تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

تهران یکی از شلوغ‌ترین و پر هیاهوترین پایتخت‌های جهان است که امروزه با مشکلاتی مانند عدم وجود فضای سبز کافی و هوای مطبوع مواجه شده است؛ این شهر‌ گرچه یکی از زیباترین نقاط کشور ایران محسوب می‌شود، اما همچنان مردم ساکن در آن از شلوغ بودن و ترافیک زیاد رنج می‌برند. پارک ساعی یکی از مکان‌های دنج و آروم تهران است که افراد می‌توانند با رفتن به آن، چند ساعتی ذهن خود را از هیاهوی شهری دور کنند. این مکان دیدنی با امکانات فراوان، توجه هر شخصی را به خود جلب می‌کند. فلذا ما قصد داریم تا در این مقاله به تعریفی درباره پارک ساعی بپردازیم و شما را با این مکان خوش آب و هوا آشنا کنیم. با مجله گردشگری هم اقلیم همراه باشید.

پارک ساعی تهران؛ محیطی دنج و به دور از هیاهو

اجاره روزانه خانه در تهران

مروری گذرا بر تاریخچه ‌پارک ساعی

برای ساخت پارک ساعی تهران تنها یک کارگز، باغبان و یک معمار همکاری داشتند به همین خاطر یکی ازارزان‌ترین پارک‌های تهران از نظر هزینه‌های ساخت و ساز محسوب می‌شود. داستان این پارک از سال ۱۳۲۴ آغاز شد. «کریم ساعی» زمینی با مساحت ۳۰ هکتار را در اختیار گرفت و اولین کلنگ ساخت پارک را در سال ۱۳۲۹ به زمین زد. البته که فقط ۱۲ هکتار از این زمین متخص پارک ساعی است. وی  پارک را در حالتی شیب‌دار بنا کرد تا شباهت‌هایی نیز به جنگل داشته باشد. علاوه بر این، او از درخت‌هایی مانند عرعر و چنار بهره برد؛ چراکه این درختان به میزان آب بالایی نیاز ندارند.

بیشتر بخوانید

هنوز فرزندان تنومند این مرد بزرگ در بوستان قرار دارند. ساعی این بوستان را در اختیار وزارت کشاورزی قرار داد؛ هرچندکه این وزارتخانه پس از فوت وی پارک را به شهرداری واگذار نمود. شهرداری نیز امکانات رفاهی بیشتری به پارک اضافه کرد و نهایتاً این مکان به یک سرزمین برای تفریح مبدل گردید. این روزها شهرداری تهران، همچنان پیگیر زیباسازی بیشتر این پارک می‌باشد تا بتواند مکانی دلنشین را برای شهروندان ایجاد نماید.

تاریخچه ‌پارک ساعی

کریم ساعی که بود؟

کریم ساعی در آن زمان، بانی ساخت این بوستان شد و به همین خاطر نام او را بر این پارک نهادند. این شخص پس از تحصیل در رشته «آمار جنگل» در وزارت کشاورزی ایران به کار مشغول شد و خدمات ویژه‌ای در این وزارتخانه انجام داد. از جمله مهم‌ترین خدماتی که این مرد بزرگ انجام داد، اختصاص زمین برای ساخت پارک بزرگ ساعی بود. در ضمن کرم خان ساعی به ضخصه نطارت بر ساخت این پارک را عهده‌دار شد. این شخص برای بار نخست نهاد جنگلبانی را در ایران تاسیس کرد و این رشته را نیز به دانشگاه‌ها اضافه نمود. آقای کریم ساعی به عنوان پدر جنگلبانی معرفی می‌شود.

کریم ساعی که بود؟

جاذبه های گردشگری پارک ساعی

راه رفتن در خیابان ولی‌عصر، مانند قدم زدن در یکی از جاده‌های شمالی ایران است. البته که صدای موتور ماشین‌ها و بوق آنان ممکن است لذت ولی‌عصرگردی را کاهش دهند! پارک ساعی تهران در کنار درخت‌هایی تنومند، همهمه تهران را جایگزین می‌کند.

این بوستان یکی از جذابیت‌های پایتخت ایران است و تفاوت ارتفاع آن با زمین حس جالبی را به افراد القا می‌کنند. این مکان ۶ ورودی داشته که برای ورود باید یک مسیری پلکانی را طی کنید. انگار که وارد یک قسمت جداگانه از شهر شده‌اید و برای ورود به آن لازم است چند پله پایین‌تر روید.

پارک ساعی، یکی از تفرجگاه‌های کامل خانواده و ورزشکاران می‌باشد. شما می‌توانید با گروه‌های دوستی و خانوادگی به این مکان بروید و به ورزش صبحگاهی بپردازید. این فضا دارای یک جاده سلامت است که افراد در‌ این مکان به دوویدن می‌پردازند.

جاذبههای گردشگری پارک ساعی

پوشش گیاهی پارک ساعی

درختانی که در پارک ساعی وجود دارند، اکسیژن و هوای مطبوع را در مسیر پیاده‌روی ایجاد می‌کنند. تمام موارد مذکور درست همان چیزی است که ما از یک طبیعت گردی انتظار داریم. در واقع با این گل و گیاه چشم نواز، لذت گشت و گذار کامل خواهد شد و روح آدمی با طبیعت ارتباط خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید

همانگونه که گفته شد، کریم ساعی، درختانی را برای این مکان برگزیده بود که به آب زیادی نیازمند نباشند؛ به‌ مرور زمان در این پارک، تنوع پوشش گیاهی بیشتر شد و اکنون تعداد زیادی درخت وجود دارند که عبارت‌اند از:

  • درخت سیب
  • درختان گردو
  • درخت زالزالک
  • نارون
  • درخت یاس وحشی

جانورانی آزاد در پارک ساعی وجود دارند؛ مانند گربه، کبوترو گنجشک. در این بوستان یک باغ وحش وجود دارد که در آن جانداران گوناگون نگهداری می‌شوند. در بخش برکه نیز پرنده‌های آبی مانند مرغابی و غاز دیده می‌شوند که تماشای بازی آنان یکی از لذت‌بخش‌ترین کارهایی‌ست که قادر هستید در بوستان ساعی انجام دهید‌.

باغ وحش پارک ساعی

در قسمت جنوب غربی پارک ساعی، باغ ‌وحشی ساخته شده است که از یک زمین فوتبال نیز کوچک‌تر است! اما در همین فضای کم نیز جذابیت‌هایی مختلف وجود دارد. در این باغ‌، گونه‌های متفاوت جانوری از کوچک تا بزرگ وجود دارد و چند نوع خزنده مانند لاکپشت زندگی می‌‌نمایند.

باغ وحش کوچک پارک ساعی، بخش دلخواه بچه‌‌ها بوده که همواره تمایل دارند حیوانات را تماشا نمایند. البته که باید مواظب باشید تا کودکان به حیوانات غذا ندهند؛ مسئولان این فضا غذای مخصوص گونه‌های جانوری این مجموعه را در همان‌جا قرار داده‌اند و شما می‌توانید با تهیه آن، به حیوانات غذا برسانید.

در این باغ، صخره‌ها و برکه‌هایی مصنوعی ساخته شده که حیوانات آبی قادرند در آنجا بازی کنند. کمتر کسی بدون حضور قبلی در این مکان می‌تواند تصور کند که این چنین فضای آرامی چند متر آنطرف‌تر از خیابان شلوغ و پرترافیک ولی‌عصر قرار گرفته است.

باغ وحش پارک ساعی

دریاچه مصنوعی پارک ساعی

در بخشی از باغ‌ وحش پارک ساعی، یک دریاچه مصنوعی به نام برکه واقه شده است که افراد زیادی به قصد بازدید از آن، به این بوستان سفر می‌کنند.

در برخی از بخش‌های دریاچه، آبشار نیز وجود دارد که صدایی دلنشین از آب را به منظره اضافه می‌کند و می‌تواند مکملی برای لذت تماشایی منظره باشد. با وجود اینکه این دریاچه ساخت بشر می‌باشد، اما همچنان افراد زیادی هستند که گمان می‌کنند این فضا طبیعی بوده و قبل از ساخت پارک وجود داشته است. این نکته هم به دلیل آن است که این قسمت آنقدر طبیعی به نظر می‌رسد که گمان نمی‌رود ساخت دست بشر باشد.

پیست اسکیت

پیست اسکیت، یکی دیگر از محبوب‌ترین قسمت‌های پارک ساعی برای کودکان و نوجوانان محسوب می‌شود. این پیست مساحت بالایی داشته و در ضلع شرقی پارک قرار گرفته است. چنانچه فرزندان شما بالای ۴ سال سن دارند، می‌توانید آنان را در این پیست رها کنید تا به بازی و سرگرمی بپردازند. نکته جالب آن است که در پیست اسکیت ساعی، کلاس‌های گوناگون برای آموزش اسکیت یافت می‌شود. افراد میان ۴ تا ۱۸ سال، قادرند تا زیر نظر مربی آموزش ببینند و تمرین کنند. البته که اگر شما اسکیت‌سواری را بلد هستید، می‌توانید در این بخش به بازی بپردازید.

پیست اسکیت

زمین بازی کودکان

هنگامی که حرف از پارک می‌شود، اولین چیزی که به ذهنمان می‌رسد، تاب و سرسره است. پدر و مادرها تمایل دارند تا فرزندانشان به پارک برود و با وسایل بازی سرگرم شوند. اما مشکل آنجاست که خودشان کاری برای انجام دادن ندارند! زمین بازی پارک ساعی، این مشکل را برطرف نموده است. خانواده‌ها با رفتن به این پارک، همگی سرگرم می‌شوند و نه پدر و مادر خسته می‌شود و نه بچه حوصله‌اش سر می‌رود.

بیشتر بخوانید

یک همنشینی عالی و دوستانه در بخش دلنشین پارک که در نزدیکی خانه باشد؛ بهترین روش برای استراحت آخر هفته است. زمین بازی کودکان، نمونه‌های گوناگونی از اسباب بازی‌های استاندارد را فراهم کرده است  و می‌تواند تا چند ساعتی فرزند شما را پرانرژی نگه دارد. پوشیده شدن اطراف زمین بازی با درختان، از ورود آلودگی به زمین جلوگیری می‌کند. از همین رو، زمانی که کودک شروع به دوویدن می‌کند، هوای تمیز تنفس می‌کند و عارضه‌ای برایش ایجاد نمی‌گردد.

در پارک ساعی چطور تفریح کنیم؟

پارک ساعی یک محیط کاملاً مفرح برای خانواده‌ها و جمع‌های فامیلی است. زمانی که به این پارک سفر می‌کنید، حتماً برای هر رنج سنی، نوعی تفریح را پیدا خواهید کرد. شما همچنین قادر هستید تا در این فصا به کارهای زیر مشغول شوید:

  • عکاسی: عکس گرفتن و ثبت تصاویر پارک ساعی، یکی از تفریحات این مکان به حساب می‌آید. چراکه این فضا آنقدر سرسبز و دلنشین است که شما نمی‌توانید یک لحظه هم از آن چشم بردارید. از همین رو، تصمیم به عکاسی از آن خواهید گرفت.
  • بازی: در محیط این پارک شما قادر به دوچرخه‌سواری، اسکیت‌سواری هستید و می‌توانید با آوردن وسایل مورد نظر خود اوقاتی خوش را برای خود رقم بزنید. همچنین در بخش‌هایی از پارک میزهای شطرنج وجود دارند که شما می‌توانید با اقوام و دوستان خود این بازی فکری را انجام دهید.
  • ورزش: ورزش کردن همواره یکی از کارهایی است که در پارک‌های داخلی و حاشیه‌ای تهران انجام می‌شود. پارک ساعی از این امر مستثنی نبوده و دارای فضایی امن و آرام برای ورزش می‌باشد و به راحتی می‌توانید با وسایل ورزشی خود به آنجا بروید.
  • پیک‌نیک: پیک‌نیک و کمپینک در این فضا کاری رایج است که افراد انجام می‌دهند. کسانی که در این پارک کمپ می‌کنند، معمولاً برای صرف نهار یا شام به این منطقه آمده و در کنار درختان تنومند لحظات خوش و آرامی را برای خود و خانواده ایجاد می‌نمایند.

در پارک ساعی چطور تفریح کنیم؟

جمع بندی

همانطور که در متن بالا گفته شد، پارک ساعی یکی از قدیمی‌ترین پارک‌های تهران است که شما با رفتن به آن می‌توانید ساعات خوشی را برای خود به ارمغان آورید. نکته‌ای که در مورد این فضا بسیار حائز اهمیت است، آن است که این قسمت از تهران به قدری بزرگ است که شما ممکن است در طی یک یا دو ساعت قادر به گشتن تمام بخش‌ها نباشید. از همین رو، پیشنهاد می‌کنیم که اگر به این پارک رفتید، چندین ساعت را به گشت و گذار اختصاص دهید تا بهترین قسمت‌های پارک را به طور کامل بازدید کنید.