تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

قلعه دختر باکو (Maiden Tower) ، از آثار دوره ساسانی در شهر باکو است.این قلعه در سال 1960 مرمت و در سال 1964 به موزه تبدیل شده است.سازمان یونسکو در سال 2000 این بنا را در میراث جهانی یونسکو ثبت نمود.یکی از مقاصد گردشگری محبوب میان ایرانیان کشور آذربایجان و شهر باکو است که هرساله تعداد زیادی ایرانی به این کشور سفر می کنند. در ادامه همراه ما در مجله گردشگری هم اقلیم باشید.

کشور آذربایجان با ایران همسایه است و فاصله کمی با ایران دارد و به این دلیل سفر به این کشور سفری مقرون به صرفه و ارزان قیمت برای شما و خانواده تان خواهد بود.کشور آذربایجان و شهر زیبای ساحلی باکو دارای جاهای دیدنی و جاذبه های منحصر به فرد و مکان تاریخی ارزشمند است.یکی از جاهای دیدنی و معروف که همانند نمادی در شهر باکو می درخشد برج دختر باکو است .

اجاره روزانه خانه در تهران

آشنایی با قلعه دختر باکو

قلعه دختر (Maiden Tower) ، از آثار دوره ساسانی در شهر باکو است.این قلعه در سال 1960 مرمت و در سال 1964 به موزه تبدیل شده است.سازمان یونسکو در سال 2000 این بنا را در میراث جهانی یونسکو ثبت نمود.

قلعه دختر که با 29.5 طول و 16 متر عرض و 6 طبقه در دو محدوده قرن 5 و 6 میلادی که (اغاز ساخت مرحله اول) و قرن 12 (مرحله دوم ) بناشد.در روزگار قدیم این قلعه عبادتگاه آناهیتا بوده و زرتشتیان برای زیارت به آنجا می رفتند.

dokhtar ghale bako

قلعه دختر یکی از مهمترین نمادهای تاریخ کشور آذربایجان است و این قلعه در باکو به زبان آذری قیزقالاسی (Qiz qalasi) خوانده می شود.قلعه در جنوب شرقی باکو واقع است و در کنار قصر شیروان شاه مجموعه ای مهم در پایتخت آذربایجان و شهر باکو به شمار می آید.

از پلکان قدیمی قلعه بالا بروید و خودتان را به بالای قلعه برسانید ،حال می توانید کوچه و پس کوچه و بافت قدیمی شهر و بلوارهای باکو ، درختان و خیابان هایش را ببینید و لذت ببرید شما دربالای قلعه دریای کاسپین و خلیج باکو را هم می توانید مشاهده کنید.

تاریخچه

بنا به اسناد و مدارک باستان شناسان، قلعه دختر از مهمترین آتشکده های زرتشتی در منطقه ایران و آذربایجان است که به دوران پیش از اسلام تعلق دارد.کارشناسان وجود تعداد 7 دودکش در این آتشکده را دلیلی بر زرتشتی بودن آتشکده می دانند زیرا زرتشتیان اعتقاد دارند 7 پله یا 7 آسمان نیاز است تا به بهشت دست یابند.

قلعه دختر باکو

پرفسور داوود آخوندوف یکی از محققان و باستان شناسان، تحقیقاتی روی این قلعه انجام داده اند به همراه حسن حسنوف بنای اولیه را متعلق به قرن 7 و 8 پیش میلادی می دانند و به این ترتیب قدمتی 2800 ساله برای این سازه تاریخی در نظر گرفته اند.

این دو کارشناس و باستان شناس اعتقاد دارند که قلعه برای ایزد بانوان میترا و آناهید بنا شده و طراحی آن از معابد اطراف دریای کاسپین و سرزمین ماد الهام گرفته است.

dokhtar ghale bako2

معماری

از این قلعه با زیبایی منحصر به فرد و خاصش به عنوان یکی از بهترین جاذبه های تاریخی شهر باکو یاد می کنند.جنس قلعه و تمامی قسمت های قلعه از سنگ ساخته شده است.داخل این قلعه بصورتی طراحی شده که 200 نفر را می تواند درخود جای دهد.قسمت شرقی قلعه دیدی مناسب به آسمان دارد که عده ای می گویند این قلعه برای علم نجوم استفاده می شده است.

در ورودی قلعه بصورت دوگانه ساخته شده که بعد از ورود سقف های بلندی خواهید دید.در زمانی که از پله های سنگی به سمت بالا می روید پنجره های کوچکی می بینید که بر روی دیوارها قرارگرفته است.

امکانات قلعه دختر باکو

  • موزه قلعه دختر
  • فروشگاه سوغاتی
  • بخش پشت بام و سکوی تماشا

دسترسی

برای رفتن به قلعه می توانید از اتوبوس ، مترو و تاکسی استفاده کرد.اگر از مترو و اتوبوس استفاده می کنید باید قدری پیاده روی کنید .نزدیک ترین ایستگاه مترو به قلعه دختر ایستگاه بافت تاریخی Icharishahar است.

آدرس قلعه دختر باکو: آربایجان – باکو- مرکز شهر باکو

ساعات بازدید: همه روزه از ساعت 9 صبح تا 18عصر

هزینه بازدید: به ازای هر نفر 10 منات آذربایجان

مقالات بیشتری بخوانید