تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

کلیسای گریگوری استفان

در این مطلب از مجله گردشگری هم اقلیم شما را با کلیسای گریگوری استفان همدان آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

در استان همدان در کل 5 کلیسا وجود دارد که فقط دوتای آن به روی مردم باز است و مردم می توانند از آن کلیسا ها بازدید کنند. یکی از این کلیساها، کلیسای گریگوری استفان می باشد.

اجاره روزانه خانه در تهران

قدمت این کلیسا بیش از 335 سال می باشد و در سال 1676 میلادی، توسط جمعی از ارامنه اصفهان و نیز مهاجران و تجار ارمنی روسیه که در همدان ساکن بودند و همزمان با سلطنت شاه سلیمان صفوی، ساخته شده است.این بنا به شماره 2237 مورخ 3/12/77 در فهرست آثار تاریخی ایران ثبت گردید.

جالب است بدانید که این کلیسا یک بار در اثر بلایای طبیعی و گذشت زمان رو به ویرانی بود که در سال ۱۹۳۲ میلادی با کمک خلیفه گری و مردم بازسازی و مرمت شده است. این کلیسا همچنین محل دفن بسیاری از شخصیت های شناخته شده مذهبی مانند عالی جناب دریزنیک وارتاپت کارکسیان نایب خلیفه ارامنه جلفای اصفهان و رهبر دینی ارامنه همدان و اراک و کشیش در خاچاطور و بسیاری افراد دیگر است.

کلیسای گریگوری استفان

معماری 

این کلیسا دارای پلان مستطیل شکل به ابعاد 13 در 21 متر می باشد. ورودی کلیسای گریگوری شامل چهار ستون مدور سنگی به ارتفاع 4 متر می باشد که با قوس‌ های جناغی به یکدیگر متصل شده اند. نمای کلیسا آجر و خشتی است و دارای طاق‌ نماهایی با قوس هلالی برای تزئین می باشد. طاق و قوس‌ های نما به سبک طاق رومی ایجاد شده است.

برج ناقوس این کلیسا با بهره‌گیری از سبک گنبدهای رک بنا شده‌ است که از سطح زمین 5/2 متر ارتفاع دارد. اطراف محراب کلیسا نیز به وسیله گچ پوشیده شده بود که در حال حاضر از آن لایه‌ برداری شده‌. این کلیسا شامل یک سالن اصلی و یک کتابخانه است. نور مورد نیاز از طریق 12 پنجره مشبک با قوس جناغی که به طور قرینه در بدنه دیوارهای شمالی و جنوبی و 2 پنجره که در ضلع غربی تعبیه گشته تامین می گردد.

کلیسای گریگوری استفان

 از جمله شخصیت‌ های برجسته مذهبی آرمیده در این کلیسا می توان به عالی جناب دریزنیک وارتاپت کارکسیان نایب خلیفه ارامنه جلفای اصفهان و رهبر دینی ارامنه همدان و اراک و کشیش در خاچاطور و چند شخصیت مهم دیگر اشاره کرد. از آثار برجسته دیگر می‌ توان به حوضچه سنگی غسل تعمید با کتیبه سنگی مربوط در منتهی‌ الیه دیوار شمالی کلیسا اشاره کرد. کلیسای ارامنه گریگوری از جمله نمونه‌ های شاخص از گذشته تاریخی و مذهبی شهر همدان است و جزو آثار تاریخی منحصر به فرد اقلیت‌ های مذهبی در استان همدان است.

دسترسی به کلیسای گریگوری استفان

این کلیسای قدیمی در محوطه و شرق تپه‌‌ی هگمتانه و در خیابان اکباتان، یکی از انشعابات میدان امام خمینی (ره) در شهر همدان قرار دارد.

کلیسای گریگوری استفان

مقالات بیشتری بخوانید