تور های پاییزی سلام پروازلحظه آخراجاره خودرو در دبی

بافت قدیم بوشهر

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری هم اقلیم بافت قدیم بوشهر را به شما معرفی خواهیم کرد. برای آشنایی با این منطقه معروف و قدیمی در بوشهر در ادامه با ما همراه باشید.

استان بوشهر از استان های جنوبی ایران است که در حاشیه خلیج فارس واقع شده و به دلیل صادرات و واردات دریایی، صنعت صیادی، وجود ذخایر نفت، کشاورزی و نخلداری، از اهمیتی ویژه برخوردار است و پایتخت انرژی ایران لقب گرفته است. بوشهر بندری شبه جزیره ای محسوب می شود و یکی از زیباترین بندرهای جنوب کشور است که گردشگران زیادی را به سمت خود می کشاند. این بندر زیبا پر از جاهای دیدنی و تاریخی و همینطور سواحل بسیار زیبا است. یکی از جاهایی که حتما باید در سفر به بوشهر به آن سر بزنید، بافت تاریخی بوشهر است.

اجاره روزانه خانه در تهران

بافت قدیم بوشهر از نظر مکانی و جغرافیایی در نوک شمالی شبه جزیره بوشهر رشد و گسترش یافته‌ است. و از سه جهت شمال، شرق و غرب همسایه دریا و از جنوب به بافت جدید (یا اختلاطی از بافت قدیم و جدید) محدود می‌گردد.

چهار محله پیکره و هویت این بافت را شکل داده‌اند؛ محله بهبهانی، شنبدی، دهدشتی و محله کوتی که در این نوع محله بندی عامل “قومیت” نقش اصلی را ایفاء نموده‌ است.

بافت قدیم بوشهر
بافت قدیم بوشهر

قدمت‌ این بافت‌ تاریخی‌، به‌ دوره‌‌ حکومت‌ نادرشاه‌ افشار برمی‌ گردد که‌ در آن‌ هنگام‌ با تأسیس‌ پایگاه‌ دریایی‌ نادرشاه‌ در خور شرقی‌ بوشهر موسوم‌ به‌ خور نادری‌، بندر بوشهر از یک‌ روستای‌ کوچک‌ ماهیگیری‌ به‌ یک‌ بندر مهم‌ تبدیل‌ گردید. از آن‌ تاریخ‌ رونق‌ و آبادانی‌ آن‌ ادامه‌ یافت‌ و در دوره‌ زندیه‌ به‌ دلیل‌ نزدیکی‌ به‌ پایتخت‌ ایران‌ که شیراز بود، اهمیت‌ این‌ بندر دوچندان‌ شد.

8fd4d679 2d58 40d5 9d41 8f8725873166 1

بافت تاریخی ۳۸ هکتاری بوشهر حدودا شامل هزار خانه است که از منحصر به فردترین و زیباترین بافت های مسکونی ایران محسوب می شود. اوج شکوفایی بافت بوشهر مربوط به دوره قاجاریه است، زمانی که بوشهر دروازه ورود ملل مختلف به ایران بشمار می رفت.

بافت قدیم بوشهر
بافت قدیم بوشهر

این بافت تاریخی دارای بناهای منحصر به فردی شامل عمارتهای زیبا مربوط به دو و نیم قرن پیش، بناهای کنسولگری‌ کشورهای مختلف، مراکز مذهبی مانند مساجد، حسینیه و کلیسا، بازار قدیمی، و کوچه‌ های زیبا است که هر بیننده ‌ای  با ورود به داخل بافت جذب ساختمان ها و معماری‌ بافت می ‌شود.

1396072018364841012210664

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید: