تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

کوچه مروی تهران یکی از مراکز خرید قدیمی و معروف کشور است. این کوچه در خیابان ناصرخسرو قرار دارد و به بازار بزرگ تهران نیز بسیار نزدیک است. همچنین در اطراف این کوچه مشهور و زیبا، جاذبه‌های گردشگری فراوانی وجود دارد. درمجموع این کوچه از دل یک باغ بیرون‌آمده و پر از حجره‌ها و مغازه‌های گوناگون است.

برای کسب اطلاعات جامع‌تر درباره این کوچه جذاب، حتما ادامه مقاله را مطالعه کنید. امید است این مقاله از مجله گردشگری هم اقلیم برای شما مفید واقع شود.

اجاره روزانه خانه در تهران

کوچه مروی تهران

کوچه مروی تهران یک مرکز خرید محبوب است که یکی از جاذبه‌های گردشگری تهران نیز محسوب می‌شود. همچنین به دلیل موقعیتی که دارد؛ همیشه موردتوجه قرار گرفته است. در واقع در نزدیکی این کوچه جاذبه‌های گردشگری زیادی مانند کاخ گلستان به چشم می‌خورد. کوچه مروی تهران ازیک‌طرف نزدیک به خیابان پامنار است و از سمتی دیگر در نزدیکی خیابان ناصرخسرو قرار دارد. از طریق هرکدام از این خیابان‌ها می‌توانید به کوچه مروی دسترسی پیدا کنید.

کوچه مروی تهران

کوچه مروی تهران مانند کوچه‌های کشورهای عربی است. عرب‌های زیادی در این کوچه مشغول به کار هستند؛ بنابراین این مکان حال و هوای عربی دارد. برای مثال اغلب اغذیه‌فروشی‌های کوچه مروی، تابلوهایی به زبان عربی دارند. جالب است بدانید که فلافل و کباب شاورماهای این منطقه بسیار محبوب است. این غذاها نیز نشانی از فرهنگ عربی دارند. در مجموع اگر از کوچه مروی بازدید کنید؛ با فرهنگ عربی نیز آشنا خواهید شد.

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم؛ این کوچه در نزدیکی جاذبه‌های گردشگری فراوانی قرار دارد. تعدادی از این جاذبه‌ها عبارت‌اند از:

  • کاخ گلستان
  • سرای روشن
  • مدرسه و مسجد مروی
  • خیابان ناصرخسرو
  • ساختمان شمس‌العماره
  • سرای مظفریان
  • بازار قدیمی مروی
  • مسجد آقا محمود یا مسجد حکیم

افزون بر این موارد فلافلی مروی که یکی از معروف‌ترین فلافلی‌های ایران است؛ در ابتدای کوچه مروی قرار دارد. حتما هنگام بازدید از کوچه مروی، این فلافل‌های خوشمزه را تهیه کنید.

تاریخچه کوچه مروی

کوچه مروی تهران به سبب اقدامات فردی به نام محمدحسین خان که معروف به خان مروی است؛ شکل و رونق گرفت. درواقع کوچه مروی بخشی از املاک این خان بوده است. اجداد محمدحسین خان حاکمان مرو بودند که پس از حمله ازبک‌ها به مرو مجبور شدند؛ محل زندگی خود را ترک و به خراسان و سپس تهران مهاجرت کنند.

فتحعلی‌شاه قاجار از خان مروی پس از ورود به تهران استقبال کرد و به او لقب دارالسلطنه را داد. فتحعلی‌شاه دوست داشت که محمدحسین خان صدراعظم شود؛ اما او این درخواست را نپذیرفت. درواقع محمدحسین خان مروی یک زندگی ساده را به زندگی‌های درباری ترجیح می‌داد. پس از رد کردن درخواست شاه، خانه‌ای در نزدیکی یکی از باغ‌های اطراف کاخ گلستان برای خود ساخت تا زندگی آرامی برای خود بسازد.

پس از خانه، مسجد و مدرسه‌ای نیز در همان محله ساخت و به همین ترتیب آن منطقه کم‌کم رونق کرد. جالب است بدانید که این مدرسه، اولین مدرسه دینی تهران محسوب می‌شود. افرادی چون مرتضی ممیز، پرویز تناولی، جلال آل‌احمد و حسین الهی قمشه‌ای در همین مدرسه تحصیل کردند. در مجموع به سبب اقدامات محمدحسین خان، این محل با نام کوچه مروی شناخته می‌شود.

البته رونق مناطق اطراف کوچه مروی بیشتر به زمانی بر می‌گردد که ناصرالدین شاه کاخ شمس‌العماره را ساخت. وجود شمس‌العماره باعث شد تا مناطقی مانند کوچه مروی و بازار بزرگ تهران رونق پیدا کنند. سپس پس از گذشت سال‌ها روبروی شمس‌العماره میدانی به نام میدان شمس‌العماره بنا شد. ابتدای کوچه مروی از همین میدان شمس‌العماره آغاز می‌شود.

همچنین به سبب معاودین این کوچه حال و هوای عربی دارد. معاودین به شهروندان عراقی می‌گویند که در سال‌های جنگ ایران و عراق به ایران مهاجرت کردند. اغلب این معاودین در کوچه مروی مشغول به کار هستند.

کوچه مروی تهران

برخی از فروشگاه‌های کوچه مروی تهران

در این کوچه ۳۵۰ متری، مغازه‌های فراوانی وجود دارد. تنوع اجناس این کوچه بسیار بالا است و با هر سلیقه‌ای می‌توانید در بخش‌های مختلف کوچه مروی خرید کنید.

در ادامه مقاله به معرفی این مغازه‌ها یا بخش‌های مهم کوچه مروی تهران می‌پردازیم.

فلافل فروشی مروی

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، فلافل فروشی مروی بسیار مشهور است. به‌قدری این اغذیه‌فروشی محبوب است که همیشه در کوچه مروی صفی جلوی این مغازه دیده می‌شود. کیفیت فلافل‌های مروی بسیار بالا است؛ بنابراین حتما این ساندویچ‌های خوشمزه را تهیه کنید.

آرایشی فروشی‌ها

آرایشی فروشی‌های کوچه مروی تهران نیز بسیار پرطرف‌دار هستند. درواقع کوچه مروی یکی از بورس‌های محبوب خرید لوازم آرایش در تهران محسوب می‌شود. افزون بر محصولات آرایشی لوازمی مانند ادکلن، عطر، سشوار، اتو مو و… نیز به فروش می‌رسند.

شکلات و قهوه فروشی‌ها

کوچه مروی تهران، شکلات و قهوه‌فروشی‌های زیادی دارد. در بخشی از این کوچه با بوی بسیار عالی قهوه موجه خواهید داشت. شکلات و قهوه‌ فروشی‌ها در ابتدا و انتهای کوچه قرار دارند. انواع شکلات‌های ایرانی و خارجی در این مغازه‌ها به فروش می‌رسند. به‌این‌ترتیب اگر دنبال شکلات‌های خارجی هستید حتما به کوچه مروی سر بزنید. همچنین انواع قهوه‌های خارجی نیز به فروش می‌رسند. البته علاوه بر فروش به سرو انواع قهوه نیز می‌پردازند.

لباس‌فروشی‌ها

لباس‌فروشی‌های کوچه مروی نیز همیشه شلوغ و پرطرف‌دار هستند. این مغازه‌ها تقریبا در قسمت‌های انتهایی کوچه قرار دارند. البته توجه کنید که بیشتر لباس‌های مردانه به فروش می‌رسند. درمجموع در کوچه مروی تهران لباس‌فروشی‌های زیادی دیده نمی‌شود؛ اما همان چند مغازه نیز بسیار محبوب هستند.

جاذبه‌های اطراف کوچه مروی تهران

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم جاذبه‌های زیادی اطراف کوچه مروی تهران وجود دارد. مدرسه مروی، شمس‌العماره و سرای روشن از مشهورترین جاذبه‌های گردشگری اطراف کوچه مروی تهران محسوب می‌شوند.

سرای روشن

سرای روشن یک ساختمان قدیمی و بسیار زیبا است که یک مرکز تجاری نیز محسوب می‌شود. این ساختمان در سال ۱۳۱۱ در نزدیکی کوچه مروی بنا شد. به بیان دیگر قدمت آن به دوره پهلوی بر می‌گردد. سرای روشن به سبب معماری بسیار جذاب خود مشهور است. همچنین به‌عنوان یکی از نخستین مراکز بازرگانی تهران نیز شناخته می‌شود. درمجموع سبک طراحی این ساختمان ترکیبی از هنر اروپایی و ایران است.

سرای روشن

مدرسه مروی

مدرسه مروی یا مدرسه فخریه در حال حاضر یکی از مدارس حوزه علمیه مشهور تهران است. بیان گذاران این مدرسه محمدحسین خان مروی و محمدرضا مهدوی کنی (احیاگر) محسوب می‌شوند. معماری مدرسه مروی مانند یک مسجد چهار ایوانی است.

کاخ گلستان

کاخ گلستان یکی از زیباترین و مسحور کننده‌ترین کاخ‌های ایران است. این کاخ نیز معماری ایرانی و اروپایی دارد. کاخ گلستان در خیابان 15 خرداد و میدان ارگ واقع است. درمجموع در نزدیکی کوچه مروی تهران قرار دارد.

این کاخ از مکان‌ها یا مجموعه‌های دیدنی فراوانی تشکیل می‌شود. عمارت شمس‌العماره و بادگیر، تخت مرمر، خلوت کریم‌خانی، تالار الماس و کاخ ابیض از مکان‌های دیدنی و زیبای کاخ گلستان هستند. درمجموع کاخ گلستان یکی از جاذبه‌های گردشگری تهران محسوب می‌شود.

بازار بزرگ تهران

بازار بزرگ تهران که قدمت آن به دوره قاجار بر می‌گردد؛ شناخته‌شده‌ترین بازار ایران است. این بازار به‌قدری بزرگ است که وسعت آن به بیش از یک کیلومتر می‌رسد. در بازار بزرگ تهران هر چیزی که نیاز داشته باشید را می‌توانید با بالاترین کیفیت و ارزان‌ترین قیمت پیدا کنید.

این بازار نیز در نزدیکی کوچه مروی تهران قرار دارد. به طور دقیق‌تر بازار بزرگ تهران در منطقه ۱۲ و در خیابان ۱۵ خرداد واقع است.

موزه پست و تلگراف یا موزه ارتباطات

در موزه ارتباطات می‌توانید سیر تکامل ابزارهای مختلف ارتباطاتی را در دوره‌های گوناگون مشاهده کنید. قدمت این موزه به دوران پهلوی یا سال ۱۳۱۱ برمی‌گردد. این بنا درگذشته ساختمان اداره پست ایران بود؛ اما در حال حاضر به موزه تغییر کاربری داده است. موزه پست و تلگراف نیز با الهام گرفتن از ساختمان‌های اروپایی بنا شد.

بهترین زمان خرید و بازدید از کوچه مروی تهران

نمی‌توان به طور دقیق بیان کرد که چه زمانی برای بازدید از کوچ مروی مناسب‌تر است؛ اما توصیه می‌شود در یک شرایط مساعد آب‌وهوایی از این کوچه بازدید کنید. همچنین بهتر است در روزهای آخر هر فصل برای خرید لباس اقدام نکنید؛ چراکه اجناس متناسب با فصول گذشته خواهند بود.

به‌طورکلی فصل بهار یا پاییز بهترین زمان خرید و بازدید از کوچه مروی تهران هستند. این فصول آب‌وهوا مساعدتری دارند و باعث می‌شوند تا در یک شرایط جوی خوب به گشت‌وگذار یا خرید بپردازید.

فراموش نکنید که در روزهای تعطیل یا آخر هفته، این کوچه بسیار شلوغ می‌شود؛ بنابراین بهتر است در اواسط هفته به این منطقه بروید. همچنین سعی کنید که در صبح زود از این کوچه بازدید کنید تا به طور واضح با زیبایی‌های کوچه مروی تهران آشنا شوید.

کوچه مروی تهران

مسیر دسترسی به کوچه مروی تهران

کوچه مروی در محدوده طرح ترافیک قرار دارد؛ بنابراین بهتر است برای رفتن به این منطقه از خودروی شخصی استفاده نکنید.

شما می‌توانید از طریق مترو به‌راحتی به این مکان دسترسی پیدا کنید. اگر از طریق ایستگاه مترو امام خمینی خود را سمت خیابان باب همایون و سپس خیابان ناصرخسرو برسانید؛ به کوچه مروی تهران دسترسی پیدا خواهید کرد.

سخنان پایانی

درمجموع کوچه مروی تهران یکی از شناخته‌شده‌ترین و معتبرترین مراکز خرید ایران محسوب می‌شود. این کوچه که در خیابان ناصرخسرو و در منطقه ۱۲ شهرداری تهران قرار دارد؛ بورس کالاهای متنوعی است. کالاهایی همچون شکلات و قهوه، تاج و لوازم عروس و جشن عروسی، محصولات آرایشی و… با بالاترین کیفیت و ارزان‌ترین قیمت در این کوچه به فروش می‌رسند.

حتما از این کوچه بازدید کنید و مطمئن باشید کالاهایی که در کوچه مروی به فروش می‌رسند بالاترین کیفیت را دارند. در آخر امید است از این مقاله مجله گردشگری  هم اقلیم نهایت استفاده را برده باشید.