تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

جاهای دیدنی کاشان

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری هم اقلیم جاهای دیدنی کاشان را به شما معرفی خواهیم کرد. برای آشنایی با مکان های دیدنی این شهر زیبا در استان اصفهان در ادامه با ما همراه باشید.

اصفهان استانی در مرکز ایران است. مرکز این استان، شهر اصفهان می‌باشد. این استان ششمین استان پهناور و سومین استان پرجمعیت ایران است. شهر اصفهان یا همان نصف جهان، با توجه به معماری بی نظیر و جاذبه های گردشگری متنوعش یکی از شهرهای پر رفت و آمد از نظر صنعت توریستی می باشد. استان اصفهان یکی از مهم‌ترین استان های تاریخی کشورمان است و هر ساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی برای بازدید از آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری این استان به اصفهان سفر می کنند.

اجاره روزانه خانه در تهران

کاشان (Kashan) شهری تاریخی است که مرکز شهرستان کاشان است و بزرگترین و پرجمعیت‌ترین شهرستان پس از مرکز استان اصفهان است. این شهر زادگاه یکی از کهن‌ترین تمدن‌های جهان در منطقه ای بنام سیلک با قدمتی بیش از هفت هزار سال است. کاشان مهد تمدن و فرهنگ سنتی ایران است. این شهر دارای بیش از هفت هزار سال قدمت شهرنشینی و یکی از زیباترین شهرهای ایران است. کاشان شهری با اصالت و با مشاهیر علمی و ادبی زیادی است و نقش پررنگی در صنعت گردشگری ایران دارد. عده‌ای از مورخین کاشان را نخستین شهر ایران و جهان می‌دانند. در ادامه با جاذبه های گردشگری کاشان بیشتر آشنا می شویم.

دیدنی های کاشان

خانه‌ بروجردی ها

این خانه نگین جاهای دیدنی کاشان در محله سلطان امیراحمد است که تا ساعت ۹ شب می‌توانید از آن بازدید کنید و در فضای آرامش‌بخشش قدم بزنید. این بنا سوغات دوره‌ی قاجار در ایران است و از شاهکارهای هوشمندانه‌ی تاریخ ایران در قرن ۱۳ محسوب می‌شود. این خانه‌ی وسیع با دو حیاط بیرونی و اندرونی، حوضی بزرگ، سردر زیبا، درهای چوبی و خط و نقوش دیوارها، چشم شما را همراه خود می‌کند تا از لحظه‌لحظه‌ی حضور در این محل لذت ببرید. اما ویژگی بی‌نظیری که در خانه بروجردی ها شما را شگفت‌زده می‌کند، بادگیرهای آن و هوای مطلوب و خنک آن در تابستان است که شما را از آب‌وهوای گرم منطقه‌ی کویری ایران نجات می‌دهد. این خانه نمونه‌ی منحصربه‌فردی در سبک معماری نوی ایران است.

جاهای دیدنی کاشان
جاهای دیدنی کاشان

خانه طباطبائی ها

خانه طباطبائی ها خانه ای بزرگ با چندین حیاط است که زمانی متعلق به یک تاجر ثروتمند بود. با حضور در این مکان ببینید که برج های بادی چگونه کار می کنند. خانه از نقاشی دلپذیر بر روی دیوار با پنجره های شیشه ای رنگی زیبا تشکیل شده و با سبک معماری کلاسیک ایرانی مسکونی همچون بیرونی و اندرونی طراحی شده است. به طور حتم جاهای دیدنی کاشان هرگز اتلاف وقت نیست و خانه طباطبائی ها الماس معماری ایرانی است.

1546172896 Q7oB1

خانه عامری ها

خانه عامری ها (Ameri’s House)خانه ای سنتی در کاشان است که در اواسط قرن نوزدهم در دوره قاجار ساخته شد. این خانه یکی از چندین خانه قدیمی دیدنی و بزرگ در منطقه مرکزی کاشان است. مانند بسیاری از خانه های اطراف آن، خانه عامری ها نیز طی زمین لرزه های گسترده در قرن ۱۸ میلادی ویران و دوباره ساخته شد. هم اکنون این خانه اکنون یک موزه عمومی است. با مراجعه به وب سایت رسمی سرای عامری ها که در سال ۱۳۷۸ فعالیت خود را آغاز کردند، اقامت خود در کاشان را رزرو کنید.

saray amereihay khashan

خانه عباسیان

به عقیده بسیاری، خانه عباسیان زینت خیابان علوی و کوی سلطان میراحمد کاشان است. خانه عباسیان، ۵ حیاط دارد و سبک معماری‌اش گودال باغچه است، به این معنی که بنا پایین‌تر از سطح کوچه ساخته شده تا هم دسترسی به آب قنات راحتر شود و هم خاصیت عایقی مصالح، خانه را از گرما و سرما حفظ کند. خانه عباسیان که اوج هنر معماری و گچ‌بری را در اتاق‌هایش می‌توان دید، نامزد دریافت جایزه زیباترین و ارزشمندترین بنای مسکونی ایران شده است.

جاهای دیدنی کاشان
جاهای دیدنی کاشان

باغ فین کاشان

یکی دیگر از جاهای دیدنی کاشان که حسابی شیفته‌اش خواهید شد، باغ فین است که در خیابان امیرکبیر قرار دارد و در آن هم می‌توان از طبیعت لذت برد هم از آثار تاریخی. سرسبزی این باغ در کنار معماری خاص عمارت آن، نقش مهمی در جذابیت توریستی کاشان دارد. روی سنگ‌فرش‌های خواستنی این باغ قدم بزنید و از شیطنت فواره‌های خوش‌صدای آن لذت ببرید. در تمام مسیر درختان بلند و خوش قد و قامت باغ شما را همراهی می‌کنند تا فراموش کنید که در یک منطقه‌ی کویری قرار دارید. سرسبزی باغ فین زیباترین تضاد آب‌وهوایی را در ایران به نمایش می‌گذارد.

75da6f83 280d 4290 b3e8 9aba72260199

حمام فین

حمام فین یکی از جاهای دیدنی کاشان است که به‌واسطه‌ی اهمیت تاریخی آن بسیار در بین ما ایرانی‌ها مشهور است. این حمام در بخش جنوبی باغ زیبای فین قرار گرفته و در حقیقت از دو حمام تشکیل شده است. ساخت یکی از این حمام‌ها که به حمام برزگ یا سلطنتی شناخته شده، به فرمان فتحعلی‌شاه بوده است. حمام دیگر که با نام حمام کوچک یا صفوی معروف است، همان مکانی است که یکی از سیاه‌ترین صفحه‌های کتاب تاریخ ایران را به خود اختصاص داده؛ امیرکبیر، صدراعظم پر افتخار ایرانی دراین حمام به قتل رسیده و به همین سبب این بنا در بین جاهای تاریخی اهمیت بالایی دارد.

1103f496 0862 4939 94ed 3c83aa184162

حمام سلطان امیر احمد

حمام سلطان امیر احمد هم یکی از شاهکارها و جاهای دیدنی کاشان است که جذابیت آن کمتر از حمام فین نیست. این بنای هنری در بافت تاریخی کاشان جای گرفته، بنابراین بعد از دیدن آن به راحتی می‌توانید به خانه بروجردی‌ها، خانه عباسیان و خانه طباطبایی‌ها هم بروید. در جوار این حمام، امامزاده‌ای هم قرار دارد که نام خود را به این حمام بخشیده است.

جاهای دیدنی کاشان
جاهای دیدنی کاشان

موزه ملی کاشان

موزه ملی کاشان در سال ۱۳۴۵ تأسیس شد و در بخش شمالی باغ فین واقع شده است. مرحوم سید محمد نقی مصطفوی باستان شناس معروف آن زمان این موزه را تأسیس کرد. این موزه علاوه بر یک زیرزمین وسیع، از یک ساختمان یک طبقه با سالن های بزرگ و کوچک تشکیل شده است و دارای سه بخش جداگانه به نام های بخش باستان شناسی، بخش مردم شناسی و صنایع دستی است.

مسجد و مدرسه آقا بزرگ

مسجد آقا بزرگ (Agha Bozorg Mosque) یک مسجد تاریخی در کاشان ایران است. این مسجد در اواخر قرن ۱۸ توسط استاد و معمار بزرگ حاج شعبانعلی ساخته شد. این مسجد و مدرسه الهیات در مرکز کاشان واقع شده است. اینجا بود که استاد علی مریم کاشانی به عنوان هنرجو درخشان به خدمت و شاگردی معمار این مسجد، حاج شعبانعلی، در می آید که سال ها بعد خود معمار برجسته ای می شود و بسیاری از بناهای معروف کاشان را طراحی می کند. جاهای دیدنی کاشان قدرتی دارد که شما را به درون تونل زمان برده و فضای شما را تغییر دهد. پس مسجد آقا بزرگ را در بین لیست خود قرار دهید.

مسجد و مدرسه آقا بزرگ ، یکی دیگر از جاهای دیدنی کاشان

مسجد جامع کاشان

یکی از قدیمی‌ترین مناطق دیدنی کاشان، مسجد جامع این شهر است که براساس اسناد تاریخی به درخواست صفیه خاتون ساخته شده که دختر مالک اشتر بوده و در عهد سلجوقیان زندگی می‌کرده است. از آنجایی که این مسجد قدمت فوق‌العاده طولانی دارد، توسط پادشاهانی مانند «عبدالرزاق خان» و «کریم خان زند» تعمیر و مرمت شده است. این مکان مذهبی تکه‌ای از هنر اصیل ایرانی است. چون به هر دیوار آن که نگاه کنید طرح‌های زیبای کاشیکاری و نوشته‌های کم‌نظیری می‌بینید که توسط استادان خوشنویس معروفی مانند «عبدالکریم» و «ابن محمد حسین محمد کاظم اصفهانی» روی دیوارها حک شده است.

مسجد جامع کاشان ، بنایی 800 ساله

بازار سنتی کاشان

یکی از جاهای دیدنی کاشان بازار سنتی‌اش است. این بازار دیدنی از اواسط خیابان بابا افضل تا حدود دروازه دولت ادامه پیدا می‌کند و بناهای تاریخی زیادی را در خودش جای داده که از جمله آنها مسجد میدان میر عماد، کاروانسرای میر پنج، زغالی‌ها، غفار پور، رباط، بروجردی‌ها، نراقی‌ها، تیمچه معروف امین‌الدوله، در بازار میانچال، تیمچه بخشی، تیمچه سید آقا، تیمچه صباغ، آب انبار بالا بازار، آب انبار درب زنجیر، حسینیه سوراخ ریسمان، مسجد کفش‌دوزها و مسجد بالا بازار و…. است. هر کدام از قسمت‌های بازار محل فعالیت صنفی خاص است. در یکی از قسمت‌هایش مسگرها و کفش‌دوزها و رنگرزها فعالیت می‌کنند و از ده‌ها سال پیش کارشان را تا امروز سرپا نگه داشته‌اند و در بخش دیگری زرگرها، بزازها و خیاط ها. از بازار کاشان می‌توان مهمترین و مرغوب‌ترین سوغات کاشان مثل انواع شیرینی و عرقیجات را هم خرید.

جاهای دیدنی کاشان
جاهای دیدنی کاشان

آتشکده نیاسر

همان طور که می دانید آتشکده محلی برای عبادت زرتشتیان بوده و این مکان امروزه به یکی از جاذبه های گردشگری کاشان تبدیل شده است. این عبادتگاه زیبا در ارتفاعات نیاسر کاشان جای گرفته و بر اساس نوشته مورخان ساخت آن در عهد ساسانیان انجام شده است. این سازه کهن با نام «چهار قاپو» و «چهار دروازه» نیز شناخته می‌شود. آتشکده نیاسر با وجود قدمت زیادی که دارد، در میان آثار تاریخی به مرمت زیادی نیاز ندارد و همچنان سرپا است.

8c8113444ee8ac167627dd8c

غار نیاسر

یکی از مناطقی که در سفر به کاشان دیدن آن را به شما توصیه می‌کنیم غار نیاسر است. این غار اعجاب انگیز عمری 2000 ساله دارد و بر اساس اسناد تاریخی حکاکی‌های زیبای آن توسط انسان‌ها صورت گرفته است تا محلی برای برپایی مناسبت‌های مذهبی باشد. البته این یکی از فرضیاتی است که توسط مورخان مطرح شده است. غار نیاسر با نام غار سوراخ رئیس نیز شناخته می‌شود. در دورن این غار راه‌های باریک و تودرتویی وجود دارد که همیشه باعث تعجب گردشگران می‌شود.

9 Niasar Cave

آبشار نیاسر

آبشار نیاسر از چشمه تالار اسکندریه سرچشمه می گیرد به طوری که دو سوم آب چشمه به سمت آبشار و از آنجا به دشت های نیاسر و یک سوم آن به محله نو میرود. آب جاری شده از آبشار به مزرعهای اطراف مانند مزرعه خاتون، دولت آباد، سیف آباد و یرقون می رسد. البته زمانی که آب بیشتر بوده به سمت مزرعه سورآباد هم می رفته است اما در حال حاضر به دلیل کم شدن آب دسترسی آن به این مزرعه امکان پذیر نمی باشد. در اطراف آبشار درختانی از جمله بید شیرین، بید تلخ، نارون یا پشه، ون یازبان گنجشک، توت بی دونه، توت شمرونی، انجیر و مو رشد کرده اند. همچنین چند درخت کهن و بلند توت و بید در پای آبشار وجود دارد و به علت خطرهای احتمالی حدود 7 سال پیش آنها را قطع کرده اند.

جاهای دیدنی کاشان
جاهای دیدنی کاشان

تپه های سیلک کاشان

یکی از بناهایی که تمدن اولیه ایرانی‌ها را منعکس می‌کند، همین تپه های سیلک کاشان هستند. این مکان زیبا یکی از مناطق دیدنی کاشان است که دیدن آن خالی از لطف نیست. این تپه محل دفن انسان‌های عصر باستان است که به دو گروه الف و ب تقسیم شده است. بنا بر شواهد و اسناد تاریخی مقبره‌های الف 3500 سال و مقبره‌های ب حدود 3000 سال قدمت دارند. این تپه‌ها در زمان‌های دور، محلی برای عبادت ایرانی‌ها بوده است. در ساختمان این سازه از گل و سفال استفاده شده است. این بنای طبیعی و تاریخی پس از راه افتادن سیل سر از خاک بیرون آورد و ارزش خود را به رخ همگان کشید.

8 Sialk Hills

آرامگاه سهراب سپهری

چنانچه علاقمند به ادبیات و هنر هستید می‌توانید به ۴۲ کیلومتری شهر کاشان به سمت مشهد اردهال بروید و از آرامگاه شاعر مشهور و نقاش معاصر ایران سهراب سپهری بازدید کنید. این شاعر بزرگ در صحن امامزاده سلطان علی‌ابن محمدباقر در روستای مشهد اردهال (واقع در ۴۲ کیلومتری غرب کاشان) به خاک سپرده شده است.

شهر زیرزمینی نوش آباد

از مکان های توریستی کاشان شهر زیرزمینی نوش آباد است. همان طور که از نام آن پیداست، این منطقه اسرارآمیز در عمق چهار تا هجده متری سطح زمین قرار دارد. محققان می‌گویند این بنای تاریخی پیش از ظهور اسلام به دست انسان‌های باستان به منظور استفاده‌های نظامی و دفاعی ساخته شده است. شهر زیرزمینی در نوش آباد واقع شده که نزدیک شهر کاشان است. این شهر سه طبقه دارد که طبقات آن را اتاق‌ها، تونل‌ها، راهروها، چاه‌ها و … تشکیل داده است. چاه‌های قائم، این طبقات را به هم وصل می‌کند. خیلی‌ها این شهر زیرزمینی را با نام شهر اویی نیز می‌شناسند.

12 Noushabad Underground City

روستای ابیانه

یکی از جاهای دیدنی کاشان در میان هموطنان و گردشگران دیگر جهان روستای زیبا و دینی ابیانه کاشان است. این روستای تاریخی دارای آب و هوای متعادل و معماری شگفت انگیز و زیبایی های طبیعی بسیاری را داراست و همچنین از مرتفع ترین مناطق مسکونی ایران به شمار می رود. جالب است بداند که این روستا منازل کاملا روی دامنه ی پر شیب شمال رودخانه ساخته شده و دارای پنجره های چوبی ارسی می باشد که نمای خارجی آن با خاک سرخ رنگ پوشیده شده است.

جاهای دیدنی کاشان
جاهای دیدنی کاشان

قمصر کاشان

قمصر شهری است در اطراف شهر کاشان که به مهد گل محمدی معروف است که گردشگران پس از بازدید از کاشان به آن سر می زنند. بهترین زمان برای بازدید از این مکان زیبا فصل بهار است که دشت های گل محمدی رنگین می شوند و گلاب گیری یکی از اتفاقای مهم گردشگری در این منطقه به شمار می آید و از جاهای پر بازدید و دیدنی کاشان است.

139502191156572237661214

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید: