تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

جاهای دیدنی سگزآباد

در این مطلب از وب سایت گردشگری هم اقلیم شما را با جاهای دیدنی سگزآباد آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با این شهر کوچک در استان قزوین در ادامه همراه ما باشید.

قزوین یکی از ۳۱ استان ایران است که در بخش شمال غربی کشور واقع شده‌ است. این استان با دارا بودن تنها ۱ درصد از مساحت کشور نزدیک به ۸ درصد در اقتصاد و تولیدات ایران نقش دارد. این استان از استان‌های تاریخی ایران بوده و آثار باستانی زیادی را در خود جای داده‌ است، به‌ طوریکه ۱۱ درصد از آثار تاریخی ملی ثبت شده کشور در استان قزوین قرار دارد و از این نظر رتبه نخست را در ایران دارد. بهترین سوغاتی این استان انواع شیرینی های خانگی، باقلوا و غذاهای سنتی می باشد.

اجاره روزانه خانه در تهران

سگزآباد یکی از شهرهای استان قزوین است که در بخش مرکزی شهرستان بوئین‌زهرا قرار دارد. تپه سگزآباد واقع در دشت قزوین در منطقه بوئین زهرا یکی از تپه‌های باستانی ایران است که به اواخر هزاره دهم پیش از میلاد تا دوره هخامنشی بازمی‌گردد و از دیدنی های مهم سگزآباد است.

سگزآباد علاوه بر آثار تاریخی خود، طبیعت بسیار زیبا و دلنوازی دارد. این شهر پر از باغ های سیب و انگور است. قدم زدن در کوچه ها و باغ های آن و دیدن معماری ساده و زیبای آن یکی از جاذبه های دیدنی در سفر شما خواهد بود. همچنین سگزآباد شهری دارای تمدن بسیار طولانی است.

مارکوپولو در سفرنامه خود از شهر سگزآباد نام برده و آن را سر راه جاده ابریشم خوانده‌ است. مطالعات انجام شده پسین بر روی آثار به دست آمده از تپه‌های سه‌گانه «زاغه»، «قبرستان» و تپه «سگزآباد» مشخص شد که تاریخ گونه گونی فرهنگ را در فلات مرکزی ایران از دوران نوسنگی تا میانهٔ دوره هخامنشی می‌توان در این سه تپه باستانی مورد مطالعه دقیق قرار داد.

جاهای دیدنی سگزآباد - خبرگزاری مهر
جاهای دیدنی سگزآباد – خبرگزاری مهر

دیدنی های سگزآباد

تپه سگزآباد

تپه سگزآباد واقع در دشت قزوین در منطقه بوئین زهرا یکی از تپه‌های باستانی ایران است که به اواخر هزاره دهم پیش از میلاد تا دوره هخامنشی باز می‌گردد. آثار بدست آمده از این تپه به هزاره دوم پیش از میلاد تا دوره هخامنشی برمی‌گردد. همچنین در این دوره استقرار عصر آهن نیز مشهود است. تپه سگزآباد یکی از قدیمیترین مناطق سکونت و یکجانشینی انسان در فلات ایران است. انسان‌هایی که حتی با فناوری ذوب فلزات هم آشنایی داشتند. تپه سگزآباد یکی از تپه‌های سه گانه باستانی ای می‌باشد که در فاصله‌ای نزدیک به هم در منطقه بوئین زهرا در جنوب شرقی استان قزوین قرار گرفته‌اند. این سه تپه بنام‌های تپه زاغه، تپه قبرستان و تپه سگزآباد با قدمتی بین هفت تا نه هزار سال، یکی از قدیمیترین سایت‌های باستان‌شناسی دنیا می‌باشند.

جاهای دیدنی سگزآباد
جاهای دیدنی سگزآباد

تپه زاغه

تپه زاغه، یکی از تپه های باستانی ایران می باشد که به هزاره ششم و هفتم پیش از میلاد باز می گردد. این تپه نخستین بار توسط دکتر نگهبان مورد بررسی و حفاری قرار گرفت و مجموعا ۲۱ خانه از آن بیرون آمد که بیشتر آن ها خشتی بودند. برای پخت و پز از انواع اجاق در اتاق ها بهره می جستند. این تپه در حدود بیست هزار متر مربع وسعت دارد و در بررسی های اولیه نشانه هایی از اجتماعات کشاورزی از آن بدست آمده و جزو اولین سکونت گاه های ایران نیز می باشد. این تپه بعد از هزاره ششم میلادی کاملا متروک شده است و ساکنان آن، به نظر می رسد به تپه قبرستان مهاجرت کرده و در آن جا ساکن شده اند.

خبرگزاری مهر - Photo: Erfan Dadkhah
خبرگزاری مهر – Photo: Erfan Dadkhah

تپه قبرستان

تپه قبرستان قزوین، با ارتفاع بسیار کم، در ۳۰۰ متری غرب تپه سگز آباد (قره تپه)، قرار دارد. آثار معماری به دست آمده، شامل بخش هایی از دیوار خانه ها، کوچه و نمونه کوزه فلز کاری است. ظرافت بیش از حد در تکنیک ساخت، از ویژگی های سفال این منطقه است. براساس شواهد باستان شناسی، چنین به نظر می رسد که این تپه به تناوب یا مورد سکونت قرار گرفته و یا به عنوان قبرستان، در طول هزاره ۵ تا ١ قبل از میلاد، مورد استفاده بوده است. این اثر، در تاریخ ۱۶ خرداد ۱۳۵۶، با شماره ثبت ۱۴۲۵، به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید: