تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

صومعه تاتو

در این بخش از مقالات ایرانگردی قصد معرفی و آشنایی با صومعه تاتو را که یکی از جاهای دیدنی ارمنستان است داریم.در ادامه برای اشنایی بیشتر با این مکان زیبا با ما درمجله گردشگری هم اقلیم سفر همراه باشید.

صومعه تاتو ارمنستان

صومعه تاتو

این صومعه که با نام کلیسای تاتو هم شناخته می شود مرتبط با کلیسای حواری ارمنی است.صومعه تاتو در سده نهم میلادی در 250 کیلومتری جنوب شرق ایروان ، نزدیک روستای تاتو در استان سیونیک ،ساحل راست رود وروتان تاسیس شده است.

اجاره روزانه خانه در تهران

در میان کوه و جنگل استان سیونیک در دل طبیعت دوست داشتنی صومعه تاتو ارمنستان واقع شده است.قدمت این صومعه به چند سال قبل بر می گردد و یکی از قدیمی ترین و مهمترین کلیساهای ارمنستان است.

صومعه تاتو ارمنستان

این صومعه در صد سال گذشته مرکز معنوی سیونیک بوده حال امروزه مرکز مهم علمی، فرهنگی و آموزشی ارمنستان است.این صومعه دارای مجموعه توریستی بزرگی می باشد.در این منطقه توریستی یکی از طولانی ترین تله کابین های جهان که رکورد دار در گینس جهانی ثبت شده ، وجود دارد.این تله کابین در این منطقه توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.

این کلیسا مهمترین و شناخته شده ترین منطقه در استان سیوتیک است. ارمنی ها با ساخت تله کابین از روستای هالیدزور به تاتو می خواستند به راحتی به کلیسا دسترسی داشته باشند.یکی دیگر از جاذبه های این منطقه پل “Satani Kamurj” که ساخت دست بشر است.صومعه تاتو و مناطق اطراف آن در سال 1995 در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

ساختمان اصلی صومعه

در قرن 14 و 15 صومعه تاتو مهمترین مرکز آموزشی ارمنی ها است دراین مرکز آموزشی به آموزش های علم ، فلسفه ، مذهب و تکثیر کتاب ها و  پیشرفت نقاشی مینیاتور می پردازند.

صومعه تاتو ارمنستان

نمای داخلی صومعه

صومعه تاتو دارای چهار چوب طلا کوب است که انجیل روی آن ذکر شده. درب کلیسا منبت کاری زیبا با الگوی گل های زیبا حک شده. قبل از اینکه صومعه محل عبادت مسیحیان باشد یک معبد بت پرستی بوده است.

در قرن 9 کلیسای تازه ای با کمک مالی شاه زاده فلیپ سیوتیک در نزدیک کلیسای قدیمی ساخته شد.ساختمان قدیمی دیگر احتیاجات را برآورده نمی کرد و با گذر زمان و بالا رفتن اهمیت اقتصادی و سیاسی ، هوانس (جان) با جلب حمایت های مالی شاه زاده آشوت توانست کلیسای تازه ای بنا کند.

صومعه تاتو ارمنستان

سال ها بر اثر هجوم نیروهای نظامی به کلیسا ،ساختمان های اطراف آن تخریب شده ولی در فاصله کمی مجددا ساخته شده.این صومعه بارها مورد هجوم سلجوقیان ، مغول ها ،تیمور لنگ ،تیموریان ، آقا محمدخان قاجار قرارگرفته است.زلزله شدید در سال 1921 گنبد کلیسا ، سنت پل و پیتر و برج ساعت را تخریب کرد.این کلیسا به تازگی بازسازی شد اما برج ساعت در همان وضعیت به سر میبرد.

آسیاب سنگی دزیت هان

صومعه 3 قسمت دارد با نام های، سنت پل وپیتر ، سنت گریگوری روشن گر ، و سنت مری. قسمتهای دیگری هم مثل کتابخانه ،سالن غذاخوری ، برج ناقوس کلیسا ،حجره های راهبان ، مقبره و ساختمان اداری در صومعه تاتو وجود دارد.

صومعه تاتو ارمنستان

قدیمی ترین قسمت آن ساختمان کلیسای سنت پل پیتر است که بنام کلیسای حواریون خوانده می شود.ساخت ساختمان کلیسا بصورت یک گنبد مرکزیِ دو ستون و قربانگاه است.دیوارهای داخلی و خارجی از سنگ های برش خورده تزیین شده و جالب تر از همه این است که مقبره گریگور تاتوانسی ، آخرین سنت مقدس کلیسای حواریون ارمنی در این کلیسا است.

راههای دسترسی به کلیسای تاتو

برای رفتن به کلیسا از خیابان تیگران متس ایروان بروید.پشت ایستگاه گام/راسیا با مینی بوس به شهر گوریس بروید.مینی بوس ها 4 تا 5 ساعت در راه هستند و هزینه ای که از شما می گیرند 5000 درام است. با اتوبوس هم می توانید به روستای سیونیک بروید که هزینه آن 500 درام است.

راحترین و پر هزینه ترین وسیله به صومعه تاتو تاکسی است که 30000 درام است. اگر می خواهید به صومعه تاتو بروید و از ایران در حرکت هستید فاصله زمینی از مرز مشترک ایران و ارمنستان 3 ساعت است.