تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

جاذبه های گردشگری فلاورجان

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری هم اقلیم جاذبه های گردشگری فلاورجان را به شما معرفی خواهیم کرد. برای آشنایی با مکان های دیدنی و تفریحی این شهر در استان اصفهان در ادامه با ما همراه باشید.

اصفهان استانی در مرکز ایران است. مرکز این استان، شهر اصفهان می‌باشد. این استان ششمین استان پهناور و سومین استان پرجمعیت ایران است. شهر اصفهان یا همان نصف جهان، با توجه به معماری بی نظیر و جاذبه های گردشگری متنوعش یکی از شهرهای پر رفت و آمد از نظر صنعت توریستی می باشد. استان اصفهان یکی از مهم‌ترین استان های تاریخی کشورمان است و هر ساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی برای بازدید از آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری این استان به اصفهان سفر می کنند.

اجاره روزانه خانه در تهران

فلاورجان (Falavarjan) یکی از شهرستان‌های تاریخی استان اصفهان و مرکز آن شهر فلاورجان است. این شهرستان از شرق به شهرستان اصفهان، از شمال به شهرستان خمینی شهر، از جنوب به شهرستان مبارکه، از شمال غرب به شهرستان نجف‌آباد و از غرب به شهرستان لنجان محدود می‌گردد. فلاورجان مانند دیگر شهرهای استان اصفهان دارای تاریخ و تمدنی قدیمی است. تاریخ سکونت در فلاورجان به ۶۰۰۰ سال پیش می‌رسد. علاوه‌بر جاذبه‌های تاریخی، طبیعت زیبای شهر فلاورجان دلیل سفر بسیاری از گردشگران و توریست‌ها به این شهر است. عبور زاینده‌رود از فلاورجان علاوه‌بر ایجاد  آب‌و‌هوای مساعد به کشاورزی منطقه رونق خوبی بخشیده است. در ادامه این مقاله با مکان های دیدنی فلاورجان آشنا می شویم.

دیدنی های فلاورجان

پل ورگان فلاورجان

پل تاریخی فلاورجان بانام قدیمی «ورگان» تنها پل دو قوسی و منحنی بر روی زاینده‌رود است. این پل بر اساس کتیبه مرمرین آن دارای قدمت بیش از ۴۰۰ سال و متعلق به دوره صفویان است. این پل با پایه‌های سنگی دارای ۱۴۰ متر عرض و ۷/۵ متر طول با دهنه آجری است. پایه‌های سنگی دهانه‌های پل ورگان به شیوه جناغی و با آجر ساخته‌ شده‌اند. چشمه طاق کوچک به دل این پل راه بازکرده‌اند که ضمن کاهش وزن و فشار پایه‌ها، آب‌های طغیانی را از خود عبور می‌دهند و در زیبایی پل نقش به‌سزایی دارند.

جاذبه های گردشگری فلاورجان
جاذبه های گردشگری فلاورجان

پل بابا محمود

تأسیس این پل به سال  702 هجری و بنا به روایتی 712 هجری بازمی‌گردد. این پل توسط حاکم محلی به نام بابا محمود، پدر محمد اشترگانی پی‌ریزی و بنا شده است. یکی از ویژگی‌های این بنا داشتن گرده‌ای ملایم درحرکت معماری پل است که تقسیم فشار آب را در دو سوی پل تنظیم می‌نماید. این پل بارها توسط حاکم زمان تعمیر و بازسازی‌شده  است. طول پل حدود 152 متر ؛عرض از 5 تا 8 متغیر است و ارتفاع آن از  720 سطح بستر رودخانه سانتی‌متر است. این پل در 28 کیلومتری جنوب غربی اصفهان و حدود 2 کیلومتری پیربکران بر روی زاینده‌رود ساخته‌ شده است. این پل چون در باغ محمود که از روستاهای شهرستان لنجان است قرار گرفته به پل باغ محمود نیز شناخته می‌شود.

1395010712032456674082610

پارک ساحلی کلیشاد

کلیشاد از شهرهای باستانی فلاورجان است. عبور زاینده‌‌رود از کلیشاد باعث ایجاد طبیعتی چشم‌نواز شده است. پارک ساحلی کلیشاد با جلوه‌ای زیبا گردشگران و مسافران را به خود جذب می‌کند. آب‌و‌هوای معتدل و ساحل زاینده‌رود از جاذبه‌های پارک ساحلی کلیشاد هستند.

جاذبه های گردشگری فلاورجان
جاذبه های گردشگری فلاورجان

مجموعه استراخاتون

یکی از  آثار تاریخی این منطقه، مکانی است عبادی که مقبره استاره خاتون یا ستاره خاتون و طبق مستندات تاریخی به مقبره شوشاندخت یا دخت یزدگرد یا دخت شو صورت آور معروف است. بر اساس شواهد تاریخی گویا به دو هزار سال قبل بازمی‌گردد. دو سنگ‌قبر یافته شده از این مجموعه 1200 سال قبل در تاریخ نمایش می‌دهد و سنگ دیگری که امروزه بر دیوار اتاق محراب نصب‌شده و توسط باستان شناسان کشف‌ شده است، 1829 سال قبل را نمایش  می‌دهد.

جاذبه های گردشگری و توریستی فلاورجان 5

خانه مویدی زفره

خانه مویدی که در روستای زفره فلاورجان قرار دارد، به سبک گوتیک ساخته‌ شده است؛ قسمت‌هایی از خانه مؤیدی متعلق به دوران صفوی و قسمت‌هایی نیز متعلق به دوران قاجار است. مصالح به‌کار رفته در این خانه‌های قدیمی خشت و سنگ است و سقف بلند، دیوارهای ضخیم، نمای کاه‌گلی، در چوبی، حیاط مرکزی و واقع‌شدن ساختمان در سه طرف بنا از دیگر شاخصه‌های این منازل به شمار می‌آید. طاقچه‌ها و طاق‌نماهای موجود در این اتاق نیز با آیینه‌کاری‌های ریز و درشت به‌صورت اشکال هندسی طراحی‌شده است. مطبخ (آشپزخانه قدیمی) که راه‌آب و یک تونل زیرزمینی از آن می‌گذشته نیز در همین بخش از خانه قرار دارد. دو ایوان بزرگ یکی در ضلع جنوبی و دیگری در ضلع غربی بنا ساخته‌ شده و در هرکدام از آن‌ها دو ستون به ارتفاع ۳٫۵ متر وجود دارد که با تراش‌های بسیار زیبا از سنگ و گچ تزیین‌ شده است این خانه از جاهای دیدنی فلاورجان می باشد.

جاذبه های گردشگری فلاورجان
جاذبه های گردشگری فلاورجان

چهل برج کلیسان

چهل برج کلیسانِ بنای جالب و کمتر دیده شده‌ای است که در روستای کلیسان شهرستان فلاورجان قرار دارد. از نمونه‌های کمیاب برج‌های کبوتر‌خانه است که در قدیم کشاورزان برای آنکه کود مناسب بتوانند برای محصولات خود تهیه کنند برای کبوتران مهاجر می‌ساختند. اما متاسفانه این بنای زیبا با وجود بازدیدکننده‌های داخلی و خارجی، هیچ‌گونه رسیدگی به آن نشده و در حال تخریب است.

عکس از: باشگاه خبرنگاران
عکس از: باشگاه خبرنگاران

مسجد جامع اشترجان

روستای اشترجان از توابع فلاورجان است و مسجد جامع فلاورجان نیز با نام همین روستا شناخته می‌شود. ساخت مسجد اشترجان به ۷۰۰ سال پیش بازمی‌گردد. معماری مسجد مربوط به دوره ایلخانی و جزو آثار ملی است. برای ورود به مسجد دو در وجود دارد، یکی در قسمت شمال مسجد و دیگری در قسمت جنوب شرقی. کنار در شمالی مسجد دو مناره وجود دارند که عملکردی شبیه به منارجنبان اصفهان داشتند اما با گذشت زمان و تخریب بنا این ویژگی تقریبا از بین رفته است. نمای شبستان این مسجد از خشت خام است و داخل گنبد کتیبه‌های سنگی با خط کوفی به چشم می‌خورد.

جاذبه های گردشگری فلاورجان
جاذبه های گردشگری فلاورجان

بقعه پیربکران

محمد بن بکران یکی از رجال مشهور و از مدرسین، زهاد و عرفای شیعه در نیمه دوم قرن هفتم هجری قمری است که در ابتدای قرن هشتم و اوایل سلطنت «الجایتو» از فرمانروایان سلسله ایلخانی وفات یافت و در بقعه پیربکران و در ایوان محل تدریس خود به خاک سپرده شد. بقعه پیربکران در شهر پیربکران از توابع شهرستان فلاورجان قرار دارد، برخی از کارشناسان این بقعه را به‌واسطه طاق  بلندی که دارد، یادآور طاق کسری و معماری دوره ساسانی می‌دانند. ساخت بنای بقعه از حدود سال 670 هجری قمری آغاز شده است و این بقعه شامل چهار قسمت رواق، ایوان، آرامگاه و اتاق چله خانه است.

22 5 780x463 1

کبوتر‌خانه‌ها

کبوتر خانه‌ها از دیگر آثار برجای‌مانده از گذشتگان این دیار است که در تاریخ و تمدن گذشته ما به حتم در نوع خود بی‌نظیر بوده است. در منطقه پیربکران کبوتر خانه‌هایی وجود دارد که ازنظر ساختار بنا بی‌همتاست. مواد اولیه ساخت آنان چیزی جز خشت خام و گل و کاهگل نیست. قامت و طول و عرض این کبوتر خانه‌ها با توجه به ساختار خشتی خود آن اعجاب‌انگیز است. از جمله کبوتر خانه‌های شهرستان فلاورجان می‌توان به کبوتر خانه چهار برج و کبوتر خانه چهل برج اشاره کرد.

IMNA - Photo: Mohammad Soltanolkotabi
IMNA – Photo: Mohammad Soltanolkotabi

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید: