تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

استانبول، پایتخت فرهنگی ترکیه، یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری این کشور است که سالانه هزاران گردشگر از جاذبه‌های بی‌نظیر آن دیدن می‌کنند.

استانبول با نام پیشین قسطنطنیه، بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر ترکیه است که در کنار تنگه بسفر (جدا کننده دو قاره اروپا و آسیا)، دریای مرمره و دریای سیاه قرار دارد. استانبول تنها شهر در جهان است که در دو قاره قرار گرفته است. جاهای دیدنی استانبول از جاذبه‌های تاریخی مانند کلیساها، برج‌ها، کاخ‌ها و مساجد گرفته تا جاذبه‌های طبیعی چون بندر طبیعی شاخ طلایی و همچنین مراکز تفریحی، مراکز خرید مدرن و بازارهای سنتی، هر سال، هزاران گردشگر را از سراسر جهان به‌سمت این شهر می‌کشانند. در ادامه با کجارو همراه باشید تا شما را با جاذبه‌هایی آشنا کنیم که بیشتر گردشگران در سفر اول خود به استانبول از آن‌ها دیدن می‌کنند.

اجاره روزانه خانه در تهران

دفعه اول در سفر به استانبول کجا بریم؟

مسجد ایاصوفیه

  • آدرس: ترکیه، بخش اروپایی استانبول، منطقه سلطان احمد، میدان ایاصوفیه

مسجد ایاصوفیه به باور بسیاری از افراد، نماد کشور ترکیه و همچنین شهر استانبول است. این بنای باستانی که قدمت آن به دوره بیزانس (روم شرقی) بازمی‌گردد، در منطقه سلطان احمد استانبول قرار دارد و با قبه‌ها و مناره‌های بلندش در تمام روزهای سال گردشگران را به‌سمت خود می‌کشاند. مسجد ایاصوفیه در نزدیکی دیگر جاذبه‌های گردشگری مهم استانبول همچون مسجد سلطان احمد و کاخ توپکاپی قرار گرفته است. در معماری بنای‌ مسجد، چهار ستون بزرگ و باشکوه، چهار طاق ایاصوفیه استانبول را‌ بالا نگاه داشته‌اند‌؛ به‌علاوه، گنبد بزرگ این مسجد نیز روی‌ این ستون‌ها قرار دارد.

ایاصوفیه در سال ۵۳۲ میلادی به دستور امپراطور کنستانتین اول، توسط ۱۰,۰۰۰ کارگر در طول پنج سال و تحت نظر ۱۰۰ استاد ساخته شد؛ بنایی که در آن زمان به‌عنوان کلیسا کاربری داشت. پس از فتح استانبول توسط پادشاهان عثمانی این کلیسا به مسجد تبدیل و مناره، منبر و محراب به آن اضافه شد. بعد از اعلام حکومت جمهوری در ترکیه و به قدرت رسیدن آتاتورک، ایاصوفیه را به موزه تبدیل کردند؛ البته در سال‌های اخیر، کاربری این بنا را دوباره به مسجد تغییر دادند. بازدید از مسجد ایاصوفیه رایگان است.

مسجد سلطان احمد

  • آدرس: ترکیه، بخش اروپایی استانبول، منطقه سلطان احمد، خیابان آت میدانی، پلاک ۷۰

مسجد سلطان احمد

مسجد سلطان احمد مشهور به مسجد آبی از معروف‌ترین جاهای دیدنی استانبول به شمار می‌آید که در طراحی داخلی آن از کاشی‌های آبی رنگ استفاده شده است. این مسجد در زمره زیباترین مساجد جهان قرار دارد و اولین مسجدی است که با ۶ مناره، پنج گنبد اصلی، و هشت گنبد فرعی در ترکیه ساخته شد. قدمت مسجد آبی به ۴۰۰ سال قبل بازمی‌گردد؛ بنایی که توسط سلطان احمد یکم برای به نمایش گذاشتن صلابت و شکوه سلطنت وی در سال ۱۶۰۹ میلادی و همچنین رقابت با ایاصوفیه ساخته شد.

مسجد سلطان احمد در گذشته علاوه بر مسجد، دارای ساختمان‌ها و بخش‌های دیگری مانند مدرسه و مکتب، غرفه پادشاهی، حمام ترکی، آب‌نما و وضوخانه، بیمارستان و اتاق‌های اجاره‌ای، آشپزخانه و موقت‌خانه نیز بود؛ اما متاسفانه بسیاری از بخش‌های آن در طی قرن نوزدهم نابود شدند. این مسجد با وجود گنبدهای آبشاری، تقارن دقیق و طاق‌های پی در پی و مناره‌های زیبا به‌عنوان نقطه اوجی در معماری عثمانی شناخته می‌شود و در طراحی آن می‌توان علاوه بر وجود عناصر معماری سنتی اسلامی، معماری بیزانسی را نیز مشاهده کرد. مسجد سلطان احمد روزانه میزبان نمازگزاران و مسلمانان بسیاری است و گردشگران بدون پرداخت هزینه می‌توانند از آن دیدن کنند.

پل گالاتا

  • آدرس: ترکیه، استانبول، محله بی‌اوغلو

پل گالاتا یکی از بهترین مکان‌ها برای شب گردی در استانبول است. این پل از روی خلیج شاخ طلایی از کاراکوی در شمال تا استانبول قدیم و مرکز محله سلطان احمد در جنوب عبور می‌کند و در نهایت به امینونو می‌رسد. پل گالاتا نقطه اتصال شمال و جنوب قسمت اروپایی استانبول است؛ به‌طوری که با نگاه کردن به‌سمت غرب روی آن، قاره اروپا را می‌بینید و با سر برگرداندن به‌سمت شرق، تنگه بسفر تا محله اسکدار و آسیا در برابر شما قرار می‌گیرد.

پل گالاتا یکی از پاتوق‌های مردم شهر استانبول و مکانی مناسب برای آشنایی با فرهنگ و زندگی روزمره آن‌ها است. تماشای غروب آفتاب و حرکت کشتی‌ها به‌سمت اسکله بر فراز این پل شلوغ و پرتردد و شکم‌گردی در رستوران‌ها و کافه‌های زیر پل گالاتا از محبوب‌ترین تفریحات گردشگران در این جاذبه بی‌نظیر به شمار می‌روند.

میدان تکسیم

  • آدرس: ترکیه، استانبول، محله بی‌اوغلو

میدان تکسیم از مهم‌ترین جاهای دیدنی استانبول است که تقریبا تمام گردشگران در طول سفر اول خود به این شهر از آن دیدن یا در نزدیکی آن اقامت می‌کنند. این میدان به‌عنوان قلب استانبول مدرن و نماد جمهوریت مدرن ترکیه شناخته می‌شود و مراکز خرید، هتل‌ها و رستوران‌های زیادی در حوالی آن و خیابان استقلال وجود دارند. میدان تکسیم همچنین محل تجمع مردم محلی در روزهای خاصی از سال مانند جشن شب سال نو، جشن‌های ملی و دیگر اجتماعات است.

در میدان تکسیم ساختمان‌های بسیاری با معماری کاملا متنوع از بناهای تاریخی قرن نوزدهم و مساجد کوچک گرفته تا ساختمان‌های مدرن به چشم می‌خورند. این میدان شلوغ و پر تردد همیشه پر از مسافران و افراد محلی است و بنای یادبود جمهوری در قلب آن قرار دارد. پیاده‌روی در اطراف میدان تکسیم، شکم‌گردی و خرید از چرخ‌های فروش نان سیمیت، بلال و شاه‌بلوط بوداده، تماشای جمعیت و هنر خیابانی، خرید سوغات و لذت‌بردن از فضای پرجنب‌وجوش از بهترین تفریحاتی است که می‌توانید در این جاذبه به آن‌ها بپردازید.