تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

ایران زیبا‌ترین جاذبه‌های گردشگری را در استان‌ها و شهر‌های خود جای داده است و به همین خاطر مورد توجه توریست‌ها قرار دارد. یکی از استان‌های زیبای ایران که طبیعتی بکر و جذاب را در خود جای داده است، استان لرستان است. با شنیدن نام لرستان، ناخودآگاه به یاد آبشار‌ها، کوه‌ها و سایر آثار طبیعی که این استان در خود جای داده است، می‌افتیم. اگر اهل سفر و گشت و گذار باشید، حتما باید برنامه‌ای برای سفر به لرستان و بازدید از آثار طبیعی و ملی آن بچینید. یکی از آثار طبیعی و زیبای این استان آبشار نوژیان لرستان است که در این مقاله از مجله گردشگری هم اقلیم قصد داریم به آن بپردازیم.

موقعیت جغرافیایی و مسیر دسترسی به نوژیان

آبشار نوژیان را می‌توان جزو مشهور‌ترین آبشار‌های استان لرستان دانست. این آبشار واقع در 38 کیلومتری جاده کمربندی شهر خرم آباد استان لرستان است. در اصل آبشار نوژیان در جنوب شرقی خرم آباد و قسمت پاپی این شهرستان قرار گرفته است. این آبشار با کوه‌های «تاف» و «هشتاد پهلو» از سمت جنوب شرقی و جنوب غربی همسایه است. اگر می‌خواهید از این آبشار دیدن کنید با توجه به موقعیت جغرافیایی آن به طور کلی می‌توان گفت، بهترین فصل برای این گردش بهار و تابستان است که در این فصول آبشار جذابیت بیشتری دارد و پر‌آب‌تر است.

اجاره روزانه خانه در تهران

آبشار نوژیان لرستان

از مسیر‌های دسترسی به نوژیان می‌توان به کمربندی خرم آباد- نوژیان و اهواز- نوژیان اشاره کرد. اگر بخواهید از کمربندی خرم آباد- نوژیان به آبشار برسید ابتدا باید پلیس راه خرم آباد، بروجرد را رد کنید و تا 14 کیلومتر در مسیر پیش بروید. در ادامه تابلو آبشار نوژیان را در این جاده کوهستانی می‌بینید که شما را به سمت آبشار هدایت می‌کند.

اگر بخواهید از کمربندی اهواز- نوژیان به آبشار برسید، 5 کیلومتر قبل از خرم آباد باید وارد کمربندی آن شده و پس از 10 کیلومتر به تابلوی آبشار می‌رسید که شما را به سمت آن هدایت می‌کند.

معنای نوژیان چیست؟

زبان لری دارای کلمات بسیار زیبا، پر‌معنا و با‌اصالتی است که نام این آبشار هم یکی از همین کلمات است. نوژیان واژه‌ای لری به معنای «آب زنده» است که قدیمی‌ها این اسم را روی آبشار نوژیان لرستان گذاشته‌اند. آبشار نوژیان در فصول بارندگی از آب فراوانی برخوردار است و عرض آن افزایش پیدا می‌کند اما در فصول بی‌آبی عرض آن کمتر می‌شود. به دلیل همین تغییر شکل است که نام آن را نوژیان نهادند.

از معانی دیگری که می‌توان به نام این آبشار نسبت داد فراوانی عدس نوژی در نزدیکی آبشار است. در واقع در نزدیکی آبشار گردنه‌ای به نام نوژیان وجود دارد که گیاه وحشی شبیه عدس که به آن نوژی می‌گویند در آنجا به فراوانی یافت می‌شود. با توجه به این موضوع می‌توان دلیل دیگر نامگذاری آبشار نوژیان را این موضوع دانست.

آبشار نوژیان خرم آباد

درباره نوژیان بیشتر بدانید

لرستان محلی است که در آن حدود 50 آبشار وجود دارد و به همین سبب لقب استان آبشار‌ها را به آن داده‌اند. در میان این تعداد آبشار می‌توان نوژیان را به عنوان معروف‌ترین آن‌ها شناخت که اکثر گردشگران آن را به اولین مقصد بازدید خود از جاذبه‌های گردشگری لرستان قرار می‌دهند. برای کسانی که عاشق طبیعت هستند، این جاذبه گردشگری استان لرستان قطعا جذاب و دیدنی خواهد بود.

از آبشار نوژیان می‌توان به عنوان بلند‌ترین آبشار لرستان یاد کرد که از ارتفاع 95 متری برخوردار است. این آبشار جذابیت‌های زیادی را در درون و اطراف خود دارد که افراد را ترغیب به بازدید از آن می‌کند. برای مثال اگر به سمت راست نوژیان نگاه کنید رودخانه کوچکی را خواهید دید که آب آن به رودخانه بزرگ سزار می‌ریزد. به طور کلی می‌توان گفت آب این منطقه جزو بهترین آب‌ها برای پرورش ماهی‌هایی همچون قزل آلا محسوب می‌شود. اگر دیگر نکات جذاب آبشار نوژیان لرستان، گیاهان دارویی است که در اطراف آبشار و بالای کوه تاف  وجود دارد و علاقه مندان به این حوزه را به سمت خود می‌کشاند؛ بسیاری از افراد به سبب یافتن همین گیاهان به آبشار نوژیان می‌آیند. اگر بالای کوه تاف بروید نه تنها گیاهان دارویی بلکه با جنگل زیبایی نیز مواجه می‌شوید که می‌توانید به گشت و گذار در آن بپردازید و از طبیعت بکر و زیبای آن لذت ببرید.

حتما با خود فکر می‌کنید با وجود گردشگران زیادی که هر ساله به این آبشار می‌روند، این مکان پر از اقامتگاه، رستوران، مغازه و… است. اگر چنین فکری دارید باید بگوییم سخت در اشتباهید! همانطور که گفتیم این آبشار یک محل بکر محسوب می‌شود و یکی از دلایل بکر بودن آن، نبودن چنین امکاناتی است. با توجه به این موضوع در صورتی که قصد دارید به این مکان سفر کنید حتما غذا و لوازم مورد نیاز خود را به همراه داشته باشید.

آبشار نوژیان لرستان

نکات سفر به نوژیان

اگر قصد دارید به لرستان سفر کنید و گذر شما قرار است به نوژیان بیفتد، بهتر است مواردی را درباره نوژیان پیش از سفر بدانید تا اطلاعات کامل و جامعی نسبت به این مکان داشته باشید. در ادامه به برخی از مواردی که پیش از سفر باید درباره نوژیان بدانید می‌پردازیم:

  • همانطور که گفته شد در آبشار نوژیان و اطراف آن امکانات رفاهی همچون رستوران و فروشگاه وجود ندارد و با توجه به این موضوع باید هر آنچه نیاز دارید با خود به مسافرت ببرید.
  • نکته دیگر در رابطه با امکانات رفاهی این است که این منطقه تنها از سرویس بهداشتی و پارکینگ برخوردار است.
  • به دلیل اینکه آب آبشار نوژیان لرستان از چشمه نشات می‌گیرد، کاملا تمیز و پاک است؛ با این حال برای رعایت اصول بهداشتی، بهتر است آب همراه خود داشته باشید.
  • توجه داشته باشید که نزدیک‌ترین پمپ بنزین به آبشار نوژیان 42 کیلومتر با آن فاصله دارد؛ پس هنگام سفر به نوژیان به میزان بنزین خود، دقت داشته باشید.
  • اگر قصد دارید شب را در آبشار نوژیان بمانید، با توجه به نبودن اقامتگاه بهتر است لوازم و تجهیزات مورد نیاز جهت اقامت و اتراق شبانه را به همراه داشته باشید.
  • نوژیان حدود 95 متر ارتفاع دارد و عرض آن حدود 5متر است. به طور کلی این آبشار با 50 متر اختلاف ارتفاع از آبشار بیشه مرتفع‌ترین آبشار لرستان معرفی می‌شود.

آبشار نوژیان لرستان

مکان‌های دیدنی نزدیک به آبشار نوژیان لرستان

اگر به نوژیان لرستان رفتید، نباید مکان‌های دیدنی اطراف آن را برای بازدید از دست دهید. این مکان‌ها نیز همچون آبشار نوژیان از زیبایی حیرت انگیزی برخوردارند. در ادامه به برخی از این مکان‌ها می‌پردازیم:

آبشار وارک

همانطور که در قسمتی از متن هم اشاره کردیم، لرستان از تنوع آبشار بسیار زیادی برخوردار است و قریب بر 50 آبشار را در خود جای داده است. با آبشار نوژیان آشنا شدید و حال قصد داریم شما را کمی با آبشار وارک که در نزدیکی نوژیان قرار دارد، آشنا کنیم. این آبشار نسبت به نوژیان ارتفاع کمتری دارد اما از عرض بیشتری برخوردار است. این آبشار در 60 کیلومتری غرب گردنه نوژیان در قسمت پاپی جنوب شرقی خرم آباد قرار دارد. در فصول بهار و تابستان هوای آبشار معتدل و در فصول پاییز و زمستان هوا سرد، برفی و بارانی است. اطراف این آبشار را درختان زیبای گلابی، بلوط و زالزالک پر کرده است که جلوه زیبایی را به وجود آورده است.

آبشار هفت چشمه

آبشار دیدنی هفت چشمه که با نام آبشار گریت شناخته می‌شود، اگر دیگر دیدنی‌هایی که در اطراف آبشار نوژیان لرستان قرار گرفته است. این آبشار در نزدیکی روستایی به نام هفت چشمه قرار گرفته است و با خرم آباد 50 کیلومتر فاصله دارد. به طور کلی می‌توان گفت این آبشار در تمامی فصول خیره کننده است با این حال در تابستان به دلیل گرمای هوا از جوش و خروش آن کمتر می‌شود. اگر به نوژیان رفتید، دیدن این آبشار زیبا و لذت نشستن کنار آن، لابلای درختان بلوط و مو را از دست ندهید.

کوه هشتاد پهلو

درباره کوه تاف و جنگل زیبایی که بالای آن قرار گرفته است با شما سخن گفتیم. اما همانطور که در ابتدای متن به آن اشاره کردیم کوه دیگری به نام کوه هشتاد پهلو نیز در اطراف آبشار نوژیان وجود دارد. اگر به آبشار نوژیان بروید و از این کوه دیدن نکنید، مطمئنا پشیمان خواهید شد. این کوه که از ارتفاع 2991 متری برخوردار است، گونه‌های گیاهی و جانوری زیادی را در خود جای داده است. یکی از جاذبه‌های دیدنی که بر روی این کوه قرار گرفته، بقعه شجاع الدین خورشید است که 400 سال قدمت دارد و بازدید از آن خالی از لطف نیست. اگر به پیاده روی و کوهنوردی علاقه مند هستید، کوه هشتاد پهلو را از دست ندهید.

دریاچه کیو

این دریاچه که در شمال غرب خرم آباد قرار گرفته، یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری اطراف آبشار نوژیان است. این دریاچه جزو معدود دریاچه‌هایی در ایران است که درون شهر قرار گرفته است. کیو در زبان لری به معنای کبود است، بنابراین دریاچه کیو را می‌توان دریاچه کبود نیز نامید. اگر از تفریحات آبی همچون اسکی روی آب، شاتل سواری، قایق سواری و جت بات لذت می‌برید، بازدید از دریاچه کیو را فراموش نکنید.

کلام آخر| آبشار نوژیان لرستان

در این مطلب به آبشار نوژیان لرستان و هر آنچه باید درباره آن می‌دانستید، پرداختیم. حال در صورتی که قصد دارید به لرستان سفر کنید، بازدید از این آبشار زیبا و جاذبه‌های دیدنی اطراف آن را فراموش نکنید. اگر سوالی درباره آبشار نوژیان برجای مانده که به آن پاسخ ندادیم، حتما آن را با ما به اشتراک بگذارید.