تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

دشت ارغوان یا دره ارغوان یکی از زیباترین و جذاب ترین مکان هایی است که می توانید در طرقبه مشهد پیدا کنید. درست است که این دشت زیبا فاصله کمی با مشهد ندارد و رسیدن به آنجا ممکن است زمان زیادی را از شما بگیرد، اما ارزش آن را دارد که برای لذت بردن از نقاشی های زیبای طبیعت و این نقاشی زیبای خدادادی این فاصله را طی کنید. این دره مملو از گل های زیبای بنفشه همراه با درختان سبز و دریاچه های آبی است که آن را یک منظره باورنکردنی کرده است.در ادامه همراه ما در مجله گردشگری هم اقلیم باشید.

روستای ارغوان دره مشهد

توضیح مختصری درباره دره ارغوان یا دشت ارغوان

مکان: 4 کیلومتری شهر طرقبه، نرسیده به روستای کلاته آهن

اجاره روزانه خانه در تهران

بهترین زمان سفر: بهشتی ترین ماه سال یعنی اردیبهشت

آب و هوا: خنک تر از مشهد

علت نامگذاری این دره به نام دره ارغوان: وجود درخت ارغوان معروف به درخت عشق (به علت داشتن برگ های سبز و قلبی شکل) که حدود 3 تا 10 متر ارتفاع دارند.

دلیل چشم نوازی و زیبایی منحصر به فرد دشت ارغوان: آویزان شدن خوشه های بنفش ارغوان از درخت ارغوان و ارغوانی شدن تمام پهنه دره و رقص برگ های قلبی شکل در پهنای لاجوردی آسمان

صنایع دستی منطقه: سبدبافی یا ارغوان بافی

عکس دشت ارغوان از جاذبه های طبیعی مشهد

طرقبه کجاست؟

آدرس: جاده وکیل آباد ۱۸ کیلومتری جنوب غربی مشهد

طرقبه و شاندیز تا سال 1387 جزو توابع شهرستان مشهد بودند اما اکنون جزو توابع شهرستان بینالود به شمار می روند. شهرستان جدید بینالود دارای دو بخش طرقبه و شاندیز است. این شهرستان پس از مشهد با داشتن مکان های دیدنی و جاذبه های گردشگری همچون دشت ارغوان و رودخانه دهبار به عنوان محبوب ترین و شناخته شده ترین مرکز گردشگری استان به شمار می رود.

اگر به سمت 18 کیلومتری جنوب غربی مشهد بروید، به منطقه ییلاقی طرقبه می رسید، شهری زیبا با آب و هوای زیبای ییلاقی. رودخانه های طولانی، درختان بلند و باغ های بزرگ میوه، همگی طرقبه را به مکانی عالی برای فرار از زندگی شلوغ شهری تبدیل کرده اند.

طرقبه و شاندیز بهشت های طبیعی مشهد هستند. این دو منطقه ییلاقی واقع شده در اطراف مشهد دارای امکانات گردشگری فراوانی هستند و از آنجایی که در میان کوه های همیشه سرسبز و پرآب بینالود واقع شد ‌اند، از جاهای دیدنی مشهد و از نقاط جذاب و دوست داشتنی گردشگران و بازدیدکنندگان محسوب می‌شوند.

طرقبه در مجاورت شاندیز قرار دارد و از ییلاقات معروف مشهد به شمار می رود. این دو به اصطلاح خواهران دوقلوی مهربانی هستند که از بازدیدکنندگانی که برای بازدید از این منطقه می آیند، با آغوش باز استقبال می کنند.

وقتی در حال بستن چمدان برای بازدید از طرقبه هستید، به یاد داشته باشید که چندین ساعت در آنجا خواهید ماند زیرا این شهر دارای جاذبه های متعدد خاص خودش است. از جمله این جاذبه ها می توان به سد چالیدره، سد گلستان، دشت ارغوان معروف به دره بهشت طرقبه، دره داغستان و رودخانه دهبار که قلب تپنده طرقبه محسوب می شود، اشاره کرد.

اگر وقت دارید، توصیه می کنیم از روستای سرسبز نغندر یک روستای روح نواز در فاصله 10 کیلومتری طرقبه دیدن کنید. یادتان باشد که حتماً کفش و لباس راحتی برای پیاده روی طولانی مدت در طبیعت به همراه داشته باشید. کرم ضد آفتاب و کلاه لبه دار را نیز فراموش نکنید.

در سفر به طرقبه به این نکته توجه داشته باشید که سبد بافی، قالی و قالیچه از مهم ترین محصولات صنایع دستی این منطقه است. آنها را بخرید و به عنوان یک یادگاری ارزشمند با خود به خانه ببرید.

شاندیز بهشت ​​انواع میوه ها به ویژه گیلاس است و شهرت و محبوبیت خود را مدیون کباب های آن است که در سراسر جهان کاملاً شناخته شده است. اگر گیاهخوار نیستید، در سفر به طرقبه و شاندیز، حتما دنده شاندیز یا کباب شیشلیک را امتحان کنید. کباب شاندیز از نظر اندازه بسیار بزرگ است و یک وعده آن می تواند به دو نفر احساس سیری قانع کننده ای بدهد.

مجموعه پذیرایی باغ سالار، خیابان زیبای آبشار، پیست اسکی آبرده، زمین دوچرخه سواری وریانی، روستای زشک با باغ ها و طبیعت زیبا، پارک جنگلی شاندیز و افلا ‌نمای نجومی رضوی از جمله محبوب ترین و شناخته شده ترین جاذبه های شاندیز محسوب می شوند.

آدرس دقیق دره ارغوان یا دشت ارغوان مشهد کجاست؟

آدرس و مسیر مشهد به دره ارغوان

اگر بخواهیم مسیر مشهد به دره ارغوان را ذکر کنیم باید بگوییم که بعد از رسیدن به طرقبه و میدان دوم طرقبه، مسیرتان را به سمت طرقدر ادامه دهید. بعد از اینکه وارد جاده طرقدر شدید، نرسیده به روستای کلاته آهن با یک مسیری آسفالته مواجه می شوید که ادامه این جاده شما را به یک دره پهن و زیبایی می رساند که دره یا دشت ارغوان نامیده می شود.

این دشت که در یک دامنه کوهستانی واقع شده است، مملو از درختان ارغوانی است که آن را به یک بهشت رنگارنگ مبدل می سازد. توصیه می کنیم همان ابتدای دره، بعد از پارک کردن ماشین تان در یک جای مناسب، از ماشین پیاده شده و ادامه مسیر را پیاده روی کنید. چراکه در طول مسیرتان از دیدن طبیعت بکر و دست نخورده این دشت و رنگ درخشان سبز ارغوانی ارغوان های خوش رنگ و چشم نواز لذت خواهید برد.

سایر جاذبه های گردشگری مشهد که پیشنهاد می کنیم خواندن آن را از دست ندهید:

بهترین زمان سفر به دشت ارغوان

اگر بخواهیم دقیقاً بگوییم که در چه زمانی درخت های ارغوان در دشت ارغوان گل می دهند، باید بگوییم که زمان گلدهی درختان به میزان گرمی هوای طرقبه بستگی دارد و معمولاً اوایل تا اواسط اردیبهشت می توان نظاره گر گل های بنفش این درختان بود.

هر چه از زیبایی های دشت ارغوان بگوییم، بازهم کم گفته ایم. گل های زیبای درخت ارغوان قبل از اینکه برگ های درخت رشد کنند، از تمامی قسمت های درخت آویزان می شوند و حتی تنه درخت را به رنگ ارغوانی در می آورند. اگر از فاصله دور به این دشت زیبا نگاه کنید، شاهد خودنمایی ارغوان ها بر فراز تپه خواهید بود، انگار که همه جای دشت لباس ارغوانی به تن کرده است.

این منطقه چون در یک دامنه کوهستانی واقع شده است، دارای آب و هوای نسبتاً سردی نسبت به سایر جاهای مشهد می باشد. پس طبیعی است که رویش گل ها و گیاهان این منطقه دیرتر از جاهای دیگر باشد. اما طبق گفته افراد محلی 15 تا 20 روز پس از اینکه شاهد گل دهی درختان ارغوان مشهد بودیم، می توانیم برای رفتن به دشت ارغوان و لذت بردن از زیبایی های طبیعی و خدادادی این دره آماده شویم. اگر در فصل بهار جزو زائران امام رضا (ع) هستید، علاوه بر تجربه لحظات معنوی در حرم شانس این را دارید که یک طبیعت گردی رویایی و چشم نواز داشته باشید و  از این دشت زیبا دیدن کنید.

برخی دیگر از تفریحات و مکان های دیدنی دشت ارغوان

  • پیاده روی و قدم زدن در میان درخت های ارغوان
  • چند چشمه جوشان آب در انتهای دره
  • رودخانه خروشان دره ارغوان و ثبت خاطراتی خوش با گرفت عکس هایی زیبا
  • کوه های کم ارتفاع اطراف دشت ارغوان برای علاقمندان به کوهنوردی

درخت ارغوان چه نوع درختی است؟

انواع، قیمت و بذر درخت ارغوان

این درخت:

  • بومی سرزمین های جنوبی اروپا و جنوب غربی آسیا است و در ایران در استان های خراسان رضوی، ایلام، شاهرود، کرمان، مازندران، گیلان، همدان، لرستان و فارس و در پاوه استان کرمانشاه رشد می کند.
  • در ماه اردیبهشت، در انبوهی از گلهای بنفش گلگون که به صورت آویخته قرار دارند، شکوفا شده در حالی که شاخ هایش بدون برگ هستند و بعد از مدتی مزین به برگ های سبز و قلبی شکل می شود.
  • گلدهی را از سنین پایین و گاهی از 4 سالگی شروع می کند.
  • دارای برگهایی به طول 5 تا 15 سانتی متر و به شکل قلب، بدون کرک و دارای کناره های صاف است. برگ ها ابتدا به رنگ قرمزگلگون یا بنفش مایل به قرمز ظاهر می شوند و با نزدیک شدن به تابستان به رنگ سبز تیره درآمده و سپس در پاییز زرد می شوند.
  • شاخه های نامنظم و تاج پهن و برازنده ای داشته که منظره ای جسورانه ایجاد می کند.
  • آفتاب کامل یا تابش مستقیم نور خورشید را دوست دارد و سایه جزئی را در مناطق خشک و بادی ترجیح می دهد.
  • بعد از پایان عمر گلدهی، غلاف های قهوه ای تا سیاه مایل به قهوه ای به طول 5 تا 7 سانتی متر تولید می کند که در طول زمستان روی درخت باقی می مانند.
  • به شکل مدور، گرد و گلدانی و در خاک های آهکی پرقوت رشد می کند.
  • از طریق قلمه زدن و پیوند، تکثیر می شود.
  • با اینکه بیشتر به صورت درختچه هایی با ارتفاع 3 تا 6 متر دیده می شود اما گاهی اوقات ارتفاع درختچه های خوش رنگ ارغوان تا 12 متر هم می رسد.

نکات مهم در هنگام پیاده روی در مسیر دشت ارغوان

شیب مسیر پیاده روی این دره، ملایم و به سمت بالا است انگار که دارید در جهت عکس جریان آب راه می روید. پس حتماً کفش مناسب پیاده روی با خودتان به همراه داشته باشید. در صورت مناسب بودن کفش هایتان برای پیاده روی در آب می توانید لذت خنکای آب رودخانه را با طی مسیر در رودخانه تجربه کنید.

راهنمای سفر به دشت گل مشهد

به علت ناهموار بودن قسمت هایی از مسیر پیاده روی، توصیه می کنیم از بردن افراد مسن، کودکان خردسال یا افراد دارای مشکلات جسمی حرکتی اجتناب کنید. چرا که این افراد نمی توانند از روی سنگ های مرتفع یا از داخل آب رودخانه عبور کنند و ممکن است دچار دردسر شوند.

باید بدانید که با قدم گذاشتن به مسیر آسفالته دشت ارغوان، شاهد قطع اتصالات و ارتباطات تلفن های همراه خود خواهید بود.

به علت عدم وجود فروشگاه یا مغازه در طول مسیر، یادتان باشد که آب معدنی، تنقلات و مقداری خوراکی به همراه داشته باشید. چرا که بدون توقف بایستی حدود نیم ساعت تا 45 دقیقه پیاده روی نمایید.

از آنجایی که دشت ارغوان در یک منطقه کوهستانی واقع شده و آب و هوای نسبتا سردی دارد، حتماً یک یا چند دست لباس گرم در کوله پشتی تان بگذارید و به همراه داشته باشید.

در صورتی که می خواهید سفر خودتان را با گرفتن عکس های زیبا لذت بخش و به یاد ماندنی تر سازید، به دلیل ازدحام زیاد جمعیت در این دشت در ماه اردیبهشت، سعی کنید صبح زود اقدام به رفتن به این منطقه زیبای گردشگری و تابلئی نقاشی زیبای خداوندی بکنید.

 در مسیرتان شاهد فروش صنایه دستی منطقه دشت ارغوان توسط اهالی طرقبه خواهید بود، لطفاً سرسری از این سوغات دره ارغوان رد نشوید. شما می توانید علاوه بر انواع زعفران، زرشک و… یکی از سبدهای بافته شده از شاخه‌های ارغوان را خریداری کنید.

و اما نکته آخر و بسیار مهم! برای اینکه حضور شما کمترین آسیب را به منطقه زیبای دشت ارغوان بکند، سعی نمایید زباله های خودتان را در طبیعت به حال خود رها نکنید و حتماً آنها را داخل کیسه زباله ریخته و همراه خودتان داشته باشید. هر جایی از منطقه که با یک سطل زباله مواجه شدید، زباله های همراه خودتان را داخل آن سطل بیندازید. در صورتی که به هر دلیلی نیاز به برپا کردن آتش بودف بعد از انجام کارتان، از خاموش کردن آتش اطمینان حاصل کنید تا خدای نکرده به دلیل بی احتیاطی، شاهد حادثه ناگئاری نباشیم.

هتل ها و مکان های اقامتی موجود در دشت ارغوان

به دلیل عدم وجود امکانات مناسب در دره ارغوان، اگر تمایل دارید بیش از یک روز در دشت ارغوان اقامت داشته باشید؛ توصیه می کنیم در طرقبه یا شاندیز اقدام به اجاره ویلا نمایید. اجاره ویلا در طرقبه یا شاندیز به دلیل نزدیکی این دو منطقه به دشت ارغوان، می توانید بهترین آپشن و گزینه برای شما باشد. هتل پارک حیات، هتل بام طرقبه، هتل آبان و هتل پارس جزو نزدیکترین هتل های موجود به دره ارغوان هستند.

در غیر این صورت برای اینکه شب را در این دره زیبا سپری کنید، فقط امکان زدن کمپ و چادر را دارید! زائران امام رضا (ع) از سفر زیبای تان به دره ارغوان لذت ببرید. زیارت تان قبول و سفرتان بی خطر!

سوالات متداول

1- دشت ارغوان مشهد کجاست؟ آدرس دقیق دره ارغوان مشهد؟!

در فاصله 4 کیلومتری طرقبه و در مسیر طرقدر به روستای کلاته آهن

2- چرا به این دره، دره ارغوان می‌‌‌گویند؟

به علت روییدن و باز شدن شکوفه های بنفش صورتی ارغوان های خوش رنگ و چشم نواز درختان ارغوان در فصل بهار در این دره و پر شدن هوا با رایحه‌ مست کننده ارغوان

3- آیا رفتن به دره ارغوان با ماشین و خودروی شخصی امکان پذیر است؟

نه خیر! شما باید در ابتدای ورودتان به دشت ارغوان از ماشین پیاده شوید و کمی لذت پیاده روی را به در این بهشت بی نظیر خداوندی بر روی زمین به جان و تن بخرید. به راستی چرا می خواهید از دیدن مناظری چشم نواز و تماشایی و آب و هوایی دلپذیر با نشستن در ماشین محروم شوید.

4- بهترین زمان گردش در دشت ارغوان چه موقع از سال است؟

فصل بهار و ماه اردیبهشت

5- برخی دیگر از تفریحات دره ارغوان مشهد کدامند؟

پیاده روی در مسیر دشت ارغوان و قدم زدن در میان چشمه ها و رودخانه و درخت های به شکوفه نشسته ارغوان، کوهنوردی در کوه های اطراف دره ارغوان و به نظاره نشستن مناظر و چشم اندازهای فوق العاده زیبا از فراز کوه های نه چندان بلند دره و…