تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

گردشگری ترکیه

در سفر به ترکیه بازدید از این ۱۵ جاذبه‌ی گردشگری برتر ترکیه را فراموش نکنید

ترکیه مملو از بناهای باستانی به جا مانده از رژه‌ی امپراطوری‌ها و دارای مناظری است که هرگز تازگی خود را از دست نمی‌دهد. ترکیه مقصدی خیره‌کننده است که در آسیا و اروپا قرار دارد.  فرهنگ این کشور، غذاهای معروف، و تاریخ گسترده‌ی آن همه‎ی کسانی را که به اینجا سفر می‌کنند، شگفت‌زده می‌کند. مناظر باشکوه آن، از دریای مدیترانه‌ی آفتابی گرفته تا کوه‌های قدرتمند و مناطق‌ خشک، به خودی خود هر کدام یک جاذبه‌ی گردشگری برتر ترکیه به شمار می‌آیند.

اجاره روزانه خانه در تهران

چه بخواهید در یک شهر تفریحی، شکوه بیزانس و عثمانی استانبول را تجربه کنید، در ساحل استراحت کنید یا در میان خرابه‌هایی مانند شهر اِفِسوس در تاریخ سرگردان شوید، به دیدن برخی از عجیب‌ترین منظره‌های جهان در پاموکاله و کاپادوکیه بروید، باید بدانید که کشور ترکیه طیف وسیعی از جاذبه‌های گردشگری را برای شما فراهم می‌آورد. برای این که بدانید بهترین مکان‌ها برای بازدید از این کشور کجاها هستند، قبل از تهیه بلیط هواپیما استانبول فهرست ما از برترین جاذبه‌های گردشگری ترکیه را بخوانید.

مسجد ایاصوفیه

مسجد ایاصوفیه که به عنوان یکی از زیباترین بناهای جهان مشهور است، نه تنها یکی از بهترین مکان‌های دیدنی در استانبول است، بلکه جاذبه‌ی گردشگری برتر ترکیه نیز به شمار می‌آید. این کلیسا که توسط امپراتور بیزانس، در سال ۵۳۷ پس از میلاد ساخته شده است، به عنوان بزرگ‌ترین دستاورد معماری امپراتوری بیزانس شناخته می‌شود و به مدت ۱۰۰۰ سال بزرگ‌ترین کلیسای جهان بوده است. بخش حیرت‌انگیز نمای بیرونی آن توسط مناره‌های ظریفی که پس از فتح عثمانی اضافه شده‌اند، تزیین شده و فضای داخلی مجلل آن که دیوارنگاری‌شده، یادآور قدرت و عظمت قسطنطنیه است. دیدن از این بنای تاریخی معروف برای هر گردشگری که از این کشور بازدید می‌کند، ضروری است.

ویرانه‌های شهر اِفِسوس

هر گردشگری که به ترکیه سفر می‎کند، نباید بازدید از شهر افسوس را از دست بدهد. ویرانه‌ی عظیم افسوس، که شهری با بناهای تاریخی عظیم و جاده‌های ستون‌دار مرمری است، یکی از جاذبه‌ی گردشگری برتر ترکیه است. افسوس یکی از کامل‌ترین و ماندگارترین شهرهای معروف دوران باستان در منطقه‌ی مدیترانه است. بازدید از این مکان به شما می‌آموزد که زندگی در دوران طلایی امپراتوری روم چگونه بوده است. تاریخ این شهر به قرن دهم پیش از میلاد می‌رسد، اما بناهای تاریخی مهمی که امروزه می‌بینید، همگی مربوط به دوران رومی آن، زمانی که این شهر یک مرکز تجاری پر رونق بود، بازمی‎گردند. کتابخانه‌ی سلسوس، مجموعه‌ی خانه‌های پلکانی نقاشی‌شده، و تئاتر بزرگ آن، همگی به ثروت و اهمیت افسوس در دوره‌ی روم اشاره می‌کنند. گشت‌وگذار در اینجا حداقل نصف روز طول می‌کشد تا مناطق مهم را ببینید ولی اگر می‌خواهید کاوش کامل‌تری انجام بدهید، به زمان بیشتری نیاز دارید.

کاپادوکیه

دره‌های صخره‌ای فراواقعی و مواج کاپادوکیه رویای هر عکاسی است. برآمدگی‌های صخره‌ها و تاج تپه‌ها، مناظر صخره‌ها و قله‌های آن که در اثر حرکت باد و آب در طول هزاره‌ها شکل گرفته‌اند، بی‌نظیر و رویایی است. اگر به کوه‎نوردی برای دیدن مناظر علاقه ندارید، کاپادوکیه یکی از مقاصد برتر جهان برای بالون‌سواری است. در این چشم‌انداز منحصربه‌فرد کلیساهای نقاشی‌شده با سنگ‌تراشی و معماری دوران بیزانس قرار دارد. مسافران برای کاوش در حومه‌ی اطراف در دهکده‌های کاپادوکیه اقامت می‌کنند. در این دهکده‌ها بوتیک هتل‌هایی وجود دارند که به شما این فرصت را می‌دهند تا در غارهایی با امکانات رفاهی کامل معاصر استراحت کنید.

کاخ توپکاپی

کاخ توپکاپی استانبول که فراتر از باور است، جاذبه‌ی گردشگری برتر ترکیه به شمار می‌رود. بازدید از این کاخ شما را به دنیای خارق‌العاده و مجلل پادشاهان می‎برد. این مجموعه کاخ‌ها در طول قرن‌های ۱۵ و ۱۶ ساخته شده است، زمانی که سلاطین عثمانی امپراتوری که تا اروپا و خاور میانه و آفریقا گسترش ‌یافت را ایجاد کردند. فضای داخلی، با کاشی‌کاری‌های پر زرق‌وبرق و دکورهای مجللی از جنس جواهرات، پایگاه قدرت عثمانی را به نمایش می‌گذارد. در بازدید از این کاخ، تماشای ساختمان شورای امپراتوری را از دست ندهید که در آن تجارت امپراتوری توسط وزیر بزرگ انجام می‌شد. باغ‌های عمومی اطراف زمانی تنها حوزه‌ی سلطنتی بود، اما اکنون به روی عموم باز است. هم‌چنین مجموعه‌ی تسلیحاتی که در خزانه‌داری امپراتوری وجود دارد، مجموعه‌ی جهانی نقاشی‌های مینیاتوری و اتاق‌های خیره‌کننده‌ی حرم که توسط معمار مشهور عثمانی سینان طراحی شده است، هر یک بسیار دیدنی و ارزشمند هستند.

گردشگری ترکیه

پاموک‌کاله

یکی از معروف‌ترین شگفتی‌های طبیعی ترکیه، حوضچه‌های آهکی سفید خالص است که به آن قلعه‌ی پنبه‌ای هم می‌گویند. آب این حوضچه‌ها از آبشاری به پایین می‌ریزد و به نظر می‌رسد که در میان منظره‌ای سرسبز، برف‌ باریده است. این سنگ‌های آهکی و حوضچه‌های آن جاذبه‌ی برتر ترکیه هستند و در حوالی آن نیز، خرابه‌های وسیع شهر یونانی-رومی، هیراپولیس که یک آب گرم باستانی است، بسیار دیدنی هستند. تئاتر باستانی، با مناظر آن در سراسر حومه‌ی شهر، و بقایای آگورا، ورزشگاه، گورستان و دروازه‌های بزرگ شهر، همه و همه شما را مجذوب خود می‌کند. شما می‌توانید در آب‌های غنی از مواد معدنی این شهر باستانی آب‎تنی کرده و سپس برای اقامت، به روستای مدرن کوچک پاموکاله اقامت بروید.

آنتالیا

این مرکز شلوغ مدیترانه‌ای برای هر کسی جاذبه دارد و جاذبه‌ی گردشگری برتر ترکیه تلقی می‌شود. تابستان‌ها دو ساحل اصلی خارج از شهر، بهشتی برای ​آفتاب‌ گرفتن هستند و گردشگران را از سراسر اروپا به خود جذب می‌کنند. در منطقه‌ی قدیمی شهر، کوچه‌های سنگ‌فرش‌شده‌ای که توسط عمارت‌های دوران عثمانی احاطه شده‌اند، مکانی فوق‌العاده برای کاوش هستند. موزه‌ی آنتالیا با مجموعه‌ای شگفت‌انگیز از مجسمه‌های مرمری هلنیستی و رومی به عنوان یکی از بهترین‌ موزه‌های این کشور به شمار می‌آید و در خارج از شهر نیز جاذبه‌هایی وجود دارد. آنتالیا می‌تواند پایگاه آسانی برای سفرهای یک روزه به برخی از معروف‌ترین ویرانه‌های یونانی-رومی ترکیه، از جمله تئاتر آسپندوس، پرگه و شهر سیده باشد. برای رزرو هتل آنتالیا می‌توانید از سایت فلایتیو استفاده کنید.

دریای مدیترانه

خط ساحلی دریای مدیترانه دارای ویرانه‌های باستانی فراوان و کارهای زیادی برای انجام است، اما برای بسیاری از مردم، بزرگ‌ترین تفریح تماشای غروب آفتاب در حین لذت بردن از مناظر زیبای ساحل است، کاری که کروز با قایق‌های تفریحی آن را ممکن می‎کند. قایق‎سواری فعالیت شماره‌ی یک بازدیدکنندگان بدروم و فتحیه است. دامنه‌های کوه‌های پوشیده از جنگل، خلیج‌های مخفی با سواحل کوچک ماسه‌ای و صدها جزیره‌ی پراکنده مکان‌های مناسبی برای گشت‌وگذار از طریق دریا هستند. یکی از معروف‌ترین این سفرها که به نام کروز آبی شناخته می‌شود، از فتحیه در جنوب ساحل آغاز می‌شود. سپس گردشگران در نزدیکی کوه المپ از کشتی پیاده شده و در کنار آن ماهی‌های متعددی را در درون آب مشاهده می‌کنند و می‌توانند در رستوران‌های اطراف ماهی تازه نوش جان کنند.

کوه نمرود

قله‌ی کوه نمرود، جاذبه‌ی گردشگری برتر ترکیه در شرق این کشور است. این کوه با بقایای شکسته از مجسمه‌های باستانی متفاوت پراکنده است. این مکان عجیب‌و‌غریب و تنها، یکی از خاص‌ترین مکان‌های باستان‌شناسی ترکیه است. سرهای سنگی غول پیکر خدایان فراموش شده از قله به بیرون خیره می‌شوند و فضایی ترسناک را بر فراز قله‌ی کوه ایجاد می‌کنند. اینجا که در منطقه‌ی حائل بین امپراتوری روم و اشکانی قرار داشت، دارای بقایای ساختمان‌هایی است که به دستور فرمانروای پادشاهی کوماگنه ساخته شده‌اند. آنتیوخوس اول این تپه‌ی بزرگ را به عنوان نمایشی از اهمیت خود ساخت و یک قله‌ی مصنوعی به ارتفاع ۵۰ متر را بر روی قله‌ی کوه نمرود برافراشت و سپس آن را با مجسمه‌های خود و خدایان مختلف تزئین کرد. محبوب‎ترین زمان برای بازدید هنگام طلوع خورشید است که شما می‎توانید مجسمه‎ها را در حالی که از تاریکی بیرون می‌آیند، تماشا کنید.

اولودنیز

اولودنیز با آب آبی-فیروزه‌ای، جنگل سرسبز که از صخره‌ای به سمت ساحلی با شن‌های سفید فرو می‌رود معروف‌ترین ساحل ترکیه است و با مناظر بی‌نظیر کارت پستالی می‌تواند جاذبه‌ی گردشگری برتر ترکیه به شمار آید. اولودنیز بهشت معروف پاراگلایدر سواری نیز هست و اگر ساحل بیش از حد شلوغ شد، وقت آن است که به آسمان بروید و مناظر هوایی خیره‌کننده نظیر قله‌ی قدرتمند باباداغ که در پشت ساحل قرار دارد، تماشا کنید.

تئاتر رومی آسپندوس

تئاتر رومی آسپندوس در جنوب شهر تفریحی آنتالیا واقع شده که شکوه حکومت مارکوس اورلیوس را به نمایش می‌گذارد. این تئاتر که هنوز در جهان پابرجاست، بهترین نمونه‌ی باقی مانده از عصر کلاسیک در نظر گرفته شده است. تئاتر بازسازی شده‌ی آسپندوس با ۱۵۰۰۰ صندلی یکی از جاذبه‌های برتر دوران باستان است. اگرچه برای اکثر بازدیدکنندگانی که از آنتالیا یا سیده به اینجا می‌آیند، تئاتر دلیل اصلی بازدید از اینجاست، اما در آسپندوس جا‌های بیشتری برای کاوش وجود دارد. در آسپندوس بقایایی از یک قنات، آگورا، استادیوم و یک آب انبار دوران بیزانس وجود دارد که همگی در منطقه‌ی وسیع دامنه‎ی تپه پراکنده شده‌اند.

گردشگری ترکیه

ساحل پاتارا

هر چند که ترکیه با خط ساحلی طولانی دریای مدیترانه، سواحل زیادی برای علاقمندان به آفتاب دارد، اما پاتارا یکی از معروف‌ترین سواحل شنی آن است. پاتارا یک مسیر ۱۸ کیلومتری در امتداد خط ساحلی است و فضای زیادی را برای استراحت در کنار آب و شنا کردن در درون دریا دارد. بنابراین حتی در روزهای اوج تابستان هم می‌توانید یک نقطه‌ی آرام و دور از جمعیت را پیدا کنید. به این تجربه‌ی دریایی، تماشای ویرانه‌های وسیع منطقه‌ی باستانی پاتارا یک خیابان با ستون‌های قدیمی، پارلمان بازسازی شده‌ی شهر و تئاتری است که ۵۰۰۰ نفر را در خود جای می‌دهد را نیز بیافزایید. هنگامی که حسابی آفتاب گرفتید، آب‌تنی کردید و شن و ماسه تمام بدنتان را پوشاند، در پشت تپه‌های شنی پرسه بزنید و بقایای در حال فروپاشی این شهر را، که زمانی مکانی بسیار پررونق بوده، کشف کنید. پاتارا هم از کاس و هم از فتحیه به راحتی قابل دسترسی است.

شهر باستانی پرگامون

ترکیه دارای ویرانه‌های یونانی-رومی فراوانی است، اما هیچ‌کدام به اندازه‌ی پرگامون باستانی رمانتیک نیستند. بقایای معبد پرگامون، که زمانی محل یکی از مهم‌ترین کتابخانه‌های جهان باستان بود و با کتابخانه‌ی اسکندریه رقابت می‌کرد، به همراه مدرسه‌ی پزشکی معروفی که توسط جالینوس اداره می‌شد، در بالای یک تپه قرار دارند. این شهر باستانی مکانی فوق‌العاده برای کشف تاریخ است. منطقه‎ی آکروپولیس با تئاتری که در دامنه‌ی تپه دارد، بیشترین بقایای آثار باستانی را در خود جای داده است و مناظر پانورامای وسیعی را در سراسر حومه‌ی شهر ارائه می‎دهد. در منطقه‎ی اسکلپیون، ویرانه‌های مرکز پزشکی معروف شهر وجود دارد. اگر می‌خواهید احساس واقعی زندگی در دوران کلاسیک را داشته باشید، این مکان عالی برای بازدید است.

شهر باستانی آنی

ویرانه‌های شهر قدرتمند جاده‌ی ابریشم آنی در دشت‌هایی در مرز ترکیه با ارمنستان رها شده‌اند. آنی که زمانی در دوران طلایی‌اش پایتخت پادشاهی ارمنستان بود، در قرن چهاردهم به دلیل از حملات مغول و هم‎چنین زلزله‌های متعدد و کشمکش‌های مسیر تجاری، به تدریج رو به افول نهاد. ساختمان‌های زیبای آجر قرمزی که هنوز در میان چمن‌ها دیده می‌شوند، تأثیری مسحورکننده بر همه‏ی بازدیدکنندگان دارد. در بازدید از شهر باستانی آنی، تماشای کلیسای ردیمیر و سنت گریگوری را از دست ندهید که با سنگ‌تراشی‌های استادانه و بقایای نقاشی‌های دیواری بی‌نظیرشان، هنوز حرفی برای گفتن دارند. ساختمان بزرگ کلیسای جامع آنی و مسجد منوچهر که توسط ترکان سلجوقی که در قرن یازدهم ساخته شد و تصور می‌شود اولین مسجد ساخته‌شده در ترکیه باشد نیز، دیدنی است.

خانه‎های سنتی عثمانی در سافران‌بولو

سافران‌بولو بهترین شهر حفاظت‌شده‌ی عثمانی ترکیه است. این مکان فوق‌العاده‌ای پر از کوچه‌های باریک پرپیچ‎وخم و مملو از عمارت‌های چوبی بازسازی‌شده است که زمانی خانه‌ی تاجران ثروتمند بوده و اکنون به هتل‌ها و رستوران‌های بوتیک تبدیل شده‌اند. اینجا مکانی برای قدم زدن در خیابان‎ها و تحسین فضای دنیای قدیمی است. شهر سافران‌بولو همچنین به خاطر شیرینی‌های سنتی و صنایع دستی‌اش نیز معروف است و مغازه‌های زیبای زیادی وجود دارد که می‌توانید سوغاتی‌های بی‌نظیری را در آنجا تهیه کنید. اگر از استانبول به داخل کشور سفر می‌کنید، اینجا مکانی فوق‌العاده برای توقف شبانه و تجربه‌ی تاریخ است.

صومعه‌ی سوملا

صومعه‌ی سوملا که بر روی صخره‌ای ساخته شده است، با محیطی خیره‌کننده جاذبه‌ی گردشگری برتر ترکیه به شمار می‎آید. گشت‌وگذار در اطراف این مجموعه‌ی مذهبی متروکه، با فضای داخلی کلیسا که مملو از نقاشی‌های دیواری خیره‌کننده است، برای هرکسی که سفری طولانی به منطقه شمال شرق ترکیه را انجام می‌دهد، ضروری است. این صومعه برای اولین بار در دوران بیزانس افتتاح شد و تا سال ۱۹۲۳ به عنوان یک مرکز مذهبی فعال بود. در این دوران، زمانی که راهبان به عنوان بخشی از مبادله‌ی جمعیت یونان و ترکیه مجبور به ترک آن شدند، کارکرد مذهبی خود را از دست داد. امروزه با تماشای اتاق‌های خالی، می‌توانید تصور کنید راهبانی که زمانی در اینجا زندگی می‌کردند، چگونه در انزوا زندگی می‌کردند.