دوران ساخته شده است.

سه گنبد ارومیه

معماری و ظاهر برج سه گنبد

برج سه گنبد یکی از بناهای تاریخی و بسیار زیبا در شهر ارومیه بوده که در جنوب شرق این شهر قرار گرفته است. این بنا دارای ارتفاعی به اندازه ۱۳ متر بوده که قطر آن به ۵ متر نیز می‌رسد. این بنا از دو بخش اصلی سرداب و شیون گاه تشکیل شده است. علاوه‌بر آن، این بنا دارای دو در ورودی بوده که رفت‌وآمد به داخل آن را راحت‌تر می‌کند.

همچنین آرامگاه سه گنبد دارای دو طبقه بوده که در هر طبقه و در ۴ سمت دریچه‌های بسیار زیبا و خاصی قرار گرفته است. در طبقه اول این بنا سردابی وجود دارد که با یک پوشش قوس دار از طبقه دوم جدا می‌شود. برای رفت‌وآمد به این طبقه شما می‌توانید از طریق یک درب کوچک که اندازه آن ۱۷۰ سانتی متر است، مراجعه کنید. همچنین این بنا دارای یک طبقه دوم بوده که در بالای طبقه اول قرار گرفته است. این اتاق شکلی ماند مقبره داشته و دری به ارتفاع ۲۵۰ سانتی متر در خود دارد.

از دیگر ویژگی‌های معماری این بنا می‌توان به وجود دو نورگیر در قسمت شمال و جنوب آن اشاره کنیم. این بنا دارای چهار کانال بوده که این کانال‌ها باعث ارتباط بیشتر آن‌ها با فضاهای طبقه بالا و پایین می‌شود. بنای سه گنبد دارای دو درب در طبقه بالا و پایین است. دربی که در پایین قرار گرفته شده از جنس آهن بوده که بعدها توسط افراد ساخته و در این مکان نصب شده تا دو طبقه از یکدیگر مجزا شوند. همچنین علاوه‌بر این درب، در طبقه دوم نیز یک درب از نوع دو لنگه بوده که از جنس چوب ساخته شده است.

از دیگر ویژگی‌های مهم این بنا وجود دخمه‌ای در قسمت بالایی بنا است. در این قسمت یک اتاق مقبره‌ای مانند وجود دارد که از آجر ساخته شده و روی درگاه ورودی به قسمت مقبره، شما می‌توانید قطعات سنگ و گچ را همراه با نقوش هندسی‌ بسیار خاص ببینید.

سه گنبد ارومیه

معماری داخلی سه گنبد ارومیه

سه گنبد ارومیه از یک بخش بسیار دیدنی و جذاب به نام مقبره تشکیل شده و این قسمت در داخل بنا به شکل مربعی است. البته علاوه‌بر طراحی مربعی، روی دیوارهای این مقبره طراحی‌هایی به صورت دایره‌ای همراه با قرینه‌های خاص و مقرنس دار در قسمت‌های مختلف مانند طاق نماهای هلالی و کاربندی‌ها قرار گرفته که شما می‌توانید زیبایی آن را ببینید. سقف این قسمت از بنا دارای یک قبه است که از آجر‌هایی بسیار خاص تشکیل شده‌اند. این آجرها به صورت حلقه‌ای به دور یک مرکز و به دور خود چیده شده‌اند.

متاسفانه کف این اتاق مقبره از بین رفته و تنها در کناره‌های دیوار بقایای کمی از کف این مقبره دیده می‌شود. دخمه‌ موجود در این بنا از طاق‌های بسیار زیبا تشکیل شده که به شکل هلالی و از آجر پوشیده شده است. شما می‌توانید در داخل این بنا پایه‌های این طاق‌ها را ببینید. اما چرا به سه گنبد، آرامگاه نیز گفته می‌شود؟ در اطراف برج سه گنبد قبرهای مختلف تاریخی بسیار زیادی وجود داشته که متعلق به افراد ممتازی است که در دوران‌های مختلف، در این دیار زندگی می‌کردند. برج سه گنبد یکی از آثارهای باستانی در ایران بوده که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

سه گنبد ارومیه

علت نام گذاری سه گنبد چیست؟

اما چرا به این بنای بسیار زیبا و جذاب سه گنبد می‌گویند؟ نکته بسیار مهم در خصوص این بنا وجود دو گنبد بوده که در قسمت بالای دخمه و اتاق مقبره قابل دیدن است. اما گنبد سومی این بنا در کجاست؟ در دوران سلجوقیان و در منطقه آذربایجان سقف‌هایی به شکل مخروطی در این نوع بناها قرار می‌دادند. پس اگر بخواهیم به دنبال گنبد سوم بگردیم، باید بگوییم گنبد ساده‌ و کوچک‌تری روی گنبد اصلی احداث و ساخته شده است.

نکات بسیار مهم در خصوص بازدید از سه گنبد

سه گنبد یکی از بناهای تاریخی، گردشگری و تفریحی در شهر ارومیه بوده که در جنوب شرقی این شهر قرار گرفته است. این بنا با توجه به موقعیت جغرافیایی که دارد توانسته تبدیل به یکی از مناطق گردشگری در ایران شود. این بنا مانند دیگر مناطق گردشگری ایران دارای نکات مختلفی بوده که گردشگران باید در ابتدا از قوانین آن‌ اطلاع داشته باشند.

اولین نکته این است که شما می‌توانید همه روزه از این بنای تاریخی دیدن کنید. البته توجه داشته باشید بهتر است بازدید از این بنا را به شب نیندازید؛ چرا که شما نمی‌توانید به طور کامل از تمامی نکات این بنا بازدید کرده و لذت ببرید. از دیگر نکات مهم در بازدید از آرامگاه سه گنبد پرداخت هزینه ورودی است. شما برای بازدید باید مبلغی به عنوان ورودی خود بپردازید.

سه گنبد ارومیه

چگونه به سه گنبد ارومیه برویم؟

اگر شما جزو افرادی هستید که می‌خواهید به سراغ این بنای تاریخی بروید در ابتدا باید به شهر ارومیه سفر کنید. اگر شما می‌خواهید از شهر تهران به ارومیه بروید باید به شهر قزوین رفته تا از طریق قزوین به شهر زنجان برسید. حال با گذشت از چندین شهر خوش آب‌وهوا و طی کردن مسافتی بسیار زیاد به شهر تبریز رفته و از آنجا تغییر مسیر داده و به شهر ارومیه سفر کنید. بنای سه گنبد در جنوب شرقی این شهر و در خیابان جانبازان یا همان استاد برزگر قرار گرفته است.

 

سخن پایانی

شهر سردسیر ارومیه که مادر دریاچه ارومیه است با داشتن بناهای تاریخی قدمت بالای خود را به نمایش می‌گذارد که سه گنبد ارومیه نشان‌دهنده آن است. این بنا یکی از بناهای معروف در ایران بوده که در سال ۱۳۱۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. شما می‌توانید جهت بازدید از بنای سه گنبد همه روزه به آن مراجعه کرده و از این مکان بازدید نمایید.