تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

جاهای دیدنی بیجار

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری هم اقلیم جاهای دیدنی بیجار را به شما معرفی خواهیم کرد. برای آشنایی با این شهر در استان کردستان در ادامه با ما همراه باشید.

کردستان یکی از استان‌‌های ایران به مرکزیت سنندج است که در غرب کشور واقع شده ‌است. این استان که در دامنه‌ها و دشت‌های پراکنده سلسله کوه‌های زاگرس میانی قرار گرفته ‌است، یکی از استان های بسیاز زیبا با طبیعت دیدنی است. استان کردستان با کشور عراق ۲۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارد. موقعیت طبیعی و ویژگی‌های جغرافیایی منطقه از قبیل کوه‌های مرتفع، آبشارها و رودهای خروشان، شکارگاه‌ها و غارهای طبیعی و همچنین اماکن و عمارت های تاریخی باعث جذب گردشگران به این استان می شود.

اجاره روزانه خانه در تهران

بیجار (Bijar) یکی از شهرهای استان کردستان، مرکز شهرستان بیجار و از قدیمی‌ترین شهرهای ایران است. بیجار در گذشته مرکز ولایت گروس بوده‌ است. این شهر ۱٬۹۴۸ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و از لحاظ ارتفاع ۷۷۰ متر از تهران و ۴۲۵ متر از سنندج بلندتر است و به بام ایران شهرت دارد. بیجار منطقه‌ای کوهستانی است با آب و هوایی سرد و خشک که جاذبه های دیدنی بسیاری دارد.

دیدنی های بیجار

منطقه حفاظت‌شده بیجار

منطقه حفاظت‌شده بیجار در ۱۵ کیلومتری شمال غرب شهر قرار دارد که پوشش گیاهی متنوعی دارد. در این منطقه رودخانه‌ها و چشمه‌های بسیاری جاری است. رودخانه قزل اوزن از پرآب‌ترین رودخانه‌های استان کردستان محسوب می‌شود. رودخانه قمچقا نیز همانند قزل اوزن از رودخانه‌های پرآب طبیعت این منطقه است. چشمه حاج زاغه سی، کله شیر، سید شهاب و قره بلاغ از مهم‌ترین چشمه‌های آن محسوب می‌شوند که در فصل تابستان و پاییز برای حیات وحش این منطقه اهمیت حیاتی دارند. بیش از ۳۰ گونه پستاندار، ۱۴۰ گونه پرنده و ۲۰ گونه خزنده در این منطقه شناسایی شده‌ است.

جاهای دیدنی بیجار
جاهای دیدنی بیجار

سد گلبلاغ

سد گلبلاغ جاذبه شگفت انگیر بام ایران از دیگر این سد زیبا و پر جاذبه دیار گروس در 15 کیلومتری محور بیجار قروه بر روی رودخانه اوزن دره احداث شده است که با حجم مخزن هشت میلیون متر مکعبی ظرفیت آبیاری حداقل 800 هکتار از اراضی پایاب سد را دارد. سد گلبلاغ بیجار یکی از مکانهای بسیار دیدنی و تفریحی شهرستان بیجار است که در هر فصل زیبائی های خاص خود را دارد و مردم از هر نقطه ای برای گذراندن اوقات خود به این منطقه سفر می کنند تا برای لحظاتی و به دور از دغدغه های روزمره زیبایی های آن را نظاره گر باشند.

دیدنی بیجار اتاقک 5 e1616828983964

پل صلوات‌ آباد

پل صلوات‌ آباد یادگاری از دوران صفویه است که در روستایی با همین نام قرار دارد. این پل بر روی طولانی‌ترین رود منطقه، قزل اوزن ساخته شده است. این پل هشت دهانه دارد که از شمال به جنوب از بزرگی آن‌ها کاسته می‌شود. پل صلوات آباد در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است.

جاهای دیدنی بیجار
جاهای دیدنی بیجار

پل گل قشلاق

این پل به صورت ویرانه‌ای بر روی رودخانه قزل اوزن نزدیک روستای گل قشلاق در مرز شهرستان بیجار و استان زنجان واقع شده است که برای عبور کاروان‌ها بر روی رودخانه پر آب قزل اوزن ساخته شده و به نظر می‌رسد که پل متعلق به اواخر دوران ایلخانی مغول تا اوایل دوران صفویه است.

جاهای دیدنی بیجار ، مرتفع با نام بام ایر 090235

تپه سراب گرگین

تپه سراب گرگین در روستای گرگین در شهرستان بیجار قرار دارد که قدمت آن به دوران ساسانیان می‌رسد. این تپه نیز همانند سایر تپه‌های باستانی منطقه به ثبت ملی رسیده است.

جاهای دیدنی بیجار
جاهای دیدنی بیجار

چال تپه

چال تپه در روستای پیر تاج واقع شده است و از آثار ملی ایران محسوب می‌شود. این منطقه یکی از مکان های زیبا و خوش آب و هوا و از جاذبه های شهر بیجار به حساب می آید.

7dc049fa 4872 48d3 93d2 226a2fc03f08

مسجد خسروآباد

مسجد خسروآباد نگینی ازجاهای دیدنی بیجار در دل گروس از جمله آثار موجود در گروس که متعلق به دوران زندیه است مسجد تاریخی روستای خسرو آباد در 45 کیلومتری شهر بیجار است. این مسجد با سقف‌هایی کوتاه وگنبدهایی کوچک و بدون مناره به دستور محمد امین خان گروس ساخته شده که شامل مصلای تابستانی در ضلع شمالی، ایوان جنوبی و حجره هایی بررای استراحت طلاب و خادمین است. این اثر باستانی زیبا با شمارهٔ ثبت 2607 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

جاهای دیدنی بیجار
جاهای دیدنی بیجار

امامزاده حمزه عرب

امامزاده حمزه عرب در بالای کوهی با همین نام به ارتفاع دو هزار و ۶۴۰ متر از سطح دریا واقع شده است. سید جلیل القدری ازسلسله سادات موسی بن جعفر (ع) درسال ۹۷۳ هجری شمسی به گفته خودش در این مکان دفن شده است و در میان مردم محلی احترام خاصی دارد.

bdac4863 9be6 42d9 984d c88653fc395f

قلعه بانو

قلعه بانو که با نام تپه قلعه بالا نیز شناخته می‌شود، در مرکز شهر بیجار و در نزدیکی بازار بیجار قرار دارد. طبق کاوش‌های باستان‌شناسی صورت گرفته روی این تپه، قدمت شهر را به هزاره سوم پیش از میلاد نسبت می‌دهند. آثاری همچون سفال‌هایی با پوشش قرمز و سیاه خاکستری براق با شاموت کاه، سفال‌هایی با پوشش نخودی و تزیین هندسی به رنگ قهوه‌ای روشن و تیره و سفال‌های سیاه خاکستری براق از تپه قلعه بالا به دست آمده‌اند.

جاهای دیدنی بیجار
جاهای دیدنی بیجار

قلعه قمچقای

قلعه قمچقای در روستایی با همین نام قرار دارد. قدمت این قلعه به هزاره سوم پیش از میلاد می‌رسد و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. از قدیمی‌ترین کتیبه‌های ایران که به گفته باستان‌شناسان با نقش هیروگلیف و به خط هراتیک است در این قلعه یافت شده است. ارتفاع دیواره‌های این قلعه ۲۰۰ متر است و تنها راه ارتباطی قلعه با خارج، گذرگاه باریکی است که تنها یک نفر به دشواری می‌تواند از آن عبور کند. این قلعه از لحاظ قدمت اهمیت فراوانی دارد و در دوره‌های تاریخی متعدد توسط اقوام گوناگون مورد استفاده قرار گرفته است. مساحت قلعه بیش از پنج هزار متر مربع است و مخازن متعدد آب دارد. این قلعه نیازی به استحکامات دفاعی نداشته است؛ چراکه موقعیت جغرافیایی آن به گونه‌ای بوده که به دره‌ای عمیق و پرتگاه‌هایی مخوف و بلند مشرف بوده است.

8b51d828 4d5d 490f 81ff 7313b6aff06f 840x560 1

بازار سنتی بیجار

مجموعه بازار سنتی بیجار به دوران صفوی تعلق دارد که در دوران حمله کریم‌خان زند و جنگ جهانی اول بسیاری از آن آسیب دید. این بازار هم‌اکنون بازسازی شده است و در بافت قدیمی شهر در مرکز بیجار قرار دارد. مجموعه بازار، شامل یک راسته طولانی شمالی، جنوبی و تیمچه‌ای بنام حاج شهباز و سرایی به نام سرای امیر تومان است. تیمچه حاج شهباز دارای یک فضای سرپوشیده مرکزی است که حجره‌هایی در پیرامون آن قرار دارد. سرای امیرتومان دارای یک حیاط مرکزی است که حجره‌هایی در پیرامون آن احداث شده است.

جاهای دیدنی بیجار
جاهای دیدنی بیجار

تیمچه حاج شهباز

تیمچه حاج شهباز با مساحتی در حدود ۴۵۰ متر در شهر بیجار قرار گرفته است و اطراف آن ۱۴ حجره قرار دارد که همچنان پابرجا و فعال‌اند. قوس‌های زیبا،‌ کادربندی سقف، نورگیری مناسب و سقف پوشیده از ویژگی‌های معماری تیمچه حاج شهباز‌ند. این تیمچه به همراه تیمچه امیر تومان و بازار بزرگ بیجار به‌عنوان مجموعه‌ای تاریخی در فهرست آثار ملی ثبت شده‌اند.

ffbbfce5 649c 47e1 b1d3 12bee1faa3fd

پیست اسکی نسار

پیست اسکی نسار در داخل شهر بیجار قرار گرفته‌است، این پیست یکی از پنج تفرجگاه مهم استان کردستان به‌شمار می‌رود. پیست اسکی نسار بیجار استثنایی‌ترین پیست اسکی کشور است چون که مشرف به شهر و دسترسی به آن آسان است. به علاوه طول و شیب پیست به گونه‌ای است که به راحتی می‌توان مسابقات کشوری و بین‌المللی را در آن برگزار نمود.پیست اسکی برف نسار دارای وسعتی در حدود ۱۱۲ هکتار است، طول پیست در حدود ۹۰۰ متر و عرض آن ۱۲۰ متر است. این پیست در سال ۱۳۸۸ افتتاح شد، مساحت پیست چمن ۲ هکتار (طول ۳۳۰ متر و عرض ۶۰ متر) آماده می‌باشد که فاز دوم آن به همین متراژ در حال احداث می‌باشد.

جاهای دیدنی بیجار
جاهای دیدنی بیجار

پارک الغدیر

پارک الغدیر بیجار با پنج هکتار مساحت در شهرستان بیجار، در سال ۱۳۹۲ افتتاح شد. این پارک با برخورداری از امکانات تفریحی و ورزشی، محلی مناسب برای تفریح و وقت‌گذرانی خانواده‌ها است. همچنین پارک الغدیر یکی از بهترین مکان‌ها برای استراحت مسافران به‌شمار می‌رود.

8f416f18 8648 4078 b3a1 00f097eea4a4 840x560 1

چهار باغ گروس

چهار باغ گروس عمارت و باغی در جنوب شهر بیجار است که قدمت آن به دوران صفویه می‌رسد. این عمارت دارای کوشکی دو طبقه، آب‌نماها و مجسمه‌های مرمرین است. لطفعلی‌خان حاکم آن زمان بانی احداث این عمارت بوده است. اطراف این عمارت را درختان صنوبر احاطه کرده است. متاسفانه ساختمان‌ها و بناهای این باغ تخریب شده است.

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید: