تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

مدرسه خان شیراز

مدرسه خان شیراز،یکی از اولین مدرسه در شیراز است که در زمان شاه عباس صفوی ساخته شد،و تمام فیلسوف های مشهور در آن تدریس کردند.در ادامه همراه وب سایت گردشگری هم اقلیم باشید تا با این مدرسه تاریخی که یکی از جاهای دیدنی شیراز است بیشتر آشنا شوید.

مدرسه خان شیراز

اجاره روزانه خانه در تهران

در حال حاضر

 این مدرسه زیر نظر آیت الله ملک حسینی به عنوان حوزه عملیه در شیراز استفاده می گیرد.

مدرسه خان شیراز

آدرس مدرسه خان شیراز

شیراز،محله اسحاق بیگ،خیابان لطفعی خان زند،بعد از عبور از سه راه احمدی، سمت چپ

مدرسه خان شیراز

دسترسی به مدرسه خان شیراز

ولیعصر نزدیک ترین ایستگاه مترو محسوب می شود، که دو کیلومتر فاصله دارد.با اتوبوس نیز میتوان از خط پایانه ولی عصر استفاده در یکی از ایستگاه ولعصیر یا احمدی پیاده شد،بعقیه مسیر پیاده رویی کنید.

مدرسه خان شیراز

تاریخچه مدرسه 

 این مدرسه به دستور الله وردیخان گرجی، ایده ساخت  ایشان  صورت گرفت.

الله وردیخان گرجی که بود؟

یکی از سپه سالاران شاه عباس، والی وقت شیراز،و یکی از اسرای گرجی در زمان شاه طهمساب از گرجستان به ایران تبعید و به عنوان غلام به دربار صفوی رفت.

در سال1004 تا 1022 حاکم فارس بود و اقدام به ساخت بازار لار، پل الله وردی خان در اصفهان،ایجاد نهر عباسی،احداث چندین پل و کاروان سرادر مسیر شیراز به اصفهان کرد.

ایشان از ملاصدرا در خواست کرد که در مدرسه به تدریس بپردازد.

مدرسه خان شیراز

ملاصدرا کیست؟

از فیلسوفان شیعه در قرن یازدهم ه.ق که در تبعید در قم به سر می برد است.بنیانگذار حکمت متعالیه نیز بود نامه وردی خان به ملاصدرا:

من نمی‌توانم به کهک بیایم تا بتوانم از محضر درس شما استفاده کنم، و به همین جهت در شیراز بنای مدرسه‌ای را برای شما شروع کرده‌ام و همین که تمام شد، اطلاع می‌دهم که بیایید و در این مدرسه تدریس کنید.

مدرسه خان شیراز

الله وردی خان پس از ساخت قسمت هایی مهم و ضروری از ملاصدرا خواست که نقل مکان کنند،و به ملاصدرا اختیار تام داد.که به سلیقه خودعلوم تدریس را انتخاب کنند این امر موجب شدتا ملاصدرا آثار بسزای در رشد فرهنگ جامعه بر جا بگذارد.

انگار دانشگاه ساخت شد بود برای دروس:نجوم،علم حساب،هندسه، زمین شناسی،جانور شناسی،شیمی،گیاه شناسی،حکمت،فقه و….

مدرسه خان شیراز

الله وردی قبل از به پایان رسیدن مدرسه از دنیا رفت و امام قلی خان با پیگیری ها ساختمان مدرسه تکمیل کرد.در سال 1024 به اتمام رسید.زلزله در سال 1229 رخ داد که مدرسه خان را تخریب کرد.و تاجر حاجی لطفعی شیرازی،به بازسازی آن دست زد.

مدرسه خان شیراز

در سال 1269 طبقه دوم مدرسه در حال تخریب بود که در سال1273 ه.ق حاجی میرزا علی اکبر قوام المک شیرازی آن را بازسازی کرد.

1336 بود که مدرسه دچار خرابی شد که اداره باستان شناسی فارس آن را مرمت و تعمیر کرد.

مدرسه خان شیراز

معماری مدرسه خان شیراز

مساحت کل این مدرسه پنج هزار م. م  و زیر بنا ان هفت هزار هفتصد م م ساخته شد است.این مدرسه در دو طبقه و 100 حجره برای طلاب احداث شد که متاسفانه 70 تا از ان باقی ماند است.هشتی وردودی طرح مشبک اجری.با کاشی معرق است.

مدرسه خان شیراز

دو دالان که به صحن میرسد در هشتی وجود دارد. یک پلکان برای رسیدن به طبقه دوم که حجره ملاصدرا بود قرار گرفته و در اطراف دالان کتبیه از ایات قرآنی به خط ثلث است.

مدرسه خان شیراز

چهار طاق در مدرسه وجود دارد،طاق ضربی در قسمت پشت ازباشکوه ترین انهاست. زیرا که از کاشی هفت رنگ پوشیده شده است.

در چهار طرف زیر بام بالای طاق ها کتبیه قرار گرفته،در حیاط مدرسه حوض هشت ضلعی وجود دارد . 6 باغچه در اطراف حوض که درختان نارنج و نخل در آن خود نمایی میکنند.

مدرسه خان شیراز

اعداد مقدس در مدرسه خان شیراز

در ساخت این مدرسه از اعداد مقدس استفاده شد است، در واقع مدرسه دارای 5 محل تدریس به نیت پنج تن (ع) است.و با اتاق ها عدد14 را تشکیل می دهد که از پیش تعیین شد بود.

ساعات بازدیدمدرسه خان شیراز

از 7تا 13:30

14:30تا18:30

 بلیط مدرسه خان شیراز

بهای بلیت در 1399 سه هزار تومان است.

  مقالات مرتبط با استان فارس