تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

در این مقاله از مجله گردشگری هم اقلیم قصد داریم در مورد یکی از جاذبه‌های گردشگری مالدیو یعنی جزیره با آتول مالدیو (Male Atoll) اطلاعات مفیدی به شما ارائه دهیم. بهتر است اول با کشور مالدیو آشنا شویم و سپس در مورد این جاذبه گردشگری توضیح دهیم.

فرض کنید می‌خواهید به یکی از زیباترین جزایر زمین بروید. انتخاب شما کدام جزیره است؟ مالدیو یکی از نچرال‌ترین و زیباترین جزایر است که به احتمال زیاد دوست دارید آن را انتخاب کنید. در این مقاله ابتدا اطلاعات خوبی در مورد مالدیو به دست می‌آورید و سپس با یکی از زیباترین جزیره‌های آن آشنا می‌شوید.

اجاره روزانه خانه در تهران

آشنایی با کشور مالدیو| جزیره با آتول مالدیو

جمهوری مالدیو در اقیانوس زیبای هند قرار دارند. مالدیو یکی از همسایگان هند است که در جنوب غربی این کشور قرار دارد. پایتخت این کشور آسیایی ماله است. پول رایج مالدیو، روفیه نام دارد. این کشور دارای هفت استان است و از هزار و دویست جزیره مرجانی زیبا و کوچک تشکیل شده است. این جزایر زیبا در گستره‌ای آبی واقع شده که چیزی در حدود نود هزار کیلومتر مربع مساحت دارد. در این مقاله به اختصار با این جزایر زیبا آشنا می‌شویم. یکی از دیدنی‌ترین این جزایر، جزیره با آتول مالدیو نام دارد.

جزایر مالدیو

جزایر بهشتی مالدیو

مالدیو یکی از آرام‌ترین و نچرال‌ترین نقاط کره زمین است. کافی است به این بهشت زمینی سفر کنید تا وجودتان سرشار از آرامش شود. این مکان دنج و دوست‌داشتنی خلوتگاه مسافران زیادی بوده است. گوش سپردن به امواج دریا در سواحل این جزیره بهشتی دقیقا همان رویایی است که در ذهن تصور می‌کنید.

آبی دریا در این جزیره لاجوردی و خیره‌کننده است. سفر به مالدیو همان سفری است که در یک هانی مون به آن احتیاج دارید.

با این که همه این هزار و دویست جزیره زیبایی شگرفی دارند و منزلگاه جهانگردهای زیادی بوده است ولی ما قصد داریم در اینجا به معرفی بهترین جاذبه‌های توریستی این کشور به خصوص جزیره با آتول مالدیو بپردازیم.

male atol2 e1657091773776

جزیره های شمالی و جنوبی مالدیو| جزیره با آتول مالدیو

نیمه شمالی این کشور دربردارنده جزایر نایاب و سفرکردنی زیادی است. اگر به اینجا سفر کردید، بازدید از جزایر آری، رادهو و تودو را از دست ندهید. این جزایر، با امکانات توریستی خوب مثل هتل‌ها و بازارهای زیبا جذب‌کننده جهانگردان بین‌المللی است و برای خریدن سوغاتی‌هایی نظیر صنایع دستی، گزینه‌ای مناسب است. در نزدیکی پایتخت این کشور، جزیره با آتول مالدیو جای دارد.

جزایر جنوبی مالدیو، آرام‌بخش است و هیاهوی جزایر جنوبی را ندارد. برای نمونه جزیره واوو با جمعیت کم و هتل‌های گران، یکی از خاموش‌ترین جزایر مالدیو است که دارای اسکله‌ای تمیز و مرتب است. این آرامش توصیف‌ناکردنی، هوش انسان را از سرش می‌رباید.

تنوع در جزیره ادو

در این جزیره با هتل‌های متنوع و لوکسی برخورد می‌کنید که در بخش جنوبی جزیره قرار گرفته‌اند. نمای این هتل‌های گران‌قیمت به سمت دریای زیبا و لاجوردی است. سفر طولانی‌مدت با قایق برای رسیدن به این جزیره ارزشش دارد. البته، ممکن است بار اول دریازده شوید و سفری سخت داشته باشید.

جزیره مرجانی آلیماتا

در شرق مالدیو با جزیره‌ای شگفت‌انگیز مواجه هستیم که کلبه‌های منحصر به فردی در آن جای گرفته است. به این جزیره که پر از صخره‌های مرجانی و آبزیان متنوع است، آلیماتا می‌گویند. این جزیره، با دیوارهای آبی و سواحلی شنی دوست‌داشتنی برای هر گردشگری چشم‌نواز است.

جزیره بزرگ هیتادلو

این جزیره یکی از پرجمعیت‌ترین و بزرگ‌ترین جزایر مالدیو است که دارای دشت‌های شگفتی مملو از بوته‌های زیبا است. این جزیره دارای مرداب‌های زیادی است. به علاوه قنادی‌ها و کافه‌های زیادی در این جزیره وجود دارند.

جزیره هیتادلو

شهر ماله پایتختی باشکوه

ماله یکی از تجاری‌ترین و بزرگ‌ترین شهرهای مالدیو محسوب می‌شود که در نزدیکی جزیره با آتول مالدیو قرار دارد. این شهر با کشور سریلانکا مرز آبی دارد. اگر عاشق موج‌های دریا هستید، حتما سری به این پایتخت افسانه‌ای بزنید. این پایتخت با جمعیتی بالای سیصدهزار نفر مساحتی به وسعت 298 کیلومتر مربع دارد. این پایتخت دیدنی جاذبه‌های توریستی بی‌نظیری مانند مسجد، موزه و بازار را در خود جای داده است. بازار ماهی، مسجد جامع و مسجد قدیمی سالیانه توریست‌های زیادی را به سمت خود جذب می‌کند.

جزیره محبوب مافوشی

یکی از دلایل محبوبیت جزیره مافوشی سکوت و آرامشی است که بر این جزیره سایه افکنده است. اگر به دنبال فضای دنج و نچرال هستید و از هتل‌های لوکس دوری می‌کنید، این جزیره یکی از بهترین انتخاب‌های شما خواهد بود. بخش وسیعی از این جزیره در سونامی سال 2004 میلادی از بین رفته است و به همین دلیل مکانی امن به حساب می‌آید که می‌توانید برای غواصی در آب‌های زیبای اقیانوس هند در ان غوطه‌ور شوید و لذت ببرید.

جزیره تولوسدو

یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری در این جزیره، موج‌سواری است. به علاوه، غذای لذیذ و مشهوری دارد. تولوسدو دارای سواحل نرم شنی است و زیبایی طبیعی و نچرالی دارد. تا اینجا در مورد برخی جزیره‌های زیبای مالدیو صحبت کردیم. بهتر است با مهم‌ترین جزیره‌ها از جزایر گردشگری این کشور یعنی جزیره با آتول مالدیو و جزیره هول هوماله آشنا شویم.

جزیره هول هوماله

این جزیره در نزدیکی پایتخت قرار دارد و به همین دلیل از نظر امکانات و ساختمان‌ها نسبت به مکان‌های دیگر مالدیو، مدرن‌تر است. به علاوه، فرودگاه مشهور ولانا در این جزیره قرار دارد.

آشنایی با جزایر با آتول

با آتول درایی کریستالی و شفاف دارد که مملو از صخره‌های مرجانی است. این جزیره آفتابی گرم و ساحلی سفید و شنی دارد. با آتول، به دلیل تفریحات دریایی متنوع برای تعطیلات بی‌نظیر است. اصل کلمه آتول در زبان مالدیو است ولی هم‌اکنون در بسیاری از زبان‌های جهان استفاده می‌شود.

مردم مالدیو، به طور سنتی، جزایری را که به «madulu» یا «mathi» ختم می‌شوند، بدون افزودن کلمه «Atoll» در پایان، با نام خود می‌خوانند. بنابراین، جزیره با آتول مالدیو دارای یک نام برازنده است.

جزایر مرجانی مالدیو دارای ساختار پیچیده‌ای هستند که در قدیم برای دریانوردان بسیار خطرناک بودند. در سال‌های بین 1834 تا 1836 میلادی، ناخدای بریتانیایی، رابرت مورسبی نقشه‌برداری سخت و دشوار جزایر مالدیو را انجام داد.

او توانست اولین نمودارهای دقیق دریایی را از این مکان مرجانی پیچیده در اقیانوس هند ترسیم کند. این نمودارهای دریاسالاری به صورت سه نقشه بزرگ جداگانه توسط سرویس هیدروگرافی نیروی دریایی سلطنتی چاپ شد. اگرچه نمودارهای مورسبی حاوی چند خطا هستند، اما این نمودارها به قدری خوب بودند که خلبانان مالدیوی را قادر می‌ساختند که تا دهه 1990 بر فراز این آب‌ها و جزایر مرجانی پرواز کنند.

جزیره با آتول مالدیو

اطلاعات نقشه برداری مالدیو

امروزه نقشه‌های دقیق‌تری از مالدیو و جزیره با آتول مالدیو وجود دارد که بر اساس بررسی‌های ماهواره‌ای نگاشته شده‌اند. با این حال، دریانوردان مالدیویی همچنان ادعا می‌کنند که نمودارهای فرمانده مورسبی داده‌های زیادی ارائه می‌کنند که نقشه‌های مدرن، آن‌ها را ارائه نمی‌دهند.

در زمان ترسیم، نقشه‌های مالدیو از کیفیت بالایی برخوردار بودند و شخصاً توسط ملکه ویکتوریا مورد بازرسی قرار گرفتند. حتی امروزه در برخی از جزایر مرجانی، سیستم  پیشرفته موقعیت جغرافیایی (GPS) می‌تواند نادرست باشد. نقشه‌برداری‌های مدرن GPS ممکن است صخره‌هایی را نشان دهند که وجود ندارد، همچنین سایر صخره‌ها را در جایی که قرار گرفته‌اند، نشان نمی‌دهد.

آتول جزیره ای منحصر به فرد

ماله آتول یک جزیره مرجانی اداری در جمهوری مالدیو است که خودش از دو جزیره مرجانی مجزا تشکیل شده است: آتول ماله شمالی و آتول ماله جنوبی.

ماله پایتخت مالدیو، در انتهای جنوبی جزیره مرجانی شمالی ماله قرار دارد. پایتخت جزیره مرجانی ماله تولوسدوهو است که جزیره‌ای در جزیره مرجانی ماله شمالی است. با توجه به مناطق بسیار زیبای غواصی در جزایر مرجانی متعدد مالدیو، این کشور به عنوان مقصد اصلی غواصان در سراسر جهان به بازار عرضه شده است.

جزیره با آتول

جغرافیای جزیره با آتول مالدیو و دیگر جزایر این کشور

جزایر موجود در جزایر مرجانی مالدیو در قفسه‌ای قرار دارند که توسط صخره‌ها فراهم شده است. بسیاری از صخره‌ها اصلاً جزیره‌ای ندارند، اما همه این جزایر یک صخره مرجانی زیرین دارند. به طور معمول، این جزایر مسطح و شنی هستند. اغلب یک کف صخره‌ای متشکل از یک کنگلومرای سنگ مرجانی در زیر جزیره وجود دارد. برخی از جزایر دراز و شنی هستند و برخی دیگر شکل گردتری دارند. جزایر گرد اغلب در مرکز پایین‌تر قرار دارند و گاهی اوقات دارای یک نقطه گل‌آلود یا باتلاقی هستند.

پدیده گیرامون دیبون و وودمون دییون

این جزایر ممکن است با تغییر جریان در صخره ناپدید شوند. مردم مالدیو به این پدیده فرسایش گیرامون دییون می‌گویند. جزایر جدیدی نیز ممکن است ظاهر شوند که به صورت سواحل شنی یا توده‌های شن مرجانی در محل دیگری از صخره شروع می‌شوند. پدیده‌ای که در بین مالدیوی‌ها به نام وودمون دییون شناخته می‌شود. بنابراین، در مالدیو، جزایر دائما در حال فرسایش و شکل‌گیری هستند.

انسان‌ها با ساخت اسکله‌ها یا لایروبی کانال‌ها بر روی صخره ممکن است، الگوی جریان‌های روی صخره را تغییر دهد و فرسایش را تسریع کند.

دسترسی به جزیره با آتول مالدیو

محیط زیست جزیره با آتول مالدیو و جزیره های دیگر مالدیو

جزایر مرجانی در مالدیو اغلب توسط گستره وسیعی از عمیق‌ترین اقیانوس‌ها از یکدیگر جدا می‌شوند. اما با وجود فواصل زیاد، زندگی روزمره مالدیوها در جزایر مسکونی منفرد، تفاوت‌های بسیار کمی را در طول زنجیره مرجانی نشان می‌دهد.

به جز پایتخت مالدیو، محیط زیست در بیشتر جزایر تقریباً از مواد یکسانی تشکیل شده است: درختان از چند نوع خاص، خانه‌های کم ارتفاع با حیاط‌های کوچک و کنار آب. در چشم انداز مالدیو حدود دویست جزیره مسکونی وجود دارد. جمعیت معمولی این کشور در حدود سیصد نفر در هر جزیره است که در حدود پنجاه خانوار در هر جزیره توزیع شده است.

جزایر مالدیو در یک نگاه

در این مقاله با یکی از زیباترین جزایر زمینی یعنی آشنا شدیم. این کشور یکی از جاذبه‌های گردشگری جهان یعنی جزیره با آتول مالدیو (Male Atoll) را در خود جای داده است. علاوه بر این جزیره، جزایر متعدد دیگری نیز در مالدیو قرار دارد که در این نوشته به اختصار به آن‌ها اشاره کردیم. پیشنهاد می‌کنیم سری به این بهشت زمینی بزنید و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.