تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

جاذبه های گردشگری استانبول

جاذبه های گردشگری استانبول را کامل بشناسید

جاذبه های گردشگری استانبول را می‌شناسید؟ بدون شک تابه‌حال بارها نام این شهر رؤیایی به گوش‌تان خورده است یا شاید خیلی از شما مشتاق دیدن آن باشید. اگر می‌خواهید تجربه اولین سفر خارجی خود را پشت سر بگذارید بهترین و مناسب‌ترین مقصد برای شما استانبول است. شاید بپرسید چرا استانبول؟ اگر بخواهیم یک جواب کوتاه و مختصر به این سؤال بدهیم باید به شما بگویم به این دلیل که سفر به استانبول یک تیر و چند نشان است.

اجاره روزانه خانه در تهران

شهری که در بسیاری از ویژگی‌ها و خصوصیات خود شبیه شهرهای اروپایی است و فرهنگ و آداب رسوم مردم آن منطقه شباهت بسیار زیادی به فرهنگ و آداب مردم ایران دارد. یک نقل‌قول درباره استانبول می‌گوید: «این شهر درست مثل دوست صمیمی پدر آدم است که به او عمو می‌گوییم، عموی واقعی ما نیست اما گاهی وقت‌‌ها حتی از عموی واقعی هم بیشتر دوستش داریم.» با این مقدمه از شهر زنده و هزار رنگ استانبول به سراغ آشنایی با جاذبه‌ های گردشگری استانبول و استانبول گردی برویم. همراه ما در فلایتیو بمانید.

نگاهی به ریشه این شهر هزار رنگ

استانبول چه با نام امروزی خود، چه با نام‌‌های قدیمی اسلامبول (شهر اسلام)، بیزانس یا قسطنطنیه که زمانی پایگاه پادشاه قدر قدرت عثمانی بود، همیشه تأثیر به سزایی در فرهنگ و تاریخ ما داشته است. بخش زیادی از تاریخ، هنر، مشاهیر، اقتصاد، سیاست و گذشته ایران به زلف این کشور و شهر گره‌خورده و هنوز هم گره این زلف باز نشده است. شهری در کناره تنگه بسفر و دریای مرمره است میراث سه تمدن را در جاذبه‌ های گردشگری استانبول می‌توانید پیدا کنید. نزدیک ۹۰۰ سال ردپای تمدن یونانی، از سال ۳۳۰ میلادی تا ۱۴۵۳ میلادی آثار تمدن مسیحی و بعد از آن بناهای باقی‌مانده از تمدن اسلامی را می‌توان در آثار شهر استانبول پیدا کنید.

به همین دلیل در هر بار استانبول گردی می‌تواند جاذبه‌ها و آثاری تاریخی در این شهر ببینید که شما را حیرت‌زده کند. از آثار اسلامی مثل مساجد گرفته تا کلیساهای بزرگ و پرابهت این شهر. با همین مقدمه از تاریخ و فرهنگ این شهر سراغ جاذبه ‌های گردشگری استانبول برویم و نگاهی به مهم‌ترین آن‌ها داشته باشیم. می‌گوییم مهم‌ترین چون اگر حتی دو سال هم ساکن این شهر باشید، بازهم دیدنی‌های آن تمام نمی‌شود! در این مطلب قرار است آذوقه دیدنی‌های یک سفر حداقل سه تا چهارروزه شما معرفی کنیم.

مسجد ایاصوفیه

حتماً تا الان بارها نام مسجد ایاصوفیه را شنیده‌اید. ایاصوفیه یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های استانبول است که به‌اندازه همین اهمیت تابه‌حال سرگذشت‌های مختلفی را به چشم دیده است. ایاصوفیه در ابتدا کلیسایی متعلق به قرن ششم در قسطنطنیه بود. در زمان امپراطوری بیزانس به‌عنوان یک کلیسا ساخته شد و در زمان امپراطوری عثمانی آن را به یک مسجد تبدیل کردند. ایاصوفیه سازه‌ای بسیار بزرگ و به قولی، نماد استانبول است. طول بنا ۸۳ متر و عرض آن ۷۳ متر است و گنبدی به قطر ۳۳ متر دارد.
ایاصوفیه در تمام این سال‌ها دائماً بین عناوینی مثل کلیسا، مسجد و موزه در تناوب بود. از ابتدا که با عنوان کلیسا ساخته شد و در زمان عثمانی مسجد این شهر شد. بعد از به پایان رسیدن عمر عثمانی و در سال ۱۹۳۴ دولت ترکیه در نهایت تصمیم گرفت این مسجد را به موزه تبدیل کند. موزه‌ای گران‌قدر، ارزشمند، بزرگ و حیرت‌انگیز که اولین مقصد هر مسافر خارجی است. تقریباً یک سال پیش طبق دستور رجب طیب اردوغان، ایاصوفیه دوباره از موزه تغییر کاربری داد و با اقامه نمازجمعه در این مکان، مجدد به‌عنوان بزرگ‌ترین مسجد اسلامی استانبول شناخته شد.

ایاصوفیه را بین جاذبه‌ های گردشگری استانبول با معماری شگفت‌انگیز آن همیشه به یاد خواهید داشت. باارزش‌ترین اثر باقی‌مانده از بیزانس ترکیه که معماری رومیان آن را خاص‌تر کرده است. با حدود ۶ هزار مترمربع مساحت دارد، کاملاً با آجر ساخته و با مرمر پوشانده شده است. ۱۰۷ ستون و ۹ در، در این بنا ساخته شده که بزرگ‌ترین در اصلی این مسجد را برای ورود پادشاه با چارچوب برنزی و قاب مرمر طراحی کرده بودند.
ایاصوفیه تقریباً در مرکز شهر استانبول قرار دارد، به‌راحتی می‌تواند برای رفتن به این مسجد آماده شوید و آن را جزء گزینه‌های اول سفرتان بگذارید. علاوه بر این موضوع، اطراف ایاصوفیه دیدن‌های زیادی وجود دارد که حداقل یک روز سفر شما را پوشش می‌دهد.

تمام وسایل نقلیه عمومی موجود در استانبول شما را به جاذبه های گردشگری استانبول به‌خصوص ایاصوفیه می‌رسانند. چندین ایستگاه اتوبوس، تراموا، مترو و تاکسی مسیرشان از این مسجد می‌گذرد و می‌توانید باتوجه ‌به بودجه و ترجیحی که می‌دهید برای رسیدن به این مسجد از آن‌ها استفاده کنید.
بازدید از ایاصوفیه رایگان است و هزینه‌ای قرار نیست پرداخت کنید. در همین اطراف می‌توانید سری به ارگ گلخانه، مسجد آبی (مسجد سلطان احمت)، بازار کاپالی (روبه‌روی سلطان احمت) و بازار ادویه بزنید.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که در استانبول و طول مدت اقامت‌تان در این شهر با آن مواجه خواهید شد، دیدن مساجد کوچک و بزرگی است که در شهر ساخته شده است. اغراق نیست اگر به شما بگوییم از هر پنج خیابان حداقل دو خیابان آن مسجد با مناره‌ها و نماد‌های بزرگ دارد و ممکن است در هر ساعتی از روز آوای اذان به گوشتان برسد.

بازار بزرگ استانبول

استانبول گردی را اگر بدون دیدن و صحبت‌کردن از بازار بزرگ استانبول به پایان ببریم، بخش مهمی از سفر را از دست داده‌ایم! بازار بزرگ استانبول (با نام ترکی Büyük Çaeşı) یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین بازارهای سرپوشیده در جهان و جاذبه های گردشگری استانبول است. آن‌قدر بزرگ که می‌توانید هر چیزی که اراده می‌کنید را در این بازار پیدا کنید. از خوراکی، صنایع‌دستی، پوشاک، سوغاتی و هر چیزی که به ذهنتان می‌رسد. این بازار در سال ۱۴۵۵ به دستور سلطان محمد فاتح ساخته شد و به‌مرورزمان گسترش پیدا کرد. تمام راهروهای تو در توی بازار سرپوشیده است و می‌توانید رد و آثار فرهنگ و تاریخ مردم ترکیه را در این بازار پیدا کنید.

کاخ دلما باغچه

مسجد ایاصوفیه و بازار بزرگ را دیدید؟ بسیار خب، بیایید بعدازاین و برای سومین مقصد سفر برویم سمت خیابان استقلال و میدان معروف تقسیم. البته خیابان تقسیم (تکسیم) خودش داستان طول‌ودرازی برای استانبول گردی دارد اما فعلاً نگاهی به کاخ دلما باغچه بیندازیم تا از حال و هوای معماری و تاریخی استانبول دور نشدیم.

کاخ دلما باغچه در سمت اروپایی تنگه بسفر قرار گرفته است. از سال ۱۸۸۹ تا ۱۹۰۹ این کاخ به‌عنوان مرکز اداری اصلی امپراتوری عثمانی تلقی می‌شد. دلما باغچه جایی بود که مصطفی کمال آتاتورک هم در این مکان چشم از جهان فروبست. کاخ تقریباً ۴۵ هزارمتر مربع مساحت دارد و به سبک معماری نئوباروک و به دستور سلطان عبدالمجید عثمانی ساخته شده است. این بنا آن‌قدر بزرگ و بی‌نظیر است که در همان اولین نگاه شما را شیفته خود می‌کند.

دولما باغچه امروز تبدیل به موزه شده است و دارای سه بخش اصلی است:

  • سرسرای تشریفات (با نام ترکی Muayede Salonu)
  • حرم‌سرای امپراطوری (Harem-i Hümayun)
  • آپارتمان‌های اداری (Selamlik یاMabeyn-i Hümayun)

به‌غیراز ساختمان‌ها و بخش‌های اصلی که به آنها اشاره کردیم، ساختمان‌های دیگری مثل آشپزخانه‌های سلطنتی، اتاق‌های ولیعهد، پادگان، اسطبل‌ها، برج ساعت و… در این کاخ وجود دارد.

اطراف همین کاخ دلما باغچه می‌‌توانید به گزینه‌های دیگر جاذبه های گردشگری استانبول مثل پیاده‌روی در خیابان دلما باغچه که حکم همان خیابان ولیعصر استانبول را دارد تا اسکله بشکیتاش و کوچه‌های توپحانه و بازدید از مجسمه موزه و نقاشی هم فکر کنید.

برج گالاتا

ترکیه، استانبول و برج گالاتا نماد فراموش‌نشدنی این شهر که دیدنش نه‌تنها خالی‌ازلطف نیست بلکه لذت بسیار دلپذیری دارد. برج گالاتا یک برج قرون وسطایی است که دقیقاً در قسمت شمالی شاه طلایی قرار گرفته است. هدف اصلی ساخت این برج اهداف نظامی بود و دیواره‌هایی به پهنای ۳.۷۵ متر دارد. برج در نه طبقه و ۶۶.۹ متر ارتفاع ساخته شده است. به‌طوری که از کیلومترها دورتر هم می‌توانید این برج را ببینید. اگر می‌خواهید استانبول را زیر پای خود ببینید یا جزیره زیبای پاریم آدا را از بلندترین ارتفاع ممکن در شهر نظاره کنید، بدون هیچ درنگی به بالاترین نقطه برج بروید. پیشنهاد می‌کنیم برنامه‌ریزی خود را برای رفتن به این برج حول‌وحوش غروب خورشید بگذارید تا از بلندای برج گالاتا زیباترین تصویری که بعدازاین هیچ‌وقت از ذهن شما فراموش نخواهد شد را شاهد باشید!

حوالی غروب و دیدن چشم‌انداز غروب خورشید و تنگه زیبای بسفر از برج گالاتا را به‌هیچ‌وجه از دست ندهید. در برج گالاتا رستورانی هم وجود دارد که اگر گرسنه شدید بتوانید از خوشمزه‌ترین غذاهای ترکی موجود در این رستوران لذت ببرید. حالا که حرف از دریا و تلألؤ چشم‌نواز آن است بیایید تا روز بعدی سفر شما را به جزیره بویوک آدا و یک تجربه به‌یادماندنی دیگر از استانبول ببریم. جزیره پرنس، جایی که در بخش بعدی قرار است حسابی در آن کیف و حال خوش سفر را تکمیل کنیم.

جزایر پرنس

یکی از جاذبه های گردشگری استانبول جزایر پرنس است. جزایر پرنس سلسله جزیره نزدیک به هم و تشکیل شده از ۹ جزیره است که در ناحیه آسیایی استان استانبول از ناحیه مرمره قرار گرفته است. شامل چهار جزیره بزرگ به نام‌های بویوک آدا، هیبلیدیا، بورقازآدا و کینالی آدا (آدا به معنی جزیره است) و پنج جزیره کوچک‌تر می‌شود. سوار کشتی شوید و به‌قصد رفتن به جزایر پرنس خود را مهمان یک فنجان چای و سیمیت همراه با میزبانی مرغان دریایی و آواز خوش مرغان کنید! تصویری بی‌بدیل و جذاب که پیش‌ازاین همیشه در فیلم‌های می‌دیدید؛ این بار همین تصویر را زندگی کنید!

در جزیره بویوک آدا پرنس می‌توانید دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی، بازدید از رستوران علی‌بابا جزیره، بازدید از کوشک‌‌های Con Paşa، Sabuncakis و یتیم‌خانه روم چاشنی جزیره گردی و استانبول گردی خود کنید. بعد از پایان گشت‌وگذار در جزیره با همان کشتی‌هایی که شما را به جزایر پرنس آورد به محل اقامت خودتان برگردید.

آب‌انبار تاریخی باسیلیکا

اگر از روزی که مشغول گشت‌وگذار در مناطق ایاصوفیه و مسجد آبی بودید، آب‌انبار تاریخی باسیلیکا را جا انداختید، نگران نباشید. آن‌قدر ارزش دیدن دارد که بخواهید یک روز دیگر از سفر را به دیدن آن اختصاص دهید. آب‌انبار تاریخی باسیلیکا در زمان امپراتوری بیزانس ساخته شد و رنگ و بوی معماری آن دوران را دارد. حدود ۳۰۰ ستون با سرستون‌های طرح‌دار در این آب‌انبار ساخته شده که جلوه و شکوهی بی‌نظیر به آن داده است. به این آب‌انبار قصر وارونه هم می‌گویند. زیرا که انعکاس تمام ستون‌‌ها را می‌توانید در آبی که کف ساختمان وجود دارد ببینید! باسیلیکا یکی از چند صد آب‌انبار باستانی شهر استانبول در ترکیه است. هر ردیف ستون‌های آن ۲۸ ستون دارد و به نظر می‌رسد خیلی از این ستون‌ها از مناطق و ساختمان‌های قدیمی مختلف به این بنا آورده شده‌اند. ۹۸ مورد از ستون‌های باسیلیکا سبکی موسوم به کورینسیان دارند و برخی دیگر از آنها هم با سبک دورین تزئین شده‌اند.

نزدیکی همین آب‌انبار باسیلیکا هم می‌توانید سری به قصر توپ کاپی بزیند. یکی از معروف‌ترین قصرهای امپراتوری عثمانی است و قبل از قصر دلما باغچه، محل اقامت پادشاهان ترک بوده است.

برج دختر

برج دختر یا برج  Kiz Kulesıبرجی است به افسانه‌ها و روایت‌های زیادی گره‌خورده. تنها اثر باقی‌مانده از دوره بیزانس در منطقه اسکدار که مثل نیلوفر دریایی زیبا، بین آب‌های آبی تنگه بسفر جا خوش کرده است. این برج همیشه بین مردم نماد عشق بوده است و هنرمندان آن را منبعی برای الهام خود در زمینه شعر، نویسندگی و نقاشی می‌دانسته‌اند. برجی که در طول تاریخی اسم‌های مختلفی به خود گرفته و در تمام طول این مدت هم کاربردهای متنوعی داشته است.

مسجد اورتاکوی

یکی دیگر از مساجد دیدنی و جاذبه های گردشگری استانبول که نباید از قلم انداخت‌، مسجد اورتاکوی است. اورتاکوی در استانبول ناحیه بشکیتاش و در کرانه غربی تنگه بسفر قرار دارد و نزدیکی آن تنگه و اسکله‌ای به همین نام هم دیده می‌شود. این مسجد هم جز‌ء آثاری است که در زمان حکومت سلطان عبدالمجید ساخته شود و هنوز هم در لیست بهترین آثار دیدنی برای استانبول گردی است. تقابل این مسجد با پل مدرن و بزرگ بسفر در زمینه آن، به‌خوبی شمایل کوچکی از معماری مدرن و کهن استانبول را به شما نشان می‌دهد. نمای بیرونی اورتاکوی سنگ مرمر است و در شب زیبایی خیره‌کننده‌ای دارد.

محله‌‌ها و خیابان‌های استانبول

اگر مسافر استانبول شدید و روزی یا ساعاتی از وقت خود را برای پیاده‌روی در محله‌ها و خیابان‌های قدیمی استانبول جدا نکردید، نصف لذت سفر را از دست داده‌اید! میدان و خیابان تقسیم، محله بالات، محله سلطان احمت، خیابان نیشان‌تاشی، منطقه بشکیتاش،‌کوچه‌های کادیکوی ساحل مودا (Moda) از جمله بهترین محله‌‌هایی است که می‌توانید تجربه یک پیاده‌روی و استانبول گردی به‌یادماندنی را در آنها داشته باشید.

نکته‌های سفر به استانبول

نگاهی به مهم‌ترین و پرطرف‌دارترین جاذبه های گردشگری استانبول انداختیم. از ایاصوفیه و گالاتا گفتیم تا محله‌های دیدنی این شهر رنگارنگ که می‌توانند یک روز کامل از سفر شما را به خود اختصاص دهند، بدون اینکه احساس خستگی کنید. قبل از سفر بهتر است چند نکته درباره سفر به استانبول بدانید. اگر با زبان ترکی استانبولی آشنایی ندارید یا دانشی از زبان ترکی فارسی ندارید، به این موضوع توجه کنید که زبان بین‌المللی انگلیسی می‌تواند کار شما را راه بیندازد اما همه این زبان را بلد نیستند. افرادی که می‌خواهند به‌صورت گروهی یا تکی بدون راهنمای سفر به ترکیه بروند بد نیست قبل از رفتن کمی با زبان ترکیه آشنا شوند. کمی درباره جملات و گفت‌وگو‌های روزمره‌ای که ممکن است به کارتان بیاید اطلاعات کسب کنید.

علاوه بر اینکه تاریخ و جغرافیای ترکیه نقاط مشترک زیادی دارد، فرهنگ و خوراکی آنها هم شبیه به ما است. اما هنوز خوردنی‌های و غذاهای زیادی وجود دارد که باید در سفر به ترکیه تجربه کنید. امتحان کردن طعم بلوط‌های کبابی، سیمیت، کباب‌ترکی، باقلوا، صدف و … را فراموش نکنید. در سفر به استانبول هم مثل تمام سفرهای داخلی و خارجی مراقب مدارک و پول خود باشید، به افراد مشکوک اعتماد نکنید و سعی کنید از رفتن به مناطق خلوت و ناشناخته دوری کنید. آب‌وهوا و شرایط جغرافیایی شهر استانبول به‌خصوص در روزهای تابستانی بسیار گرم و شرجی است و زمستان‌های سخت و سوزناکی هم دارد. چمدان و لباس‌های خود را مناسب فصلی سفر و شرایطی انتخاب کنید که قرار است در استانبول باشید.