تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

غارهای بان مسیتی

غارهای بان مسیتی به مجموعه غارهایی در پنج کیلومتری شمال باختری روستای تیس در دامنه کوه شهبازبند (در نزدیکی چابهار) گفته می‌شود. یک غار طبیعی و دو غار مصنوعی درکنار هم قرار دارند.در ادامه همراه وب سایت گردشگری هم اقلیم باشید تا با این غار های سه گانه در چابهار بیشتر آشنا شوید.

اگر می‌خواهید سفری به این مکان داشته باشید،حتما از جاهای دیدنی چابهار همچون قلعه پرتغالی ها چابهار و گورستان جن چابهار جنگل حرا چابهار ساحل لیپار و ساحل شب تاب کوه مریخی نیز دیدن کنید

اجاره روزانه خانه در تهران

بسیاری از دوستداران طبیعت، علاقه به غارگردی دارند. اما جدا از غارهای طبیعی وشگفت انگیز، تعدادی  از غارها هستند که بیشتر افرادی خاص یا مرکزی برای انجام آداب و مراسمات ویژه قرار گرفته که از لحاظ تاریخی و فرهنگی اهمیت پیدا کرده‌اند.

یکی از غارهای رازآمیزی که در جنوب استان سیستان و بلوچستان می‌بینیم، غارهای بان مسیتی است. غارهایی که در نزدیکی روستای تیس دیده می‌شوند و از همین رو به غارهای تیس هم مشهورند.

غارهای بان مسیتی متشکل از یک غار طبیعی و دو غار دست‌کند است  که در 8کیلومتری شمال غربی بندر چابهار، بر دامنه کوه شهبازبند و در ارتفاع 25متری از زمین واقع شده‌اند.

بازدید از این غارها در شب هم امکانپذیر است که جلوه شبانه آنها را مرموزتر و زیباتر می‌کند و علاقمندان خاص خود را می‌طلبد.

غارهای بان مسیتی

 فاقدآثاری مانند سنگ‌نبشته، خط و لوحه در عمق یک متر از سطح غار دیده می‌شود که در گرد آن یک فضای کوچک وجود دارد

غارهای بان مسیتی

معنای بان مسیتی

بلوچ ها به مرد خداپرست «بان» و به معبد و پرستشگاه «مسیتی» می‌گویند.

در مقابل این غارهای سه‌گانه، سکویی دیده می‌شود که کارشناسان را در تحلیل وآنگونه که از شواهد برمی‌آید غارهای بان مسیتی محلی برای پرستش و ذبح کردن قربانیان و البته گوررستان مردگان بوده است. سکوهایی که در برابر این سه غار وجود دارد نیز برای انجام آداب و مناسک مربوطه به‌کار می‌رفت.

ریشه مردمان این محل

خطوطی که بر روی دیوارهای گنبد به رنگ قرمز و بنفش دیده می‌شود شبیه به خطوط هندی و گجراتی است که ممکن است گواه صاحبان و نیایشگران پیشین این غارها باشد.

ظاهر غارهای بان مسیتی

غارهای بان مسیتی از سه غار تشکیل شده است.

غار اول، غاری طبیعی و به‌صورت نیم دایره است که نیایشگران پیشین، دیواره آن را تراشیده و بر وسعت آن افزوده‌اند. درون این غار مقبره‌ای مکعبی و سنگی دیده می‌شود که دیواره‌ها و بدنه‌اش با گچ سفید پوشانده شده و گنبدی گچی بر فراز آن ساخته شده است. در ورودی مقبره در امتداد ورودی غار بوده و رو به دره تیس طراحی شده است.

غارهای بان مسیتی

غار دوم بان مسیتی دست‌ساز بوده و در هفت قدمی غار اول و سمت راست آن بنا شده است. ارتفاع دهان این غار 80 سانتیمتر بوده که برای ورود و خروج به آن، باید سر را خم کرد.در گذشته به چاه‌های زیرزمینی و یا به محل دفن مردگان متصل بوده است.

غارهای بان مسیتی

در گذشته داخل این غارها، مناسک و مراسم تدفین مردگان اجرا می‌شد و سپس آنها را درون گودال‌های متصل به چاه‌های دریایی روانه می‌کردند تا به آب‌های دریا برسد و در آنجا خوراک ماهی‌ها و پرندگان دریایی بشود. شاید فکر کنید این روش، توهین به متوفی بوده، اما در زمان خود، آیینی مقدس و احترام به مردگان به‌شمار می‌رفت.

درحقیقت چون مردمان آن دوران رزق و روزی خود را از دریا به دست می‌آوردند، خود را مدیون دریا دانسته و پس از مرگ بدن خود را در اختیار مادر خود یعنی دریا قرار می‌دادند.

غارهای بان مسیتی