تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

جاهای دیدنی متل قو

جاهای دیدنی متل قو، موضوع بحث ما است. تمام ایرانیان شیفته شهرهای شمالی کشور هستند و به طور قطع یکی از برنامه‌های سفر سالانه آنها حضور در سواحل بی‌کران دریای خزر است. حال یکی از مسیرهای پرجاذبه برای رسیدن به آن جا عبور از جاده پر پیچ و خم چالوس است. به همین منظور کمتر ایرانی را می‌شناسید که از جاده چالوس عبور نکرده باشد و شیفته شهر ساحلی و مدرن متل قو نشده باشد. متل قو همچون الماسی در شمال کشور ایران می‌درخشد و توانسته با تلفیقی از دریا، جنگل و طبیعت زیبا و روستاهای بکر دست‌ نخورده چشم هر بیننده‌ای را نوازش ‌دهد.

اگر به دنبال آخر هفته دلنشینی برای استراحت در ییلاق‌های زیبا و تفریح در کنار دریای خروشان خزر هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که به این منطقه گردشگری شمال کشور که به سلمان‌شهر معروف است، سفر کنید. در ادامه با ما در مجله گردشگری هم اقلیم همراه باشید تا درباره جاهای دیدنی متل قو و زیبایی‌های غیرقابل وصف آن اطلاعات بیشتری کسب کنید و با آگاهی از آنها بار سفر ببندید و با حضور در آنها از سفر لذت ببرید.

اجاره روزانه خانه در تهران

متل قو

متل قو کجاست؟

متل قو در شهرستان عباس‌آباد استان مازندران واقع شده است و در حال حاضر به نام سلمان‌شهر شناخته می‌شود. این شهرک زیبا با ساحل و جنگل‌های منحصر به فرد خود 750 هکتار وسعت دارد که با وجود کوچک بودن اما در میان خزر و کوه‌های البزر به خوبی خودنمایی می‌کند. در دهه ‌های 40 و 50 این منطقه بیشتر مقصد سفر گردشگران و توریست‌های خارجی بود اما امروز سواحل ماسه‌ای دریای خزر و جنگل‌ها و ییلاق آن برای همه گردشگران به ویژه مردم پایتخت ‌نشین جذابیت دارد.

شهر ساحلی و توریستی متل قو از یک طرف مشرف به دریا و از طرف دیگر رو به جنگل است، که با سفر چند روزه به آن علاوه بر استفاده از ظرفیت طبیعت‌گردی و تفریحات آبی آن می‌توانید از دیگر جاهای دیدنی متل قو بازدید کنید.

شرایط آب و هوایی متل قو

شرایط آب‌ و هوایی این شهر ساحلی اغلب معتدل و مرطوب است و به همین خاطر حضور در جاهای دیدنی متل قو در تمام فصول سال هواداران زیادی دارد. اغلب تعطیلات و روزهای آخر هفته مردم تهران برای تفریح و گشت گذار به این شهر ساحلی می‌روند اما فصول بهار و پاییز، سلمان‌شهر با موج عظیمی از حضور مسافران روبرو است، بنابراین اگر حوصله شلوغی و ازدحام را ندارید؛ بهتر است در دیگر ایام سال راهی گنجینه متل قو شوید.

بهترین مسیر دسترسی به جاهای دیدنی متل قو

متل قو از سمت جاده منتهی به شهر ساری ۱۹۴ کیلومتر فاصله دارد. بنابراین بهترین و نزدیک‌ترین مسیر دسترسی به جاهای دیدنی متل قو، جاده چالوس است. به طوری که در جاده چالوس پس از عبور از شهر چالوس به سلمان‌شهر می‌رسید. از آنجایی که در ایام تعطیلات با ترافیک سنگین جاده چالوس روبرو خواهید شد، بهتر است از اتوبان قزوین به رشت را برای رفتن به متل قو انتخاب کنید. برای رفتن به متل قو با خودروی شخصی از سمت اتوبان تهران به رشت در روزهای معمولی بدون ترافیک حدود 4 ساعت و نیم طول می‌کشد. البته امکان تهیه بلیط هواپیما یا بلیط قطار رشت برای رفتن به این شهر ساحلی نیز وجود ندارد. جاده هراز نیز یکی دیگر از راه‌های رسیدن به شهر متل قو است، که باز هم در این مسیر گرفتار ترافیک خواهید شد. البته با سوار شدن به یکی از تاکسی‌های بین شهری نیز می‌توانید به راحتی و بدون دغدغه به این شهر سرسبز و زیبا برسید.

به طور کلی مسیرهای دسترسی به متل قو به شرح زیر است:

  • جاده چالوس، شهر چالوس، شهر متل قو
  • اتوبان قزوین- رشت، رشت، لاهیجان، رامسر، متل قو
  • جاده هراز، محمودآباد، چالوس، متل قو

جاهای دیدنی متل قو

مناسب‌ترین زمان برای دیدن جاهای دیدنی متل قو

به طور کلی اگر حوصله شلوغی و ترافیک جاده را ندارید در روزهای تعطیل هفته سمت متل قو نروید اما در روزهای عادی و معمولی جاده نسبتا خلوت‌تر و می‌توانید از مسیر رویایی این شهر زیبا لذت ببرید. آب و هوایی این شهر ساحلی و توریستی معتدل است و در ایام نزدیک به فصل پاییز و فصل زمستان، شاهد برودت و سرمای شدید هوا خواهیم بود و اغلب شاهد حضور کمتر مسافران در فصل سرد سال هستیم. بنابراین زمان مناسب برای سفر به سلمان‌شهر مازندران، فصول بهار و تابستان است.

حال به دلیل شرجی بودن هوا، در صورت عدم استفاده از تفریحات آبی بهتر است که ایام بهار یا پاییز به این شهر زیبای ساحلی سفر کنید و از جاهای دیدنی متل قو لذت ببرید.

اگر در فصل تابستان به متل قو بروید، می‌توانید از تفریحات ساحلی و آبی متل قو استفاده کنید و ضمن شنا کردن، در کنار ساحل آن حمام آفتاب بگیرید. بنابراین بهترین زمان سفر به متل قو اوایل اردیبهشت ماه تا اواخر شهریور ماه است. زیرا در این ایام سلمان‌شهر آب و هوای مطلوبی دارد، رویش شکوفه‌ها زیبایی و طراوت خاصی به این شهر هدیه کرده است. اما با این حال متل قو در هر فصلی از سال زیبایی مخصوص به خود را دارد و بستگی به شرایط و برنامه سفر گردشگران دارد.

معرفی جاهای دیدنی متل قو

سلمان‌شهر نیز همانند دیگر شهرهای ساحلی و توریستی دارای تفریحات و جاذبه‌های دیدنی زیادی است که در ادامه به معرفی برخی از جاهای دیدنی متل قو خواهیم پرداخت.

ساحل متل قو

یکی از بهترین جاهای دیدنی متل قو که در ایام اوج حضور گردشگران حسابی شلوع می‌شود، ساحل این شهر است. ساحل ماسه‌ای متل قو به عنوان یکی از بهترین سواحل استان مازندران دارای پلاژها، کافه‌های و رستوران‌های بسیاری است که بسیاری از گردشگران را برای شنیدن امواج خروشان و آرامش‌بخش دریای خزر، قدم زدن بر روی ماسه‌ها به سمت خود می‌کشاند. البته فاصله بسیار نزدیک دریا و دامنه جنگلی کوه‌های البرز زیبایی متل قو را دو چندان کرده است. در پلاژ‌های متل قو مسافران می‌توانند از بسیاری از تفریحات آبی و ساحلی همچون جت اسکی، قایق‌سواری، موج‌سواری، پاراسل، فوتبال و والیبال ساحلی و ساخت مجسمه‌های شنی لذت ببرند.

جاهای دیدنی متل قو

جنگل تیلاکنار متل قو

بسیاری از طبیعت‌گردان با استراحت کوتاه در کنار ساحل دریای بی‌کران خزر به سمت جنگل حرکت می‌کنند. یکی از جاهای دیدنی‌ متل قو، جنگل معروف تیلاکنار است که با درختان سرو است که ریشه‌های در هم تنیده درختان نشان از قدمت چند هزارساله آنها دارد. بسیاری برای تماشای پوشش گیاهی سرسبز و استشمام هوای تازه و تمیز جنگل در مسیر جاده‌های جنگلی این منطقه حرکت می‌کنند تا از طبیعت چشم نواز متل قو لذت ببرند. گفتنی است جنگل تیلاکنار با طبیعت زیبا و خارق‌العاده‌اش در جنوب سلمان‌شهر و دامنه رشته‌ کوه البرز واقع شده است.

الماس قو خاورمیانه از جاهای دیدنی متل قو

آن چیزی که به هنگام ورود به سلمان‌شهر قبل از هر چیزی نظر گردشگران را به خود جلب می‌کند دو برج دوقلوی 25 طبقه با ظاهری جذاب و معماری منحصر به فرد آن است. برج‌های دوقلو متل قو که به پروژه قو الماس خاورمیانه معروف است شامل بخش‌ها و امکانات مختلفی همچون مجتمع تجاری و مسکونی، مجتمع ورزشی و هتل 5 ستاره دولوکس، مراکز خرید و غیره است. البته بسیاری از مردم این برج‌های لوکس را به نام سازنده آنها یعنی احد عظیم‌زاده (برج‌های عظیم‌زاده) یکی از تاجران فرش در جهان می‌شناسند.

ساحل اختصاصی این برج‌های دوقلو یکی از شلوغ‌ترین جاهای دیدنی متل قو است که مسافران برای تفریحات لوکس آبی همچون قایق سواری، جت اسکی و پاراگلایدینگ به این منطقه می‌آیند. گفتنی است این برج‌های متل قو در سال 1387 با کاربری تجاری و مسکونی ساخته شدند و چشم‌انداز زیبایی به دریا و جنگل دارند.

الماس قو خاورمیانه

غار آبی دانیال متل قو

غار دانیال به عنوان دومین غار بلند آبی ایران در دل جنگل‌های بکر و سرسبز متل قو به خوبی خودنمایی می‌کند. غار دانیال یکی از بزرگترین غارهای رودخانه‌ای و آبی ایران است که بیش از 2000 متر طول دارد که بر جاذبه‌های بی‌نظیری این منطقه افزوده است. این غار در حوالی روستای دانیال قرار گرفته است و گردشگران در هنگام پیمودن طول مسیر غار دانیال از جاهای دیدنی متل قو باید از دالان‌های کوچک و بزرگ با حوضچه‌های آب زلال و زیبا عبور کنند. دمای هوای این غار تقریبا در تمام ایام سال یکنواخت است و با گرم و سرد شدن هوا دچار نوسان نمی‌شود.

غار آبی دانیال متل قو

این غار بدون مسیر فرعی است و تنها راه برای ورود و خروج دارد و دیواره‌های درونی آن از سنگ‌های آهکی پوشیده شده است. پس اگر پیمودن مسیر طولانی و تاریک غار برای شما جذابیت دارد و از خیس شدن در طول مسیر واهمه‌ای ندارید، پا در این غار بگذارید. البته جهت غارنوردی باید با افراد حرفه‌ای کمک بگیرید و لباس و تجهیزات مناسب برای عبور از دالان‌های غار دانیال به همراه داشته باشید.

روستای اسب‌چین از جاهای دیدنی متل قو

در منطقه شهر ساحلی سلمان‌شهر و نزدیک به شهرستان عباس‌آباد، روستایی با نام اسب‌چین وجود دارد که از دیگر جاهای دیدنی متل قو به شمار می‌آید. این روستا به روستاهای دیگری همچون تازه‌آباد، سلامت‌سرا، خشکلا، تالش خیل و کرکاس راه دارد. در این روستای قدیمی جاذبه‌های دیدنی و طبیعی بسیاری همچون یک پل تاریخی، دو امامزاده به نام‌های امامزاده سیدعلی و امامزاده آقا سید محمد جای گرفته است. طبیعت بکر و دست نخورده روستای اسب‌چین بسیاری از گردشگران را به سمت خود می‌کشاند تا مدت کوتاهی را از هیاهوی زندگی شلوغ شهری نجات دهد.

روستای اسب‌چین که نام آن از دیوارهای سنگی و سفید رشته کوه البرز الهام گرفته است حدود 700 خانوار جمعیت دارد. این روستا به دلیل قرار گرفتن در دامنه رشته کوه البزر همواره دشت‌های آن در چهار فصل سال زیبا و سرسبز است. این روستای چهار فصل امروز به یکی از مقاصد مهم گردشگری و یکی از بهترین جاهای دیدنی متل قو تبدیل شده است که در فصل تابستان، میزبان گردشگران داخلی و خارجی بسیاری است.

روستای اسب چین

رودخانه گوشیر متل قو

در دل روستای اسب‌چین رودخانه‌ای دائمی با رودخانه گوشیر جریان دارد که رنگ آب آن شیری رنگ است. این رودخانه نقش مهمی در تامین آب زمین‌های کشاورزی روستای اسب‌چین دارد. در این رودخانه ماهی‌زیادی از جمله ماهی سفید وجود دارد که طعم این ماهی‌ها متفاوت‌تر از گونه‌های مشابه است، به همین منظور اکثر گردشگران برای تفریح در کنار این رودخانه، ماهی صید می‌کنند.

قلعه مارکوه از جاهای دیدنی متل قو

در یکی از روستاهای نزدیک به متل قو، در بالای تپه‌ای با نام کتالم، برج دیدبانی وجود دارد که در گذشته برای محافظت از منطقه مورد استفاده قرار می‌گرفته است. قدمت قلعه مارکوه به دوره حسن صباح باز می‌گردد. برای رسیدن به بالای این برج و قلعه باید از ارتفاع ۲۲۰ متری تپه عبور و در این مسیر پیاده‌روی کنید تا به چشم‌اندازی کم نظیری برسید و از بالای آنجا رامسر تا متل قو را مشاهده کنید.

قلعه مارکوه از جاهای دیدنی متل قو

خیابان دریاگوشه متل قو

یکی از بهترین خیابان‌های شهر ساحلی متل قو، دریاگوشه نام دارد. این خیابان جزو معروف‌ترین و قدیمی‌ترین مناطق سلمان‌شهر به شمار می‌آید که در قسمت جنوبی شهر قرار گرفته است. دریاگوشه دارای بیش از 67 خیابان فرعی است که طول مسیر آن از میدان اصلی متل قو شروع می‌شود و به غار دانیال و کوه خاتمه پیدا می‌کند. در طول مسیر منطقه رفت‌ و آمد و شلوغ دریاگوشه می‌توانید تعداد زیادی ویلاهای لوکس، رستوران‌ها و مراکز تجاری ببینید.

مراکز خرید متل قو

در شهر کوچک و کم جمعیت متل قو همانند دیگر شهرهای ساحلی و گردشگری با بازارهای سنتی و مجتمع‌های تجاری لوکس برای خرید انواع سوغات و لوازم ضروری روبرو می‌شوید. از جمله مراکز خرید لوکس متل قو می‌توان به مجتمع تجاری الماس قو نام برد که به عنوان یکی از جاهای دیدنی متل قو دارای امکانات بی‌نظیر برای مسافران است.

در این مرکز خرید می‌توانید انواع برندهای معتبر داخلی و خارجی پوشاک، لوازم خانگی و آرایشی را بیابید و خرید کنید. همچنین بازارچه سنتی ترکمن و بازارهای محلی بسیاری نیز در داخل شهر متل قو برای خرید سوغاتی‌های خوشمزه و صنایع دستی شمالی وجود دارد.

جمع‌بندی مبحث جاهای دیدنی متل قو

در این مطلب سعی کردیم تا شما را با جاهای دیدنی متل قو و جاذبه‌های طبیعی این شهر ساحلی و توریستی آشنا کنیم تا هنگام عبور از جاده چالوس استراحت کوتاهی در آن داشته باشید و از امکانات و تفریحات آبی آن استفاده کنید. هنگام سفر به سلمان‌شهر یا متل قو که بین دریا و جنگل محصور شده است، می‌توانید طبیعت بکر و منظره چشم‌نوازی را مشاهده کنید و مدتی را به دور از هیاهو و شلوغی سپری کنید.

مقالات بیشتری بخوانید