تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

استان گیلان جاذبه‌های گوناگونی دارد و بعضی از این جاذبه‌ها در شهر رشت قرار دارند. شهر رشت جاذبه‌های طبیعی بی‌نظیری دارد که یکی از آن‌ها روستای کچا رشت است. این روستا در 20 کیلومتری رشت واقع شده و در دهستان سراوان قابل‌مشاهده است. در روستای کچا رشت جاذبه‌های طبیعی فراوانی وجود دارد که در این مقاله از مجله گردشگری هم اقلیم با آن‌ها آشنا خواهید شد.

تاریخچه روستای کچا رشت

قدمت روستای کچا رشت طبق بررسی‌ها به سال 169 قمری بازمی‌گردد. قدمت روستاها را نمی‌شود به‌درستی تخمین زد، به این دلیل که از سال‌های قبل و حتی پیش از اسلام به وجود آمده باشند. برای فهمیدن تاریخ به‌وجودآمدن روستاها می‌شود به روایات و نوشته‌هایی که از برخی از افراد وجود دارد اکتفا کنیم.

اجاره روزانه خانه در تهران

روستای کچا رشت

معرفی بخش‌های مختلف روستای کچا رشت

این روستا قسمت‌های نابی را درون خود جای‌داده است که می‌توان از میان آن‌ها به چشمه اورجین و آبشار کچا اشاره کرد. چشمه اورجین دارای آبی زلال است و از دل کوه خودجوش بیرون می‌زند و برای آشامیدن نیز بکار می‌رود. در روستای کچا رشت اقامتگاه‌هایی در دسترس گردشگران قرار دارد که می‌توانید زمان سفر از آن‌ها بهره ببرید و با مردمانی مهمان‌نواز مواجه شوید.

روستای کچا رشت

آبشار کچا و چشمه اورجی

روستای کچا رشت به دلیل سرسبزی زیاد به بهشت گمشده معروف است. وجود کلبه جنگلی و خانه بومی تخریب شده که جلوه دیدنی به نمای جنگل می‌دهند یا کافه و رستوران‌های جذاب در این روستا از دیدنی‌های روستای کچا رشت به شمار می‌روند که می‌توانید در کنار آبشار کچا و چشمه اورجی از آنها بازدید نمایید.

آبشار کچا:

برای دیدن جذابیت‌های آبشار کچا باید به شکل گروهی و با یک فردی که به راه آشنا است و با پای پیاده راه خاکی که یک شیب ملایم دارد را طی نمایید تا به آبشار برسید. این آبشار در بین انبوهی از درختان قرار دارد.

آبشار کچا

چشمه اورجی:

این چشمه به شکل خودجوش از دل کوهی در جنگل سر برآورده که برای آشامیدن نیز کاربرد دارد.

مناسب‌ترین زمان برای سفر به روستای کچا رشت

بهار قشنگ‌ترین زمان برای لذت‌بردن از طبیعت است به این دلیل که درختان لباس سبز بر تن کرده و صدای پرندگان و شرشر آب گوش به گوش می‌رسد. فروردین و اردیبهشت بهترین ماه برای سفر به روستای کچا هستند.

سایر مکان‌های دیدنی اطراف شهر رشت

در شهر رشت و به‌صورت کلی استان گیلان، مکان‌های دیدنی بسیار زیادی وجود دارد که مقصد مسافران و گردشگران بیشماری است. برخی از این مکان‌های دیدنی را در ادامه معرفی خواهیم نمود:

موزه میراث روستایی

موزه میراث روستایی، نخستین موزه میراث روستایی ایران است که در پارک جنگلی سراوان قرار دارد که تاریخ، فرهنگ، صنایع‌دستی، و سنت‌های گیلان را نشان می‌دهد. شما با بازدید از این موزه، قادر خواهید بود با معماری صد‌ساله مناطق جلگه‌ای استان گیلان آشنا شوید و برای عزیزان خود سوغاتی تهیه کنید.

پارک جنگلی سراوان

پارک جنگلی سراوان، با ۱۴۸۷ هکتار وسعت در جاده‌ رشت تهران قرار دارد و با وجود فضایی سرسبز، یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری رشت به شمار می‌رود. سراوان، یکی از قدیمی‌ترین زمین‌های جنگلی گیلان است که پوشش گیاهی خاص آن در ارتفاع ۵۰ تا ۲۵۰ متری از سطح دریا، این پارک را به مکانی بااهمیت تبدیل کرده است. شما می‌توانید در پارک جنگلی سراوان، چادر برپا کنید و یک شب فوق‌العاده را در فضای بکر جنگل، سپری نمایید.

مرداب سبز سراوان

مرداب سبز سراوان، نخستین جاذبه‌ای است که در هنگام ورود به پارک جنگلی سراوان، توجه شما را به سمت خود جلب می‌کند. این مرداب، مکانی خاص با امکان قایق‌سواری است که در نگاه نخستین، یک زمین پوشیده از چمن است. سوارشدن بر قایق‌ در مرداب و عکاسی از محیط زیبای آن، خاطره‌ای فراموش‌نشدنی در ذهن شما ایجاد خواهد کرد.

مرداب سبز سراوان

پارک جنگلی درنیکا

پارک جنگلی درنیکا در نزدیکی امامزاده هاشم واقع شده است. این پارک با محیطی دنج، از یک سو به رودخانه سپیدرود و از سوی دیگر به جنگل منتهی می‌شود. پارک درنیکا یک پارک برای بچه‌‎ها است که برای بازدید در فصل بهار و تابستان، خیلی مناسب است.

سد بیجار

سد بیجار در فاصله ۱۰ کیلومتری امامزاده هاشم در روستایی شهرستان رودبار و شهر بیجار قرار دارد. برای رسیدن به این سد دیدنی و خاکی بر سر سفیدرود باید از یک مسیر خاکی در حاشیه رودخانه بگذرید که تجربه‌ای فوق‌العاده است. بازدید از دریاچه پشت سد و دیدن زیبایی‌های جنگل در مسیر در کنار تفریحاتی مثل  ماهیگیری و شنا در این منطقه بکر و خلوت تجربه‌ای است که به‌هیچ‌عنوان نباید آن را از دست بدهید.

آب‌وهوای این منطقه کوهستانی است و شما در همه فصول سال، بدون نگرانی از هوای شرجی می‌توانید از سد دیدن کنید. البته دقت داشته باشید که در این مکان هیچ امکانات رفاهی و تفریحی وجود ندارد و شما باید همه خریدها و وسایل مورد نیازتان را قبل از رسیدن به این سد انجام دهید. پیشنهاد می‌کنیم بعد از خوردن ناهار در روستای کچا رشت به سمت سد بیجار بروید تا از منظره غروب آفتاب در کنار این سد لذت ببرید.

روستای پیر بازار

اگر به روستاگردی در شمال کشور علاقه‌مند هستید، می‌توانید علاوه بر روستای کچا رشت، از روستای پیربازار نیز بازدید کنید. پیر بازار درگذشته به علت اتصال آبراه پیربازار به مرداب انزلی و غازیان، به‌عنوان نخستین و پررونق‌ترین بندر تجاری کاسپین در گیلان معروف بود.

روستای پیر بازار در فاصله ۶ کیلومتری شمال شهر رشت واقع شده است و خیلی از افراد، آن را قسمتی از شهر رشت می‌دانند. این روستا بافت سنتی و قدیمی و آب‌وهوایی دلچسب از پر طرف‌دارترین جاذبه‌های اطراف رشت است که برای بازدید از آن به دو ساعت زمان احتیاج دارید.

روستای پیر بازار

شهر لشت نشا

لشت نشا در فاصله ۳۰ دقیقه‌ای رشت، مکانی بسیار جذاب برای سپری نمودن یک روز به‌یادماندنی  است. این شهر با دریا فاصله خیلی زیادی ندارد و به همین دلیل، ویلاهای زیادی برای اقامت در این منطقه وجود دارند. مردم مهربان لشت نشا و غذاهای محلی مانند جغوربغور و شیرینی‌های خوش مزه از جمله کلوچه لشت نشا، خاطره‌ای فراموش‌نشدنی از سفر به این منطقه برای شما شکل خواهد داد.

روستای لیچا

روستای زیبای لیچا در امتداد رودخانه سپیدرود واقع شده است. این روستا با طبیعتی جذاب، محصولات تازه‌ای مانند هندوانه، خربزه و برنج، اهالی خون‌گرم و ماهیگیری، مکانی عالی برای کسب یک تجربه فوق‌العاده است.

روستای کنارسر

روستای کنارسر، روستایی کوچک است که فقط ۳۰ دقیقه با رشت فاصله دارد و بعد از بخش کوچصفهان قرار دارد. تماشای پارک‌ها و بافت سنتی روستا در کنار کشاورزان و بوی نشا در فضای آرامش‌بخش و خلوت این روستا، تجربه‌ای خیلی عالی است. این روستا مکان اقامتی ندارد و بیشتر برای یک سفر یک‌روزه مناسب است.

تالاب انزلی

تالاب انزلی یکی از دیدنی‌ترین و مهم‌ترین تالاب‎‌های آب شیرین ایران در جنوب شهر انزلی و دریای کاسپین است که با وجود مناظر خاص و تنوع زیستی یکی از محبوب‌ترین مقاصد طبیعت‌گردی در اطراف رشت محسوب می‌شود. این تالاب یکی از نزدیک‌ترین مکان‌ها به روستای کچا رشت به حساب می‌آید.

نیلوفرهای آبی و نیزارها چشم‌اندازی زیبا را در تالاب ایجاد می‌کنند که از دیدن آن سیر نمی‌شوید. وسعت این تالاب، بسته به فصل و وضعیت آب‌وهوایی متفاوت است و در فصول پربارش به حدود ۱۲۰ کیلومترمربع نیز می‌رسد.

قایقرانی، ماهیگیری و تفریحات دریایی و ورزش‌های دریایی از جمله تفریحاتی هستند که در این منطقه می‌توانید تجربه نمایید.

پناهگاه سرخانکل

پناهگاه حیات‌وحش سرخانکل در نزدیکی تالاب بین‌المللی انزلی واقع شده است و قسمتی از مجموعه تالاب به شمار می‌آید. سرخانکل در قسمت میانی تالاب انزلی، مسیر رسیدن به نیلوفرهای آبی است. به همین علت، سرخانکل در سال‌های اخیر با آلودگی زیست‌محیطی زیادی مواجه شده است؛ زیرا قایق‌های گردشگران از این مسیر عبور می‌کنند.

پناهگاه سرخانکل، پوشیده از گیاهان آزولا، سه کوله خیز لاله تالابی و نیزار است. پرندگانی مثل قو، غاز، چنگر و مرغابی‎‌، طاووسک و یلوه در زمستان به این پناهگاه مهاجرت می‌کنند. این منطقه، زیستگاه ماهیانی مثل سوف، هشترخان، کپور و سیم است.

دسترسی به روستای کچا

روستای کچا را در مسافت ۲۰ کیلومتری سراوان و رشت که همچنین مقابل پاسگاه سراوان است