تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

جاهای دیدنی آباده

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری هم اقلیم جاهای دیدنی آباده را به شما معرفی خواهیم کرد. برای آشنایی با مکان های دیدنی این شهر در استان فارس در ادامه با ما همراه باشید.

استان فارس یکی از استان‌های جنوب کشور است. این استان، چهارمین استان بزرگ و پرجمعیت ایران به‌شمار می‌رود. مرکز استان فارس، کلانشهر شیراز است. استان فارس یکی از محبوب ترین و مهمترین مقاصد گردشگری ایران است. وجود طبیعت زیبا و جاذبه های تاریخی بی شمار دلیل این محبوبیت می باشد. یکی از شهرهای این استان شهر آباده می باشد.

اجاره روزانه خانه در تهران

آباده (Abadeh) شهری در استان فارس و مرکز شهرستان آباده است. آباده در سال ۱۳۹۷ به عنوان شهر جهانی منبت انتخاب شد. شهرستان آباده در شمالی‌ترین نقطه استان فارس قرار دارد. از شمال و غرب به استان اصفهان، از جنوب به صفاشهر و از شرق به استان یزد متصل است. این شهرستان در فاصله ۲۷۰ کیلومتری شمال شیراز، ۲۰۰ کیلومتری جنوب اصفهان، ۱۹۰ کیلومتری جنوب غربی یزد و ۵۲۸ کیلومتری جنوب شرقی شهرکرد قرار دارد.

دیدنی های آباده

قلعه ایزدخواست

قلعه ایزدخواست، در شهر ایزدخواست، نزدیک به آباده قرار دارد و ساخت آن متعلق به دوران ساسانی است. آتشکده داخل شهر اولین آتشکده‌ای بود که به مسجد تبدیل شد. این قلعه در پنج طبقه ساخته شده که در آن زمان ساختمانی با این تعداد طبقه بسیار نادر بود. بعد از ارگ بم قلعه ایزدخواست بزرگ‌ترین بنای خشت‌ و‌ گلی ایران است. کاروان‌سرای شاه عباسی و پل صفوی از جاذبه‌های دیدنی نزدیک به قلعه ایزدخواست است.

جاهای دیدنی آباده
جاهای دیدنی آباده

کاروانسرای ایزدخواست

کاروانسرای ایزدخواست مربوط به سده ۱۲ است و در ایزدخواست، داخل شهر واقع شده و این اثر در تاریخ ۷ مهر ۱۳۵۴ با شماره ثبت ۱۱۱۲ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کاروانسرای ایزدخواست

موزه مردم‌شناسی آباده

موزه مردم‌شناسی آباده، در استان فارس در یک طبقه با زیربنای دو هزار و ۴۰۰ متر مربع شامل سالن‌های اداری، کافی‌نت، کافی‌شاپ، موزه و گالری است. اگر به بازدید از موزه ها علاقه دارید حتما سری به این موزه بزنید.

جاهای دیدنی آباده
جاهای دیدنی آباده

تیمچه صرافیان

این تیمچه در بافت قدیمی شهرستان آباده بنا شده است که متعلق به دوران قاجار است و به‌منظور داد و ستد ساخته شده است. بنای زیبای تیمچه دو طبقه‌ای است. در ورودی تیمچه با منبت‌کاری هنرمندانه و درهای چوبی حجره‌ها زیبایی بنا را چند برابر کرده‌اند. این تیمچه جزو شش بازار برتر در زمینه خرید و فروش صنایع دستی ایران است. در سال۱۳۷۶تیمچه صرافیان در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

N3437340 5738818

عمارت کلاه فرنگی فیروزی

عمارت کلاه فرنگی فیروزی در شهر آباده مرکز شهرستان آباده در استان فارس قرار دارد و از آثار دوران قاجاریه است که دارای نقشه تقریبا دایره‌ای بوده و درمیان باغچه‌ای کوچک واقع شده است. این عمارت یک طبقه با وسعتی در حدود ۲۰ متر مربع ، دارای چهار در ورودی و پنجره‌های بلند بوده است. این بنای یک طبقه به سبک کلاه فرنگی شیراز زندیه، هشت گوش ساخته شده است که از سطح زمین حدود یک متر بلندتر است. خود بنا از خشت و گل است و داخل بنا با آجرهای مربع شکل فرش شده است. سقف بنا توسط نجاری بنام علی کاکا منصور ساخته شده است که او نیز از برادران امامی که منبت کاران قابلی بودند دعوت می‌کند تا سقف را آینه کاری یا منبت کنند. این اثر تاریخی که در سال ۱۳۷۹ به شماره ۳۴۰۸ به ثبت آثار ملی ایران رسیده است و در حال حاضر در تملک شهرداری است و برخلاف سایر عمارت‌های کلاه فرنگی که امروزه کاربری موزه و فرهنگی دارند از این بنا استفاده‌ای نمی‌شود.

جاهای دیدنی آباده
جاهای دیدنی آباده

منطقه شکار ممنوع بید بیده

این منطقه با وسعتی برابر با ۷۰۰۰۰ هکتار در فاصله ۳۰ کیلومتری آباده واقع شده که این منطقه در امتداد رشته کوه زاگرس و از ارتفاعات جنوبی شهرستان و همجوار با ارتفاعات قله بل (بلندترین قله استان فارس) شروع شده و ارتفاعات تنگ تنور، سیاه چوغی، بیدهاشم را در بر می گیرد و بیشترین بارندگی در سطح شهرستان در این منطقه گزارش شده که در فصول سرد سال بارش در ارتفاعات بصورت برف و در دشت همجوار اغلب بصورت باران است.

بیده e1612428621506

روستای چنار

از جاذبه‌های گردشگری شهرستان آباده روستای چنار با قدمتی ۸۰۰ ساله است که آب‌و‌هوای بسیار معتدلی دارد. در مسجد روستا درخت چنار کهن‌سالی وجود دارد که نام روستا برگرفته از آن است. درخت چنار برای اهالی روستا ارزش بسیاری دارد؛ در باور آن‌ها این درخت مقدس است و به نماد این روستا تبدیل شده است.

جاهای دیدنی آباده
جاهای دیدنی آباده

امامزاده سید محمد شورجستان

در۳۰ کیلومتری شمال شهرآباده درمسیر جاده اصلی آباده – اصفهان روستای شورجستان قرار دارد که آثار وشواهد وموقعیت مکانی آن حاکی از قدمت تاریخی آن می باشد که به دوران قبل از اسلام می رسد این روستا اگر چه دارای جاذبه های چندانی نیست لیکن گوهری گرانبها از خاندان عصمت وطهارت در خود نهان دارد که موجب معروفیت وشناخت در منطقه گردیده است امامزاده ای جلیل القدر معروف به سیدمحمد(ع) که نسب آن به امام زین العابدین علیه السلام امام چهارم شیعیان میرسد.

شورجستان1

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید: