تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

دیدنی های مهدی شهر

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری هم اقلیم شما را با دیدنی های مهدی شهر آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با دیدنی های این شهر در استان سمنان در ادامه با ما همراه باشید.

سمنان یکی از پهناورترین استان‌های کشور ایران است. مرکز این استان شهر سمنان و پرجمعیت‌ترین شهر آن، شاهرود است. این استان از نظر مساحت هفتمین استان ایران است. سمنان علاوه بر جاذبه های تاریخی خود دارای جاذبه های طبیعی زیادی نیز می باشد. این منطقه دارای آب و هوایی خشک و کویری است و دیدن چشم اندازهای کویری آن در شب می تواند بسیار جذاب و خاص باشد و توجه هر گردشگری را به خود جلب کند.

اجاره روزانه خانه در تهران

مهدی‌ شهر (Mahdishahr) یا سنگسر مرکز شهرستان مهدیشهر در استان سمنان است. این شهر در ۱۵ کیلومتری شمال شهر سمنان واقع شده‌ است و از سمت شمال با کیاسر (از شهرهای استان مازندران)، از سمت غرب با سرخه و فیروزکوه و از سمت شرق با دامغان ارتباط دارد. این شهرستان دارای آب و هوای بسیار خوبی می باشد و در تابستان هر سال هزاران گردشگر را به دیدن مناظر زیبا و درختان سر به فلک کشیده خود می‌ کشاند. این منطقه به طور کلی کوهستانی محسوب می شود و در جنوب رشته کوه البرز قرار گرفنه است. در ادامه با جاذبه های گردشگری این شهر آشنا می شویم.

جاهای دیدنی مهدی شهر

شهمیرزاد

شهمیرزاد از شهرهای زیبا و خنک شهرستان مهدیشهر است که سالانه هزاران گردشگر را برای بازدید از مناظر زیبا و درختان سر به فلک کشیده به این شهر می کشاند. این شهر دارای جاذبه های طبیعی بسیار زیبا و محصولات متنوع کشاورزی و … است که برخی از این محصولات مانند گردو و آلو دارای اهمیت صاداراتی و شهرت بین المللی هستند.

دیدنی های مهدی شهر
دیدنی های مهدی شهر

شیرقلعه شهمیرزاد

آثار این قلعه تاریخی در سه کیلومتری شمال غرب شهمیرزاد و در دره شیخ چشمه سر بر فراز کوهی بلند و مرتفع قرار دارد که به نام قلعه شیخ چشمه سر معروف است. تاریخ بنای قلعه به پیش از تاریخ می‌رسد. این قلعه مدتی پناهگاه اسماعیلیان در قرن ۶و۷ هجری بوده است. این قلعه دارای طرحی منظم نیست و بالطبع در پستی و بلندی های کوه ساخته شده است. در چهار گوشه قلعه چهار برج مدور دیده می شود. در ساخت دژ از سنگهای صخره ای همان کوه استفاده شده است. در ورودی قلعه از سمت جنوب بوده که امروزه بصورت مدخل بسیار کوتاهی از قلعه سنگهای صاف و کوچک دیده می‌شود.

IMG 5236 1536x1152 1 e1618035914327

منطقه نمونه گردشگری پرور

منطقه نمونه گردشگری پرور در 46 کیلومتری شمال مهدیشهر و 65 کیلومتری شمال شرقی سمنان واقع شده که به عنوان “منطقه حفاظت شده پرور” شناخته شده است. این منطقه در روستای پرور و در کوهپایه های البرز شرقی جای گرفته است. جنگلهای زیبای اورَس (سرو کوهی)، مراتع سر سبز و جنگلهای درختان پهن برگ به همراه تنوع بی نظیر حیات وحش، سیمای جذاب و بی نظیری به این منطقه بخشیده است. امامزاده سید تاج الدین، حمام و گورستان پرور از مهمترین آثار تاریخی این روستا بوده و از دیگر جاذبه های این منطقه می توان به عشایر و ییلاقات آن اشاره نمود.

دیدنی های مهدی شهر
دیدنی های مهدی شهر

ملاده

در ۶۰ کیلومتری شمال مرکز شهرستان روستایی به نام ملاده وجود دارد که از توابع شهرستان مهدی شهر نیز می باشد. این روستا آب و هوای بسیار دلپذیری را در فصل های بهار و تابستان دارا می باشد و در زمستان هم بسیار سرد و پر برف می باشد. از جاذبه ‌های تاریخی آن می ‌توان به خانه ابراهیم خان در روستا اشاره کرد. این مجموعه شامل دو عمارت است که در یک باغ بسیار با صفا ساخته‌ شده و شامل خانه ابراهیم خان در قسمت غربی و دیگری قراول خانه یا عمارت کلاه‌فرنگی در قسمت شمال شرق می باشد.

156408889

عمارت و شکارگاه ملاده

در روستای سرسبز و خوش آب و هوای ملاده دو بنای بزرگ و قدیمی بسیار زیبا وجود دارد که در دو سمت شرق و غرب یکدیگر قرار گرفته اند و در فاصله ای حدود ۴۰ متر به موازات هم قرار گرفته اند و به ساختمان های بسیار زیبا و فوق العاده ای دارا می باشد. نوع گچ‌ بری روی دیوارهای اتاق ‌ها و ایوان ‌ها ساخت تاق نماها روی دیوار و در برخی از بخش های عمارت نقاشی‌ های زیبای دیواری وجود دارد که جلوه ی بی نظیری را به این عمارت بخشیده است.

دیدنی های مهدی شهر
دیدنی های مهدی شهر

محوطه باستانی خرند

یک محوطه ی باستانی به نام خرند در شهرستان مهدی شهر در سمنان وجود دارد که به روستای خرند معروف است. این محوطه ی تاریی در اواخر هزاره ی دوم و اوایل هزاره ی اول قبل از میلاد محلی برای استقرار اقوام مختلف بوده است.

پارک آبشار

در سمت پایین میدان شهداری مهدی شهر پارکی به نام آبشار مهدی شهر وجود دارد که در مساحت آن بیش از ۶ هکتار است که روزهای تعطیل و زمان هایی که هوا بسیار خوب است عده ی زیادی را مشاهده می کنید که برای گذراندن اواقت فراغت خود به پارک آبشار مهدی شهر در سمنان آمده اند.

Sangesar Abshahr Park 1536x617 1

سیاه دره

سیاه‌ دره یا کرکوه در قسمت شمال غربی مهدی‌شهر، بین دیواره‌های سنگی از جنس کنگلومرا، قرار گرفته است. در حین عبور از این دره به سنگ‌های بزرگی برمی‌خوریم و برای عبور از آن‌ها باید کمی سنگ‌نوردی کنیم. پس از عبور از این سنگ‌ها به دیواری بلند با ارتفاع ۳۵۰ متر می‌رسیم که به دیوار برج معروف است و مکان مناسبی برای صخره‌نوردان و سنگ‌نوردان است. بعد از این دیوار دشتی وسیع و سرسبز قرار دارد که برای پیاده‌روی مناسب است.

دیدنی های مهدی شهر
دیدنی های مهدی شهر

کافر قلعه

در جنوب شهر تاریخی مهدیشهر برروی قله کوه آثار قلعه ای بسیار کهن که از سنگ ، گچ و ساروج دیده میشود. این قلعه که مربوط به ایرانیان قبل از اسلام بوده کافر یا قلعه گبرها نام دارد. این قلعه تاریخی مانند قلعه های دیگر کومش در سیر ادوار تاریخ مورد استفاده اقوام و طوایف مختلف قرار گرفته است. فرقه باطنیان (اسماعلیان ایران ) از این قلعه به عنوان یک پناهگاه مهم استفاده نموده اند.

غار دربند

غار دربند مهدیشهر با ۱۴۰ میلیون سال عمر دومین غار آهکی بزرگ در ایران است . غار دربند در ارتفاعات شمالی بین راه مهدیشهر- شهمیرزاد درست، غرب جاده در بدنه کوه کمرد مقابل آبادی دربند واقع شده است. دهانه غار در کمرکش کوه سنگی و زیبایی به نام لهرد رو به مشرق قرار داد و دره وسیع و سرسبز دربند زیرآن گسترده شده است.

sangesar darband cave 2

امامزاده قاسم زیارت

امامزاده قاسم در شمال شهرستان مهدی‌شهر در منطقه‌ای به نام زیارت قرار دارد. بنای بقعه که از آثار دوره صفویه است، شامل چند اتاق و دالان تو در تو، گنبد، ایوان و صحن می‌باشد و دارای درب چوبی کنده‌کاری شده بسیار زیبایی است که بر روی آن عبارتی به خط ثلث برجسته نوشته شده و از آثار ارزنده قرن چهارم هجری قمری به شمار می‌رود.

دیدنی های مهدی شهر
دیدنی های مهدی شهر

حسینیه المهدی

ساخت بنای حسینیه ‌المهدی به پیش از انقلاب باز می‌گردد. ساختمان حسینیه طوری طراحی شده که تقریبا از تمامی نقاط شهر قابل تماشا است و در هنگام شب منظره‌ای رویایی به خود می‌گیرد. قرارگیری آن بر تپه‌ای مرتفع و اشراف کامل آن به شهر و شهرک‌های اطراف باعث شده مراسم مهمی همچون نماز جمعه در این مکان برگزار گردد. همچنین در طرح آینده این مکان پیش‌بینی شده است محوطه این بنا مسقف و به عنوان مصلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. حسینیه المهدی دارای گنبدی عظیم به رنگ آبی و دومناره می‌باشد.

Almahdi mahdishahr

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید: