تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

روستای شیوند ایذه

روستای شیوند ایذه با مناظر زیبا و دیدنی خود، از سویی با رشته کوه های زاگرس و از سویی دیگر با سد و رودخانه کارون محاصره شده است. این روستا که مملو از جاذبه های بصری است، به دلیل هم‌جوار شدن با دریاچه سد و جنگل های بلوط و آبشارها، از جاذبه های گردشگری استان خوزستان است.

استان خوزستان از استان‎های زیبای ایران و محبوب گردشگران است. این استان علاوه بر دارا بودن از مناطق دیدنی منحصر به فرد شامل دو منطقه کوهستانی و جلگه ای است. در شمال شرق استان خوزستان در شهرستان ایذه، روستای شیوند قرار دارد که رودخانه کارون از قسمت شرقی آن می گذرد. وجود دریاچه سد کارون 3 در نزدیکی این روستای دیدنی، باعث حاصلخیزی زمین های اطراف دریاچه شده است. این زمین ها زیستگاه گونه های مختلف گیاهی و حیوانی است. تنوع گیاهی و جانوری خاصی در روستای شیوند به دلیل شرایط اقلیمی و اکو سیستمی آن وجود دارد. وجود سد کارون در نزدیکی روستا بر روی حضور گونه های مختلف جانوری در این منطقه تأثیر بسیاری گذاشته است. در ادامه این مقاله از مجله گردشگری هم اقلیم به معرفی روستای شیوند و جاذبه های گردشگری آن می پردازیم.

اجاره روزانه خانه در تهران

جاذبه های گردشگری روستای شیوند ایذه

باغ های پر تعداد انار، گردو و انگور موجود در روستای شیوند، در فصول مختلف منظره‎ای چشم نواز برای گردشگران پدید می آورد. در این روستا آثار باستانی متعددی از جمله کاروان‌سرای قدیمی مربوط به دوران صفویه، گورستان، قلعه ای مخروبه متعلق به هزاره‌های سوم و چهارم قبل از میلاد و سیاه چال قدیمی نیز به چشم می خورد. سنگ نوشته های موجود در این روستا که قدمتی چندهزارساله دارند، روستای شیوند ایذه را به یکی از خاص‎ترین مناطق گردشگری کشور تبدیل کرده است. همچنین در هر طرف روستا کتیبه های بردگاری و آثار نقش‌ برجسته به چشم می خورد. طبق این آثار باقی‎مانده می توان نتیجه گرفت که قدمت روستای شیوند به حدود 2300 سال پیش برمی گردد. از جاذبه های دیگر این روستای بکر می توان به آبشار شیوند که بلندترین آبشار خوزستان است اشاره کرد.

کوهستان مونگشت

اطراف روستای شیوند، کوهستان مرتفعی قرار داد که کوهستان مونگشت یکی از آن‎ها است. هر ساله کوهنوردان بسیار زیادی از نقاط مختلف ایران راهی این کوهستان می شوند. شنا، قایق‎رانی، اسکی روی آب و ماهیگیری از فعالیت‎های تفریحی روستای شیوند ایذه به‌حساب می آید. بخش بزرگی از این کوهستان را جنگل های نسبتا انبوه پوشانیده است و در قسمت شمالی آن دریاچه ای به نام بوندان قرار دارد. همچنین دریاچه کوچک دیگری به نام دوتو در دامنه جنوبی این کوهستان واقع است. بهترین زمان صعود کوهستان منگشت، اوایل بهار و پاییز است.

کوه منگشت
کوه منگشت

دریاچه سد کارون 3

سد کارون 3 از بزرگ‎ترین سدهای ایران است که روی رودخانه کارون احداث شده است. هدف از احداث این سد تأمین بخشی از برق مورد نیاز کشور و همچنین کنترل سیلاب های مخرب است. سد کارون 3 با چشم انداز دیدنی خود، آلاچیق های تفریحی و نمایشگاه دائمی از جاذبه های گردشگری شهرستان ایذه و روستای شیوند است. دریاچه سد کارون 3 محیطی مناسب برای تفریحات خانوادگی و دوستانه است. در اطراف این دریاچه قایق هایی وجود دارد که به‌وسیله آن‎ها می توان در دریاچه گشت و از زیبایی های آن نهایت استفاده و لذت را برد. همچنین اطراف سد، کوه ها و تپه های زیادی نیز قرار دارد که فرصتی خوب و مناسب برای علاقه مندان به کوهنوردی به حساب می آید. از بالای این کوه ها می توان منظره دریاچه سد کارون 3 و اطراف آن را مشاهده کرد.

در نزدیکی سد و بر روی دریاچه، پل های قوسی شکل ساخته شده اند که بسیار تماشایی هستند. تماشای دریاچه سد کارون 3 از بالای این پله هیجان زیادی دارد. آب‌ و هوای اطراف این دریاچه بسیار مطبوع و تمیز است و نسبت به مناطق دیگر استان خوزستان کمی خنک تر است. در دریاچه سد کارون 3 ماهیگیری آزاد است و جزو تفریحات مفرح این منطقه به‌حساب می آید. دریاچه در فصل بهار و پاییز آب و هوای بسیار مناسبی دارد، در تابستان کمی گرم است و در زمستان آب‌وهوای اطراف آن بسیار سرد است.

دریاچه سد کارون 3
دریاچه سد کارون 3

آبشار شیوند

آبشار شیوند از جلوه های بی‎نظیر طبیعت استان خوزستان و شهرستان ایذه است. برای رسیدن به آبشار باید از مسیری که رودخانه پرآبی از آن می‌گذرد عبور کرد. این مسیر سراسر پوشیده از مناظر سرسبز چشم نواز است. پایان این مسیر به کوه منگشت که آبشار شیوند از آن سرچشمه می گیرد، ختم می شود. این آبشار پس از عبور از کوچه باغ های روستای شیوند به رود کارون می‌ریزد. دورتادور آبشار را درختان بلوط ایرانی، انجیر، انار، گیاهان دارویی پونه، کتیرا و … پوشانده است. از گونه های جانوری این منطقه نیز می توان از پلنگ، گراز، خرس قهوه ای، گرگ، شغال، روباه، سنگ چشم، سنجاب ایرانی و دارکوب نام برد.

آبشار شیوند
آبشار شیوند

پس از بازدید از آبشار و لذت بردن از زیبایی های آن می توان در کوچه باغ ها و محله های روستای شیوند ایذه گشتی زد. از جاذبه های سفر به آبشار شیوند تجربه قایق سواری بر روی دریاچه کارون است.

آبشار شیوند ایذه در همه فصل ها زیبا است اما با توجه‌ به آب و هوای گرم استان خوزستان، بهترین زمان سفر به آبشار فصل های بهار و پاییز است. در فصل بهار می توان از طراوت و شادابی طبیعت اطراف آبشار لذت برد و هوای بهاری را استشمام کرد. در فصل پاییز روستای شیوند مملو از درختان با برگ های زرد و نارنجی می شود و رنگ بندی این برگ های پاییزی در کنار درختان انار زیبایی روستای شیوند را چندین برابر می کند.

تنگه قاسمی

این تنگه در دل کوه های منگشت و سمت غربی دریاچه قرار دارد. آبشار کوچکی در تنگه قاسمی وجود دارد که به همراه فضای اطرافش منظره ه‎ای زیبا به وجود آورد ه اند. ورودی این تنگه به‌قدری کوچک است که فقط به‌اندازه یک قایق جا دارد.

تنگه فاسمی
تنگه فاسمی

دشت سوسن

دورتادور این دشت را کوه های زاگرس فرا گرفته است و گل های قرمز شقایق به این دشت جلوه ای زیبا و چشم نواز بخشیده اند. جذابیت دیگر این دشت عبور رود کارون از میان دشت و مجسمه های سنگی قدیمی آن هستند.

گونه های حیوانی روستای شیوند ایذه

به دلیل وجود سد کارون 3 در نزدیکی این روستا، گونه های مختلف جانوری در این روستا وجود دارد. از مهم‎ترین حیوانات روستای شیوند می توان به شغال، گرگ، روباه، خرگوش، قوچ، میش، بز کوهی، گراز، خرس، مار و کبک اشاره کرد.

سوغات و صنایع‌دستی روستای شیوند ایذه

دوخت و تولید جاجیم بافی، نمدمالی، خورجین، گلیم بافی و فرش دستباف جزو رایج‎ترین صنایع‌ دستی روستای شیوند هستند. از مهم‎ترین محصولات و تولیدات روستای شیوند ایذه می توان از انار، گردو، بادام، گیلاس و فراورده های لبنی نام برد. از دیگر سوغاتی های این روستا می توان از عسل و رب انار تازه، پنیر و کره محلی، روغن محلی و ترشی و لواشک خانگی نام برد.

فرهنگ روستای شیوند ایذه

ساکنین این روستا لرهای بختیاری هستند و به زبان فارسی و گویش لری صحبت می‎کنند. پوشش اهالی روستا به سبک قوم لر بختیاری است. زنان روستا شلوار گشاد، دامن چاک‎دار، نوعی جلیقه و چادر بلند که در زیر گلو با سنجاق به هم وصل می شود، می پوشند. پوشش مردان این روستا کلاهی سیاه و نمدی، شلوار گشاد، گیوه و چوخا است. رنگ لبا س های دختران جوان روستای شیوند شاد است و زنان میان‌سال و مسن لباس هایی به رنگ سرمه ای یا آبی تیره به تن می کنند.

در روستا مراسم و آیین های زیادی طبق روال قدیم آن اجرا می شود و اهالی روستا به برگزاری مراسم در مناسبت های مختلف اهمیت زیادی می ‎دهند. موسیقی مخصوص بختیاری ها در برپایی این مراسم ها و آیین ها جایگاهی ویژه دارد. در تمام مناسبت ها و مراسم ها برگزاری اجرای موسیقی با نواختن ساز دهل و سرنا و خواندن آوازهای محلی است.

مسیرهای رسیدن به روستای شیوند ایذه

چون این روستا در محاصره آب های سد کارون 3 قرار دارد، برای رسیدن به آن از بارج یا قایق های موتوری استفاده می شود. با بارج این مسیر 1 ساعت و نیم طول می کشد ولی با قایق های موتوری می توان این مسیر را طی نیم ساعت طی کرد. برای رفتن به این روستا باید در جاده ایذه – دهدز اندکی پس از سد کارون 3 از یک راه انحرافی که در قسمت سمت راست جاده قرار دارد، به سمت دریاچه رفت و در ساحل دریاچه با بارج به سمت دیگر رفت.

shivand village
روستای شیوند

اقامت در سفر به روستای شیوند ایذه

برای اقامت در سفر به این روستا می ‎توان کمپ برپا کرد اما در صورت علاقه نداشتن به کمپینگ می توان خانه های روستایی را برای اقامت اجاره کرد. اجاره خانه های روستایی هم امنیت بیش‎تری خواهد داشت و هم به اقتصاد اهالی روستا کمک خواهد شد.

بهترین فصل سفر

بهترین فصل بازدید از روستای شیوند ایذه، از اواخر زمستان تا اوایل اردیبهشت است. در این زمان روستا هم آب‌ و هوای خوبی دارد هم سرسبزی طبیعت آن حالتی بهشتی به خود گرفته است. اما پاییز این روستا نیز چشم نواز است. جنگل انبوه کوهستانی روستای شیوند در فصل پاییز به رنگ های مختلفی در می آید و بسیار دل انگیز و روح‎بخش است.

shivand village2
روستای شیوند

نکات سفر به روستای شیوند ایذه

  • مسیری که باید پیاده تا آبشار شیوند طی شود کمی ناهموار و دشوار است. به همین دلیل به‌ همراه‌ داشتن کفش مناسب پیاده روی، آب و مواد غذایی برای رفع کردن خستگی و کوله ه‎ای سبک الزامی است. با توجه‌ به اینکه جاده آبشار ناهموار است، مسیر برای کودکان و افراد سالمند مناسب نیست.
  • از ملزومات سفر به این روستا می‎توان از عینک آفتابی، کرم ضدآفتاب، کلاه و دوربین عکاسی نام برد.
  • برای اطلاع از ساعت حرکت بارج و قایق می توان از اهالی روستا پرس‌ و جو کرد و طوری برنامه ‎ریزی کرد که قبل از حرکت بارج بتوان به اسکله رسید.

سخن آخر

با وجود اینکه تسهیلات و امکانات گردشگری در روستای شیوند ایذه ایجاد نشده است اما همه ‎ساله بسیاری از گردشگران برای بهره مندی از طبیعت بکر این روستای دلباز به آن سفر می کنند. هدف مجله گردشگری هم اقلیم آشنا کردن مردم با زیبایی ‎های ایران و دیگر نقاط جهان است. در این مطلب نیز سعی شد تا حد امکان روستای شیوند و جاذبه های گردشگری آن را معرفی کنیم.

مقالات بیشتری بخوانید