تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

جزیره شیدور

مقدمه جزیره شیدور

ایران یک کشور چهار فصل است که در هر فصل، با توجه به شرایط آب و هوایی مناطق مختلف کشور، مقاصد گردشگری و سفر تغییر می‌کند. در فصول سرد سال مانند پاییز و زمستان، بهترین مقصد برای سفر، استان‌های جنوبی کشور که هوای ایده‌آل و مطلوبی داشته و می‌توان چند روزی از سرما جدا شد. جزیره شیدور یکی از جزایر غیر مسکونی و زیبای استان هرمزگان بوده که در پاییز آب و هوای بسیار مطبوعی دارد. این جزیره در بین افراد محلی با نام جزیره مارو نیز شناخته شده و باتوجه به ویژگی‌های محیط زیستی آن، به مالدیو ایران نیز معروف است. در این مقاله از مجله گردشگری هم اقلیم به معرفی کامل جزیره شیدور (مارو) پرداخته شده و تمامی ویژگی‌های محیط زیستی آن عنوان می‌شوند.

جزیره شیدور

نگاه کلی به جزیره شیدور

شیدور جزو جزایر غیرمسکونی استان هرمزگان بوده تا بندر لنگه تنها 170 کیلومتر فاصله دارد. نزدیک‌ترین فرودگاه به جزیره شیدور، فرودگاه لاوان بوده و می‌توان این فاصله را نیز با قایق طی کرد. نزدیک‌ترین ساحل‌ها به این جزیره، بندر مقام، بندر نخیلو و بندر جزه است. افراد محلی به این جزیره، مارو نیز می‌گویند؛ زیرا در این بهشت زیبا، انواع مار بسیار زیاد است. مساحت جزیره مارو یا شیدور زیاد نیست، به طوریکه با ایستادن در یک نقطه مرتفع می‌توان تمامی جزیره را مشاهده کرد.

اجاره روزانه خانه در تهران

تالاب شیدور یکی از زیباترین مناطق دیدنی ایران است که در سال 1378(1999 میلادی) در کنوانسیون جهانی رامسر، به عنوان چهارمین تالاب بین‌المللی استان هرمزگان، به رسمیت شناخته شده و ثبت شد. همچنین در سال 1366 این جزیره تحت محافظت سازمان محیط زیست قرار گرفت. همین امر موجب شد تا اجازه سکونت، زندگی، خانه‌سازی و شب ماندن در این جزیره وجود نداشته و ممنوع باشد. البته برخی از توریست‌ها این قوانین را زیر پا گذاشته و شب را در جزیره شیدرو (مارو) می‌مانند.

جزیره شیدور

این جزیره ذوزنقه‌ای شکل، یک خانه و پناهگاه جذاب برای حیات وحش است. جزیره شیدور یکی از مهم‌ترین مناطق تجمع پرندگان بوده که از سوی موسسه بین‌المللی حیات پرندگان به رسمیت شناخته شده است. همچنین شیدور، مکان زندگی گونه‌ای از لاک‌پشت‌های دریایی با نام لاک‌پشت‌های پوزه عقابی بوده که در سال 1395 در دبیرخانه کنوانسیون گونه‌های مهاجر در شهر بانکوک، این مکان را جزو زیستگاه‌های مهم لاک‌پشت در اقیانوس هند و جنوب شرق آسیا به شمار می‌آورند.

صخره‌های مرجانی جزیره نیز بسیار معروف و ارزشمند هستند. در واقع این جزیره تنها آب سنگ مرجانی حفاظت شده در کشور را داشته که در فهرست آب سنگ‌های مرجانی UNC (اتحادیه بین‌المللی حفاظت و منابع طبیعی) به ثبت رسیده است. سواحل جزیره شیدور (مارو) اغلب صخره‌ای بوده و تنها 50 تا 200 متر از سواحل جزیره، ماسه‌ای هستند.

shidor2 e1646689085999

حیات وحش جزیره شیدور

حیات وحش جزیره مارو بسیار متنوع بوده و شامل گروه‌های زیر می‌شود؛

1. خزندگان

با توجه به نام گذاشته شده بر این جزیره می‌توان حضور خزندگان، علی‌الخصوص مارها را در آن مطمئن دانست. مارهای جزیره کاملاً سمی بوده و نیش آن‌ها بسیار خطرناک خواهد بود. امکان حضور مار در بین ماسه‌ها و یا در زیر بوته‌ها بسیار است و توریست‌ها باید به این نکته توجه ویژه داشته باشند. از جمله خرندگان حاضر در جزیره می‌توان به مار جعفری، سوسمار دم‌دراز، اسکینگ ایرانی و اسکینگ علفزار جنوبی اشاره کرد. همچنین لاک‌پشت پوزه عقابی و لاک‌پشت سبز نیز بسیار در شیدور یافت می‌شوند.

2. پرندگان

 یکی از فراوان‌ترین پرندگان در آسمان جزیره شیدور (مارو)، پرستوها هستند. انواع پرستو شامل پرستوی دریایی گونه سفید، کاکلی کوچک و کاکلی بزرگ، پشت تیره و معمولی جزو حیات وحش جزیره هستند. در فصل بهار، پرستوهای مهاجر به جزیره آمده و در اردیبهشت‌ ماه، شروع به تخم‌گذاری کرده و بعد از مدت زمان مشخصی، جوجه‌ها سر از تخم بیرون می‌آورند. در اواخر شهریور ماه، این پرستوها، عازم سفر شده و جزیره را ترک می‌کنند. اما چکاوک کاکلی و سسک‌های دم‌دراز در جزیره ماندگار بوده و به زندگی خود ادامه می‌دهند. اگرت‌های ساحلی سفید و خاکستری نیز در شیدور، جوجه‌های خود را به دنیا می‌آورند. همچنین حضور عقاب ماهی‌گیری، چشم‌انداز جزیره را تکمیل خواهد کرد.

پرندگان جزیر شیدور

3. آبزیان

نهنگ‌ها و دلفین‌ها از آبزیان مهم جزیره هستند که توریست‌های زیادی برای تماشای آن‌ها به شیدور سفر می‌کنند. شاید لقب جذاب‌ترین آبزی جزیره به مرجان‌ها تعلق گیرد. در اطراف جزیره مارو، 19 گونه مرجان مختلف شناسایی شده که زیبایی بسیاری به ساحل و دریای جزیره می‌بخشند. آب‌سنگ‌های مرجانی جزیره شیدور (مارو) ارزش زیادی داشته و همانطور که گفته شد، ثبت جهانی گردیده است.

متأسفانه این آب‌سنگ تنها آب‌سنگ بین‌المللی و حفاظت شده ایران بوده ولی ماهی‌گیری‌های غیرمجاز، آلودگی آب و حضور گردشگران در زمان‌های نامناسب، موجب آسیب بسیاری به زندگی مرجان‌ها شده است.

جزیره شیدور

پوشش گیاهی جزیره مارو یا شیدور

در جزیره مرجانی مارو، پوشش گیاهی نیز بسیار متنوع بوده که از جمله این گیاهان می‌توان به گیاه پاگربه‌ای، گل جالیزی، اسفرزه و آفتاب‌پرست ساحلی اشاره کرد. چمن شور، درخت مسواک، سریم، زلف پیر، نوک لک‌لکی، چوچ، اویار سلام، اترپلیکس، گل ماهور شرقی و غیره از مهم‌ترین گیاهان مخصوص جزیره شیدور بوده که هر ساله توریست‌های زیادی را به خود جذب می‌کنند.

تفریحات موجود در جزیره شیدور

جزیره شیدور یک مکان گردشگری بسیار آرامشبخش بوده که به دور از هیاهوی زندگی شهری می‌توان از طبیعت بکر آن لذت برد. از تفریحات موجود در جزیره می‌توان موارد زیر را یادآور شد؛

1. قایق‌سواری و ماهیگیری

قایق‌سواری در اطراف سواحل جزیره شیدور (مارو) تجربه‌ای بسیار به یاد ماندنی خواهد بود. بهتر است برای قایق‌سواری، صبح زود را انتخاب کرد، زیرا می‌توان در مسیر از حضور مارهای آبی و لاک‌پشت‌ها لذت برد. ماهیگیری در این منطقه نیز رواج داشته و طعم ماهی‌های آن نیز بسیار لذیذ و مثال‌زدنی است.

جزیره شیدور

2. پیاده‌روی و فعالیت‌های ورزشی

از لذت‌بخش‌ترین فعالیت‌ها در جزیره آرامشبخش شیدور، پیاده‌روی است. راه رفتن بر روی شن‌های نرم ساحل و برخورد موج به پاها می‌تواند تجربه‌ای بسیار شگفت‌انگیز باشد. با توجه به سکوت منطقه، انجام فعالیت‌های ورزشی آرام مانند یوگا، علاوه بر کسب آرامش، بر روی سلامتی نیز تأثیر مثبت دارد.

3. شنا کردن

برای افرادی که به شنا کردن علاقه دارند، جزیره شیدور می‌تواند انتخاب بسیار مناسبی باشد. آب گرم و زلال این جزیره در کنار ساحل شنی آن، قابلیت از بین بردن تمامی انرژی‌های منفی را دارد. حتی افرادی که شناگر حرفه‌ای نیستند نیز می‌توانند کمی تن به آب زده و فواید آن استفاده کنند. از جمله نکاتی که در این رابطه باید به آن توجه داشت، استفاده از کرم‌های ضدآفتاب و کلاه آفتابی است.

4. فانوس دریایی

فانوس‌های دریایی یکی از جذاب‌ترین مکان‌ها برای گردشگری خواهد بود. مشاهده این مکان جذاب را می‌توان در جزیره شیدور انجام داد. از بالای این فانوس دریایی می‌توان خلیج فارس زیبا را مشاهده کرده و از آن لذت برد.

نکات مهم در سفر به جزیره شیدور

  • جزیره شیدور (مارو)، جزو جزایر جنوبی بوده و در استان هرمزگان قرار دارد، در نتیجه تابستان‌های آن بسیار گرم است و برای سفر اصلاً مناسب نخواهد بود. بهترین زمان برای سفر به جزیره، فصل پاییز و زمستان است.
  • بهتر است قبل از سفر به جزیره، شرایط آب‌وهوایی و جوی جزیره در نظر گرفته شود تا در آنجا مشکلی به وجود نیاید.
  • با توجه به بین‌المللی بودن تالاب و جزیره باید به محیط زیست شیدور و قوانین آن احترام گذاشته و تا در حد امکان با انجام رفتار محترمانه و درست، به پوشش گیاهی و جانوری آسیبی وارد نشود.
  • جزیره شیدور کاملاً غیرمسکونی بوده و امکان اقامت و شب ماندن در آن وجود ندارد. به همین دلیل هیچ نوع امکانات رفاهی در جزیره یافت نمی‌شود. بهتر است برای یک گشت‌وگذار چند ساعته در جزیره، مقداری غذای سبک، آب آشامیدنی و دیگر لوازم مورد نیاز را به همراه داشت.
  • بهتر است در هنگام قدم زدن و گشت‌وگذار در جزیره شیدور از کفش جلو بسته استفاده شود تا احتمال گزیدگی توسط خرندگان کاهش یابد.
  • به هیچ عنوان به مرجان‌های جزیره نباید دست زده و از آن‌ها به عنوان یادگاری جدا کرد. مرجان‌ها تا وقتی زیبا هستند که در جزیره باشند.
  • در انتها باید توجه داشت که برای سفر با جزیره باید مجوز ورود داشته و این مجوز با هماهنگی اداره محیط زیست و دریابانی اخذ می‌شود.

جزیره شیدور

مسیر رسیدن به جزیره شیدور

سفر به جزیره شیدور (مارو) از سفر به جزایر دیگر کمی متفاوت است، زیرا این جزیره به عنوان یک جزیره دور افتاده با ویژگی‌های منحصر به فرد شناخته می‌شود. شیدور خالی از هرگونه امکانات رفاهی و سکونتی بوده و برای رفتن به آن‌جا حتماً نیاز به راهنما خواهد بود. نزدیک‌ترین بندر به جزیره شیدور در استان هرمزگان، بندر جزه است. البته امکانات سفر از طریق بندر جزه همیشه فراهم نبوده و بهتر است به بندر مقام رفته و از آن‌جا با راهنما و قایق‌های تندرو به سمت جزیره مارو حرکت کرد.

فاصله بندر مقام تا شیدور 30 دقیقه بوده و می‌توان با پرداخت هزینه‌ای مناسب به راحتی در جزیره به گردش پرداخت. البته افرادی که تمایلی به سفر دریایی ندارند و زمان برایشان اهمیت دارد، می‌توانند با هواپیما به فرودگاه جزیره لاوان رفته و از لاوان به شیدور سفر کرد. همچنین تورهای گردشگری به جزیره شیدور در لاوان وجود داشته که می‌توان با هماهنگی با آن‌ها از امکانات کامل استفاده کرد

مقالات بیشتری بخوانید