تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

تکیه معاون الملک

در این مطلب از مجله گردشگری هم اقلیم شما را با تکیه معاون الملک در شهر کرمانشاه آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

یکی از بناهای به جا مانده از دوره قاجاریه شهر کرمانشاه تکیه معاون الملک است که در بافت قدیم شهر قرار دارد.کاشی های منحصربه فرد این بنا، آن را از دیگر تکیه های شهر متمایز کرده است. این تکیه به دستور حسن خان معروف به معاون الملک ساخته شده و دارای سه قسمت حسینیه، زینبیه و عباسیه می باشد که در بخش عباسیه موزه مردم شناسی و پوشاک استان کرمانشاه ایجاد شده است.

اجاره روزانه خانه در تهران

تکیه معاون الملک

تاریخچه و معماری تکیه معاون الملک

تکیه معاون الملک در سال 1280 توسط حسن معینی ملقب به معاون الملک بنا شده و به عنوان بنای یادبود ملی ایران شناخته می شود. این بنای تاریخی از سه قسمت حسینیه، زینبیه و عباسیه تشکیل شده و به منظور برگزاری مراسم مذهبی و رفع اختلافات قومی و عشایری به کار می رفته است.

در سال 1287 و در حین مبارزات جنبش مشروطه خواهی، گروهی از مشروطه خواهان به علت آنکه تکیه معاون الملک کرمانشاه محل اجتماع مخالفان مشروطه شده، با استفاده از توپ این بنا را به آتش کشیدند. با فروکش کردن درگیری ها، حسن خان معاون الملک در سال 1307 تکیه معاون الملک را مجدد بازسازی کرد و همین امر، زیبایی آن را دو چندان کرد.این بنا، نمونه بی نظیر هنر کاشیکاری در ایران بوده و کاشی هایی زیبا با طرح هایی شگفت انگیز از ایران باستان که دارای رنگ های صد در صد طبیعی هستند، آن را تزئین کرده اند.

تکیه معاون الملک

تصاویری که بر روی کاشی ها حک شده اند، شامل صحنه هایی از جنگ های پیامبر اسلام و حضرت علی، حوادث کربلا، تصاویر شاهان ایران زمین از جمله پادشاهان هخامنشی و تصاویری از تخت جمشید بوده که در نوع خود بی نظیر هستند.حسینیه صحن کوچکی دارد که دورتا دور این صحن حجره های دو طبقه  قرار گرفته است. دیوارهای این قسمت از بنا که با کاشی کاری های بسیار زیبایی پوشیده شده است از ارتفاع بیشتری برخوردار است.

آنچه دراین صحن به چشم می خورد وجود سقاخانه ای در گوشه آن می باشد این سقاخانه 5 ضلعی با تصاویری از حضرت سکینه تزئین شده است. درطاق این صحن علاوه بر تصاویر عزاداری ها و خلفاهای ایرانی شعری که در توصیف بنا سروده شده است به چشم می خورد. زینبیه از بخش های قابل توجه این بنای تاریخی هست که دیوارهای آن مملو از صحنه های کربلا و روز عاشورا هست.

تکیه معاون الملک

عباسیه از مهم ترین قسمت های بنا هست که با کاشی کاری های هفت رنگ تزئین شده است. و دارای یک ایوان با دو ستون بلند هست که تنه ی آن ها کاشی کاری شده است. در دیوارهای این قسمت تصاویر دو تن از امامان،بخشی از باورهای مذهبی،همچنین قسمتی از تاریخ ملی و چهره های مطرح قاجاری به تصویر کشیده شده است. اخیرا از عباسیه به عنوان موزه مردم شناسی و موزه پوشاک و زیور آلات بازدید می شود.

دسترسی به تکیه

آدرس: کرمانشاه، بلوار مطهری، خیابان حداد عادل، تکیه معاون الملک

ساعات دسترسی : تمام روزهای هفته غیر از جمعه‌ها، از ساعت 9 صبح تا 19 عصر

هزینه ورود : 4000 تومان می‌باشد

شماره تلفن : 08337214757

مقالات بیشتری بخوانید