تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

دشت لاله‌ های واژگون تنها یک منطقه نیست. درواقع رویدادی است که فقط یک ماه در سال اتفاق می‌افتد. در ابتدای اردیبهشت ماه هرسال شما می‌توانید تصویری شگرف از روییدن هکتارها لاله واژگون در دشتی وسیع را به تماشا بنشینید. اگر می‌خواهید بیشتر با این پدیده آشنا شوید. در ادامه با مجله هم اقلیم همراه باشید.

 

اجاره روزانه خانه در تهران

دشت لاله های واژگون

این دشت زیبا (دشت دالانی) ۲۹۰۰ هکتار وسعت دارد که پوشش گیاهی غالب این دشت را لاله‌های واژگون می‌سازد. بیشتر گردشگرانی که از این دشت دیدن کرده‌اند، آن را تکه‌ای از بهشت خداوند خطاب می‌کنند. این منطقه با شماره 680 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است؛ و همین امر نشان دهنده اهمیت آن است.

1 1

در واقع این دشت، یکی از مناطق اکوزیستی کشور است که در اشترانکوه لرستان واقع شده است. گل‌های لاله‌های واژگون در ارتفاعات بالای 1500 متر در منطقه زاگرس می‌روید. انواع گل لاله در این دشت یافت می‌شود. ازجمله لاله واژگون زرد، نارنجی و قرمز که هر گل 5 یا 6 گل زنگوله‌ای زیبا دارد که گونه کمیابی از گیاهان در دنیا به شمار می‌روند. در این دشت زیبا و منحصر به فرد دو نوع نادر از گل‌های لاله واژگون به نام‌های سوسن چلچراغ و اشک مریم (با ارتفاعی بالغ بر 120 سانتی‌متر) می‌روید را در خود جای داده که فقط در این مکان در کل ایران قابل روییدن است.

دشت لاله های واژگون

بومیان این منطقه و عشایر لرستان، این گل را گل اشک می‌گویند. دلیل این نام گذاری وجود قطره‌های آبی است که بخاطر بارش یا رطوبت منطقه که در میان گلبرگ‌های این گل جمع می‌شود که منظره چشم‌نوازی را ایجاد می‌کند. این دشت وسیع از شرق اشترانکوه تا شمال قالیکوه را پوشش می‌دهد.

دشت‌های زیبای دیگری در ایران وجود دارد که دیدن آنها خالی از لطف نیست. برای شناخت بیشتر این دشت‌ها مطالب زیر را دنبال کنید

مسیر و زمان سفر به دشت لاله های واژگون

بهترین زمان سفر به دشت لاله های واژگون، زمان رویش این گل‌های زیبا است که معمولا در فصل بهار (مخصوصا اردیبهشت‌ماه) رخ می‌دهد و حدود یک ماه ادامه دارد.
دشت لاله‌ های واژگون الیگودرز، بزرگترین دشت لاله‌های واژگون جهان است و یکی از مناظر دیدنی این شهرستان به شمار می‌رود و هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند. بررسی‌های باستان‌شناسی نشان آن است که در شهر الیگودرز آثاری از تمدن‌های بشری از حدود 17 قرن قبل از میلاد وجود داشته است.

3 1

اگر قرار است با سفر خود بخش وسیعی از ایران زیبا تجربه کنید، الیگودرز پیشنهاد اول ما است. چرا که این شهرستان در مرکز استان لرستان واقع شده و نقطه شروع مناسبی برای سفر به اصفهان، چهارمحال و بختیاری و همچنین اراک و لرستان می‌باشد.

اگر می‌خواهید دیدنی‌های دیگر الیگودرز را بشناسید، پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را بخوانید.

برای سفر به این خطه زیبا(دشت لاله‌های واژگون)، ابتدا به شهر الیگودرز (واقع در استان لرستان) بروید. دشت دالانی لاله‌های واژگون در چهل کیلومتری جنوب غربی این شهر قرار دارد. از مسیر جاده شول آباد و بعد از گذر از روستای چشمه پر و خلیل‌آباد می‌توانید به این دشت برسید. این منطقه محل زندگی طایفه هیودی تیره شاه حسن است.

4

همچنین در استان لرستان دشت لاله های واژگون دیگری بنام رزستان (در دامنه کوه پریز در شهر دورود) قرار دارد که از طریق روستای دره اسپر می‌توانید به این دشت زیبا دسترسی پیدا کنید. قرار گرفتن این دشت زیبا در ارتفاعات اشترانکوه و محصور بودن آن توسط کوه‌های دیگری همچون مورزرین، قالی کوه، شاه کول و نسارتخت زیبایی آن را صد چندان کرده است.

این بخش از بهشت زاگرس مستعد رویش این گیاه کمیاب است که دارای 15 گونه شناسایی‌شده است که تنها در مناطق کوهستانی و سنگلاخی می‌روید. هرساله از اوایل اردیبهشت گلدهی لاله‌های واژگون آن آغاز می‌شود. عمر این گُل بسیار کوتاه است و با شروع بارش‌های بهاری از بین می‌رود.

دشت لاله های واژگون

چو سرو سیاوش نگونسار دید سرا پرده و دشت خونسار دید
بیفکند سر را ز اندُه نگون بشد زان سپس لاله واژگون

این گل زیبا، به گل اشک سیاوش نیز معروف است. در افسانه‌ای بیان شده که این گل شاهد ریختن خون سیاوش به ناحق بوده است و از آن پس این داغ برای همیشه او را سر به زیر و داغ‌دار کرده است. از تمامی گردش‌گران که برای زیبایی‌های طبیعت رهسپار می‌شوند خواستاریم که زیبایی‌ها را ارزش قائل باشید و مراقبت کنید. مبادا این گل‌های زیبا را از ریشه جدا کرده و از بین ببرید. این گونه‌های کمیاب در حال انقراض هستند، پس هدیه‌ای که به آن‌ها می دهید، سپاس‌گزاری از آن‌ها بخاطر حضور چشم‌نوازشان است. همان‌طور که می‌دانید حفظ محیط زیست، حفظ هوای پاک و ادامه یک زندگی سالم است. پس مراقب این گل افسانه‌ای ایرانی باشید.

دشت لاله های واژگون

لرستان دیدنی های فراوانی دارد، اگر به این استان سفر کردید مطالب زیر می‌تواند راهنمای خوبی برای شما باشد

اگر خواهان آن هستید که علاوه بر زیارت این گل مقدس، عشایر چهارمحال و بختیاری را در چادرهای زیبا به همراه لباس سنتی و موسیقی باشکوهشان ببینید و با ایشان پیوندی دوباره در خون خود جاری کنید، سفر به این دیار پیشنهاد ما خواهد بود. به لرستان پایتخت طبیعت ایران سفر کنید تا هم شاهد زیبایی‌های طبیعت باشید و هم گوشه‌وسیعی از تمدن بشری را تجربه کنید.