تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

مثلث

برنامه ریزی و نظارت بر کمپین تبلیغاتی چگونه انجام می شود؟

تبلیغات یکی از مهم ترین مولفه های بازاریابی است. در شرایط کنونی تنها کسب و کارهایی می توانند اثر بخشی قابل قبولی از خود نشان دهند که به دانش نوین تبلیغات و اصول و قواعد علمی آن آشنا باشند. یکی از مراحل مهم در تبلیغات نظارت بر اجرا برنامه تبلیغاتی است. در این مطلب به اهمیت برنامه ریزی و نظارت بر کمپین تبلیغاتی پرداخته می شود. اگر صاحب کسب و کار هستید و تصمیم دارید که به زودی برای معرفی محصول یا خدمات خود کمپین های تبلیغاتی طراحی کنید حتما در ادامه با ما همراه باشید.

اجاره روزانه خانه در تهران

کمپین تبلیغاتی چیست؟

کمپین تبلیغاتی به مجموعه‌ای از برنامه ‌های مستقل گفته می شود که با هم به صورت هماهنگ در مورد یک کالا یا خدمات در رسانه‌های مختلف صوتی، تصویری، چاپی و محیطی صحبت می کنند.

به عبارت دیگر کمپین تبلیغاتی شامل برنامه های تبلیغاتی است که یک محتوا با مضمون مشترک دارد اما با پیام های متنوعی در یک دوره زمانی مشخص طراحی و اجرا می شوند. مهم ترین هدف کمپین، کسب سهم مشخص از بازار، حفظ و گسترش سهم بازار است.

البته در مواردی که نیاز است الگوهای مصرف جدید معرفی شوند یا جایگاه متفاوتی از یک برند یا محصول به مشتریان ارائه شود، تدوین برنامه تبلیغاتی به صورت کمپین می تواند بسیار موثر باشد.

نکته حائز اهمیت در طراحی کمپین، تحقیق و بررسی در مورد جزییات است. نتایج بررسی ها در کنار یک تفکر قوی و خلاق می تواند نتایج بسیار خوبی را به بار آورد.

mosalas2

مزایای ایجاد کمپین تبلیغاتی

قطعا مهمترین مزیت پخش تبلیغات به صورت کمپین، افزایش فروش و سود بیشتر است. در واقع تبلیغات منجر به افزایش آگاهی از محصول می شود و با ایجاد یک تصویر مشخص از برند، باعث می شود تا افراد بیشتری با آن درگیر شوند.

یکی دیگر از مزایای ایجاد کمپین تبلیغاتی در کاهش شایعات و تبلیغات منفی است. گاهی اوقات شاهد آن هستیم که در ارتباط با برخی از برندها شایعاتی به وجود می آید که باعث می شود به هویت برند صدمه وارد شود. کمپین های تبلیغاتی در این مواقع بهترین ابزار برای شفاف سازی در پاسخ به شایعات هستند.

مراحل طراحی و تدوین برنامه تبلیغاتی:

طراحی و اجرا برنامه تبلیغاتی نیازمند داشتن تخصص و دانش کافی در این حوزه است. زیرا یک برنامه تبلیغاتی باید مسیر استاندارد برای رسیدن به هدف را طی کند. مراحل طراحی و تدوین برنامه تبلیغاتی در حالت کلی به صورت زیر است:

  • تعیین هدف از تبلیغات
  • بودجه تبلیغات
  • انتخاب رسانه مناسب برای پخش تبلیغات
  • تعیین و نظارت دقیق بر اجرای کمپین های تبلیغاتی
  • مشخص کردن یک برنامه ( تقویم )  اجرایی

مثلث

برنامه ریزی و نظارت بر کمپین تبلیغاتی

یکی از مهم ترین مراحل برنامه ها و کمپین های تبلیغاتی که شاید نسبت به آن غفلت می شود، نظارت بر اجرای برنامه تبلیغاتی است. در صورتی که تدوین برنامه تبلیغاتی بدون هرگونه نظارتی باشد عملاً از دست دادن وقت و هزینه است.

یکی از مهم ترین دلایل شکست کمپین های تبلیغاتی، عدم برنامه ریزی دقیق و نظارت بر کمپین است. در اغلب موارد، مدیریت این کمپین‌ ها به دست افرادی سپرده می شود که هیچ گونه دانشی در این حوزه ندارند. در حالی که مدیریت کمپین نیازمند برنامه ریزی دقیق، اجرای منظم و صد البته آگاهی داشتن از مخاطبان و جامعه هدف آن است.

امروزه یک موقعیت شغلی به نام مدیر کمپین Campaign Management)) به وجود آمده است. دریک تعریف بسیارساده مدیر کمپین یا کمپین منیجر کسی است که کمپین‌های مختلف تبلیغاتی را برنامه ریزی، مدیریت و ارزیابی می‌کند. گاهی اوقات ممکن است برای مدیریت و نظارت بر اجرا برنامه تبلیغاتی نیاز به یک تیم از متخصصان در حوزه تبلیغات و بازاریابی باشد. برخی از وظایف مدیر کمپین عبارتند از:

  • تدوین یک برنامه عملیاتی (Action plan) برای اجرای دقیق کمپین
  • برآورد هزینه‌های اجرایی کمپین و بودجه بندی هوشمندانه
  • ثبت نتایج به دست آمده از کمپین و ارائه گزارش منظم از نتایج کمپین
  • تحلیل و ارزیابی نتایج کمپین بر اساس KPIهای مشخص شده
  • جمع آوری، دسته بندی و استفاده از داده‌های مشتریان جدید

مثلث

هدف از برنامه ریزی و نظارت بر کمپین تبلیغاتی

مهم ترین هدف از نظارت بر کمپین تبلیغاتی، رسیدن به اهداف بازاریابی برند است. مدیر برنامه تبلیغاتی یا هر فردی که فرآیند تبلیغات را دنبال می کند بر اساس بازخوردهای به دست آمده به اجرای صحیح و منظم کمپین کمک کند. ممکن است در مواردی نیاز باشد که ایده تبلیغ، رسانه تبلیغ با حتی مضمون تبلیغ تغییر کند. این مورد بیشتر زمانی اتفاق می افتد که مدیر متوجه می شود که تبلیغات نتوانسته است به صورت مثبت روی مخاطب خود تاثیر بگذارد. یکی دیگر از کارهای مهمی که باید در مرحله نظارت بر کمپین تبلیغاتی صورت بگیرد، ارتباط موثر با آژانس‌های تبلیغاتی و نظارت بر عملکرد آنان است.

صحبت نهایی

تبلیغات یکی از مهم ‏ترین و اساسی ‌ترین ابزارها برای رشد و توسعه هر کسب و کاری است وگاهی اوقات بیشترین هزینه، زمان و انرژی را به خود اختصاص می دهد. برنامه ریزی و نظارت بر کمپین تبلیغاتی سبب می‌شود تا از کوتاه‌ترین و بهینه‌ترین راه به نتیجه و هدف مورد نظر برسیم. با توجه به همین موضوع توصیه می کنیم در صورتی که اطلاعات کافی در این حوزه ندارید، از افراد متخصص کمک بگیرید.