تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

جاهای دیدنی بندر خمیر

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری هم اقلیم جاهای دیدنی بندر خمیر را به شما معرفی خواهیم کرد. برای آشنایی با دیدنی های این بندر در استان هرمزگان در ادامه با ما همراه باشید.

استان هرمزگان نام یکی از استان‌های جنوبی ایران است که در شمال تنگه هرمز قرار گرفته‌ است و قطب گردشگری و اقتصاد ایران است. این استان حدود ۶۸هزار کیلومتر مربع (کمابیش اندازه کشور گرجستان) مساحت دارد که از این نظر هشتمین استان کشور است. جنوب این استان را آب‌های گرم خلیج‌فارس و دریای عمان در نواری به طول تقریبی ۹۰۰ کیلومتر دربرگرفته‌ است. یکی از شهرهای این استان بندر خمیر است.

اجاره روزانه خانه در تهران

بندرخمیر (Bandar Khamir) یکی از شهرستان‌های ساحلی استان هرمزگان در جنوب ایران است. این شهرستان در غرب بندرعباس و در حاشیه سواحل خلیج فارس قرار دارد. بندر خمیر یکی از شهرهای در حال توسعه و مهاجرپذیر استان هرمزگان است که بخشی از جاذبه های گردشگری هرمزگان را در بر دارد. در ادامه با مکانهای دیدنی بندر خمیر بیشتر آشنا می شویم.

دیدنی های بندر خمیر

جنگل های حرا و تالاب خورخوران

جنگل های حرا، یکی از دیدنی ترین نقاط بندرخمیر است که در کناره جنوبی شهر بندرخمیر و درون آب های آرام تنگه خوران واقع شده است. این جنگل یکی از بزرگترین جنگل های دریایی جهان و زیست گاه پرندگان نادر است و هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می نماید. جزایر مرجانی و آبراهه های جنگلی حرا به نام خمرد، چیروو و گرمونو از جمله مراکز دیدنی هستند که می توان به وسیله قایق های دریایی موجود در اسکله، دقایقی را در این طبیعت بی نظیر سپری کرد و لذت برد.

جاهای دیدنی بندر خمیر
جاهای دیدنی بندر خمیر

جزیره مردو

جزیره مردو یکی از ده ها جزایر پوشیده از درخت های مانگرو (حرا) بندرخمیر می باشد که به دلیل نزدیکی به نوار ساحلی دارای آسانترین مسیر دسترسی می باشد. در این جزیره امکان اقامت در کلبه های سنتی صیادان، گشت و گذار در میان جنگل های انبوه حرا داشتن تجربه ای به یاد ماندنی از صید منحصر بفرد صدف استوانه ای (ملوک) و بازدید از صید سنتی مشتا محیا می باشد.

IMG 0176 1 1080x720 1 e1610019681382

جزیره وارمی

به این جزیره می توان لقب یکی از عجایب طبیعی ایران را دارد. ویژگی خارق العاده این جزیره مخفی بودن آن در زمان مد آب و نمایان شدن آن در زمان جزر آب می باشد. اکثر جزایری در زیر آب قرار می گیرند دارای بستری گلی می باشند ولی این جزیره پوشیده از شن های بسیار تمیز و بدون داشتن هیچ گونه گل و لایی می باشد. این جزیره مکانی مناسب برای تجمعع پرندگان می باشد و مکانی فوق العاده جهت تفریحاتی همچون ساخت سازه های بزرگ شنی می باشد.

جاهای دیدنی بندر خمیر
جاهای دیدنی بندر خمیر

کهورستان

در شوره زارهای غرب استان هرمزگان بهشتی زیبا قرار دارد که زیبای و سر سبزی خود را مدیون سفره های آب زیر زمینی خود است این دیار آشنا کهورستان است که آبادانی و زندگی رابه روستاهای اطراف و حتی خود شهرستان بندر خمیر، بخشیده است. این روستا تاکنون به نام های مختلفی نام گذاری شده است. گفته می شود در زمان های گذشته از آن به نام کوه دش یاد کرده اند. بعد ها در بعضی کتب تاریخی آن را کهورستان نامیده اند.

ac image yM1563093774U4 e1610019732575

کلبه کالِنگار

کلبه رویایی که در تلاقی جنگل حرا و دریای زیبای خلیج فارس قرار گرفته است، تجربه ای ناب از ماهیگیری بر روی کلبه ای شناور و روزی فراموش نشدنی را به ارمغان می آورد. این کلبه دقیقا در دماغه ی جزیره ی مردو می باشد و نام آن برگرفته از نام کالنگ یا همان صدف و پوسته ی صدف استوانه ای (ملوک) می باشد که به دلیل قرار گرفتن این کلبه در مکانی که دارای بستری که زیستگاه این آبزی منحصربفرد است و در برخی موارد امکان دیدن این پوسته ها در این بستر فراهم می باشد.

۲۰۱۹۰۴۱۲ ۱۸۳۲۱۰ min 1 scaled

دیوار سدار

یکی از آثار تاریخی بندرخمیر، سدار بروزن جدار می باشد. سدار دیوارهای بلندی است از بالای کوه تا ساحل دریا که برای محافظت از شهر بنا گردیده است. باستان شناسان قدمت آن را به دوره زندیه می رسانند. این دیوار ساحلی تاریخی جهت مقابله با هجوم قبایل ساخته شده و مرحوم صدرالاسلام از شعرای بنام بندرخمیر در وصف این دیوار و رشادت مردم اشعاری سروده است. این دیوار در ۳ کیلومتری شرقی بندرخمیر و در نزدیکی جنگل حرای «مردو» قرار دارد.

جاهای دیدنی بندر خمیر
جاهای دیدنی بندر خمیر

قلعه خمیر

این قلعه در نزدیکی بندر خمیر قرار دارد. از این قلعه به جز بقایای دو سر در شمالی و جنوبی و برج شرقی نیمه ویران آن، اثری برجای نمانده است. سردر شمالی قلعه که اکنون در کنار کوچه تنگی متصل به شهر خمیرجای دارد به صورت شکوهمندی از سنگ و گچ و به سبک قلعه های اروپایی ساخته شده است. در چهار برج مدوربنا شده و بین هر دو برج یک برج کوتاه نیز ساخته شده است. در جنوب غربی قلعه عمارت دو طبقه ای وجود دارد. در وسط آب انباری (برکه) ای ساخته شده که باقی مانده است. از عمر این قلعه حدود یک قرن می گذرد. این قلعه یکی از بزرگترین قلعه های استان هرمزگان می باشد.

قلعه خمیر 899x600 1

پل لاتیدان

پل لاتیدان یکی از پل های تاریخی ایران بوده که در مرکز هرمزگان ، بر روی رودخانه کُل و در زمان شاه عباس ساخته شده است.پل لاتیدان از سنگ های تراش نخورده و ملات ساخته شده و در زمان آبادانی هزار و پانصد متر طول داشته است(سی و سه پل اصفهان سیصد متر). قسمتی از پل که در محل عمیق تر رودخانه قرار گرفته، بکلی ویران گردیده است.

جاهای دیدنی بندر خمیر
جاهای دیدنی بندر خمیر

خانه قاضی رویدر

خانه قاضی رویدر در شهرستان خمیر و بخش رویدر واقع شده و مربوط به دوره قاجار می باشد. در ساخت این بنا از مصالح خشت و آجر استفاده شده است . سبک معماری این بنا سبک ساحلی خلیج فارس و دارای بادگیر است. احتمالا این بنا در گذشته خانه کدخدا یا خان منطقه رویدر و مکانی برای رفع مشکلات و اختلافات اهالی بوده است. این خانه در میان نخلستان زیبایی در منطقه انجیری واقع در رویدر بنا شده است. لازم به ذکر است خانه قاضی رویدر در سال ۱۳۸۷ به شماره ۲۴۴۹۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و تاکنون در دو مرحله مورد مرمت قرار گرفته است.

49462076 2269124193106116 6401099234947946001 n

مسجد جامع بندرخمیر

مسجد جامع جدید و بسیار باشکوه بندرخمیر با معماری منحصر بفرد خود و نورپردازی عالی مخصوصا در شب ها چشم هر بیننده ای رو به خود جلب می کند. این مکان با عظمت گردشگران داخلی و خارجی زیادی را تا به حال به خود جذب کرده است. مسجد جامعه شهر بندرخمیر که به همت خیرین ساخته شده است یکی از زیباترین مساجد استان محسوب می شود.

جاهای دیدنی بندر خمیر
جاهای دیدنی بندر خمیر

آبگرم بندرخمیر

این آبگرم (در گویش محلی هوباد) که با ویژگی‌های درمانی‌اش شناخته می‌شود یکی از قدیمی‌ترین آب‌گرم‌های استان هرمزگان است که سالانه پذیرای گردشگران زیادی از اقصی نقاط مختلف کشور است.

IMG 20171125 203801 017

آبگرم سیاهکش 

وجود چشمه های آبگرم سیاهکش در بندر خمیر تبدیل به یکی از بهترین جاذبه های دیدنی بندر خمیر شده است.خاصیت درمانی آب چشمه های آبگرم و امکان اقامت در اتاق های مخصوص گردشگران، باعث شده تا افراد زیادی از این چشمه های آبگرم در طول سال دیدن نمایند.

جاهای دیدنی بندر خمیر
جاهای دیدنی بندر خمیر

بازار سنتی بندرخمیر

بازار سنتی بندر خمیر از جمله بازارهای سنتی استان هرمزگان است که علاوه بر شهرت باعث رونق اقتصادی منطقه شده است. این بازار بسیار قدیمی است. ریش سفیدان و بزرگان از پدران خود درباره رونق این بازار داستانهای زیادی نقلی می کنند. گفته می شود این بازار به شکل بازار وکیل شیراز و در ابعاد کوچکتر و حدود سی حجره ساخته شده بوده است. این بازار به مرور زمان تغییر و گسترش یافته است. انواع پارچه، مواد غذایی، پوشاک، کیف، کفش، لوازم صوتی، انواع ظرف و… از جمله کالاهایی است که هنوز هم گردشگران را به این منطقه می خواند.

بندرعباس e1610020036478

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید: