تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

در این مقاله از مجله گردشگری هم اقلیم قصد داریم راجع به روستای جومالی کیزیک ترکیه (Jumali Ki zik) صحبت کنیم. این روستای باستانی که در نزدیکی شهر بورسا قرار گرفته است، قدمتی هفتصد ساله دارد. جومالی کیزیک یادگاری از عصر عثمانی است و هر سال گردشگران زیادی را به سمت خود می‌کشاند.  اگر تا به حال این روستا را از نزدیک ندیده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم در سفر بعدی خود سری به آن بزنید.

روستایی به قدمت هفتصد سال

ترکیه از جمله کشورهایی است که سالانه توریست‌های زیادی را مجذوب خود می‌سازد. این کشور توریستی شهرها و روستاهای دیدنی زیادی دارد. در اینجا با روستایی آشنا می‌شویم که از نظر قدمت فراتر از 700 سال می‌رود. برای بازدید از این روستا باید به سیزده کیلومتری شهر بورسا بروید. روستای جومالی کیزیک ترکیه در دامنه‌های شمالی کوه‌های اولوداغ (Uludag) واقع شده است.

اجاره روزانه خانه در تهران

جالب است که در سال 2014 میلادی، این روستای قدیمی به عنوان یک سازه تاریخی در یونسکو ثبت شده است. زیرا این روستا به اندازه تاریخ پیدایش عثمانی تا کنون قدمت دارد. در ادامه ببینیم چرا این روستا چنین نامی دارد.

روستای جومالی کیزیک ترکیه

وجه تسمیه روستای جومالی کیزیک ترکیه

شاید بپرسید به چه علت نام این روستا، جومالی کیزیک است. بیشتر روستاهای بورسا در انتهای نامشان کیزیک دارند و این به دلیل جغرافیای این منطقه است. منابع تاریخی دلیل دیگری هم بیان می‌کنند. ظاهرا در زمان‌های قدیم، مردم روستاهای این منطقه دور هم جمع می‌شدند تا بتوانند در مراسم مذهبی شرکت کنند. به همین علت، به این روستا، جومالی کیزیک می‌گفتند.

در هر صورت، این روستا دارای فرهنگی غنی و ریشه‌دار است. در ادامه به معماری این روستا می‌پردازیم تا ببینیم چرا زیبایی این مکان قدیمی، مسحورکننده است.

معماری عثمانی روستای جومالی کیزیک

یک موزه که در مکانی باز ایجاد شده است. این دقیقا جمله‌ای است که بازدیدکنندگان در مورد روستای جومالی کیزیک ترکیه می‌گویند. در این روستا و دیگر روستاهای شهرهای ادیرنه و بورسا با معماری عهد عثمانی روبه‌رو هستیم. معماری عثمانی ترکیبی از معماری مدیترانه، خاورمیانه و به خصوص معماری ایران است.

شکوه و عظمت عثمانی را می‌توان در بناهای تاریخی مانند مساجد، مقبره‌ها، حمام و مدارس مشاهده کرد. تمام این بناهای تاریخی برجستگی‌هایی در سقف گنبدی شکل خود دارند و از مصالحی چون چوب، سنگ و آجر ساخته شده‌اند، همچنین کاشی‌کاری‌های زیبا مزین این بناها هستند. بهتر است نگاهی به بناهای این شهر تاریخی بیاندازیم.

روستای جومالی کیزیک

خانه های تاریخی روستای جومالی کیزیک

این روستا چیزی حدود دویست و هفتاد خانه قدیمی را در بر گرفته که تقریبا صد و هشتاد خانه از آن‌ها هنوز هم قابل سکونت هستند. این خانه‌ها از خشت، چوب و سنگ ساخته شده است. اهالی روستا به رنگ‌آمیزی قسمت سنگی و خشتی خانه‌های خود می‌پردازند. به همین دلیل این خانه‌ها زیبا و جالب هستند. این خانه‌ها در نزدیکی یکدیگر قرار دارند و همین می‌تواند نشانه یکدلی و صمیمیت بین مردم روستا باشد.

برخی از این خانه‌ها بی‌سکنه هستند که جهانگردان از این خانه‌های روستای جومالی کیزیک ترکیه بازدید می‌کنند. هیچ ایرادی ندارد اگر بخواهید از این اماکن عصر عثمانی عکس بیاندازید.

کوچه‌ های سنگ فرش شده روستا

یکی از زیبایی‌های چشم‌نواز روستای جومالی کیزیک کوچه‌های سنگ‌فرش شده این روستا است. در رم باستان به سنگ‌‌فرش کردن معابر می‌پرداختند و این نوع معماری به عثمانی نیز سرایت کرد. پوشش سنگ‌فرش استحکام و طول عمر زیادی دارد. در این روستا تمامی کوچه‌ها سنگ‌فرش شده و در میان آن‌ها نیز کانال‌هایی تعبیه شده که برای عبور جریان آب است.

این تدابیر خوب سبب شده است تا همیشه کوچه‌های این روستا مرتب و تمیز باشد و هنگام بارندگی نیز جریان آب به راحتی عبور کند و هیچ آبی تجمع نکند. به همین دلیل هم هست که شما می‌توانید در هر فصلی از سال به روستای جومالی سفر کنید. پیاده روی بر روی سنگ‌فرش‌های این روستا خیلی لذت‌بخش است. بیشتر معابر سنگ‌فرش، سایه دارد و این به دلیل پستی و بلندی و نزدیکی خانه‌های روستا است.

روستای جومالی کیزیک

رستوران ها و کافه های جومالی کیزیک

به دلیل رفت و آمد گسترده توریست‌ها، رستوران‌ها و کافه‌های زیادی در این روستا پدیدار شده است. در این رستوان‌ها انواع غذاهای ترکی و خارجی تهیه می‌شود. حتی غذاهای سنتی مختص اهالی این روستا پخته می‌شود که معروف‌ترین این غذاها، کباب اسکندر است. کباب اسکندر یکی از تاریخی‌ترین غذاها و مربوط به دوران عثمانی است. اگر به روستای جومالی کیزیک ترکیه سفر کردید، حتما کباب اسکند را امتحان کنید.

در کافه‌های این روستا نوشیدنی‌های خوبی وجود دارد که برخی از آن‌ها از نوشیدنی‌های سنتی روستا محسوب می‌شوند. چای و نوشیدنی‌های رایج دیگر نیز همیشه آماده است. در این روستا می‌توانید دو شیرینی محبوب شکر شاه بلوط و کمال پاشا را امتحان کنید که بدجوری با چای داغ می‌چسبد.

موزه مردم شناسی روستای جومالی

یکی از بهترین اماکن دیدنی این روستا، موزه مردم شناسی است. البته، خود روستا هم به نوعی یک موزه سرباز است ولی دیدن این موزه کمک می‌کند تا قدمت باستانی این روستا رابهتر درک کنید. برای مثال با نحوه زندگی و سبک مرم در دوره‌های پیش آشنا شوید، همچنین ابزار قدیمی و پوشش سنتی مردم روستا را ببینید. در کل، با دیدن موزه مردم‌شناسی این روستا، هویت واقعی روستای جومالی کیزیک ترکیه را بهتر درک می‌کنید.

روستای جومالی کیزیک ترکیه

مسجد قدیمی روستای جومالی کیزیک

یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های این روستا، مسجد مشهور و قدیمی روستای جومالی است. مشخص نیست که این مسجد کی و به دست چه کسی ساخته شده است. منابع تاریخی نشان می‌دهند که قدمت این مسجد به بیش از سیصد سال پیش برمی‌گردد. این بنا چندین بار مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.

قبرستان قدیمی روستای جومالی کیزیک ترکیه

یکی دیگر از جاذبه‌های این روستا، قبرستان تاریخی جومالی کیزیک است. به دلیل قدمت تاریخی این روستا، قبرستانی قدیمی در آن وجود دارد که به احتمال آرام‌گاه افراد مشهوری بوده است. این مکان رازآلود دارای قبرهای جالبی است که به اشکالی خاص ساخته شده‌اند. برخی از این قبور هیچ نام و نشانی ندارند و برخی دارای طرح و خطوط عجیبی هستند.

حمام قدیمی روستای کیزیک

می‌توان گفت تقریبا در همه جای ترکیه حمام‌های قدیمی وجود دارند. اما در روستای جومالی کیزیک یکی از بهترین حمام‌های قدیمی را می‌یابید که یادآور تاریخ عثمانی است. این حمام مجهز دارای اتاق گرم‌کردن، اتاق سرد پس از استحمام و اتاق رختکن است. سبک معماری حمام‌های دوران عثمانی مشابه سبک معماری ایتالیایی است. گویا دو سبک رومی و عثمانی دست به دست هم داده‌اند تا چنین اماکن زیبایی پا به عرصه ظهور گذاشته‌ است. اگر برای بازدید حمام به روستا رفتید، فراموش نکنید حتما از این بنای تاریخی عکس یادگاری بگیرید.

حمام قدیمی روستای کیزیک

مناظر زیبای جنگل در روستای جومالی کیزیک

پیرامون روستای جومالی مملو از جنگل‌های کوهپایه‌ای است و به همین دلیل آب و هوای این منطقه بی‌نظیر است. این کوهپایه‌ها نقش بزرگی در زیبایی روستا دارند. اگر اهل طبیعت هستید، گشت و گذار در این جنگل‍‌ها را از دست ندهید.

با تفریح در این جنگل‌های کوهستانی پرنده‌ها، گل‌ها و حیوانات اهلی روستا را می‌بینید. همه چیز در روستای جومالی کیزیک ترکیه زیبا و سرسبز است. هوای پاک روستا حال آدم را جا می‌آورد. توریست‌ها با عکاسی از این طبیعت زیبا، خاطرات خوب خود را ثبت می‌کنند.

چشمه زکیه خاتون

نزدیک حمام قدیمی و در شرق مسجد یک چشمه شفابخش به عمق شصت متر وجود دارد. این چشمه قدیمی در این روستا مقدس تلقی می‌شود و مردم آن را معجزه شفا می‌دانند. به همین دلیل هر ساله گردش‌گران زیادی برای بازدید از چشمه و شفا یافتن به این منطقه می‌آیند.

سوغاتی‌های معروف

هرگز بدون خرید سوغاتی از روستای جومالی به خانه نروید! توریست‌هایی که وارد روستا می‌شوند، حتما از این مکان رویایی سوغاتی می‌خرند. از سوغاتی‌های این روستا می‌توانیم به ابریشم بورسا، صنایع دستی، نان محلی، شیرینی‌ها و مرباهای خانگی اشاره کنیم. این مرباها توسط زنان روستا و از میوه‌های جومالی کیزیک تهیه شده است.

شیرینی‌های خوشمزه روستا نیز از شهرت خوبی برخوردار است. نان سنتی و مخلی روستا به دست نانواهای توانای جومالی کیزیک پخته شده است. حتما ابریشم بورسا نیز خریداری کنید. پیشنهاد می‌کنیم خرید سوغاتی‌های خوراکی را به روز آخر حضور خود در روستا موکول کنید تا فاسد نشوند.

روستای جومالی کیزیک ترکیه

اقامت در روستای جومالی کیزیک ترکیه

متأسفانه در این روستا هتل و یا اماکن اقامتی وجود ندارد. علت این امر به دلیل قدیمی بودن روستا است. البته، به صورت روزانه برخی از خانه‌های قدیمی در این روستا به توریست‌ها اجاره داده می‌شود. در این منطقه چند هاستل ارزان هم وجود دارد ولی بیشتر بازدیدکنندگان برای اقامت به شهر بورسا در نزدیکی روستا می‌روند. خوشبختانه، جهانگردان اجازه دارند در برخی از اماکن این روستا کمپ بزنند.

به هر حال برای ما ایرانی‌ها به خصوص اگر با خانواده سفر کنیم، بهتر است تا در هتل‌های مناسب شهر بورسا اقامت گزینیم و برای تفریح و یا بازدید به این روستا بیاییم.

دسترسی به روستای جومالی کزیک

کلام آخر

در این مقاله با روستای تاریخی جومالی کیزیک آشنا شدیم. این منطقه که یادگاری از عصر باشکوه عثمانی است، سالانه هزاران جهانگرد را از اقصی‌نقاط جهان برای بازدید به سمت خود می‌کشاند. این روستای افسانه‌ای طبیعتی زیبا و دوست‌داشتنی دارد. خیابان‌های سنگ‌فرش آن که در منطقه مرمره قرار دارد، یادآور تاریخ امپراطوری ترکی است. در هر حال به شما پیشنهاد می‌کنیم در سفر بعدیتان به ترکیه هرگز اماکن تفریحی و تاریخی روستای جومالی کیزیک ترکیه را از دست ندهید و از سفر خود لذتی وافر ببرید.